Coolerin asennus 124 300 turbodiesel.

Katso myös W201.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Coolerin asennus 124 300 turbodiesel.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen antanut itseni ymmärtää että välijäähdyttimen puuttuminen on suurimpia murheita näissä turbodieseleissä, cooleri säästää kantta ja kenties lisää hieman tehoakin.
Oma autoni on -92 300 TDT, ei papereissa vähäpäästöinen vaikka katti (vielä toistaiseksi) ja pakokaasukierrätys onkin.
Coolerin voi siis "saada otteeseen" kohtuukustannuksilla; muutoskatsastus ja tehomittaus sitä varten.

Nyt kun on kesä ja vieläpä loma ... tuumasta toimeen.

Tilasin coolerin perjantaina ja se saapui matkahuoltoon maanantaiaamuna.
Iltasella purin keulasta liiat pois:

Kuva

Kokeilin miten kuuleri mahtuu keulaan, ja hyvinhän se:

Kuva

Jatkoin hommaa tänään aamulla kahdeksan maissa, lämmintä oli silloin varhain jo melkein 20 astetta.

Lukkopeltiin reikä sekä ylempään että alempaan peltiin ja ylempi reikä niin suureksi että mutteri mahtuu siitä paikalleen:

Kuva

Cooleri on kumityynyjen varassa:

Kuva

Alalaidassa on samanlaiset tyynyt ja lattaraudat joissa parit 90 asteen mutkat (kuvassa vasta yhdellä ruuvilla kiinni, on niitä nyt 3):

Kuva

Vänkärin puolelle tein yhden rautaputken kahdesta 90 asteen mutkasta yhteen hitsaamalla:

Kuva

Turbo on alkuperäisasennossaan ja orkkis ilmansuodatin paikallaan:

Kuva

Kuumimmassa vaiheessa päivää hain Ylivieskasta lisää tarvikkeita ja imusarjan:

Kuva

Tuosta kuskinpuolelle:

Kuva

Tuolta ylös:

Kuva

Välillä runkopalkin päältä:

Kuva

Valmista :

Kuva

Kuva

Umpioiden alla olevia peltejä piti vähän leikellä ja tietysti myös ilmanputsarin ja konetilan välissä olevaa alumiinipeltiä.
Asennustyö on varsin helppo autoon jossa ei ole ilmastointia eikä polttoainelämmitintä.
Metalliputkien päihin hitsailin klunssit varmistamaan letkujen paikallaanpysyvyyden.
Turbosta letku saattaa irrota ... millähän tuon lukitsisi ?

Osia: cooleri, silikoniletkunpätkiä ja -kulmia 6 kpl, Simons rautaputkea ja kulmia, klemmareita 12 kpl, 4 tukikumia, 30 cm lattarautaa, itseporautuvia ruuveja, 18,5 cm pätkä halkaisijaltaan 3" putkea (korvaamaan ilmamäärämittari).

Edit: putkiston kulku.
Turbo – 90silikonimutka – suora rautap. – 90silikonimutka – 90+90rautaputket yhteen hitsattuna – suora silikoniletku – cooleri – 90silikoniletku – suora rautap. – suora silikoniletku – 90rautap. – 45silikoniletku – imusarja.

Hintaa tuli kaikkineen noin 530 euroa, aikaa meni jotain 8 tuntia.

Kyselkää, kertokaa mikä meni pieleen, naurakaa vapaasti. :oops:
Viimeksi muokannut dealer, 04.7.2007 7:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No? Missä viipyy uudet tulokset 60-90Km/h? :protest: :amis_selittaa: :kele:

On se ammattimies, on se. :D En olis tehny itekään tuon paremmin. :shock:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Re: Coolerin asennus 124 300 turbodiesel.

Viesti Kirjoittaja Malm »

dealer kirjoitti:Hintaa tuli kaikkineen noin 530 euroa, aikaa meni jotain 8 tuntia.

Kyselkää, kertokaa mikä meni pieleen, naurakaa vapaasti. :oops:
Hiano asennus, toki varmaan siulla ois pienempikin kuuleri riittänyt ?

No mutta asiaan, eikö ne meinaa nuo silikooniletkut ja putket maksaa saman verran kun tuo kuuleri? Mistä sait halavalla tai saikko halavalla putkea ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
rami v
Viestit: 405
Liittynyt: 09.4.2006 16:38
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rami v »

tyytti puuttuu?? :lol: ihan komiastihan se sielä istuu 8)

edit: joojoo huomasin mie ko se oli vielä sen tyytyttimen osalta kesken! löytysköhän väykkyynki tuomonen yhtä sopivasti istutettava malli jostaki? :roll:
Viimeksi muokannut rami v, 03.7.2007 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi


MB 230 CE vm.89
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Näyttää aivan siltä kuin olisi tuota autoa varten tehty !

Jaa-a, sitten ahtoja nostamaan :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Hienoa jälkeä. Hyvinhän se sinne istuu.

Mustasta tehty putki tuppaa ruostumaan sisältäpäin jos ei sitten ole automaattinen suojaöljyn annostelu esim öljyä vuotavasta turbosta tahika huohottimesta. :pappa:

Ja sitä huohotintahan ei kannata laittaa niin että huohotuksen öljyhuurut menevät ahtoputkiin ja täyttävät samalla välijäähdyttimen ajan kuluessa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

On se hieno. :shock: Seuraavaksi sitten ämpäri turpo ja erittäin äänekäs dump-valve..? :roll: :lol:
BMW 318d -09
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

J.T.S kirjoitti:On se hieno. :shock: Seuraavaksi sitten ämpäri turpo ja erittäin äänekäs dump-valve..? :roll: :lol:
Mie kyllä asentelisin tässä välissä miseliini-ukot katolle. Sitten jos jää vielä lomaa jäljelle, niin asennellaan toisarvoisia lisävarusteita. :pappa:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No? Missä viipyy uudet tulokset 60-90Km/h?
Oota. :roll:
siulla ois pienempikin kuuleri riittänyt ?


No varmaanki mutta tuohan on justiin passeli. :D
eikö ne meinaa nuo silikooniletkut ja putket maksaa saman verran kun tuo kuuleri? Mistä sait halavalla tai saikko halavalla putkea ?
Maksaa ne ja imusarjan muutos maksaa kans liikaa. :evil:
Putket on Vianorilta, tais maksaa jotain 75 euroa läjä, pari mutkaa ja puolmetriä suoraa jäi. Ja pikku pätkiä tietenki.
Ei vaan jaksa vatuloia tämmösen kans, helepointa ku hakkee osat ja tekkee eikä mieti mistä sais euron halavemmalla. :D
Mustasta tehty putki tuppaa ruostumaan sisältäpäin jos ei sitten ole automaattinen suojaöljyn annostelu esim öljyä vuotavasta turbosta tahika huohottimesta.


Eikö nuo lie aina senverran rasvasia ilimat tuola että riittäs ?
Ja sitä huohotintahan ei kannata laittaa niin että huohotuksen öljyhuurut menevät ahtoputkiin ja täyttävät samalla välijäähdyttimen ajan kuluessa.
Tätäki mietin ... jos tekis laskupropun kuulerin pohjaan ? :(
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:
No? Missä viipyy uudet tulokset 60-90Km/h?
Oota. :roll:
Noni, ja nyt on ooteltu. :idea: No? Paljonko parantu aika? :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei voi sanoa että ois parantunu :( pittää käyä kokkeileen 60-120 joskus, seki on näköjään tällä kellotettu aikojen alussa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Ei voi sanoa että ois parantunu :( pittää käyä kokkeileen 60-120 joskus, seki on näköjään tällä kellotettu aikojen alussa.
No kokeile läsmaisella kellolla? Jospa se Ruhla jätättää? :( Vai Poljotillako otit aikaa? :shock:
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no miten muuttui auton käytös ? tuliko turbo viivettä enemmän ....
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensivaikutelma (ajettu 15 km) on se että turboviivettä on enemmän mutta sitten kulkee paremmin kun lähtee ahtamaan.

Tiedä häntä ... lämmöt kyllä pysyvät tasaisempina.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

dealer kirjoitti:Ensivaikutelma (ajettu 15 km) on se että turboviivettä on enemmän mutta sitten kulkee paremmin kun lähtee ahtamaan.

Tiedä häntä ... lämmöt kyllä pysyvät tasaisempina.

tämän voisi ehkä kompensoida laittamalla se vapari suodin ahtimen nokkaan kiinni ? (ja tuhota kone isoilla partikkeleilla :D )

lämmöt tasaisempana, mittarista vai ? seilailiko ennen sitten muualla kuin siinä 80-90 astetta ??
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tulipas hieno asennus! Noitahan kannattas alkaa tekeen avaimet käteen periaatteella?

Mulla ois sama homma edessä omaan kulkineeseen, mutta tosin siellähän on jo cooleri valmiina. Tilaa on vaan w202:ssa vähemmän, varsinkin ahtoputkille. Cooleriksi tulee sama malli kuin Dealerilla.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jape, jotenkin arvasin että se lause "emmää tähän mitään isompaa meinannu tehä, käyttöauto vain", tulee vielä kääntymään tuohon "no jos vaikka HX50:n laittaisi, kun sattu tallista löytymään..." :happy:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

tämän voisi ehkä kompensoida laittamalla se vapari suodin ahtimen nokkaan kiinni ? (ja tuhota kone isoilla partikkeleilla )
Sitä toki kokeillaan jossain vaiheessa :idea: - ilmansuodin koteloineen (3 mutteria) ja teline + putki pois (2 mutteria ja klemmari) niin vaparisuotimen voi kiristellä paikalleen.
lämmöt tasaisempana, mittarista vai ? seilailiko ennen sitten muualla kuin siinä 80-90 astetta ??
Mittarista.
Ennen tällaisella kelillä kovemmin revitellessä lämmöt saattoivat käydä 95 paikkeilla, nyt ei yli 90.
Muutenkin lämmöt nousivat jonkinverran heti yhden kovemman kiihdytyksen jälkeen, nyt mittari on rauhallisempi. :D

Saapa nähdä sitten hevoskopin kanssa ... jos ei pysy lämmöt normaalissa niin Petska käräjille. :idea: :twisted: :lol:
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oukei , täytyy itekki täs enne syksyy asentaa cooleri, meinaan sen sinne tunkea ilmastoinnin ja eberin väliin johonkin :shock:
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:shock: on kyllä tiileri teheny taas kerran siistiä jälkeä....

(millonkahan siihen ilmestyy isompaa turboa, tapitettua pumppu jne... :whistle: )
BMW E31 V12
Avatar
dieselpower
Viestit: 59
Liittynyt: 28.3.2006 16:24
Paikkakunta: Kivialho city

Viesti Kirjoittaja dieselpower »

siisti on jälki, mutta vm-92 jälkeen rekisteröity on aina vähäpäästöinen vaikka sitä ei otteessa luekaan. Eli ei leimaa ilman vtt testiä.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

dieselpower kirjoitti:siisti on jälki, mutta vm-92 jälkeen rekisteröity on aina vähäpäästöinen vaikka sitä ei otteessa luekaan. Eli ei leimaa ilman vtt testiä.
Ei aivan pidä paikkaansa.Muistaakseni dealerin autossa on sama "varuste" ku mullakin eli malli 91 myyty 92:na.Vai muistanko väärin?

91 mallia ei velvoita vähäpäästöisyys vaikka täysin sama auto onkin.Vasta 92 malli on tyypitetty tähän vähäpäästöisyyteen.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saatto olla jotenki nuin niinku NicNac kirjottaa. :roll:
Selvittelin kumminki katastusasemalla etukäteen rekisterinumeron perusteella ja sanoivat että tehomittaus riittää. :D

Jos ei riitä niin tuon saa toki hetkessä purettua pois, alkuperäinen imusarja sun muut on ehyenä tallessa. :wink:

Edit: Lisäsin ensimmäiseen viestiin listaa tarvittavien letkujen ja putkien kulmista.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä näin aamusta juokse järki tai ainakin luetun ymmärtäminen on hakusessa. :oops:
dieselpower kirjoitti:vm-92 jälkeen rekisteröity on aina vähäpäästöinen vaikka sitä ei otteessa luekaan. Eli ei leimaa ilman vtt testiä.
Asiahan on kait justiin nuin :roll: mutta esim. minun autoni on rekisteröity -92 eikä sen jälkeen.

Edit: tai olipa nyt miten hyvänsä niin katastuskonttorilta tarkistin rekisterinumeron perusteella kun alako vaivaamaan, tälle autolle teholappu riittää (ja vertailutodistus jos teho on noussu alakuperäsestä). :shout:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Coolerin asennus 124 300 turbodiesel.

Viesti Kirjoittaja jovihava »

dealer kirjoitti: Kuva
Tässä kuvassa on selvästi haettu keskusteluprovokaatiota asennusjuomista, joten kommentoin: Ekströms on kyllä ok, mutta vielä parempaa on Äiteen Mustaviinimarjamehu :jook:

Siististi istutettu, tuollaisen "viemäröinnin" kanssa voisi olla äkkinäisellä haasteitakin. Vaan ehrottoman kannatettava varuste turpokoneessa, etenkin kun harrastat varahevosvoimien vetämistä peräkärryssä.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

^Osuiko nuo klemmarin ruuvien päät maskiin kun löit pellin kiinni 8) Hienoa jälkeä, riittäisipä itselläkin joskus virtaa tehdä noin niinkuin kunnolla...

Niin ja Ekströmmin vadelma-viinirypäle mehu on kans ihan hyvää. Huomaa kyllä että kun asennusjuomat on oikeat niin jälkikin sen mukaista :wink:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Hienot kuvat, hyvä kertomus ja mainiot kommentit.
Kein siknatuur
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Itsellä oottaa samanlainen projekti, paitsi että kiusana on myös Webasto ja ilmastointi... Siistiä työtä ja loistava kerronta kuvineen :!:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ensinnäkin, älyttömän komiaa jäläkiä taas kerran :pappa:
dealer kirjoitti:
Mustasta tehty putki tuppaa ruostumaan sisältäpäin jos ei sitten ole automaattinen suojaöljyn annostelu esim öljyä vuotavasta turbosta tahika huohottimesta.


Eikö nuo lie aina senverran rasvasia ilimat tuola että riittäs ?
Enpä ole ruostumista vielä nähnyt (kuullut kylläkin :roll: ) - aina on turbo sen verran putkia rasvannut. Toki coolerin jälkeiset voivat pysyä jo varsin kuivanakin. Tarkistus puolen vuoden kuluttua että onko edes vaarana että hilettä alkaa kulkemaan.
dealer kirjoitti:
Ja sitä huohotintahan ei kannata laittaa niin että huohotuksen öljyhuurut menevät ahtoputkiin ja täyttävät samalla välijäähdyttimen ajan kuluessa.
Tätäki mietin ... jos tekis laskupropun kuulerin pohjaan ? :(
Ehkä tuo laskuproppu vois olla ihan hyväkin putkien rasvauksen kannalta. Jos taas otat pois huohottimen tuosta, niin koska kyse on kuitenkin sen verran siististä "ei työkonehenkisestä" autosta, niin suosittelen rosterista valmistettua kerääjää... esim. http://www.holysmoke.fi/hsdshop/?p=prod ... äyssäiliöt
dealer kirjoitti:
tämän voisi ehkä kompensoida laittamalla se vapari suodin ahtimen nokkaan kiinni ? (ja tuhota kone isoilla partikkeleilla )
Sitä toki kokeillaan jossain vaiheessa :idea: - ilmansuodin koteloineen (3 mutteria) ja teline + putki pois (2 mutteria ja klemmari) niin vaparisuotimen voi kiristellä paikalleen.
Suosittelisin vaparia. Jos ostaa laadukkaan ja huoltaa sitä ohjeiden mukaan niin partikkelit pysyy koneen ulkopuolella - huolto on kaikenlisäksi helppoa ja halpaa. Nuista ihan halvoista en osaa sanoa mitään mutta en usko että saa Stokmannin laatua Anttilan hintaan.
dealer kirjoitti:
lämmöt tasaisempana, mittarista vai ? seilailiko ennen sitten muualla kuin siinä 80-90 astetta ??
Mittarista.
Ennen tällaisella kelillä kovemmin revitellessä lämmöt saattoivat käydä 95 paikkeilla, nyt ei yli 90.
Muutenkin lämmöt nousivat jonkinverran heti yhden kovemman kiihdytyksen jälkeen, nyt mittari on rauhallisempi. :D

Saapa nähdä sitten hevoskopin kanssa ... jos ei pysy lämmöt normaalissa niin Petska käräjille. :idea: :twisted: :lol:
PetriK kertoili kans että suurin hyöty coolerista on ollut kilpuria vedettäessä. Lämmöt olleet paaaljon tasaisemmat.[OT] Nätisti kävi muuten 4-matic 6mm elementeillä [/OT]

L.Samarialainen kirjoitti:Itsellä oottaa samanlainen projekti, paitsi että kiusana on myös Webasto ja ilmastointi... Siistiä työtä ja loistava kerronta kuvineen :!:
Hyvin mahtuu ;)

Kuva
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

AM kirjoitti:Osuiko nuo klemmarin ruuvien päät maskiin kun löit pellin kiinni
Ei osuneet mutta lyhennellä niitä voisi jonkin verran.

Sanokaapa muuten jos joskus käy niin että ahtoputki irtoaa ajossa, särkyykö mitään jos ajaa putki irti ?

Laitetaas tähän väliin pieni kyssäri. :idea:

Kun asennuksen jälkeen käynnistin ensimmäisen kerran meinasi jännittää että pysyykö letkut kiinni.
En tohtinut kaasuttaa pellin alta joten painalsin pedaalia reilummin kabiinista käsin :
"vvvrrrriiiiiiiiiiii*POKS* :( ROAAAAAAAAAAAAAAAAA"

Katsokaapa kuvia, sieltä selviää miksi näin kävi :?:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”