170cdi turbo takkuilee
170cdi turbo takkuilee
ostin tommosen -00 mallisen 200tuhatta ajetun keväällä. muuten hyvä mutta ajoittain alkaa vapista. Tehot hukkuu melkein kokonaan jossain vähän satasen päälle vauhdissa. Ei kiva, ohituksia ei paljon uskalla tehdä, kun pelkää että tehot häviää kesken kaiken! Boshcin autotesteri sanoo: P1470 painemuunnin ahtopaineen säätöpoikkeama?
170cdi turbo takkuilee
Ei se kertonut paljon mitään. Käski tarkistaan johtimet, putket yms. Siellä on venttiili mihin tulee alipaineputki jarrutehostimelta, siitä lähtee putki alipainekellolle joka säätää hukkaporttia kai? siihen venttiiliin tulee kaksnapanen sähköliitinkin, kai tietokoneelta. Purin sen venttiilin osiin, en löytänyt selkeetä vikaa mutta en myöskään ymmärtänyt miten se toimii, eli mitä se sähkö siellä tekee vai meneekö sieltä vain tietoa aivolaatikkoon päin?
170cdi turbo takkuilee
kaikki kunnossa,letkut sun muut mutta just kävin sen auton kimpussa ja kokeilin imeä siitä alipainekellolle menevästä putkesta. pihinä vaan kuuluu jostain ja se vipu liikahtaa millin pari. vuotaakohan se kello vai onko mun imutehossa vaan vikaa? Puhaltaessa ihan sama homma muuten mutta se vipu ei liiku
Voivoi, ulkonäkö sitten petti. Täytyy kokeilla heti huomenna. hommasin ahtopainemittarin ja pistin sen t-haaralähdön siihen letkuun mikä menee rintapeltiin pieneen anturiin, moottorin päältä se letku lähtee. Olikohan oikea paikka ottaa, ei se mittari paljon plussan puolella käy, mieluummin miinuksella heiluu. Kovalla kiihdytyksellä menee viisarinvahvuuden verran plussalle. Otin sen egr:n pois pelistä ja kävin 1200km:n lenkillä pohjoisessa. tais karstat palaa kun nyt pelaa aika hyvin, joskus kyllä tehonsa hukkaa. Täytyy varmaan avata ja pestä kaikki ne ilmanottoon liittyvät osat . jos sen egr:n ottaa pois kokonaan niin pitääkö sille saada kuitenkin korvausilmaa jostain sille venttiilille, mutta puhdasta?
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kylä sen pitäisi olla ahtopainetunnistin, MAP -naturi, yksi alipainelutku menee "persuksiin" ja yksi sähkötopseli
Kannattaa tarkistaa, että se letkulinja on avoinna......ettei ole tukossa
Kannattaa tarkistaa, että se letkulinja on avoinna......ettei ole tukossa
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Anturille menevä letku on kunnossa mutta sitten keksin työntää ohutta vaijeria siitä letkulähdöstä moottorin sisään, ei meinannut mennä ollenkaan aluksi. Edestakaisin vetelin sitä, välillä putsaten ja töhkää tuli ulos paljon. Taitaa olla karmeassa kunnossa se moottori sisältä. Ei tämäkään muuttanut sen ahtopainemittarin näyttöjä juurikaan mutta auto kiihtyy nyt paremmin.
Kyllä sulla jotain mätää on siinä autossa.rooki kirjoitti:Voivoi, ulkonäkö sitten petti. Täytyy kokeilla heti huomenna. hommasin ahtopainemittarin ja pistin sen t-haaralähdön siihen letkuun mikä menee rintapeltiin pieneen anturiin, moottorin päältä se letku lähtee. Olikohan oikea paikka ottaa, ei se mittari paljon plussan puolella käy, mieluummin miinuksella heiluu. Kovalla kiihdytyksellä menee viisarinvahvuuden verran plussalle. Otin sen egr:n pois pelistä ja kävin 1200km:n lenkillä pohjoisessa. tais karstat palaa kun nyt pelaa aika hyvin, joskus kyllä tehonsa hukkaa. Täytyy varmaan avata ja pestä kaikki ne ilmanottoon liittyvät osat . jos sen egr:n ottaa pois kokonaan niin pitääkö sille saada kuitenkin korvausilmaa jostain sille venttiilille, mutta puhdasta?
mulla ahdot on otettu samasta map-anturin letkusta ja miinuksilla mittari ei käy oikeastaan ollenkaan.
90km/h:n vauhdissa ahdot on 0.2-0.35 ja 110km/h 0.35-0.5
Täyskaasu kiihdytyksissä ahdot kilon tietämillä.
Noissa on niin pieni turbo, että ahtaa moottorijarrutuksellakin.
Ettei siellä ole nyt hukkis auki koko ajan
Kokeile ajaa MAF-anturin piuha irti, muuttuuko mihinkään.
(Mulla heittää heti vikatilaan)
Saman tekee jos tulppaa pakokaasun pääsyn egr:lle.
Ei onnistu egr:n korvausilma juttu, kun menee imusarjaan paine puolelle.
Savuttaako täyskaasu kiihdytyksissä?
Imusarjahan on varmaan karmeassa karstassa sisältä (ainakin mulla oli ja hankala putsattava.)
ota letku irti map-anturilta ja puhalla imusarjaan päin pitäisi ilman kulkea kevyesti ellei niin tukko on jossain.
Palataan tuonnempana
Puhaltamalla kyllä menee ilma moottoriin päin ja anturin pistoke irrotettuna tehonrajoitus tulee peliin jossain3000 paikkeilla. Ei savuta oikein missään tilanteessa. Mulla on nyt egr:n ohjausventtiiliin menevä letku irti ja tulpattuna. Ei vaikuta tehoihin mutta kai se moottori ainakin pysyy puhtaampana näin? Se imupuoli moottorissa on varmaan karmeassa kunnossa. Voikohan se jumittaa turbonkin? Onkohan okei ottaa se se egr tuolla tavalla pois pelistä?
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Todennäköisesti jompikumpi paineenmuntimista rikki (ahtopainesäädin ja vastaava EGR:lle) Pitäisi testerin tuon vian lmoittaa
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Tuo karstoittuminenhan tapahtuu turbon jälkeen (egr-venttiililtä moottoriin päin)rooki kirjoitti:Se imupuoli moottorissa on varmaan karmeassa kunnossa. Voikohan se jumittaa turbonkin? Onkohan okei ottaa se se egr tuolla tavalla pois pelistä?
Irroita kuminen ahtoletku egr-venttiililtä (kiinni imusarjassa) ja kurkkaa peilin ja taskulampun kaa sinne imusarjaan päin. (järkytys) mikä kerros karstaa.
Samalla voit "imemällä letkulla egr-venan alipainekalvoa" tarkastaa egr-venttiilin toiminnan (liikkuuko, eli ilman imua kii ja imulla auki.)
Yks mahdollisuus on, että egr:rä on auki koko ajan (jumissa)
Minua ihmetyttää nuo ahtopaineet, tai siis niiden puuttuminen
jos mulla menee vikatilaan niin silloin katoaa ahdot, eikä niit tule millään konstilla. todennäköisesti hukkis on auki koko ajan.
mutta vikatilassa auto on niin tehoton ettei meinaa 100km/h kulkea
Ottaako kierroksia 4500?
Siis vetääkö välillä hyvin ja välillä huonosti vai aina huonosti?
Irroitin jo aikaisemmin sen egr- venttiilin ja pesin sen. Yli puolet karstan peitossa ja sama tilanne varmaan siitä eteenpäin imusarjassa. putsata pitäis mutta kun pitäs autolla ajaakin. Se imusarjan aukominen ei taida olla ihan pikkuhomma. Se välillä kiihtyy ihan mukavasti ja sitten taas kierrokset nousee äkkiä johonkin 3000:een joka vaihteella ja meno hiipuu yhtäkkiä. Sadan paikkeille vauhti nousee vitosella ja teho loppuu siihen. Jos vaihtaa neloselle vauhti vaan tippuu, johonkin 80 paikkeille. Jos siinä sattuu kohalle ylämäkeä niin se yhtäkkiä voi päättää lähteä, samalla kaasulla se nousee ylämäkeä hurjasti. 120:n vauhti yhtäkkiä samalla kaasulla millä nikoteltiin tasasella 80. Turbo kai siinä tulee peliin ylämäessä vasta?
Huh huh...
Jokos niitä ahtoja on löytynyt?
Kyllä se ahtopainemittari kertoo onko niitä ahtoja vai ei.
Ellei ole ahtoja niin ei ole voimaakaan, kun syöttöä säädetään pääosin ahtojen mukaan. (käsittääkseni)
Unohda tuo karstaisuus, tuo vaiva ei johdu karstasta, sen kimppuun voi käydä tuonnempana. tärkeämpää olis saaha auto pelittämään.
Vaikuttaisi polttoaine puolen vialle. (kerran ravistaa)
Ettei se ilmaa vedä jostakin. siellä kun noita liitoksia riittää.
tai sähkö vika (huono kosketus)
Pa##a vika, kun olisi aina vaiva päällä niin olis vian paikannus helpompaa.
Tuo voiman hukkuminen ei johdu vikatilasta.
Vikatila ei poistu ennen kuin auto on sammuksissa hetken.
Pitäis sattua tuo vika päälle ajossa, kun on testeri kiinni, testeristä näkee suunnilleen kaiken (ahtop. polttoainep. suutinten ruisk.määrät. niiden korj.arvot. railpaineet.....)
Jokos niitä ahtoja on löytynyt?
Kyllä se ahtopainemittari kertoo onko niitä ahtoja vai ei.
Ellei ole ahtoja niin ei ole voimaakaan, kun syöttöä säädetään pääosin ahtojen mukaan. (käsittääkseni)
Unohda tuo karstaisuus, tuo vaiva ei johdu karstasta, sen kimppuun voi käydä tuonnempana. tärkeämpää olis saaha auto pelittämään.
Vaikuttaisi polttoaine puolen vialle. (kerran ravistaa)
Ettei se ilmaa vedä jostakin. siellä kun noita liitoksia riittää.
tai sähkö vika (huono kosketus)
Pa##a vika, kun olisi aina vaiva päällä niin olis vian paikannus helpompaa.
Tuo voiman hukkuminen ei johdu vikatilasta.
Vikatila ei poistu ennen kuin auto on sammuksissa hetken.
Pitäis sattua tuo vika päälle ajossa, kun on testeri kiinni, testeristä näkee suunnilleen kaiken (ahtop. polttoainep. suutinten ruisk.määrät. niiden korj.arvot. railpaineet.....)
Mulla on nyt auki koko ilmaotto, karstaa on ja aika lailla myös öljyä. Se öljy on kai turbosta lähtöisin, vuotaakohan se öljyä läpi jos se ei pyöri ollenkaan, sillä öljy sen turboakselin kai keskittää? Vika ei tosiaan ole karstaisuudessa. Nyt kun kaikki muoviosat on pois niin näkee paremmin turbonkin. Ei sen irroituskaan kovin vaikealta näytä. Se alipainekello on siellä turbon alla pahassa paikassa, sitä minä eniten epäilen vian aiheuttajaksi. Täytyy kuitenkin ensin katsoa sähkö ja pa-liitokset kun nyt ne aika hyvin näkee. Jääkö se vikatila tosiaan päälle kokonaan ja nollautuu vasta virtojen katkaisun jälkeen, silloin mulla ei ole vikatila päällä. Olen sen sammuttanut monta kertaa vika päällä ja ei ole auttanut kertaakaan! P***a vika tosiaan!!!
HUKKAPORTIN ALIPAINE KELLO VAIHTOON!!!!
Kokeilin tuossa oman aakkosen toimintaa ilman hukkiksen alipainetta (otin hukkikselle menevän alipaineletkun irti) ja kuinka ollakkaan eipä ahtoja mieluummin mittari miinuksella eikä tehoja.
Elikkä alipaine vetää hukkaportin kiinni ja kun kello vuotaa portti menee joskus kiinni, siitä johtuu se tasakaasulla töytäily
Kyllä siihen nyt jostain se alipaine kello löytyy halvemmalla kuin marmoritiskin ehdotukset.
Minä kääntyisin jonkun turbopajan puoleen asiassa.
Nikkaroi vaikka jostain toisesta kellosta, on vaan niin hemmetin ahdasta tuolla turbon ympärillä.
Vetäs vaikka raatsikalla hukkiksen kiinni ja kävis kokareilla, veikkaan että ahtaa varmasti.
Se öljy on osin huohottimesta peräisin ei kaikki tule turbosta.
Huohotukset menee siihen imuputkeen ennen turboo.
Kokeilin tuossa oman aakkosen toimintaa ilman hukkiksen alipainetta (otin hukkikselle menevän alipaineletkun irti) ja kuinka ollakkaan eipä ahtoja mieluummin mittari miinuksella eikä tehoja.
Elikkä alipaine vetää hukkaportin kiinni ja kun kello vuotaa portti menee joskus kiinni, siitä johtuu se tasakaasulla töytäily
Kyllä siihen nyt jostain se alipaine kello löytyy halvemmalla kuin marmoritiskin ehdotukset.
Minä kääntyisin jonkun turbopajan puoleen asiassa.
Nikkaroi vaikka jostain toisesta kellosta, on vaan niin hemmetin ahdasta tuolla turbon ympärillä.
Vetäs vaikka raatsikalla hukkiksen kiinni ja kävis kokareilla, veikkaan että ahtaa varmasti.
Se öljy on osin huohottimesta peräisin ei kaikki tule turbosta.
Huohotukset menee siihen imuputkeen ennen turboo.
Joo, puhalsin savua siihen alipaineputkeen ja niin tuli kellon kyljestä pihalle! Letku hangannut kellon puhki. korjasin sen kotikonsteilla ja kokeileen. Ei tehoja vieläkään mutta kääntelin sitä varren säätöä lyhyemmäksi vähän kerrallaan ja kokeileen aina välillä. Nyt se on kymmenkunta milliä lyhyemmällä alkuperäisestä ja nousee jo aika mukavasti plussan puolelle, parhaimmillaan 0,6 paikkeilla. Vielä sais nousta jonkin verran. Miksihän se alkuperäinen säätökohta ei ole oikea? Voikohan siihen Motonetin 20e mittariin luottaa, ettei hajota konetta. Se varren säätely on hidasta touhua kun täytyy antaa jäähtyä välillä. Ei sinne turbon väliin kestä kättä laittaa ja hanskojen kanssa ei mahdu!
Nyt sinä vedät hukkaportin kiinni tuolla säätötangon ruuvauksella.
Kohta olet tilanteessa, ettei moottorin ohjaus pysty säätämään ahtoja.
(vaikka eihän se taida säätää sitä nytkään kun kello vuotaa)
Vaan ahdot ovat tapissa koko ajan. vikatilaa tiedossa jossain vaiheessa.
Se säätö ei ole pielessä, hukkaportin kuuluu olla auki ellei kellolle mene alipainetta. eli moottorinohjaus laskee kellolle alipaineen, jolloin hukkis menee kiinni ja ahdot alkaa nousta.
Liikkuuko tanko nyt imemällä, sen pitäis liikkua noin 10mm. (arvio)?
Ellei liiku on kello sökö. (toisaalta olet ruuvannut säätötankoa, voi olla liikevarat loppu)
Nuo mittarit ovat suuntaa antavia. ei sen antamaan numero arvoon ole luottaminen, mutta varmaan 0,2 barin tarkkuus.
Ei se mittari hajota konetta. Kyllä se vikatilaan menee jos sitä alkaa pelottaa.
Kohta olet tilanteessa, ettei moottorin ohjaus pysty säätämään ahtoja.
(vaikka eihän se taida säätää sitä nytkään kun kello vuotaa)
Vaan ahdot ovat tapissa koko ajan. vikatilaa tiedossa jossain vaiheessa.
Se säätö ei ole pielessä, hukkaportin kuuluu olla auki ellei kellolle mene alipainetta. eli moottorinohjaus laskee kellolle alipaineen, jolloin hukkis menee kiinni ja ahdot alkaa nousta.
Liikkuuko tanko nyt imemällä, sen pitäis liikkua noin 10mm. (arvio)?
Ellei liiku on kello sökö. (toisaalta olet ruuvannut säätötankoa, voi olla liikevarat loppu)
Nuo mittarit ovat suuntaa antavia. ei sen antamaan numero arvoon ole luottaminen, mutta varmaan 0,2 barin tarkkuus.
Ei se mittari hajota konetta. Kyllä se vikatilaan menee jos sitä alkaa pelottaa.
Onpas tämä marsu monivikainen, alkaa jo nyppiin! Olet oikeassa, sitä hukkistahan minä juuri veivaan kiinni. ja meno sen kun paranee mutta liikkeelle lähdössä alkoi jo sammuileen kun turbo kai jo pistää hanttiin. Joo, ei se näin onnistu!
Pistin sen mittarin venttiilin ja kellon väliin ja ajaan. Käynnistäessä menee heti -0,2:een ja siihen jää ajossakin, vaikka kiihdyttäs kuinka. Palautin sen tangon säädön alkuperäiseen, ei muutosta. Sillä -0,2:lla se tanko liikkuu ehkä 5mm korkeintaan. Venttiilille tulee kyllä -1.0 jotain. Kun sammuttaa, viisari jää hivenen miinukselle ja siinä pysyy. Eli vuotoja ei ole kellossa eikä linjassa.
Yritin sitä egr- venttiiliä siihen vaihtaa mutta pistoke ei käynyt.
Pistin sen mittarin venttiilin ja kellon väliin ja ajaan. Käynnistäessä menee heti -0,2:een ja siihen jää ajossakin, vaikka kiihdyttäs kuinka. Palautin sen tangon säädön alkuperäiseen, ei muutosta. Sillä -0,2:lla se tanko liikkuu ehkä 5mm korkeintaan. Venttiilille tulee kyllä -1.0 jotain. Kun sammuttaa, viisari jää hivenen miinukselle ja siinä pysyy. Eli vuotoja ei ole kellossa eikä linjassa.
Yritin sitä egr- venttiiliä siihen vaihtaa mutta pistoke ei käynyt.
"Monivikainen" yksi ja sama vikahan tuossa on, pitää vaan painia aikansa ennen kuin homma rulaa.rooki kirjoitti:Onpas tämä marsu monivikainen, alkaa jo nyppiin! Olet oikeassa, sitä hukkistahan minä juuri veivaan kiinni. ja meno sen kun paranee mutta liikkeelle lähdössä alkoi jo sammuileen kun turbo kai jo pistää hanttiin. Joo, ei se näin onnistu!
Pistin sen mittarin venttiilin ja kellon väliin ja ajaan. Käynnistäessä menee heti -0,2:een ja siihen jää ajossakin, vaikka kiihdyttäs kuinka. Palautin sen tangon säädön alkuperäiseen, ei muutosta. Sillä -0,2:lla se tanko liikkuu ehkä 5mm korkeintaan. Venttiilille tulee kyllä -1.0 jotain. Kun sammuttaa, viisari jää hivenen miinukselle ja siinä pysyy. Eli vuotoja ei ole kellossa eikä linjassa.
Yritin sitä egr- venttiiliä siihen vaihtaa mutta pistoke ei käynyt.
Mulla liikkuu vipu noin 20mm apumiehen puolelle päin. kun tyhjäkäynnillä nyppäsen kellolle menevän letkun irti.
Tee tuo sama ja sitten koitappa ohita se magn.vena piteneekö liike. jos pitenee vois vika olla magn.venttiilissä. eli eikö se laske tarpeeksi alipainetta kellolle.
TSEMPPIÄ KYLLÄ SE SIELTÄ, KUN AIKANSA VÄÄNTÄÄ
Joo, parikytä milliä liikkuu mutta kuskin suuntaan, sillä sinnepäin se kellon jousi sitä työntää! ohitin sen venttiilin ja heti vetäsee sitä tankoa sisäänpäin koko sen liikevaran. Sitä egr- venttiiliä vois kokeilla mutta se pistoke ei käy, jollain hyppyjohto virityksellä sen tietty sais väliaikaisesti. Se on paljon pienempi kooltaankin, onkohan se ihan on/off-toiminnalla?
Just meni tuo suunta väärin päin Sorry.
Voi olla, että egr heittää vikatilaan ellei egr:llä ole sitä venttiiliä jos kokeilet sillä.
Eikös se vika ala olla paikallistettu siihen magn.venttiiliin.
Jos sinä oot sen jo purkanut, niin sitten kannattais pohtia sen toimintaperiaatetta, eikös se loppujenlopuksi ole on/off venttiili.
Joka sulkee alipaineen pääsyn kellolle ja samalla poistaa kellolta jo siellä olevan alipaineen.
Minä en viiti ehyttä osaa alakaa pelkän mielenkiinnon vuoksi purkamaan.
Voi olla, että egr heittää vikatilaan ellei egr:llä ole sitä venttiiliä jos kokeilet sillä.
Eikös se vika ala olla paikallistettu siihen magn.venttiiliin.
Jos sinä oot sen jo purkanut, niin sitten kannattais pohtia sen toimintaperiaatetta, eikös se loppujenlopuksi ole on/off venttiili.
Joka sulkee alipaineen pääsyn kellolle ja samalla poistaa kellolta jo siellä olevan alipaineen.
Minä en viiti ehyttä osaa alakaa pelkän mielenkiinnon vuoksi purkamaan.
Joo, kai se vika on siellä venttiilissä. Jos se kellossa ollut reikä on hajottanut sen venttiilin. En ymmärtänyt sitä sen toimintaa purettuani sen. Osia oli aikalailla, jousia ja kalvoja sun muuta. Etsin siitä oikeastaan vain selvää vikaa, Kalvo puhki tai jotain. Ei ollut.
Se tietokone voi tietysti pistää jollain taajuudella sen värähteleen, että se antaa osapaineitakin ulos. Tai jotain! Sen käämin vastus oli jotain 50 ohmia, eli kai ihan ok. Jos yhteys olisi sähköisesti poikki tietokoneelle se varmasti antaisi siitä oman vikakoodin ja heittäisi vikatilaan. Taidan purkaa sen uusiksi ihan mielenkiinnon vuoksi. Onkohan sama venttiili B ja C- malleissa, niitä vois löytyä hajottamoilta. Tota A- mallia ei löydy dieselinä ainakaan. Vai onko pensavehkeessä sama systeemi.
Se tietokone voi tietysti pistää jollain taajuudella sen värähteleen, että se antaa osapaineitakin ulos. Tai jotain! Sen käämin vastus oli jotain 50 ohmia, eli kai ihan ok. Jos yhteys olisi sähköisesti poikki tietokoneelle se varmasti antaisi siitä oman vikakoodin ja heittäisi vikatilaan. Taidan purkaa sen uusiksi ihan mielenkiinnon vuoksi. Onkohan sama venttiili B ja C- malleissa, niitä vois löytyä hajottamoilta. Tota A- mallia ei löydy dieselinä ainakaan. Vai onko pensavehkeessä sama systeemi.