.
Ensimmäinen perusjuttu:
Ohjelmanmuutos on laiton toimenpide.
Toinen perusjuttu:
Kukaan kait ei ole, ainakaan vakavissaan kehuskellut, että lastutukset lisäisi auton ja moottorin käyttöikää.
Kolmas ja tärkein perusjuttu:
Jos vähänkään huolettaa, tai mietityttää, niin kannattaa jättää tekemättä.
Hommailee sitten itselleen oikeita huolenaiheita, tästä ei kannata sellaista itselleen tehdä.
Mersulla on runsaasti eritehoisia malleja, joista valita.
Vaihtaa sitten seuraavan tehokkaamman, jos asia huolettaa.
Sitten itse ohjelmanmuutoksesta.
Ohjelmanmuutosta on käytännössä jälkeenpäin ilmeisen mahdoton pätevästi todistaa.
Ne alkuperäiset kun on tekjän "suuria salaisuuksia".
Edes lastuttajat, siis kukaan heistä, ei kyllä tiedä, mihin kaikkeen heidän tekemänsä muutokset lopulta vaikuttavat.
Ainoastaan ohjelman alkuperäiset tekijät tietäisivät.
Lastutuksessahan muutetaan vaan siinä mikropiirissä olevaa tietoa, joka ohjaa moottorin käyntiä, tehon muodostumista, ei siinä ole tarvis muuhun koskea.
Vanhemmissa autoissa tämä piiri ei välttämättä ole uudelleen ohjelmoitavaa mallia, niihin silloin täytyy vaihtaa ko. piiri uudeksi (=lastun vaihto, siitä nimitys).
Kuitenkin muutoksenkin jälkeen, kunhan kaikki tehdään "oikein", niin kaikki, siis aivan kaikki moottorin tekemät toiminnot ovat edelleenkin valmistajan sinne alkuperäiseen käyttöjärjestelmään ohjelmoimien raja-arvojen puitteissa, tämä varmistaa sen, että muutetun ohjelman tiedetään myös toimivan, siksi ei tarvi kaikkia alkuperäisen järjestelmän toimia tietääkkään ja kuitenkin voidaan sanoa, että kaikki edelleenkin toimii luotettavasti.
Pointti siis on, että alunperin valmistaja on jättänyt sinne järjestelmään "pelivaraa", eri syistä, joiden kirjoitamiseen menisi piiiiitttkä aika.
Tätä sitten lastuttaja ottaa vaan "hyötykäyttöön".
Todellisen, moottorista saatavan tehon ja erityisesti sen tehon ja väännön joka kannattaa, tai on viisata ulosmitata, määrää kuitenkin aina se, millaisista osista moottori on alunperin kasattu, rautaa ei voi ohjelmalla muokata paremmaksi.
Poikkeuksena nyt sitten se kierrätyksen poisto.
"oikein" tehdyn muutoksen jälkeen käyttöjärjestelmä ei pyydä kierrätystä ollenkaan, tai sitten hyväksyy sellaisenaan kaikki kierrätyksestä tulevan informaation ilman herjaa.
Jarrut, huollot, ym, ym, .......
Toimii, kuten ennenkin ja niitä voi päivittää, mikäli on tarvetta.
Samoin katsastukset, päästömittaukset..........
Ohjelmanmuookkauksella saatu lisäteho ei ole mikään taikatemppu, tai utopiaa.
Se perustuu ihan järjellisiin juttuihin, valitettavasti.
Jos se haaveisiin perustuisi, minulla olisikkin universumin tehokkain mese.