Ilmastoinnissa jotain häikkää!!
Ilmastoinnissa jotain häikkää!!
Mikähän mahtaisi olla vikana ku ilmastoinnin kompura ei lähe pyöriin? Nesteet on vaihdettu ja sitä on tarpeeksi. Kaikki "mekaaniset" osat on käyty läpi ja ne toimii.
kompura kyllä lähtee päälle ku kytkee sinne suoraan virran ja sillon tulee kylää mutta muuten ei. EC napissa palaa valo koko ajan eikä tapahdu mitään ku sitä painaa. Kävi jo yhdellä pajalla huollossa mut niillä oli kuulemma tietokoneessa vanhat päivitykst eikä päässy lukemaan ilmastoinnin vikakoodeja. epäili että vois olla ehkä sähköpuolella/ohjauksessa jotain. Auto on E320 CDI. -00
Olisiko jollakin tietoa tai kokemuksia?
Kiitos jo etukäteen!!
kompura kyllä lähtee päälle ku kytkee sinne suoraan virran ja sillon tulee kylää mutta muuten ei. EC napissa palaa valo koko ajan eikä tapahdu mitään ku sitä painaa. Kävi jo yhdellä pajalla huollossa mut niillä oli kuulemma tietokoneessa vanhat päivitykst eikä päässy lukemaan ilmastoinnin vikakoodeja. epäili että vois olla ehkä sähköpuolella/ohjauksessa jotain. Auto on E320 CDI. -00
Olisiko jollakin tietoa tai kokemuksia?
Kiitos jo etukäteen!!
Tervetuloa Meselle vesat.
Maallikon korvaan haiskahtaa painetunnistimen vajaatoiminnalle, eli vialle. Luuleeko systeemi tämän takia että kylmäainetta on liian vähän ei käynnisty. Painetunnistimelta piuhat irti ja yhteen, käynnistyykö nyt?
Joku väyrys-spesialisti varmaan kertoo mistä hakea anturia, mutta noin alustavasti voimme olettaa että se löytyy jostain kohtaa kennon ja lauhduttimen välisistä putkista.
Maallikon korvaan haiskahtaa painetunnistimen vajaatoiminnalle, eli vialle. Luuleeko systeemi tämän takia että kylmäainetta on liian vähän ei käynnisty. Painetunnistimelta piuhat irti ja yhteen, käynnistyykö nyt?
Joku väyrys-spesialisti varmaan kertoo mistä hakea anturia, mutta noin alustavasti voimme olettaa että se löytyy jostain kohtaa kennon ja lauhduttimen välisistä putkista.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Veikkaisin kuivainta.HVM kirjoitti:Tervetuloa Meselle vesat.
Maallikon korvaan haiskahtaa painetunnistimen vajaatoiminnalle, eli vialle. Luuleeko systeemi tämän takia että kylmäainetta on liian vähän ei käynnisty. Painetunnistimelta piuhat irti ja yhteen, käynnistyykö nyt?
Joku väyrys-spesialisti varmaan kertoo mistä hakea anturia, mutta noin alustavasti voimme olettaa että se löytyy jostain kohtaa kennon ja lauhduttimen välisistä putkista.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Lauhduttimesta lähdet putkea seuraamaan löytyy alumiininen" sakkakuppi" siihen tulee kaksi johto/anturi hässäkkää. mut nehän on korjaamon mukaan kunnossa??vesat kirjoitti:Pajalla meinasivat että paineanturi/tunnistin olisi kunnossa.
Mistäköhän löytyisi se kuivain??
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=08
160 ja 20 välissä
Viimeksi muokannut cdi, 13.8.2006 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Painetunnistinta(anturia) veikataan täältäkin, onhan noita ilmastoinnin korjaajia monenlaisia. Promille hoitaa homman niinkuin pitää ja loput jotenkin vaan jonnekkin suuntaan. Periaatteessa vacuumikin pitäs pitää parisen päivää, sitten toki huvikseen koeponnistaa typellä. Sitten vasta aineet sisään. "Vuodonilmaisu"(väriä) ainettahan tykkäävät käyttää aikas paljon, se taas syö kompuran tiivisteet.
Joten yhteenvetona, en kyllä veis millekkään tusinasepälle laitettavaksi(tosin eipä ittelläkään juur muita vaihtoehtoja ole, ellei sitten ite hoija hommaa kotiin tai siis säre koko hoitoa).
EDIT: Tosin kumma ettei mitenkään reagoi ec napin painallukseen. Periaatteessa sen pitäs pyöräyttää kompuraa kun 'vapauttaa' sen ec:stä. Onkos noissa minkälainen tuo lämpötilaanturi, ettei vaan olisi niin että se olemas pimiä eikä sitten sen takia reagoi mitenkään ec:n hakkaamiseen. Eikös se niin ole ettei se edes pyöräytä jos lämpötila on liian alhainen.
Tässä siis yleisölle vuosituhannen mutuilut, kiittää ja kumartaa aplodeja jotka raikaa jopa tänne kaivon pohjalle asti. Paljua tämän alemmas ei tietämyksissä voikkaan päästä.
Joten yhteenvetona, en kyllä veis millekkään tusinasepälle laitettavaksi(tosin eipä ittelläkään juur muita vaihtoehtoja ole, ellei sitten ite hoija hommaa kotiin tai siis säre koko hoitoa).
EDIT: Tosin kumma ettei mitenkään reagoi ec napin painallukseen. Periaatteessa sen pitäs pyöräyttää kompuraa kun 'vapauttaa' sen ec:stä. Onkos noissa minkälainen tuo lämpötilaanturi, ettei vaan olisi niin että se olemas pimiä eikä sitten sen takia reagoi mitenkään ec:n hakkaamiseen. Eikös se niin ole ettei se edes pyöräytä jos lämpötila on liian alhainen.
Tässä siis yleisölle vuosituhannen mutuilut, kiittää ja kumartaa aplodeja jotka raikaa jopa tänne kaivon pohjalle asti. Paljua tämän alemmas ei tietämyksissä voikkaan päästä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Vai paineanturia täällä veikkaillaan
Mie oon Tentan linjoilla vahvasti.
Kompressorin ei kuulukaan pyöriä, jos siinä EC -napissa palaa valo eli toimii aivan kuten on suunniteltukin
EC -valo pitää nyt ensimmäiseksi saada sammumaan eli selvittää, miksi se palaa koko ajan.
Veikkaanpa, että sen jälkeen alkaa kompressorikin pyöriä....
Mie oon Tentan linjoilla vahvasti.
Kompressorin ei kuulukaan pyöriä, jos siinä EC -napissa palaa valo eli toimii aivan kuten on suunniteltukin
EC -valo pitää nyt ensimmäiseksi saada sammumaan eli selvittää, miksi se palaa koko ajan.
Veikkaanpa, että sen jälkeen alkaa kompressorikin pyöriä....
Mites jos tuo ilmastointi on vikatilassa (eikö noissa nykyään sellainenkin ole...), niin vilkkuuko se EC:n valo, vai palaa vain yhtäjaksoisesti eikä voi napsaista pois?
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Pitääpä tsekkailla kyseist anturit ja tunnistimet ja tarvittaessa kysellä lisää...
EC valo ei vilku vaan se palaa vaan!
Mitä sanoisitte, että olisiko mahdollista (hajottaako paikkoja) tehdä sellainen "väliaikainen" patentti näin kuumille kesäpäiville, et päälle/pois napista releellä ohjais suoraan kompuraa. Et sais etes vähän kylmää. kokeilin kompuran toimintaa ja tää niinku onnistuis ja toimisi... ...mutta kuinka kauan???
EC valo ei vilku vaan se palaa vaan!
Mitä sanoisitte, että olisiko mahdollista (hajottaako paikkoja) tehdä sellainen "väliaikainen" patentti näin kuumille kesäpäiville, et päälle/pois napista releellä ohjais suoraan kompuraa. Et sais etes vähän kylmää. kokeilin kompuran toimintaa ja tää niinku onnistuis ja toimisi... ...mutta kuinka kauan???
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Milläs kontrolloit ettei järjestelmään tule ylipainetta,ei ne turhaan siellävesat kirjoitti:Pitääpä tsekkailla kyseist anturit ja tunnistimet ja tarvittaessa kysellä lisää...
EC valo ei vilku vaan se palaa vaan!
Mitä sanoisitte, että olisiko mahdollista (hajottaako paikkoja) tehdä sellainen "väliaikainen" patentti näin kuumille kesäpäiville, et päälle/pois napista releellä ohjais suoraan kompuraa. Et sais etes vähän kylmää. kokeilin kompuran toimintaa ja tää niinku onnistuis ja toimisi... ...mutta kuinka kauan???
kuivaimen kyljessä ne anturit ole.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Aivan! Ei kestäs varmaan kovin kauaa pitää päällä kerralla.
Kävin kattelemassa tästä linkistä http://mb.braingears.com/W210/w210/climcontrol.htm vähän niitä antureita ja kaikkea muuta... niitä tuntuu olevan joka paikka täynnä!
Pystyyköhän niitä antureita mittaamaan tai tarkistaan jotenki ite et onko ne toimivia?
Kävin kattelemassa tästä linkistä http://mb.braingears.com/W210/w210/climcontrol.htm vähän niitä antureita ja kaikkea muuta... niitä tuntuu olevan joka paikka täynnä!
Pystyyköhän niitä antureita mittaamaan tai tarkistaan jotenki ite et onko ne toimivia?
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
http://mb.braingears.com/W210/w210/clim ... sensor.htmvesat kirjoitti:Aivan! Ei kestäs varmaan kovin kauaa pitää päällä kerralla.
Kävin kattelemassa tästä linkistä http://mb.braingears.com/W210/w210/climcontrol.htm vähän niitä antureita ja kaikkea muuta... niitä tuntuu olevan joka paikka täynnä!
Pystyyköhän niitä antureita mittaamaan tai tarkistaan jotenki ite et onko ne toimivia?
siinä kuivain ja anturit b12
Paineanturin voi sulkea pois oikosulkemalla johdon navat,eli huijaamalla että painetta on.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Painekytkin menee yleensä ajan kanssa hengettömäksi, sijaitsee yleisimmin kylmäaine varaaja/kuivain patruunan päällä. Mittaa yleismittarilla onko painekytkimen kärki kiinni? Jossei ole, siinä vika. Tietysti sulakkeet yms. olet katsonut? Painekytkimen vaihto menee puolestaan ammamiehen hommiksi, joutuu tyhjäämään koko järjestelmän ja sitten lopuksi täyttämään oikean määrän.
Harmi jos olisit ollut lähempänä niin oltais tehty homma 30 minuuttiin.
Edit: MUTTA, jos vika on korkeapainekytkimessä, elä mänö missään nimessä ohittamaan sitä jottei käy pahemmin.. Taikka jos se on käyntiä ohjaava imupuolen painekytkin, sen ohittaminen tarkoittaa käytännössä hyörystimen jäätymistä.
Harmi jos olisit ollut lähempänä niin oltais tehty homma 30 minuuttiin.
Edit: MUTTA, jos vika on korkeapainekytkimessä, elä mänö missään nimessä ohittamaan sitä jottei käy pahemmin.. Taikka jos se on käyntiä ohjaava imupuolen painekytkin, sen ohittaminen tarkoittaa käytännössä hyörystimen jäätymistä.
Tähdellisen parantola
Järjrstelmä on täytetty viime syksynä ja siellä on tavarat tallessa!Mika.T kirjoitti:Jos EC valo palaa kokoajan niin järjestelmässä on liian vähän kylmäaineita.
Koska järjestelmä on viimeksi täytetty?
Jos siellä varmasti on tavaraa tarpeellinen määrä niin painekytkin vikahan siellä ilmeisesti on.
Ohjasin "kompuraa" suoraan releellä ja annoin olla hetken päällä niin jo rupes tulemaan kylmää!
Sulakkeet on käyty läpi.tapio89 kirjoitti:Painekytkin menee yleensä ajan kanssa hengettömäksi, sijaitsee yleisimmin kylmäaine varaaja/kuivain patruunan päällä. Mittaa yleismittarilla onko painekytkimen kärki kiinni? Jossei ole, siinä vika. Tietysti sulakkeet yms. olet katsonut? Painekytkimen vaihto menee puolestaan ammamiehen hommiksi, joutuu tyhjäämään koko järjestelmän ja sitten lopuksi täyttämään oikean määrän.
Harmi jos olisit ollut lähempänä niin oltais tehty homma 30 minuuttiin.
Edit: MUTTA, jos vika on korkeapainekytkimessä, elä mänö missään nimessä ohittamaan sitä jottei käy pahemmin.. Taikka jos se on käyntiä ohjaava imupuolen painekytkin, sen ohittaminen tarkoittaa käytännössä hyörystimen jäätymistä.
pitää mitata vielä toi painekytkin kunhan sen vaan löydän sieltä.
...vielätapio89 kirjoitti:Painekytkin menee yleensä ajan kanssa hengettömäksi, sijaitsee yleisimmin kylmäaine varaaja/kuivain patruunan päällä. Mittaa yleismittarilla onko painekytkimen kärki kiinni? Jossei ole, siinä vika. Tietysti sulakkeet yms. olet katsonut? Painekytkimen vaihto menee puolestaan ammamiehen hommiksi, joutuu tyhjäämään koko järjestelmän ja sitten lopuksi täyttämään oikean määrän.
Harmi jos olisit ollut lähempänä niin oltais tehty homma 30 minuuttiin.
Edit: MUTTA, jos vika on korkeapainekytkimessä, elä mänö missään nimessä ohittamaan sitä jottei käy pahemmin.. Taikka jos se on käyntiä ohjaava imupuolen painekytkin, sen ohittaminen tarkoittaa käytännössä hyörystimen jäätymistä.
Löytyisikö se paineanturi tastä?
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=08
Kuivain on ilmeisesti 20 ja 160 välissä.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=06
Tästä löytyi 70 on kuivain ja anturit kyljessä. 75 ja 77
Tästä löytyi 70 on kuivain ja anturit kyljessä. 75 ja 77
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Korjatkaa jos olen väärässä
Ilmastoinnin kuivaimissa on monesti (ainakin ittellä) jonkinmoinen tarkistussilmä. Ilmastoininnin ollessa päällä silmässä EI saa näkyä kuplia/vaahtoa. Jos em. ilmiöitä on havaittavissa kertoo se kylmä-aineen vähyydestä, ilmastointi saattaa toki toimia vähilläkin aineilla.
Ilmastoinnin kuivaimissa on monesti (ainakin ittellä) jonkinmoinen tarkistussilmä. Ilmastoininnin ollessa päällä silmässä EI saa näkyä kuplia/vaahtoa. Jos em. ilmiöitä on havaittavissa kertoo se kylmä-aineen vähyydestä, ilmastointi saattaa toki toimia vähilläkin aineilla.
. . .
Kuplat yleensä ovat merkki kylmäainetäytöksen vähyydestä, mutta se ei ole aina koko totuus. Kuplia saattaa tulla jos on suuri kuorma taikka ennen nestelasia on kuristava kohta. Ei ne kovin vähällä tule toimeen, mitä vähemmän ainetta -> sitä heikompi teho.
Eli jos kompuraa kytkit suoraan päälle ja pakastamaan rupes, sillon se vika on luultavasti imupuolen painekytkimessä joka ohjaa kompuraa.
Edit: Mutta minä olinkin nyt ihan jenkkipensseleitten mailmassa eihän marsuissa ollutkaan imupaineanturia, vaan siellä on varaajan kupeessa oleva korkiapaine anturi jossa luultavasti vika! nro 75
Mittaa onko kärkiväli kiinni, jos on silloin johdoissa vikaa.
Eli jos kompuraa kytkit suoraan päälle ja pakastamaan rupes, sillon se vika on luultavasti imupuolen painekytkimessä joka ohjaa kompuraa.
Edit: Mutta minä olinkin nyt ihan jenkkipensseleitten mailmassa eihän marsuissa ollutkaan imupaineanturia, vaan siellä on varaajan kupeessa oleva korkiapaine anturi jossa luultavasti vika! nro 75
Mittaa onko kärkiväli kiinni, jos on silloin johdoissa vikaa.
Tähdellisen parantola
Ilmastointi kunnossa!!!
Sain vihdoinkin ilmastoinnin pelaamaan. Vähän meinaa potuttaa ku sai tietää että mikä siinä oli vikana.
Aikoinaan se kävi etupuskurin vaihdossa veholla ja siellä ne oli joutunu käyttään ilmastoinnun ns."flektejä" niitä rupeleja keulasta irti. Eikohän siellä ollu joku kesä pekka ja laittanu niiden flektien hihna remmin nurin päin.
Kiitos kuitenkin kaikille hyvistä vinkeistä.
Aikoinaan se kävi etupuskurin vaihdossa veholla ja siellä ne oli joutunu käyttään ilmastoinnun ns."flektejä" niitä rupeleja keulasta irti. Eikohän siellä ollu joku kesä pekka ja laittanu niiden flektien hihna remmin nurin päin.
Kiitos kuitenkin kaikille hyvistä vinkeistä.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Re: Ilmastointi kunnossa!!!
vesat kirjoitti:Sain vihdoinkin ilmastoinnin pelaamaan. Vähän meinaa potuttaa ku sai tietää että mikä siinä oli vikana.
Aikoinaan se kävi etupuskurin vaihdossa veholla ja siellä ne oli joutunu käyttään ilmastoinnun ns."flektejä" niitä rupeleja keulasta irti. Eikohän siellä ollu joku kesä pekka ja laittanu niiden flektien hihna remmin nurin päin.
Kiitos kuitenkin kaikille hyvistä vinkeistä.
Täh.
Otappa kuvaa tapauksesta,näissä vanhemmissa letit pyörii sähkön avittamana.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Re: Ilmastointi kunnossa!!!
Tätä hää ilmeisesti tarkoitti.cdi kirjoitti: Täh.
Otappa kuvaa tapauksesta,näissä vanhemmissa letit pyörii sähkön avittamana.
Toinen flekti pyörii sähköllä, mutta toisessa ei ole itessään mitään moottoria, vaan pyörii tuon vetohihnan avustuksella, silloin kuin tuo itse sähköfletktikin.
Mutta jotta miten se tuo hihna nurinpäin -hommeli ny oikein... Kai se nyt jotenkin pyöri niinkin, ja miten se ny kokonaan toimettomaksi heittäytyi? Ei kait tuossa mitään pyörimishaistelijaa liene? Tai sitä en tiiä kyllä...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-