Öljynvaihtokin voi olla työlästä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Öljynvaihtokin voi olla työlästä

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mites muut matalalla autolla ajelevat hoitaa itse ölynvaihdon, pitäs tossa päivemmällä taas keksiä jotain taikatemppuja kun maavaraa on vain 9cm :?

Vaihtoehto A: nostat joka kulman yks kerralaan tiiliskivien päälle, ei kyllä taida riittää matalalle pesuvadille vieläkään ja sekin hidasta kun ei hallitunkki mahu alle, täytyy veivata veivitunkilla :lol:

Vaihtoehto B: kaivat pihaan syvän montun, muttei onnistu kun piha on asfalttia :roll:

Vaihtoehto C: on vielä mietinnässä :idea:

Viimeks tuli öljyt pihalle kun käytin vaitoehtoa D 8)
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mie aattelin tännää kans vaihtaa öljyt, mulla on öljynvaihtopumppu, vaikka maavaraakin olisi :D

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Laita niitä tiiliskiviä vain tarpeeksi ja ajat niiden päälle 8) Teet vaikka sellaisen 5 tiilen korkuisen pyramidin joka nurkalle, jotta nousee tarpeeksi korkealle :lol:
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Kuulostaa liian helpolta tuolla pumpulla, haastetta täytyy aina hommassa olla edes hitunen 8)

Muitakin huolto-osia olis iso pino, pestäkin pitäs, mutta eniten laiskottaa tuo ölynvaihto, kun on niin hankala.

202 oli helpompi huoltaa, sen tein jo illalla, nyt on vuorossa tuo ongelmanuori :twisted:
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

veppe kirjoitti:Laita niitä tiiliskiviä vain tarpeeksi ja ajat niiden päälle 8) Teet vaikka sellaisen 5 tiilen korkuisen pyramidin joka nurkalle, jotta nousee tarpeeksi korkealle :lol:
Naapurit taas ihmettelee mitäs se sirkustirehtööri siellä säätää :shock: :lol: mutta niinhän se on aina ollu sama homma, ihmettelyä mahtuu maailmaan.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Aja lankkujen päälle, tai tee puusta ajoluiskat.Mutta varovaisuutta, ennen kaikkee. Muutma viikko sit kuulin yhren auton kaatuneen ku lankut rengaspinoo vaste ja hupsista keikkaa, sit olikin heleeppo vaihtaa ko vasemmalla ovella Autö köllötteli. Oli kaveri iha tärissy kun säikähti si jälkeen päin.
VALMET 5oo -69
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mutta kun auton pitää olla tasasella, insinöörin taidot olis nyt poikaa, täytyy poistua takavasemmalle suunnitelemaan :arrow: siitä se lähtee, hienoa lautaa on tallissa kyllä vähän reilu 100 m, muutama tiiliskivi, muutama alle satakilonen betonipaalu, joita käyttäävät junaradalla, joskos niistä sais jonkun kyhättyä, kymmenen minuutin öljynvaihto venyy viikonloppu rojektiksi, oluttakin meni kahdessa päivässä suunnittelun tiimoilta... :roll: eipäs maalailla piruja seinille vaan otetaan järki käteen :huh: :jerkit: ja lähetään hommiin :arrow:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Benzo kirjoitti:... auton pitää olla tasasella...insinöörin taidot nyt poikaa.... täytyy takavasemmalle suunnitelemaan...siitä se lähtee... lautaa on tallissa kyllä vähän reilu 100 m...muutama alle satakilonen betonipaalu, joita käyttäävät junaradalla...niistä sais kyhättyä... viikonloppu rojekti vaan
Lainaus on hauskaa, tai poistin vain tarppeettomia sanoja. No tekaseppa muotti ja vala ajosillat ja sit kuvat tänne kaikkien ruodittavaks .Kuinka olisi PITÄNYT tehdä. Niin , onhan niitä öljynvaihtoja tulevaisuudessakn ja on siellä auton alla käyntiä muulloinkin. Maaseudulla melkkei joka talosse on sellane auton huolto pukki jossai pajan tahi korkaamotilan vieres. Että eikun vaan tekaseppa sellanen. Kyllä kannattaa.
VALMET 5oo -69
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kolmisenkymppiä maksaa noissa öljynvaihtoliikkeissä,ei paljoa ole kehdannut kerätä itelle jäteöljyä.
Paitsi vapunpäivänä vaihdoin 190 meseen ite öölit,kun satuin "saamaan" työmaalta ilmaseksi.
Tuokin vähän matala,mutta tälleen meni:
Eturenkaat ajetaan lautojen päälle.
Kuskin puoleine eturengas pois.
Halkaistu 10 kannu lattialle valmiiksi.
Puolen metrin jatkolla roppu pois.
Jne.

Aikaa meni vartti,kun kaikki tarpeet oli valmiina.Ja tässä auttoi suunnattomasti,että 2,5 d:ssä pohjaroppu on öljypohjan sivussa ,en tiiä miten sinulla,mutta jos on alaspäin,joutunee muokkaamaan valutusastiaa enemmän,mutta kyllä sen varmaan vanhasta öljykannusta saa tehtyä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Ei kannata nykyisillä öljynvaihtohinnoilla itse alkaa hikoilemaan. Viet korjaamolle vaihdettavaksi ja käyt itse kahvilla samaan aikaan.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mä meen aina Ti-halliin nosturille vaihtaa öölit, ei mullakaan pihamaalla onnistu vaikka onkin sellainen litteä öölinvaihto pönttö, ei se mahu alle.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
karvine
Teräshermo
Viestit: 785
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Ostat biltemasta sen imurin, joka imee alipaineella tikun rei'ästä öljyt pois. Äärimmäisen kätevä, helppo ja toimiva ratkaisu. Turhaan mitään proppuja aukomaan.

Maksaa ehkä viiskymppiä. Suosittelen.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Homma hoidettu, päädyin helpoimpaan ratkaisuun, en ruvennut hamuilemaan kuuta taivaalta, tai muotoilupalkintoa tunnustukseksi elämäntyöstä, kolme pitkää lautaa päällekkäin ajoluiskat hieman loiventaen, se sai kelvata mulle ja naapurille, mahtu pesuvati alle 8)

Millasia imureita teillä on, jos vaikka hankkis kun rikastuu ja lakkaa köytymästä :idea:
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mites tollainen imuvaihtaja mahtaa poistaa mahdollisen "lietteen" öljypohjasta ? ainakin perinteisellä tavalla luulis sellaisen poistuvan.

Mulla ainakin poistuu vanhat öölit suht sukkelaan kun propun avaa...syynä tähän on Forten Motor Flush jota käytän öölin vaihdon yhteydessä.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

EzKo kirjoitti:Mites tollainen imuvaihtaja mahtaa poistaa mahdollisen "lietteen" öljypohjasta ? ainakin perinteisellä tavalla luulis sellaisen poistuvan.
Kyllä tuo oma, joka on siis semmonen "pillimallinen" imee aika hyvin kaikki pois, jäähän sinne toki ruokalusikallinen tai pari sinne pohjalle mutta jos omatunto soimaa niin voi vaikka joka toisen öljyvaihdon käydä nosturilla :)

-RIsto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kunnon imuvaihtaja imee sen lietteen paremmin kuin ropusta valuttamalla :idea:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aki P kirjoitti:Kunnon imuvaihtaja imee sen lietteen paremmin kuin ropusta valuttamalla :idea:
Nimenomaan jopa W123:sessa on proppu ylempänä kuin tikunputki jolloin öljypohja todellakin tyhjenee paremmin imulla kuin propun avauksella.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Aki P kirjoitti:Kunnon imuvaihtaja imee sen lietteen paremmin kuin ropusta valuttamalla :idea:
Kunnon imuvaihtaja = maailman kovin suihinottaja :shock: :lol: :lol:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mittee työ mesovatte niitte vatiloitte kanssa.? Kato auto hiekalle, tai nurmikolle ei kuitenkaan asfaltille. Ja ei muuta kun kopeloimaan öljyroppu auki. Näin öljyt valuvat nätisti alas vaikka sillä yhdeksän sentin maavaralla. Lopuksi vain proppu paikalleen, viltterit kuntoon ja uuvet ölöjyt massiinaan. 8)
Viksumpi kaveri tekee öljynvaihdon auringon paisteessa hiekkapihalla ja luo samalla puolisen neliötä uutta öljysoraa. :D
BMW 318d -09
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

J.T.S kirjoitti:Mittee työ mesovatte niitte vatiloitte kanssa.? Kato auto hiekalle, tai nurmikolle ei kuitenkaan asfaltille. Ja ei muuta kun kopeloimaan öljyroppu auki. Näin öljyt valuvat nätisti alas vaikka sillä yhdeksän sentin maavaralla. Lopuksi vain proppu paikalleen, viltterit kuntoon ja uuvet ölöjyt massiinaan. 8)
Viksumpi kaveri tekee öljynvaihdon auringon paisteessa hiekkapihalla ja luo samalla puolisen neliötä uutta öljysoraa. :D
Sanoppas osoite niin tulen vaihtamaan muutamaan rekkaan öljyt sinun pihalla ja voin samalla kaataa 400l lisää öljyä nurmikolle :x :x :evil:
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

300 D farkku kirjoitti:...Sanoppas osoite niin tulen vaihtamaan muutamaan rekkaan öljyt sinun pihalla ja voin samalla kaataa 400l lisää öljyä nurmikolle :x :x :evil:
No tuota tuota, jos pysytään tässävaiheessa vaikka ihan omilla tonteilla. Minulla kun on tuota ölöjyvä ihan omasta takkoo riittävästi. :lol:
Tuo neljäsataa litraa on vähän tukeva satsi kerralla, mie voisin vaikkapa varastoida tuommosen määrän latoon odottamaan tulevia. :roll: Semmoinen jäteöljypoltin lämmityskattilaan voisi olla kiva, jos öljyä tulee tuollaisia määriä ja lämmölle on käyttöä..? :roll:
BMW 318d -09
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Taas tuli eilispäivänä vaiheltua ite öljyjä,vaihteeksi tuohon satalankkuun.
Se kun tulee 25 € halvemmaksi kuin edullisimmassa alan liikkeessä.
Tiileri muuten kirjoitti w124 huolto-ohjeissa:
jos propun kanta on vähänkään huono,liipa laapa

No älä :shock: =
Kuva
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Tuohan näyttää just siltä, että on irrotettaessa lipsunut avain, hitsattu rautalätkä proppuun, vaihdettu öljyt, vanha proppu takaisin ja rälläkällä rautalätkä pois. Ja tämä jo muutamaan kertaan tuolle propulle tehty :happy:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

No kun ei :evil:
Aikaisemmin liikkeessä vaihatettu öljyt,olivat saaneet propun siihen kuntoon,että normaali hylsy-irrotuksella meni lopullisen pyöreeksi,piti hitsata 13mm.lista avain ja katkaista.
Huomenna haen uuven.
24 h. montulla,ja vielä vähän tiputti öljyä :shock: ,kannattaa laskea vanhat ulos pitemmän kaavan mukaan :D .

Ja huom.aina pittää kaikki tehä ite :roll: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No eikö olis ollu helpompi hitsata proppuun vaikka 12mm mutteri? (19mm kanta)

Siihen varmasti saa kunnollisen avaimen kiinni ja proppua voi seuraavat 50vuotta käyttää huoletta. :D
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

jopas on tuuninki miehillä ongelmia :lol:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

kilander kirjoitti:
Ja huom.aina pittää kaikki tehä ite :roll: .
Uusimmassa TM:ssä vertailtiin eri merkkien merkkihuoltoja. Eli nehän tekee niin, että laittavat niihin autoihin tietyt viat, teettävät normihuollon, jossa pitäisi ko. kohteet tarkistaa ja sitten pisteyttävät huollot sen mukaan, onko noita, yleensä ylimääräisiä, kohteita huomattu/korjattu. Ei ollut yllättäen kovin mairitteleva tulos minkään merkin osalta, vai kuinka usein TM:n vertailun voittaja saa vain 2 tähteä viidestä :roll: Volvo voitti, Mersu oli toinen :whisper:

Monet kohdat jäivät monissa paikoissa täysin huomaamatta, kuten tyhjä varapyörä. Niin, kaikki pitäisi tehdä ite, jos haluaa auton pysyvän kunnossa :pappa: Toisaalta, milloinkas olenkaan viimeksi tsekannut varapyörän kunnon :roll: :lol:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

veppe kirjoitti:...Toisaalta, milloinkas olenkaan viimeksi tsekannut varapyörän kunnon :roll: :lol:
Just tuossa tarkistin (viime kesän lomien jäljiltä)... Nyt vaan on ongelma kun vararengas on aluvanteella ja kaikki muut peltivanteilla... :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

veppe kirjoitti:Toisaalta, milloinkas olenkaan viimeksi tsekannut varapyörän kunnon :roll: :lol:
Ei ole tainnut kuitenkaan kovasti tullut tienestiä tuosta tekemättömästä työstä? Huoltoon jos sisältyy tietyt kohdat, niiden odotetaan myös toteutuvan. Kyllähän se nyt jokaista ketuttaa tyhjästä maksaa. :x
dry kirjoitti:on ongelma
Viisi pulttia vaan lisää matkaan. :)
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

PK kirjoitti:
dry kirjoitti:on ongelma
Viisi pulttia vaan lisää matkaan. :)
Niih...
BTW, eikös jossain ole ihan ojeetkin mitä kaikkea kuuluu missäkin huollossa tehdä? Muistan joskus lukeneeni braingearssien sivuilta jonkin tarkastus-PDF:n aiheesta... :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”