Simpukan säätö

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret
Vastaa Viestiin
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Simpukan säätö

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Simpukan säätely on vielä perustuttua hommaa, mutta miten ihmeessä se tehdään V8-moottorin yhteydessä. Sitä kirottua väljyyden lähdettä kun ei edes näe! :evil:

Riippuen katsontakannasta myös kuskin puoleinen pakosarjan tiiviste vuotaa. Takimmaisen pytyn luota puuttuu pultti ja tiiviste on liikkunut. Ajattelin painaa tiivisteen oikealle paikalleen ja kiristää kiinni uudella pultilla, mutta jos simpukkan säätöön ei pääse muuten käsiksi niin pitää kai se pakosarja käyttää irti. Kiinnostaisi tosin tietää mitä kautta sen pultit on tarkoitus avata.
Viimeksi muokannut Perttu K, 17.4.2007 8:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Oletkos alakautta kokeillut käsikopeloida simpukkaa? K-Jetillisessä W123 280E:ssä mahtuu "loistavasti" alhaaltapäin.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Edellisessä mersussa tutkin sitäkin mahdollisuutta, silloin vaikutti aika toivottomalle. Tästä en ole asiaa vielä tutkinut. Se taitaa olla tosin ainoa reitti edes yrittää. Aika paljon on keskellä väljää. Pelottaa, ettei tuosta saa säätämällä kunnollista.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kyllä sinne alakautta pääsee käsiks mutta pitää olla melkonen fakiiri / kumikäsi. Erijuttu on miten sen pakosarjan lämmössä olleen säätöruuvin saa liikkumaan. Viimekesänä kokeilin säätää ja totesin heti rystysten auettua ja nyrkin muuttuessa punertavaksi että antaa olla. Toki jos ruuvi sattuu aukeamaan niin kyllä se sillon onnistu alakautta kunhan ottaa pyörän pois tieltä ja harrastaa erinäisiä pakkoliikkeitä :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
severi
Viestit: 210
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Sopivat työkalut ja alakautta. Onnistuu hyvin.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Lapsiperheen isänä olen usein katsellut lastenkirjoista kateellisena Barbababojen mahdollisuuksia toimia vaikeissa ja ahtaissa olosuhteissa.
Ollapa tuommoinen rakenne asentajalla.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Olisi sinne ala kautakin päässyt. Normaali 17mm kiintoavaimen lenkkipää olisi sopinut alakautta. Koska pakosarjan tiiviste kuitenkin vuosi, niin päätin ottaa pakosarjan irti. Samallapa sai kivuttomasti ruuvailla simpukkaa kierämmälle. Vuoto ei suuri ihme ollut, yksi ruuvi oli tippunut tielle ja pari muutakin oli löysällä. Tiivisteitä ei löytynyt kuin Hartikaiselta.

Ohjauksessa oli ihmeen paljon väljää, joten pyörittelin säätöä reilusti. Välys pienenikin itseasiassa varsin vähäiseksi, nyt on alle puoli peukalon kynnenleveyttä :wink: . Säätöruuvia sai pyöritellä useita kierroksia aukipäin, lopetin kirstelyn kun ruuvi alkoi tuntua tiukalle pyörittää. Ruuvia tuli pyöriteltyä useita kierroksia, vaikka juuri niin on kielletty tekemästä. Ohjaus ei kuitenkaan takertele missään asennossa ja välystä on täsmälleen saman verran kaikissa ohjauspyörän asennoissa, joten kai se sitten on oikein.

Huomasin tuossa, että simpukka on hieman valuttanut öljyä ja simpukan alla oleva iso etupyörän tuennan kumipusla on saanut öljystä tarpeekseen = vaihtoon.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Turha kommentti, mutta todetaan nyt kuitenkin: alakautta sinne pääsee. Nosturilla... :roll:

Sivosella on muuten korjaussarja simpukkaan. Jos ei kiinnosta ostaa koko laatikkoa, Sivonen voisi vilkaista numerot stefoista. :idea: Tai sitten mitat.
Avatar
adenauer300
Viestit: 247
Liittynyt: 13.4.2006 8:47
Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ahdasta on yrittää 500/560:sen simpukkaa kiristää, koska lohko on leveämpi kuin esim 420:sessä.
Itse purin simpukan pois ja laitoin kiristyksen jälkeen takaisin kiinni.
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ahdasta on, mutta pakosarjan tiivisteet vaihdettu. Olen nyt kontannut sitä paikkaa päältä ja alta. Lopputulos on, että kyllä sen pystyy säätämään pakosarjan kanssa paikaltaankin. Ahdasta on, avaimien täytyy olla melko tarkkaan sopivat ja säätäjän nähtävä säätöruuvi mielessään, muutenhan sitä ei näekään. Lukitus oli tosin niin tiukassa, että sen löysääminen ei ehkä olisi ihan helposti onnistunut pakosarjan ollessa paikallaan.

Hyvin onnistui säätö, pitää ottaa hitusen takaisin, tuli nimittäin väyrysen ohjaus. Välystä ei ole, mutta on nyt on täsmälleen sama ohjaustunto kuin ensimmäiseissä väyrysissä = ei hyvä. Simpukassa on tuoreita öljytippoja, eli se vuotaa. Pitää siis suunnitella kunnostusoperaatio. Hyvä tieto HVM, pitääpä kiusata sivosta yv:llä, kunhan motivaatio taas kasvaa.

Purin joutessani keskikonsolin. Nyt voikin alkaa pyykkäämään verhoiluja, kiillottelemaan jalopuita ja ihmettelemään toimatonta sisäilmankiertoa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ässä on menossa torstaina alustahuoltoon. Tarkoitus olisi kurkkia simpukkaakin, ehkä jopa vaihtaa se.

Tallissa köllöttää varasimpukka, jonka kiristysruuvi on 7mm pihalla mutterista katsoen. Kannattaako tuota enää vaihtaa autoon, vai onko se jo kiritty loppuun?

Kehno kun ei jaksa könytä auton alle tekemään vertailua paikallaan olevaan simpukkaan. :?
Aukku
Viestit: 3
Liittynyt: 14.2.2008 18:23
Paikkakunta: Borås,Ruotsi

simpukka säätö

Viesti Kirjoittaja Aukku »

olis ehdotus että voisiko sitä sahat reiän tiikerisahalla rengashuoneen puolelta simpukan viereen ja siltä käsin päässsä käsiksi simpukansäätöruuvin helpommin. :lol:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Re: simpukka säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Aukku kirjoitti:olis ehdotus että voisiko sitä sahat reiän tiikerisahalla rengashuoneen puolelta simpukan viereen ja siltä käsin päässsä käsiksi simpukansäätöruuvin helpommin. :lol:
älä helvetissä tehe reikää sinne :x se ei kelpaa katsastuksessakaan sen jälestä :!: kyllä sen saa alapuolelta säädettyä :idea:
Aukku
Viestit: 3
Liittynyt: 14.2.2008 18:23
Paikkakunta: Borås,Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Aukku »

jos sen voi säätää alapuolelta ok, muuten ajattelin hitsata reiän umpeen säädön jälkeen.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

usko nyt :!: :!: :!:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 alusta”