Jos kultasta laitoin, sitä meni aina ehkä vähän liikaa. Pitkää kuivumistakaan en tiennyt, joten eipä se pitkää pysynyt.
Autossa tumma helmiäisväri ja maalipinta ei ole kovin hyvässä kunnossa muutenkaan, joten vaikea pitää nättinä.
Glymin kiiltohan vaan paranee ensimmäisten viikkojen ja pesujen aikana.
Totta. Ekan pesun jälkeen oli vielä loistava. Kolmannen pesun jälkeen selvä hiipuminen.
Tuo korrek on kanssa vaan kiillottunut entisestään tässä vajaan kahden viikon aikana.
Pesty kaksi kertaa aineilla ja kolme kertaa nopea huuhtaisu painepesurilla, ja säämiskällä kuivaus.
Täysin turhoo tointa on auton pesu kun on hiekkatie jonka päässä asuu niin pölyää aivan helvetisti vaikka yrittäis ajaa kuinka hiljaa tahansa = aina paskanen auto ja farkkuhan ei tunnetusti kerää yhtään pölyä peräänsä
Vanteet ovat toinen asia mitkä ovat oikein kunnon pölyimureita perän ohella.
Kesällä pöly ja hyttyset, talvella suola en enää koskaan pese autoa
Eilen tuli taas ilta kulutettua lavetin puunaamisessa. Niska- ja hartiaseudun särkyä sekä iskiaskipua aiemmin vahauksen jälkitautina kärsineenä tuli kokeiltua uutta tekniikkaa.
Eli ensiksi kunnon kopautus vahapurkin pohjaan, jolloin kivikova vaha lohkeilee palasiksi. Sopivan kokoinen klöntti käteen, ja ei muuta kuin värittämään auton kylkeä "vahaliidulla" ihan niinkuin pikkukölvinä mummulan tapettia konsanaan. Reilun A4:n kokoisen alan kun saa töherrettyä, niin ei muuta kuin puhdasta rättiä känsäiseen käteen ja puunaamaan.
Vahan levitys tuntuu sujuvan yhtälailla noinkin, päätellen kiillotusvaiheen yhtälaisesta raskaudesta. Aluksi tosin tuli asiaa epäiltyä, mutta lopputuloksessa ei paljaalla silmällä peilatessa eroa ole. Eilen tuli uudella menetelmällä vahattua toinen puoli konepellistä. Toisen puolen vahasin vertailun vuoksi perinteisellä kahden rätin kidutusmenetelmällä. Aika näyttää...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Mulla on sama tilanne Simonizin kanssa: vahapurkin loppu on palasina, jolla "väritän" sopivan kokoisen alueen ja alan sen jälkeen hinkkaamaan kiiltäväksi. Homma kävi kätevämmin silloin, kun vaha oli purkissa yhtenä kappaleena ja rättiä saattoi pyörittää purkissa ja hangata sen jälkeen vahan auton pintaan.
Mitä jos purkkia lämmittäisi liekillä, sulaisiko vaha ja jähmettyisi jälleen purkin pohjalle ? En ole uskaltanut kokeilla, saattaa meinaan tulla vaahtosammuttimelle käyttöä.
Kenkälankki-Simonizin yksi etu on myös halpa hinta: purkki maksaa vain muutaman euron. Lisäksi niska -ja hartiaseudun lihakset saavat liikuntaa, kun Simolla vahaa. Pesen Kullannuppuni aina käsin, joka on helppo ja nopea homma kun on kunnon vaha pinnassa.
No enpä sitten jaksanut alkaa tilailemaan Prestoa tai Zainoa niinkuin oli suunnitelmissa. Varaosaliikeessä pyörähdin ja Autoglym hylly nökötti nurkassa kutsuvasti. Siitä tarttui musta AG purkki kouraan ja liotinpesua viereisestä hyllystä. Pari kertaa pesin auton liottimella toiveena vanhojen vahojen poisto, kai ne jopa lähti
Aika positiivinen maku jäi tuosta "mustasta" Glymistä, helppo hinkkailla ja kiiltoakin tuli aika mukavasti.
Ennakolta tässä hekumoin auton pesu&puunaus-ajatuksella. Huomenna töiden jälkeen, kun kauppakäynnit, tankkaukset, lasten ja omien tavaroiden pakkaaminen on suoritettu, reilun tunnin ajomatka ruuhkassa 20 kmh päätähuimaavalla vauhdilla ja hirvittävän nälän saattelemana pääsemme vihdoin pölyisen mökkitien päähän.
Auton tyhjentäminen tavaroista, lasten ja itseni ruokkimisen jälkeen, viritän vesipumpun laiturille, vedän letkun 30 metriä ylämäkeen, täytän kuikan järvellä huudellessa piilteman puolentoista litran painepullon lirauksella pesuainetta ja litralla vettä.
Kaivan hiekkaisen ämpärin, huljautan ja täytän sen sadevedellä, kastelen uskollisen vanhan pesusienen vedessä. Nälkäisten hyttysten vaaniessa talvenkalvakkaa ihoani suihkutan pesuaineen hellästi auton pinnalle, annan vaikuttaa hetken, korkkaan taskulämpimän kossun ja otan näkäräiset, suoraan pullon suusta. Lämmin neste polttelee kurkussa, iltahämärissä naapuritontille hiipinyt hirvi katselee uteliaan toimiani. kesäasuinen kärppä vilahtaa kuusikossa.
Hellästi pesen Matikin pintaa pehmeällä sienellä; pian saat tuoreen vahan pintaan.
On hiljaista.
On Kesä. On Loma.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Auto vahattu korrekin kiiltovahalla noin kuukausi sitten. Pesty käsin shampoolla noin 10 kertaa, ja nopea "pölynpoisto" painepesurilla ehkä 3 tai 4 kertaa.
Vieläkin kiilto on kuin uudessa autossa, eikä vesi tahdo tarttua millään. Ei uskoisi.
Päivitys täältäkin. Rottelo tuli tiistai-iltana pestyä päällipuolisesti, ja nähtävästi lopullinen Simo-kiilto ilmestykin pintaan vasta ekan pesun jälkeen. Magnificent!
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kohta 6 vuotta täydellistä pesemättömyyttä. Rahaa säästynyt satoja euroja ja aikaa kymmeniä tunteja. Myös hyllytilaa säästynyt kaiken maailman ultrahypershampoo- ja vahapurtiloilta.
Lahega Interior 40 ja mustaksi pinttynyt verhoilu muuttuu tämännäköiseksi eikä tarvittu kuin ruiskutus aineella (samantien alkoi pas*a valua pois) ja märällä liinalla pyyhntä.
Wurthin PineLine ei tehonnut lainkaan vaikka hyvä aine onkin, kokeilin ensin.
Tuota Lahegaa ei tosin taida olla yleisessä myynnissä, liekö ne Lahegan pumppupulloaineet yhtä tehokkaita ?
No jos on jotain pahoja kohtia niin tuossapa linnkiä millä lähtee-> viewtopic.php?t=5198 Noilla acro-meleko sienillä tai sitten Swifferin sienillä lähtee aika uskomattomasti kaikki lika
Nyt se on testattu, TM:n testivoittaja TurtleWax Platinum nimittäin. Viikonloppuna hoonasin sillä useamman tunnin auton peltejä. Unohtamatta tietenkään ovenkarmeja, ylätiivisteiden alusia ja ovien reunoja, sekä konepellin reunoja pelti pystyyn nostettuna. En tietenkään unohtanut takaluukun vesikouruja, nyt sormi pois Vastaa-napilta. Tämä vain muille sairaalloisille, patologisille vahaajille tiedoksi. Ai niin, vahasin myös keulan poikkipalkin ja tyyppikilven, saa katsastusmies lukea tiedot puhtaasta kilvestä. Tankinluukun sisäpuolta ja tankkikoloa en vahannut, olisiko pitänyt? Siihen kuitenkin polttoaineita roiskuu tipoitellen, vaha kaikkoaa joka tapauksessa. Mutta gaaddämet, unohdin avata kattoluukun ja vahata siitä näkyvät osat. Jos Romantiikkapäällikön MIGi olisi ollut lähettyvillä, sekin olisi mennyt samaan konkurssiin. Rouva Vilen tuli jossain vaiheessa kyselemään, ruoka hellalla ja ähisevä nyytti kainalossa, että joko se nyt reippaan viiden tunnin jälkeen (pesuaikaa ei ole laskettu tähän) jotenkin vähäksi aikaa piisaisi, edes tälle päivälle. Aika on kyllä suhteellinen käsite kun vahaamaan alkaa, en tajua millä ajalla täällä osa vahaa kolmekin kertaa peräkkäin autonsa, samaan putkeen. Taitavat puhua paskaa. Vanhempi poika haukkui jälleen kerran, isän erityiseksi hauskuudeksi, Mersut alimpaan helvetin unohdettuun mutta lakkautusuhan alaiseen sivukonttoriin jossa on pomona pahalle haiseva läski, huonolla suuhygienilla siunattu pikkusielu. Poika aikoo ikänsä ajaa pösöllä, ihan vain minun kiusakseni.
Testivoittajasta voidaan Vilenin kenttätestien perusteella todeta, että se levittyy hyvin ja kiillottuu hyvin. Ne meistä, joille vahaamisessa on tärkeää luterilainen ankara työ, suupieliin muodostuvat katkeranväsyneet juonteet ja Koskelan Jussin käyräksi jäävä selkä urakan jälkeen, hakevat kuitenkin kiiltonsa ja särkevät jäsenensä muista vahoista. Jos Väinö Linna kirjoittaisi Pohjantähti-trilogian nykypäivänä, Jussi vahaisi kakssatasta diisseliä Simonizilla ja saisi ensimmäisen vahapurkkinsa Kylä-Pentin Keisarilta, vanhalta fiksaajalta, mutisten "Mutta kuinkas isäntä..kyllä minä niinkun rahallakin...". Keisari olisi viimeinen mies joka olisi kaiken ikäänsä Simonizilla vetänyt, vahauslegenda, ja Jussi olisi samoilla jäljillä. Jussilla olisi myös ylittämätön paikka pyytää ensimmäiseen myllytykseen Kivivuoren Jannea myllytyskoneineen avuksi, sillä kun on sitä sanomista. Tosin aikaahan se ensimmäisellä kerralla säästäisi, mutta se sähkönkulutuskin. Käsimyllytys sentään ny kuitenki...
Jos nyt Koskelan Jussille hurraamisen jälkeen palataan aiheeseen, kiillon keston arviointi on vielä hakusessa, ainakaan kahdessa päivässä ei ole ihan mataksi vetänyt (olen käynyt aika monta kertaa tarkistamassa). Löysin myös negatiivista sanottavaa tästä vahasta. Ensinnäkin, levitys on helppoa kuten todettu mutta se on liiankin helppoa. Vahaa tulee helposti ihan liikaa. Toiseksi, korkki on suunniteltu lisäämään vahankulutusta 134 % ja nopeuttamaan Motonetin varaston kiertonopeutta ja pienentämään sidotun pääoman määrää koko konsernissa. Korkissa ei ole sampoopullon pientä ruikkureikää, joten vahaa kaadettaessa sitä tulee aika reilusti liinaan. Samoin vahaa on helppo valella pihakiville aika isolla kädellä, kun kyykistyy vahaamaan alamuoveja ja laskeutuva polvi töytäisee pullon kyljelleen. Paniikinomaisten ripaska-askelten, pullon ilmassa kopittelun josta sujuva vaihto kolmella esineellä jonglööraamiseen (pullo, levitysliina, kiillotusliina) ja vaistomaisen "VOE MULUKKU!"-huudon jälkeen nousin hitaasti ja toivoin, että olisin saanut ilmeeni kameralle tuon sirkusnumeron aikana. Negatiivinen juttu on myös vahan haju. Jos erityisäitelöity kookospähkinäwunderbaum on lempituoksu, ei hätää. Ja jos hajusta tykkää käsissä, tukassa, vaatteissa, munissa, pihalla, unissa, suihkussa, nenää kaivaessa, kilometrin päästä vastatuulessa, koomassa, työpaikan parkkipaikalta sisälle kantautuvana ja pierunhajun peittävänä, niin mikäpä siinä. Unohdin mainita, että velipoika soitti Eestinreissultaan ja kertoi haistaneensa minun vahanneen autoni.
Mitä ne nukkaamattomat liinat muka ovat? Idioottivarmuuskerroin on ollut ihan liian pienellä. Nimittäin minun käsissäni ne nukkaantuvat ja nukkaavat kuin vanhat siniset Terinitin verkkarit valkoisella angoramatolla. Mitä paikkoja unohtui vahata ja voiko homman vielä jotenkin parsia? Mittariston lasin sisäpuoli? Polkimien varret? Turvavöiden lukkokappaleet? Vaihdekepin metallinen varsi? Hanskalokeron kannen sisäpuoli? Kylkipäreiden sisäpuoli?
Mitä lähempää autoa tarkastelee vahaamisen aikana, sitä enemmän siitä löytyy virheitä koko ajan. Ihminen on tyhmä eläin, kiusaa itseään ihan tahallaan.
Innostuin jynssäämään coupesta sisustaa ja näin se meni:
-Irrotin penkit tallin lattialle ja irroitin penkinpäällyset
-penkit näytti homehtuneen joten penkinpäälliset pesukoneeseen 50:een asteeseen ja ei menneet pilalle.
Ohhoh! Vileenihän tuikkasi meille kaikille mukavahauskroonikoille kerralla vakallisen jauhoja suihin. Eikä edes varoittanut etukäteen.
Vilenin Herttua kirjoitti:Mitä lähempää autoa tarkastelee vahaamisen aikana, sitä enemmän siitä löytyy virheitä koko ajan. Ihminen on tyhmä eläin, kiusaa itseään ihan tahallaan.
Ei se ole se kolotus alaselässä tai vihlova kipu kyynärvarressa, ei pojat ei. Eivät ole kyseessä turtuneet sormenpäät, tai mikään kivulla mitattavissa oleva asia. Paljon pahempaa.
Vaan se on se uni joskus aamuyöstä. Se on se hajamielisen tuskainen olo aamuisella lehdenhakureissulla, kun kävelet vahingossa metritolkulla ohi postilaatikosta. Se on se kiusaantunut olo mikä tulee kun liikennevaloissa viereisessä vuoden vanhassa muovikikottimessa istuva tyyppi vierittää pysähtynyttä katsettaan pitkin Simoniz-kiiltoista kylkeä, yhtäkkiä katse tarkentuu, tiedät itse tuskallisen tarkkaan mihin, ja samantien kääntyy pois.
Loistava, kerrassaan upea raportti. Luovutan iloisna mielin hallussani olevan Mercedes-Benzin viikonlopun ajaksi Tampesterin Kemikaali-Alin seuraavan testaussuorituksen koe-eläimeksi.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
JuMu S kirjoitti:
Vaan se on se uni joskus aamuyöstä. Se on se hajamielisen tuskainen olo aamuisella lehdenhakureissulla, kun kävelet vahingossa metritolkulla ohi postilaatikosta. Se on se kiusaantunut olo mikä tulee kun liikennevaloissa viereisessä vuoden vanhassa muovikikottimessa istuva tyyppi vierittää pysähtynyttä katsettaan pitkin Simoniz-kiiltoista kylkeä, yhtäkkiä katse tarkentuu, tiedät itse tuskallisen tarkkaan mihin, ja samantien kääntyy pois.
Se on myös se, kun suorasta, kauniista ja kiiltävästä kyljestä kehuja saadessasi ihmettelet, kenen autosta puhutaan, vai onko täällä alettu tosissaan soittaa suuta. Se on myös se viimeinen näky, jonka näet illalla silmät ummistaessasi: kylkimuovi heti eturenkaan takana luovuttaa kyllä koko Pirkanmaan tiepiirin määrärahoitetun ja tielle valellun pien bensarättiin, mutta paljastaa pienen ruskean röpelöpintaisen kerrostuman, melkein kuin räiskäleen pitsireunan, joka kerää kaiken nukan ja langanpätkät hinkattaessa ja tuntuu näkyvän avaruuteen saakka, heti Kiinan muurista vasemmalla tuolla tuo W124 Suomessa, kuin mummon tekemä kollaasi kun kansanopistossa on ollut abstraktin taiteen projekti. Se on ne kaikki pienet naarmut, jotka löydät yhä uudestaan muttet ole muistanut olevan edes olemassa. Ja lopuksi, yhdessä ja erikseen, se on se tieto, että vahaamisella voit saada autosi näyttämään autolta vain hetken aikaa. Työ valuu hiekkaan (ja suolaan, kuraveteen ja pikeen) ennen kuin tuhlaajapojan perintö lähiöpubin kassaan.
JuMu S kirjoitti:Luovutan iloisna mielin hallussani olevan Mercedes-Benzin viikonlopun ajaksi Tampesterin Kemikaali-Alin seuraavan testaussuorituksen koe-eläimeksi.
Sehän tässä vielä puuttuisi, että uskaltautuisi lähtemään vahaus- ja kiiltovastuuseen toisen autoon liittyen. Täydellinen sauma hankkia kestohäpeä ja hermoromahdus
...paljastaa pienen ruskean röpelöpintaisen kerrostuman, melkein kuin räiskäleen pitsireunan, joka kerää kaiken nukan ja langanpätkät hinkattaessa ja tuntuu näkyvän avaruuteen saakka...
REUHAHAHAHA !!! Tiedän tunteen.
Lähes virheettömässä autossa yksi suurennuslasin kanssa löydetty kiveniskemä vie yöunet, vaimon konepellin päälle laskema pahvilaatikko vie perhesovun ja tuo painajaiset molempien uniin.
Pensselillä paikkamaalattavan ajopelin hienoutta ihaillaan kymmenen metrin päästä tinnerirätillä kyynärpäitä myöten maalissa ja massassa olevia käsivarsia pyyhkien.
Voi tätä kesää meilläpäin ei ole ollut sateetonta kuin kesäkuun eka viikko, sen jälkeen on satanut vähintään joka toinen päivä, eilen sitten pesin ja vahasin tuon sataysikymppisen, toisen vain pesin, ja tänään taas sataa, nyt ei ollut edes päivää satamatta
Ei ole puhtaalla ja kiiltävällä autolla ollut tänä kesänä merkitystä, Suomen kesä oli lyhyt, töitä on saanut puhtauden eteen kyllä tehdä hieman enemmänkin, mutta yrittänyttähän ei laiteta
Tänään tuli kokeiltua tuoa turle platinum extra glossia.
Auto pestiin vahashamppoolla ja päälle turtlen ptf vahaa ja siihen extra glossia parin tunnin paussin jälkeen.
Ja täytyy todeta ettei paljon vakuuta kyseinen aine, haisee pahalta, levittyy hyvin, mutta kiillotus oli tuskaa ja tulos oli melkein sama kuin pelkällä ptf:llä
Seuraavaksi kokeilen turtlen perus kovavahan päälle joskos toimis paremmin, jos ei niin palaan ruotuun ja jatkan linjalla ekaksi simonzi ja päälle turtlen kovavaha.
Onko kukaan kokeillu tätä erikoispesuainetta, on sitten tehokasta ja jättää uskomattoman vahapinnan noin pesuaineeksi, montaa on tullu kokeiltua, tämä on pesuaineista ainut mitä uskallan kehua
Benzo kirjoitti:Onko kukaan kokeillu tätä erikoispesuainetta..
On kokeiltu. Tuli semmonen tunne että ne viimeisetkin vahat lähti tuon aineen mukaan. En ole enää uskaltanut käyttää. Tais sisältää jotain liuotinta etiketin mukaan?
Mutta Korrek pysyy pinnassa edelleen yllättävän hyvin. Pesty nesteen shampoolla tai simonizin vaha-pesuaineella ainaki miljoona kertaa. Vahauksesta kohta pari kuukautta.
Tulipa sitten oikein väykkykin vahattua. Ensin liottimella kaikki vanhat pois ja uutta vahaa perään, Autoglymin mustaa. Kiiltää kyllä mukavasti, vaikka onhan tuon kokoisessa autossa sen verran hommaa että huh Autoa vahatessa huomaa kyllä kaikki auton pienetkin virheet ja kukkaset, ja olikin kiva yllätys kun niitä yllätyksiä ei ollut Muutama sanomisen paikkahan tuossakin on, mutta ne oli jo ennestään tiedossa.
Viikonlopun aikana tulee eteen uuden Simoniz-kerroksen hinkkaaminen rottelon kulahtaneen maalipinnan suojaksi.
Auto oli ruostesuojauksessa alkuviikon, ja epäilen sen tulleen pestyksi jollain miestä väkevämmällä pesuaineella koska ne pari ikuisuustahraa ovat poissa, jotka ovat sairasta mieltä tähän saakka piinanneet.
Mutta voipi olla jännetuppitulehdus ja vihlova hartiasärky seurana ensi viikon, mikäli ovat kaikki vahat lattiakaivoon auton pinnasta huuhdelleet.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
JuMu S kirjoitti:
Mutta voipi olla jännetuppitulehdus ja vihlova hartiasärky seurana ensi viikon, mikäli ovat kaikki vahat lattiakaivoon auton pinnasta huuhdelleet.
Tuo vanhojen vahojen poistaminen on muuten välillä hyvä asia. Ainakin kakkosneloselle se teki oikein hyvää. Pyörrejäljet sun muut vähenivät 90% kun otin kaikki vahnat mönjät pois ja hinkkailin uudet tilalle.
AM kirjoitti:
Tuo vanhojen vahojen poistaminen on muuten välillä hyvä asia. Ainakin kakkosneloselle se teki oikein hyvää. Pyörrejäljet sun muut vähenivät 90% kun otin kaikki vahnat mönjät pois ja hinkkailin uudet tilalle.
Mieki vetäsin ässän viime kesänä kliinerillä, vaikka metalliväri onkin. Mustaa lähtee pinnasta yllättävän paljon, vaikka maali ei haalistuneelta näytäkään. Jynssäämisen jälkeen sitten kyllä huomaa kuinka haalistunut maali on aiemmin ollut, väri kirkastuu puolella. Tai siis lakka...
Kliineri tekee eetvarttia muillekin väreille kuin verkusoninpunaiselle.