Coolerin asennus 124 300 turbodiesel.
Coolerin asennus 124 300 turbodiesel.
Olen antanut itseni ymmärtää että välijäähdyttimen puuttuminen on suurimpia murheita näissä turbodieseleissä, cooleri säästää kantta ja kenties lisää hieman tehoakin.
Oma autoni on -92 300 TDT, ei papereissa vähäpäästöinen vaikka katti (vielä toistaiseksi) ja pakokaasukierrätys onkin.
Coolerin voi siis "saada otteeseen" kohtuukustannuksilla; muutoskatsastus ja tehomittaus sitä varten.
Nyt kun on kesä ja vieläpä loma ... tuumasta toimeen.
Tilasin coolerin perjantaina ja se saapui matkahuoltoon maanantaiaamuna.
Iltasella purin keulasta liiat pois:
Kokeilin miten kuuleri mahtuu keulaan, ja hyvinhän se:
Jatkoin hommaa tänään aamulla kahdeksan maissa, lämmintä oli silloin varhain jo melkein 20 astetta.
Lukkopeltiin reikä sekä ylempään että alempaan peltiin ja ylempi reikä niin suureksi että mutteri mahtuu siitä paikalleen:
Cooleri on kumityynyjen varassa:
Alalaidassa on samanlaiset tyynyt ja lattaraudat joissa parit 90 asteen mutkat (kuvassa vasta yhdellä ruuvilla kiinni, on niitä nyt 3):
Vänkärin puolelle tein yhden rautaputken kahdesta 90 asteen mutkasta yhteen hitsaamalla:
Turbo on alkuperäisasennossaan ja orkkis ilmansuodatin paikallaan:
Kuumimmassa vaiheessa päivää hain Ylivieskasta lisää tarvikkeita ja imusarjan:
Tuosta kuskinpuolelle:
Tuolta ylös:
Välillä runkopalkin päältä:
Valmista :
Umpioiden alla olevia peltejä piti vähän leikellä ja tietysti myös ilmanputsarin ja konetilan välissä olevaa alumiinipeltiä.
Asennustyö on varsin helppo autoon jossa ei ole ilmastointia eikä polttoainelämmitintä.
Metalliputkien päihin hitsailin klunssit varmistamaan letkujen paikallaanpysyvyyden.
Turbosta letku saattaa irrota ... millähän tuon lukitsisi ?
Osia: cooleri, silikoniletkunpätkiä ja -kulmia 6 kpl, Simons rautaputkea ja kulmia, klemmareita 12 kpl, 4 tukikumia, 30 cm lattarautaa, itseporautuvia ruuveja, 18,5 cm pätkä halkaisijaltaan 3" putkea (korvaamaan ilmamäärämittari).
Edit: putkiston kulku.
Turbo – 90silikonimutka – suora rautap. – 90silikonimutka – 90+90rautaputket yhteen hitsattuna – suora silikoniletku – cooleri – 90silikoniletku – suora rautap. – suora silikoniletku – 90rautap. – 45silikoniletku – imusarja.
Hintaa tuli kaikkineen noin 530 euroa, aikaa meni jotain 8 tuntia.
Kyselkää, kertokaa mikä meni pieleen, naurakaa vapaasti.
Oma autoni on -92 300 TDT, ei papereissa vähäpäästöinen vaikka katti (vielä toistaiseksi) ja pakokaasukierrätys onkin.
Coolerin voi siis "saada otteeseen" kohtuukustannuksilla; muutoskatsastus ja tehomittaus sitä varten.
Nyt kun on kesä ja vieläpä loma ... tuumasta toimeen.
Tilasin coolerin perjantaina ja se saapui matkahuoltoon maanantaiaamuna.
Iltasella purin keulasta liiat pois:
Kokeilin miten kuuleri mahtuu keulaan, ja hyvinhän se:
Jatkoin hommaa tänään aamulla kahdeksan maissa, lämmintä oli silloin varhain jo melkein 20 astetta.
Lukkopeltiin reikä sekä ylempään että alempaan peltiin ja ylempi reikä niin suureksi että mutteri mahtuu siitä paikalleen:
Cooleri on kumityynyjen varassa:
Alalaidassa on samanlaiset tyynyt ja lattaraudat joissa parit 90 asteen mutkat (kuvassa vasta yhdellä ruuvilla kiinni, on niitä nyt 3):
Vänkärin puolelle tein yhden rautaputken kahdesta 90 asteen mutkasta yhteen hitsaamalla:
Turbo on alkuperäisasennossaan ja orkkis ilmansuodatin paikallaan:
Kuumimmassa vaiheessa päivää hain Ylivieskasta lisää tarvikkeita ja imusarjan:
Tuosta kuskinpuolelle:
Tuolta ylös:
Välillä runkopalkin päältä:
Valmista :
Umpioiden alla olevia peltejä piti vähän leikellä ja tietysti myös ilmanputsarin ja konetilan välissä olevaa alumiinipeltiä.
Asennustyö on varsin helppo autoon jossa ei ole ilmastointia eikä polttoainelämmitintä.
Metalliputkien päihin hitsailin klunssit varmistamaan letkujen paikallaanpysyvyyden.
Turbosta letku saattaa irrota ... millähän tuon lukitsisi ?
Osia: cooleri, silikoniletkunpätkiä ja -kulmia 6 kpl, Simons rautaputkea ja kulmia, klemmareita 12 kpl, 4 tukikumia, 30 cm lattarautaa, itseporautuvia ruuveja, 18,5 cm pätkä halkaisijaltaan 3" putkea (korvaamaan ilmamäärämittari).
Edit: putkiston kulku.
Turbo – 90silikonimutka – suora rautap. – 90silikonimutka – 90+90rautaputket yhteen hitsattuna – suora silikoniletku – cooleri – 90silikoniletku – suora rautap. – suora silikoniletku – 90rautap. – 45silikoniletku – imusarja.
Hintaa tuli kaikkineen noin 530 euroa, aikaa meni jotain 8 tuntia.
Kyselkää, kertokaa mikä meni pieleen, naurakaa vapaasti.
Viimeksi muokannut dealer, 04.7.2007 7:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Re: Coolerin asennus 124 300 turbodiesel.
Hiano asennus, toki varmaan siulla ois pienempikin kuuleri riittänyt ?dealer kirjoitti:Hintaa tuli kaikkineen noin 530 euroa, aikaa meni jotain 8 tuntia.
Kyselkää, kertokaa mikä meni pieleen, naurakaa vapaasti.
No mutta asiaan, eikö ne meinaa nuo silikooniletkut ja putket maksaa saman verran kun tuo kuuleri? Mistä sait halavalla tai saikko halavalla putkea ?
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
tyytti puuttuu?? ihan komiastihan se sielä istuu
edit: joojoo huomasin mie ko se oli vielä sen tyytyttimen osalta kesken! löytysköhän väykkyynki tuomonen yhtä sopivasti istutettava malli jostaki?
edit: joojoo huomasin mie ko se oli vielä sen tyytyttimen osalta kesken! löytysköhän väykkyynki tuomonen yhtä sopivasti istutettava malli jostaki?
Viimeksi muokannut rami v, 03.7.2007 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
MB 230 CE vm.89
MB 230 CE vm.89
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Näyttää aivan siltä kuin olisi tuota autoa varten tehty !
Jaa-a, sitten ahtoja nostamaan
Jaa-a, sitten ahtoja nostamaan
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Hienoa jälkeä. Hyvinhän se sinne istuu.
Mustasta tehty putki tuppaa ruostumaan sisältäpäin jos ei sitten ole automaattinen suojaöljyn annostelu esim öljyä vuotavasta turbosta tahika huohottimesta.
Ja sitä huohotintahan ei kannata laittaa niin että huohotuksen öljyhuurut menevät ahtoputkiin ja täyttävät samalla välijäähdyttimen ajan kuluessa.
Mustasta tehty putki tuppaa ruostumaan sisältäpäin jos ei sitten ole automaattinen suojaöljyn annostelu esim öljyä vuotavasta turbosta tahika huohottimesta.
Ja sitä huohotintahan ei kannata laittaa niin että huohotuksen öljyhuurut menevät ahtoputkiin ja täyttävät samalla välijäähdyttimen ajan kuluessa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Oota.No? Missä viipyy uudet tulokset 60-90Km/h?
siulla ois pienempikin kuuleri riittänyt ?
No varmaanki mutta tuohan on justiin passeli.
Maksaa ne ja imusarjan muutos maksaa kans liikaa.eikö ne meinaa nuo silikooniletkut ja putket maksaa saman verran kun tuo kuuleri? Mistä sait halavalla tai saikko halavalla putkea ?
Putket on Vianorilta, tais maksaa jotain 75 euroa läjä, pari mutkaa ja puolmetriä suoraa jäi. Ja pikku pätkiä tietenki.
Ei vaan jaksa vatuloia tämmösen kans, helepointa ku hakkee osat ja tekkee eikä mieti mistä sais euron halavemmalla.
Mustasta tehty putki tuppaa ruostumaan sisältäpäin jos ei sitten ole automaattinen suojaöljyn annostelu esim öljyä vuotavasta turbosta tahika huohottimesta.
Eikö nuo lie aina senverran rasvasia ilimat tuola että riittäs ?
Tätäki mietin ... jos tekis laskupropun kuulerin pohjaan ?Ja sitä huohotintahan ei kannata laittaa niin että huohotuksen öljyhuurut menevät ahtoputkiin ja täyttävät samalla välijäähdyttimen ajan kuluessa.
No kokeile läsmaisella kellolla? Jospa se Ruhla jätättää? Vai Poljotillako otit aikaa?dealer kirjoitti:Ei voi sanoa että ois parantunu pittää käyä kokkeileen 60-120 joskus, seki on näköjään tällä kellotettu aikojen alussa.
dealer kirjoitti:Ensivaikutelma (ajettu 15 km) on se että turboviivettä on enemmän mutta sitten kulkee paremmin kun lähtee ahtamaan.
Tiedä häntä ... lämmöt kyllä pysyvät tasaisempina.
tämän voisi ehkä kompensoida laittamalla se vapari suodin ahtimen nokkaan kiinni ? (ja tuhota kone isoilla partikkeleilla )
lämmöt tasaisempana, mittarista vai ? seilailiko ennen sitten muualla kuin siinä 80-90 astetta ??
Sitä toki kokeillaan jossain vaiheessa - ilmansuodin koteloineen (3 mutteria) ja teline + putki pois (2 mutteria ja klemmari) niin vaparisuotimen voi kiristellä paikalleen.tämän voisi ehkä kompensoida laittamalla se vapari suodin ahtimen nokkaan kiinni ? (ja tuhota kone isoilla partikkeleilla )
Mittarista.lämmöt tasaisempana, mittarista vai ? seilailiko ennen sitten muualla kuin siinä 80-90 astetta ??
Ennen tällaisella kelillä kovemmin revitellessä lämmöt saattoivat käydä 95 paikkeilla, nyt ei yli 90.
Muutenkin lämmöt nousivat jonkinverran heti yhden kovemman kiihdytyksen jälkeen, nyt mittari on rauhallisempi.
Saapa nähdä sitten hevoskopin kanssa ... jos ei pysy lämmöt normaalissa niin Petska käräjille.
- dieselpower
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28.3.2006 16:24
- Paikkakunta: Kivialho city
Ei aivan pidä paikkaansa.Muistaakseni dealerin autossa on sama "varuste" ku mullakin eli malli 91 myyty 92:na.Vai muistanko väärin?dieselpower kirjoitti:siisti on jälki, mutta vm-92 jälkeen rekisteröity on aina vähäpäästöinen vaikka sitä ei otteessa luekaan. Eli ei leimaa ilman vtt testiä.
91 mallia ei velvoita vähäpäästöisyys vaikka täysin sama auto onkin.Vasta 92 malli on tyypitetty tähän vähäpäästöisyyteen.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Saatto olla jotenki nuin niinku NicNac kirjottaa.
Selvittelin kumminki katastusasemalla etukäteen rekisterinumeron perusteella ja sanoivat että tehomittaus riittää.
Jos ei riitä niin tuon saa toki hetkessä purettua pois, alkuperäinen imusarja sun muut on ehyenä tallessa.
Edit: Lisäsin ensimmäiseen viestiin listaa tarvittavien letkujen ja putkien kulmista.
Selvittelin kumminki katastusasemalla etukäteen rekisterinumeron perusteella ja sanoivat että tehomittaus riittää.
Jos ei riitä niin tuon saa toki hetkessä purettua pois, alkuperäinen imusarja sun muut on ehyenä tallessa.
Edit: Lisäsin ensimmäiseen viestiin listaa tarvittavien letkujen ja putkien kulmista.
Eipä näin aamusta juokse järki tai ainakin luetun ymmärtäminen on hakusessa.
Edit: tai olipa nyt miten hyvänsä niin katastuskonttorilta tarkistin rekisterinumeron perusteella kun alako vaivaamaan, tälle autolle teholappu riittää (ja vertailutodistus jos teho on noussu alakuperäsestä).
Asiahan on kait justiin nuin mutta esim. minun autoni on rekisteröity -92 eikä sen jälkeen.dieselpower kirjoitti:vm-92 jälkeen rekisteröity on aina vähäpäästöinen vaikka sitä ei otteessa luekaan. Eli ei leimaa ilman vtt testiä.
Edit: tai olipa nyt miten hyvänsä niin katastuskonttorilta tarkistin rekisterinumeron perusteella kun alako vaivaamaan, tälle autolle teholappu riittää (ja vertailutodistus jos teho on noussu alakuperäsestä).
Re: Coolerin asennus 124 300 turbodiesel.
Tässä kuvassa on selvästi haettu keskusteluprovokaatiota asennusjuomista, joten kommentoin: Ekströms on kyllä ok, mutta vielä parempaa on Äiteen Mustaviinimarjamehudealer kirjoitti:
Siististi istutettu, tuollaisen "viemäröinnin" kanssa voisi olla äkkinäisellä haasteitakin. Vaan ehrottoman kannatettava varuste turpokoneessa, etenkin kun harrastat varahevosvoimien vetämistä peräkärryssä.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Ensinnäkin, älyttömän komiaa jäläkiä taas kerran
Enpä ole ruostumista vielä nähnyt (kuullut kylläkin ) - aina on turbo sen verran putkia rasvannut. Toki coolerin jälkeiset voivat pysyä jo varsin kuivanakin. Tarkistus puolen vuoden kuluttua että onko edes vaarana että hilettä alkaa kulkemaan.dealer kirjoitti:Mustasta tehty putki tuppaa ruostumaan sisältäpäin jos ei sitten ole automaattinen suojaöljyn annostelu esim öljyä vuotavasta turbosta tahika huohottimesta.
Eikö nuo lie aina senverran rasvasia ilimat tuola että riittäs ?
Ehkä tuo laskuproppu vois olla ihan hyväkin putkien rasvauksen kannalta. Jos taas otat pois huohottimen tuosta, niin koska kyse on kuitenkin sen verran siististä "ei työkonehenkisestä" autosta, niin suosittelen rosterista valmistettua kerääjää... esim. http://www.holysmoke.fi/hsdshop/?p=prod ... äyssäiliötdealer kirjoitti:Tätäki mietin ... jos tekis laskupropun kuulerin pohjaan ?Ja sitä huohotintahan ei kannata laittaa niin että huohotuksen öljyhuurut menevät ahtoputkiin ja täyttävät samalla välijäähdyttimen ajan kuluessa.
Suosittelisin vaparia. Jos ostaa laadukkaan ja huoltaa sitä ohjeiden mukaan niin partikkelit pysyy koneen ulkopuolella - huolto on kaikenlisäksi helppoa ja halpaa. Nuista ihan halvoista en osaa sanoa mitään mutta en usko että saa Stokmannin laatua Anttilan hintaan.dealer kirjoitti:Sitä toki kokeillaan jossain vaiheessa - ilmansuodin koteloineen (3 mutteria) ja teline + putki pois (2 mutteria ja klemmari) niin vaparisuotimen voi kiristellä paikalleen.tämän voisi ehkä kompensoida laittamalla se vapari suodin ahtimen nokkaan kiinni ? (ja tuhota kone isoilla partikkeleilla )
PetriK kertoili kans että suurin hyöty coolerista on ollut kilpuria vedettäessä. Lämmöt olleet paaaljon tasaisemmat.[OT] Nätisti kävi muuten 4-matic 6mm elementeillä [/OT]dealer kirjoitti:Mittarista.lämmöt tasaisempana, mittarista vai ? seilailiko ennen sitten muualla kuin siinä 80-90 astetta ??
Ennen tällaisella kelillä kovemmin revitellessä lämmöt saattoivat käydä 95 paikkeilla, nyt ei yli 90.
Muutenkin lämmöt nousivat jonkinverran heti yhden kovemman kiihdytyksen jälkeen, nyt mittari on rauhallisempi.
Saapa nähdä sitten hevoskopin kanssa ... jos ei pysy lämmöt normaalissa niin Petska käräjille.
Hyvin mahtuuL.Samarialainen kirjoitti:Itsellä oottaa samanlainen projekti, paitsi että kiusana on myös Webasto ja ilmastointi... Siistiä työtä ja loistava kerronta kuvineen
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Ei osuneet mutta lyhennellä niitä voisi jonkin verran.AM kirjoitti:Osuiko nuo klemmarin ruuvien päät maskiin kun löit pellin kiinni
Sanokaapa muuten jos joskus käy niin että ahtoputki irtoaa ajossa, särkyykö mitään jos ajaa putki irti ?
Laitetaas tähän väliin pieni kyssäri.
Kun asennuksen jälkeen käynnistin ensimmäisen kerran meinasi jännittää että pysyykö letkut kiinni.
En tohtinut kaasuttaa pellin alta joten painalsin pedaalia reilummin kabiinista käsin :
"vvvrrrriiiiiiiiiiii*POKS* ROAAAAAAAAAAAAAAAAA"
Katsokaapa kuvia, sieltä selviää miksi näin kävi