Jarrunesteiden vaihto
Jarrunesteiden vaihto
Sainpa semmosen hulluuspuuskan, että vaihoin jarrunesteet.
Kun tuli joskus aikoinaan tommonen paineilmailmainkin(?) ostettua kimppakivaksi.
Nesteeksi tottakai DOT 5.1. Kaks pulloa makso 10,70€.
Turha sönköttää muuta, tämä on jo valmiiksi tapeltu asia. Selvä? No hyvä.
Tarviketta ryhmäkuvassa.
Eikun auto tukevasti pukeille ja mies alle könyään.
Otin pitkän 9mm hylsyn ja sillä herkistelin ilmausruuvit hereille.
Veli HVM:n Wanhan Kansan Pulttiohjeen mukaan ensin hieman kiinnipäin ja sitten auki.
Outoa, kaikki aukesivat vaivatta? 17 vuotta vanha auto....
Sitten tositoimeen, imuri kiinni ja lenkillä eka ruuvi auki.
Liipaisu liipasimesta ja tummaa litkua alkoi liikkua.
Imuri työmaalla. Pari-kolme desia jo kiskottu, alkaako vaalenemaan?
Vaihto ja ilmaushan tehdään pääsylinteristä kauimmaisesta pyörästä lähimpään.
Eli oikea taka, vasen taka, oikea etu ja viimeisenä vasen etu.
Varmaan puoli litraa sai lorotella tuosta ekasta, ennenkuin letkussa väri vaihtui.
Niinkun on jo monessa topiksissa todettu, W124 takajarrujen säiliö on hieman vi**umainen, tyhjenee salamyhkäisesti.
Tarkkana pitää olla ja tankkailla säiliötä vähän väliä.
ABS kun repasee ilmat, niin siitä se hupi alkaa.
Jätin pistoolin pöhisemään ja tulin tankkailemaan säiliötä "on-line" vahingon välttämiseksi
Sitten hommasssa eteenpäin (ja toinen olut auki).
Loppuja ei tarvinnutkaan niin paljoa enää imuttaa, suurin osa vanhasta litkusta oli jo pois.
Sitten vaan nestepinta säiliössä MAX merkkiin, gummitulpat ilmausruuveihin ja saunan lämmitykseen.
Tuo imuri ei ole pakollinen, mutta kummasti helpottaa hommaa. Kallis vaan, makso 44€.
Korkea aika jo vaihtaa, aikas mustaa oli vanhat nesteet. Tuo viereinen oli taas ihan hyvää.
Kun tuli joskus aikoinaan tommonen paineilmailmainkin(?) ostettua kimppakivaksi.
Nesteeksi tottakai DOT 5.1. Kaks pulloa makso 10,70€.
Turha sönköttää muuta, tämä on jo valmiiksi tapeltu asia. Selvä? No hyvä.
Tarviketta ryhmäkuvassa.
Eikun auto tukevasti pukeille ja mies alle könyään.
Otin pitkän 9mm hylsyn ja sillä herkistelin ilmausruuvit hereille.
Veli HVM:n Wanhan Kansan Pulttiohjeen mukaan ensin hieman kiinnipäin ja sitten auki.
Outoa, kaikki aukesivat vaivatta? 17 vuotta vanha auto....
Sitten tositoimeen, imuri kiinni ja lenkillä eka ruuvi auki.
Liipaisu liipasimesta ja tummaa litkua alkoi liikkua.
Imuri työmaalla. Pari-kolme desia jo kiskottu, alkaako vaalenemaan?
Vaihto ja ilmaushan tehdään pääsylinteristä kauimmaisesta pyörästä lähimpään.
Eli oikea taka, vasen taka, oikea etu ja viimeisenä vasen etu.
Varmaan puoli litraa sai lorotella tuosta ekasta, ennenkuin letkussa väri vaihtui.
Niinkun on jo monessa topiksissa todettu, W124 takajarrujen säiliö on hieman vi**umainen, tyhjenee salamyhkäisesti.
Tarkkana pitää olla ja tankkailla säiliötä vähän väliä.
ABS kun repasee ilmat, niin siitä se hupi alkaa.
Jätin pistoolin pöhisemään ja tulin tankkailemaan säiliötä "on-line" vahingon välttämiseksi
Sitten hommasssa eteenpäin (ja toinen olut auki).
Loppuja ei tarvinnutkaan niin paljoa enää imuttaa, suurin osa vanhasta litkusta oli jo pois.
Sitten vaan nestepinta säiliössä MAX merkkiin, gummitulpat ilmausruuveihin ja saunan lämmitykseen.
Tuo imuri ei ole pakollinen, mutta kummasti helpottaa hommaa. Kallis vaan, makso 44€.
Korkea aika jo vaihtaa, aikas mustaa oli vanhat nesteet. Tuo viereinen oli taas ihan hyvää.
Pro HVM
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Tämä väite alkaa olla jo niin monen toimesta niin monessa topikissa, että alan pikku hiljaa vaatia todisteita. Mihin se ne ilmat repaisee, mihin ilmalukko syntyy? Miten se ABSi pääsee sotkemaan kun ei juuri luulisi reagoivan vaihtoon? Mihin ilma pääsee niin ettei neste sitä puske pois? Nyt ensimmäinen joka tietää varmasti ja tarkasti, kertoo heti. Vastaukseksi ei kelpaa "En tiedä tarkkaan mutta jonnekin kai se ne..."Pierukeisari kirjoitti:ABS kun repasee ilmat, niin siitä se hupi alkaa.
Tyhjensin ekaa kertaa nesteitä vaihtaessani takapiirin kokonaan, en muistanut säiliön rakennetta. Siitä on jo kai pari vuotta, sen jälkeen jarrut on katsastettu eikä ilmaa tuntuisi olevan. Putkista tuli yhtä jöötiä nesteenä kun laitoin homman raiteilleen. Mitä nyt vielä on odotettavissa?
Heräänkö joku yö siihen että perseessä on jumalaton paise? Onko välikatolla mittava kosteusvaurio? Loppuuko Norjanmeren öljy? Yskäisenkö vahingossa keltaisen mitalin naispuolisen työtoverin rinnuksille, vain koska putket kävivät tyhjinä?
VASTAUKSIA HETI.
Täällä myös. Kyllä se siitä ilmaantui.AM kirjoitti:Minä sanon vastauksena että on ollu tyhjänä minullakin eikä mitään ongelmia ilmauksessa No kai sellainenkin tilanne voi tulla kun viisaammat niin sanovat
Äkkipäätä ajateltuna ongelmia voisi tulla, jos ei ilmaa jarruja kunnolla ja käy ajelemassa (liukkaalla). Tällöinhän ABS liikuttelee nesteitä siinä pumppu- / venttiilihässäkässä. Johonkin paikkaan voisi tuossa tapauksessa huonolla tuurilla jäädäkin ilmaa. Tuskin se kuitenkaan siellä vuosikausia kuplisi.
EDIT: Jonkinmoista eroa voisi olla myös nesteenvaihtotavalla. Tuo Rässin vehkehän imee vaikka korkin nestesäiliöstä ja putket tyhjiksi. Jos nesteet vaihtaa jarrupoljinta polkemalla, ei pääsylinteri välttämättä jaksa pukata putkia tyhjiksi, kun liemi loppuu yläpuolelta. Kyllähän sinne muutama kupla tieten tulee...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Aattelin muuten kysyä justiinsa samaa...Holomes kirjoitti:Btw. (Norjaa ja tarkoittaa: Osta tie) Rässi66 mistä ostit tuon ilmaus härvelin?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Itse vaihdoin jarrunesteet samalla kun vaihdoin palat taakse ja
talvirenkaat alle. Takajarrut olivat ilmeisesti vielä alkuperäiset kaikin
puolin, myös jarrunesteiden osalta. Paloissa oli 3 mm pintaa jäljellä. Levyt
olivat lähes uutta vastaavassa kunnossa. Panin uudet Texstarin palat
ja säädin ja puhdistin samalla seisontajarrun.
Autolla on ajettu 16 vuodessa 278.000 km. Jarruneste oli aika
mustaa ja selvästi vaihdon tarpeessa. MB:n mielestä nesteet
tulisi vaihtaa vuosittain tai kahden vuoden välein mallista riippuen.
Männät liikkuivat vielä kevyesti ja kumit olivat ehjät.
Seisontajarrun kengät olivat lasittuneet, karhensin niitä teräsharjalla
samoin kuin rumpuakin.
Motonetissa myytiin ruotsalaista ilmauslaitetta, joka ottaa paineen
varapyörästä. Sopiva paine ilmauksessa onkin juuri 2 baaria.
Totterössä oli jarrunestekupin kansi, josta lähti letku varapyörän
venttiilliin. Hintaa oli 19 euroa. Jätin sen ostamatta ja ostin Cardicin
5 euron laitteen, joka on venttiililllä varustettu letku. Kuvittelin sen
sopivan yksin tehtävään jarrujen ilmaukseen.
Kokeilin sitä sitten käytännössä eli avasin hieman oikean takapyörän
ilmausruuvia, kun letku oli kiinni ja toinen pää kupissa. Painelin sitten
jarrua. Vähän aikaa meni hyvin ja sitten poljin meni ihan hervottomaksi.
Ilmeisesti ilmausventtiilin kierteistä pääsi ilmaa sisään. Tällä
ei siis käytännössä tee mitään.
Siirryimme tavanomaiseen kahden hengen ilmaukseen, mutta jarrua
ei saatu kuntoon. Ilmaa kyllä tuli, mutta nestepinta ei vajentunut eikä
ilman tulo loppunut. En usko, että nestepinta kävi liian alhaalla, mutta
jostain syystä ilmaa oli liikaa koko järjestelmässä. Valmistajan mukaan
tässä tilanteessa pitäisi ilmata koko järjestelmä paineilmalaitteilla.
Päätettiin jättää jarru yöksi rauhaan ja jatkaa huomenna.
Seuraavana päivänä ilmattiin ensin vasen takapyörä ja sitten
taas se oikea. Johan onnistui. Tämän jälkeen ilmattiin vielä vasen
takapyörä uudestaan ja molemmat etupyörät. Ilmaus onnistuu hyvin
kahdestaan, kun noudattaa MB:n ohjeita:
-Jarruneste DOT 5.1, 0,8 litraa per pyörä, kun vaihdetaan nesteet
-Järjestys on oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu
-Ilmausruuvista letku kupin pohjalle jarrunesteen alle
-Kuppi 30 cm ylemmäksi kuin ilmausruuvi, jos mahdollista
-Virrat pois
-Jarrunestekupin kansi auki ja säiliö täyteen nestettä
-ilmatessa ihan aluksi polkaistaan muutama kerta jarrua
-Painetaan jarrupoljin pohjaan ja pidetään sitä siellä
-Avataan ilmausruuvia hiukan, suljetaan se kun nesteen virtaus vähenee
-Nostetaan jarrupoljin _hitaasti_ takaisin ylös
-Toistetaan 10 kertaa painaminen, avaus, sulkeminen, nosto
-Täytetään kuppi taas nesteellä
-Toistetaan ilmaus ja täyttö, kunnes neste on kirkasta ja kuplatonta
(tai kunnes 0,8 litraa on käytetty per pyörä)
-Vaihdetaan seuraavalle pyörälle, kunnes kaikki on käyty läpi
Kuppia ei saa päästää liian vajaaksi, erityisesti pitää varoa takajarrujen
jarrupiiriä, joka saa nesteensä jarrunestekupin takaosasta.
Korjaamokäsikirjassa oli erikseen vielä jotain lisäohjeita mm.
ASR:lla varustetuille autoille.
talvirenkaat alle. Takajarrut olivat ilmeisesti vielä alkuperäiset kaikin
puolin, myös jarrunesteiden osalta. Paloissa oli 3 mm pintaa jäljellä. Levyt
olivat lähes uutta vastaavassa kunnossa. Panin uudet Texstarin palat
ja säädin ja puhdistin samalla seisontajarrun.
Autolla on ajettu 16 vuodessa 278.000 km. Jarruneste oli aika
mustaa ja selvästi vaihdon tarpeessa. MB:n mielestä nesteet
tulisi vaihtaa vuosittain tai kahden vuoden välein mallista riippuen.
Männät liikkuivat vielä kevyesti ja kumit olivat ehjät.
Seisontajarrun kengät olivat lasittuneet, karhensin niitä teräsharjalla
samoin kuin rumpuakin.
Motonetissa myytiin ruotsalaista ilmauslaitetta, joka ottaa paineen
varapyörästä. Sopiva paine ilmauksessa onkin juuri 2 baaria.
Totterössä oli jarrunestekupin kansi, josta lähti letku varapyörän
venttiilliin. Hintaa oli 19 euroa. Jätin sen ostamatta ja ostin Cardicin
5 euron laitteen, joka on venttiililllä varustettu letku. Kuvittelin sen
sopivan yksin tehtävään jarrujen ilmaukseen.
Kokeilin sitä sitten käytännössä eli avasin hieman oikean takapyörän
ilmausruuvia, kun letku oli kiinni ja toinen pää kupissa. Painelin sitten
jarrua. Vähän aikaa meni hyvin ja sitten poljin meni ihan hervottomaksi.
Ilmeisesti ilmausventtiilin kierteistä pääsi ilmaa sisään. Tällä
ei siis käytännössä tee mitään.
Siirryimme tavanomaiseen kahden hengen ilmaukseen, mutta jarrua
ei saatu kuntoon. Ilmaa kyllä tuli, mutta nestepinta ei vajentunut eikä
ilman tulo loppunut. En usko, että nestepinta kävi liian alhaalla, mutta
jostain syystä ilmaa oli liikaa koko järjestelmässä. Valmistajan mukaan
tässä tilanteessa pitäisi ilmata koko järjestelmä paineilmalaitteilla.
Päätettiin jättää jarru yöksi rauhaan ja jatkaa huomenna.
Seuraavana päivänä ilmattiin ensin vasen takapyörä ja sitten
taas se oikea. Johan onnistui. Tämän jälkeen ilmattiin vielä vasen
takapyörä uudestaan ja molemmat etupyörät. Ilmaus onnistuu hyvin
kahdestaan, kun noudattaa MB:n ohjeita:
-Jarruneste DOT 5.1, 0,8 litraa per pyörä, kun vaihdetaan nesteet
-Järjestys on oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu
-Ilmausruuvista letku kupin pohjalle jarrunesteen alle
-Kuppi 30 cm ylemmäksi kuin ilmausruuvi, jos mahdollista
-Virrat pois
-Jarrunestekupin kansi auki ja säiliö täyteen nestettä
-ilmatessa ihan aluksi polkaistaan muutama kerta jarrua
-Painetaan jarrupoljin pohjaan ja pidetään sitä siellä
-Avataan ilmausruuvia hiukan, suljetaan se kun nesteen virtaus vähenee
-Nostetaan jarrupoljin _hitaasti_ takaisin ylös
-Toistetaan 10 kertaa painaminen, avaus, sulkeminen, nosto
-Täytetään kuppi taas nesteellä
-Toistetaan ilmaus ja täyttö, kunnes neste on kirkasta ja kuplatonta
(tai kunnes 0,8 litraa on käytetty per pyörä)
-Vaihdetaan seuraavalle pyörälle, kunnes kaikki on käyty läpi
Kuppia ei saa päästää liian vajaaksi, erityisesti pitää varoa takajarrujen
jarrupiiriä, joka saa nesteensä jarrunestekupin takaosasta.
Korjaamokäsikirjassa oli erikseen vielä jotain lisäohjeita mm.
ASR:lla varustetuille autoille.
Ja jos näilläkään ohjeilla ei ilmat häviä, niin tarkista että ilmausruuvi on jarrusylinterin yläpuolella eikä alapuolella kuten minulla oli vänkärin puolella takana. Lääkkeenä oli satulan irroitus ja lenkkiavain palojen väliin ja satulan käännös siten, että ilmausruuvi oli sylinterin yläpuolella. Oli aikojen saatossa lipsahtanut ilmeisesti kuskin puolen satula tonne oikeelle. Kuskin puolella ilmausruuvi oikeassa paikassa.
Hommasin äskettäin Eezibleed-nimisen jarrujen ilmaus/jarrunesteen vaihtolaitteen, joka toimii juuri tuolla vararenkaan ilmanpaineella (max 1,5 bar). Olen sillä vaihtanut nyt neljään autoon nesteet YKSIN ja homma käy tosi näppärästi - ilmavaivoja ei tarvitse pelätä. Laitehan siis työntää nestesäiliön kautta uutta jarrunestettä systeemiin, availet vain ilmausruuveja ja annat ilman ja vanhan nesteen tulla ulos. EUR 24;- Kaasutinexpertti.
Tarkistin huoltokirjan merkinnät ja jarrunesteet on vaihdettu
edellisen kerran merkkihuollossa Saksassa vuonna 2002.
Viidessä vuodessa jarruneste olis sii muuttunut hyvin tummaksi
ja varmasti vaihtotarpeessa olevan näköiseksi.
Mersun ohjeen mukaan 4/91 saakka jarrunesteet pitäisi
vaihtaa vuosittain ja sen jälkeen kahden vuoden välein.
Harventunut vaihtoväli johtuu kaiketi jarrunesteiden kehittymisestä,
eli ne eivät vanhene yhtä nopeasti kuin ennen. Jos käyttää
parasta nestettä, 3 vuotta on luultavasti ihan OK vaihtovälinä.
Nuo erilaiset nesteet eivät sitten välttämättä sekoitu
hyvin keskenään. Väitetään, että silikonipohjainen DOT 5
ei sekoitu DOT 4:n kanssa ja pilaa tiivisteet. DOT 5.1 taas
sekoittuis DOT 3.n ja 4:n kanssa. Parasta olisi kuitenkin laittaa
kaikki samaa ainetta. Jos ei tiedä, mitä jarruissa on ja haluaa
lisätä nestettä, olisi parasta vaihtaa kaikki.
Vesi ei sekoitu silikonipohjaisiin nesteisiin, joten ne on
todellakin vaihdettava, jos sekaan pääsee vettä. Muuten
tulee ongelmia. ABS-jarrujen kanssa suositellaan näitä
herkempiä nesteitä (DOT5.1). Pullon kyljessä vakuutetaan,
että aine sopii muiden kanssa.
edellisen kerran merkkihuollossa Saksassa vuonna 2002.
Viidessä vuodessa jarruneste olis sii muuttunut hyvin tummaksi
ja varmasti vaihtotarpeessa olevan näköiseksi.
Mersun ohjeen mukaan 4/91 saakka jarrunesteet pitäisi
vaihtaa vuosittain ja sen jälkeen kahden vuoden välein.
Harventunut vaihtoväli johtuu kaiketi jarrunesteiden kehittymisestä,
eli ne eivät vanhene yhtä nopeasti kuin ennen. Jos käyttää
parasta nestettä, 3 vuotta on luultavasti ihan OK vaihtovälinä.
Nuo erilaiset nesteet eivät sitten välttämättä sekoitu
hyvin keskenään. Väitetään, että silikonipohjainen DOT 5
ei sekoitu DOT 4:n kanssa ja pilaa tiivisteet. DOT 5.1 taas
sekoittuis DOT 3.n ja 4:n kanssa. Parasta olisi kuitenkin laittaa
kaikki samaa ainetta. Jos ei tiedä, mitä jarruissa on ja haluaa
lisätä nestettä, olisi parasta vaihtaa kaikki.
Vesi ei sekoitu silikonipohjaisiin nesteisiin, joten ne on
todellakin vaihdettava, jos sekaan pääsee vettä. Muuten
tulee ongelmia. ABS-jarrujen kanssa suositellaan näitä
herkempiä nesteitä (DOT5.1). Pullon kyljessä vakuutetaan,
että aine sopii muiden kanssa.