Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena

Vastaa Viestiin
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

kilander kirjoitti:Joo,öljynvaihto laatikkoon ei paha homma.

Äsken saunaa lämmittäessä vaihdoin pikkumersuun laatikkoöljyt.

Laatikon pohjaproppu auki,sieltä tuli vähän vajaa kolme litraa.

Isolla meisselillä turpiinin pohjaroppu pyöritellään kohilleen,se auki (on samanlainen 5mm. kuusiokolo,kuin öljypohjassakin.

Sieltä tulee vähän reilu kaksi litraa :shock: .


Ruuvit kiinni ja mittatikun reiästä pienen suppilon kanssa mobilin 220 atf:fät sisään,kolmen litran kohilla auto käyntiin ja vähän liikuttelua,sitten loput.

Edellisillä Teboilin automaattiöljyillä tuli ajettua 4900km,silloin vaihdettiin jopa suodatin :wink: .
Kiitos neuvoista!
Eikö teboilin öljyt toiminu kun et pidempää niillä ajellu :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kaikkia muita konsteja kokeiltu,kun vuotaa laatikon takareunasta öljyä.

Muutakaan keksinyt,aiemmin olen tuonut töistä teboilin trukkeihin tarkoitettua litkua,nyt ajattelin kokeilla mobilin atf220,sitähän ne taitaa mersuun suositella.

Vielä ei tietoa pysyvyydestä,kun vuoti vain kuumana ajon jälkeen,ja saunan lämmitys ja :jook: ,niin jäi koeajo tekemättä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mitenkäs se tuo tiiviste, onko se tiiviste juuri SE joka estää hydrauliikkaöljyjen sekoittumisen vaihteistoöljyihin? Vai pitääkö laatikosta vaihtaa vielä jotain muutakin :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Taas jatkuu...
Keväthuolto on vaihtunut kesähuollon jälkeen syys- ja katsastushuolloksi :oops:

Etujarrulevyt ja -palathan tuli tuossa vaihdettua arvon foorumin ohjeiden mukaisesti - ja ovat toistaiseksi vielä toimineet :D

Männäviikonloppuna tuli sitten taas purettua tuota perää, kuitenkin auton sisältä, takaluukun sähköongelmien vuoksi. Aikani ähellettyäni sain kuin sainkin tarvittavat kilkkeet irti ja johdot näkyviin :arrow: ja eikun ihmettelemään.

Kauaa ei tarvinnut tällaisen puupäänkään ihmetellä, muuta kuin saksalaisen insinöörin aukotonta logiikkaa - kaikki johdot olivat siististi nipussa ja johtojen yhdistyskohta nätisti kattoverhoilun alla.

Piuhat irti toisistaan ja johtoja suojaavan haitarikumin irroitus. Kumin sisällä on vielä toinen kumi - jonkinlainen kondoomi sp*rmantappoaineella höystettynä - suojaamassa johtoja.

Kun sain kumin irti selvisi vikakin: paksuin johto (ruskea) tipahti het kättelyssä maahan. :x Kondoomi rullalle ja kolvaamaan piuhoja yhteen. Johdot takaisin kiinni ja testaamaan toimintaa :arrow: surrklok :arrow: toimii :D

Kasauskin onnistui, ei tosin käden käänteessä. Sisäpaneelin pujotus takaisin ikkunan tiivistekumin taakse vaati aikaa ja kärsivällisyyttä.

Vihdoin ja viimein sain kaikki paikoilleen ja lopullinen testaus:
lukko: toimii
rekisterikilven valot: toimii
takalasin pyyhin: toimii
takalasin lämmitin: toimii
takapissapoika: toimii. Liiankin hyvin :x
Ilmeisesti kuiva ja kuuma kesä oli edesauttanut pissapojan vesiletkun haperoitumista - takaosan katosta rupesi valumaan vettä :supersad:

Eipä lopu vapaa-ajan hommat Matikin kanssa...


Etupäässä kolisee:
Käväsin aamulla Kahvimaan Autossa (joka siis tuli tutuksi vasemman takapyörän laakerinvaihdon yhteydessä), aika oli varattu apusimpukan korjaukseen ja koiranluiden vaihtoon taakse.

Apusimpukkaa hetken tutkittuaan totesi mekaanikko että se ei ole merkittävästi väljä :arrow: kiristys ja sillä sipuli.
Taakse tuli uusittua molemmat koiranluut - toisessa oli väljää mutta uusittiin nyt samoin tein molemmat.
Lisäksi sain ostettua uudet takajarrupalat :arrow: ensi viikonloppuna vaihtoon...

Pakokaasuarvot otettiin samalla ja kas, matikki sai puhtaat paperit :D tosin pienoisen katin lämmittelyn jälkeen
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dry kirjoitti:
Eipä lopu vapaa-ajan hommat Matikin kanssa...
Juu ei lopu.Eilen vaihdoin moottoriöljyjä,joka jäi kesken kun olivat liikkeessä pyöristäneet pohjaropun :evil: .Piti hitsata ja katkaista vanha 13mm.kiintoavain että sai pois.No ehtii öljyt valua :D .
Huomenna motonetista uusi.
Mutta huomasin oikealta puolelta etuvetoakselin suojakumi rikki :evil: ,tilasin kl-osista uudet kumpaankin päähän ,sitä keskimmäistä en tilannut,viimeksikin ihan turhaan.Nyt tekee 108€uroa :cry: .
Nyt koitan vaihtaa paikallaan,ei jaksa ottaa kokonaan pois,saa nähä onnistuuko.Laitan sitten johonkin juttua.

Mitäs tälle projektille nykyään kuuluu,vai kovaa ajoa/huoletonta huoltoa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

kilander kirjoitti:Mitäs tälle projektille nykyään kuuluu,vai kovaa ajoa/huoletonta huoltoa.
Jaa-a, mitenköhän tuon nyt sanoisi; projekti on kesken :lol:
Päätin tuossa jokin aika sitten asennoitua tähän pidempiaikaisena projektina :wink:
Kolhujen oikaisusta, savusumuilmapumpun pettämisestä ja vaihdosta (kiitos Aki P pumpusta!) olikin juttua toisaalla täällä foorumilla. Sitten tuli vaihdettua taakse Lucky-Dogin (kiitos paljon!) lähettämät jarrulevyt ja käsijarrukengät.

Seuraavaksi pitäisi sitten vaihtaa eteen "jotain", siellä kun kolahtelee :( . Ja sitten etuiskarit. Pissapojan letku falskaa edessä ja takana, menee vaihtoon :( . Jostain pohjassa tiputtaa öljyä, pitää tutkia mistä :roll: .
Eli siis Matikki on otettava harrastuksena, puuhaa riittää ja oppiipahan tuntemaan autonsa :D

Niin ja täytyyhän Matikki pitää puhtaanakin, käyttöautona kun on :idea:

Pitäisiköhän vaihtaa otsikoksi käyttöauto harrastuksena :lol:

EDIT: kirotusvihreitä
Viimeksi muokannut dry, 03.6.2007 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Miten muute,oletko tyhjentänyt jakolaatikkoa milloin?
Ite löysin tänään 14mm. kuusiokoloavaimen,ja ensimmäistä kertaa moiseen hommaan(nythän tuo helppoa kun auto on halvaantunut montulle).
Vähän jännitti,onko täysi vai tyhjä lodju,mutta reilu desi sieltä tuli.

Eli ei huolestuttavaa,noin 60 00km.sitten vaihettu jakoloota öölit,ja kerran lisätty hydrauliikkaöljyä tuossa äskettäin.Pitää alkaa vaikka vuosittain tarkkailemaan öljytasoa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Hyvä kun muistutit; tarkoitus onkin ensitilassa vaihdattaa ölpät jakolaatikkoon (omia ajoja tulee se 50 000 täyteen). Juttelinkin aiheesta jo hoviasentajani kanssa ja päätimme, että katsotaan samalla mikä sieltä pohjasta oikein falskaa.
Ja samallahan sitä pääsee tutkimaan sen etupään kolinan syyn kun saa auton nosturille :roll:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

*TIEDOTUS*
Otsikkoa muutettu, hieman :roll:

Ja asiaan. :shock:

Vihdoinviimein sain oikeanlaiset pultit "uusiin" ässävanteisiin ja kesärenkaisiin. Nythän on loistava aika vaihtaa talvirenkaat kesärenkaisiin, suomalainen märkä syksy kun alkaa tuiskuvine tuulineen ja sateenkastelemine teineen. :shock:

Matikki s-vanteineen, takaa kurkistaa myös Ezko:n lahjoittama (Kiitos Ezko!) uusi takapönttö, jonka hifistelin mattamustaksi (en siis 199-väriin) - ei pistä simmuun ei 8)
Kuva

ET 25. Pikkusen kurkistaa renkaan sivu, se on siinä ja siinä... :roll:
Kuva

Ihankuin olisi nuorennusleikkaus tehty Matikille. Hmm... Saisikohan tuota korotettua... :shock:
Kuva

Mahtaako tulla sanomista... :?
Kuva

Muutaman kilometrin ajon jälkeen ajotuntumasta ei osaa vielä sen kummempaa sanoa, mutta ikäänkuin tuntuisi tukevammalta. Johtuneeko sitten leveämmistä renkaista vai siitä, että renkaat ovat vieläkin ulompana kulmissa...

Pidemmät aluvannepultit näyttävät sopivan orkkisaluihin; siis niihin 15-reikäisiin (tallissa odottelemassa parempia päiviä), ja nämä senttiä lyhyemmät sitten näihin kymppireikäisiin ässävanteisiin...
Viimeksi muokannut dry, 24.8.2007 13:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dry kirjoitti:*TIEDOTUS*


Mahtaako tulla sanomista... :?
Ei,kun ei oo sanottu näistäkään mitään :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

kilander kirjoitti:
dry kirjoitti:*TIEDOTUS*


Mahtaako tulla sanomista... :?
Ei,kun ei oo sanottu näistäkään mitään :D .
Selevä :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Tää on hieno stoori arjen patinoimista puurtajista :D Saanko liittyä mukaan?
Tai ei tässä ole ennenkään paljoa lupia kyselty :twisted:

'Harrasteajoneuvoon' tuli tänään vaihdettua levyt ja palat eteen, orggis laatua. Takapää vinkuu hieman, täytyy jossain välissä tsiikata kun säätelee seisontajarrun leimaa varten.
Samalla putsailin jarruvalokytkimen+ne tsiljoona liitintä, ihan vain hätäavuksi kun ei tästä kylästä löytynyt uuttakaan, menee pari päivää niin pääsee vaihtamaan sen jv-kytkimen.

Vasen etuiskari näytti hieman vuotaneen, onneksi on uudet hyllyssä.

Seuraava projekti on vaihtaa matikkiin vasen raidetanko, vanha niin umpi jumissa ettei kulmia saa säädettyä. No, tiistaina pitäis laittaa kuntoon ja samalla vaihtaa mottiin ölpät+suodatin.
Sen jälkeen voisi laittaa vuotavan takalasinpyyhkijän läpiviennin kuntoon ja sitten.... no joo, pohjaton suohan tämä on :roll:

Pete
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

ugly finn kirjoitti:Tää on hieno stoori arjen patinoimista puurtajista :D Saanko liittyä mukaan?
Tai ei tässä ole ennenkään paljoa lupia kyselty :twisted:
Juu, stooria kehiin. Saadaan Matikkien kootut korjaukset foorumille :D
ugly finn kirjoitti:...no joo, pohjaton suohan tämä on :roll:

Pete
Jep... :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,se olis hyvä,että olisi korjausjuttuja (matikeissahan niitä riittää..)enempikin samassa topikissa.
Kunhan on otsikossa mainittu 4matik.Joskus teettänyt oikeesti töitä,kun muistaa lukeneensa jonkun jutun,mutta ei muista mistä.Huumorijutut erikseen,joskus tuntuu olevan käynnissä joku oudoin otsikko-kisa,mutta tekniikkapuolen jutuissa tolkullinen otsikko on asiaa.
Matikista puheenollen,pitääkin ajaa jokupäivä maasto-olosuhteissa.Ihan kuin olis tuossa helteillä joku narissut takapäässä :evil:
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

OT ( 8) ): Kokeilin muuten kesällä ajaa sora/hiekkakuopalla rinnettä ylös, siinä kun meni muitakin renkaanjälkiä. En päässyt edes puoliväliin kiipeämään kun rupesi auto uppoamaan pehmeään hiekkaan. :shock:

Peruuttelin sitten alas ja kokeilin muutaman kerran uudestaan - ei onnistunut.

Tarkemmin kun rupesin katselemaan jälkiä niin nehän tulivatkin ylhäältä alas :oops: :lol:
End of OT
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Narinatko siellä narisee? Pakkasilla viimeistään huomaa.
Meillä tuo -89 bensa farkku ollut muutaman vuoden ja vähän kaikkea on joutunut laittaan. Kun ei raaskisi luopuakaan niin tilasin jenkeistä service manuaalit, ei sinänsä ollut investointi. Hintaa tuli 55,60 eikä se ole matikin osiin verrattuna mitään.
Kansipahvi hieman tihkuttaa takapäästä mutten ole vielä ajatellut tehrä sille mitään.
Pari viikkoa sitten kun Porissa oli vedepaisumus niin kokeilin että olisko tuosta amfibiovaunuksi, sitten kuivattiinkin viikko lattiamattoja :P

Pete
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jahas, Matikki on ruvennut kierroslukumittarilla ilmoittamaan koska vilkku on päällä :shock:

Mittari hypähtelee vilkun kanssa samaa tahtia (noin 500 rpm) kun vilkku palaa-sammuu-palaa-sammuu...

Mitäkä arvon raati ehdottaa ensteksi katottavaksi?
Käpistelin monitoimireleen sulakkeet ensihätään, mutta apuja siitä ei ollut :nocando: :help:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dry kirjoitti: Ihankuin olisi nuorennusleikkaus tehty Matikille. Hmm... Saisikohan tuota korotettua... :shock:
Kuva
No eipä ole teinimatala yksilö. Kyllä se nyt tuolleen näyttää vähän korkealta, mutta otas kuva jostain etuviistosta seisaaltaan niin varmaan just passeli.

Itsehän mietin aikanaan oman matikin korottamista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

dry kirjoitti:Jahas, Matikki on ruvennut kierroslukumittarilla ilmoittamaan koska vilkku on päällä :shock:

Mittari hypähtelee vilkun kanssa samaa tahtia (noin 500 rpm) kun vilkku palaa-sammuu-palaa-sammuu...

Mitäkä arvon raati ehdottaa ensteksi katottavaksi?
Tulee mieleen maadoitusvika, kun ei nuo systeemit taida olla missään tekemisissä toistensa kanssa.

Pete
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Tulipahan vaihdettua se jv-kytkin. Alkoi jo mennä hermot kun perän ohjausventtiili viskoi lukkoa päälle ihan miten sattuu. No, nyt toimii. Samalla tietysti nollasin vikamuistin.

Vasen raidetanko vaihdettiin tänään myös, samalla säädettiin pyöränkulmat kohdilleen kun etupäähän on uusittu rautaa riittävästi.

Vaihdoin mobilin litkut valvolinen vastaaviin, saas nährä kuin tuo maxlife sopii vasta ½-miljoonaa ajetulle :lol:

Pete
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Olipa pitkä ilo, matikin häiriövalo vilahti 6 kertaa ja perä lukkoa taas päälle. Sata metriä aiemmin syttyi absi valo.
Roplasin vähän sieltä ja täältä, vikakoodit näytti "ei vikaa" ja koeajossa toimi ihan ok. Katotaan nyt kuinka kauan.

Tietääkö joku missä kohtaa taka-absianturin jatko on? Takapenkin alla vai?

Pete
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ugly finn kirjoitti:
Vaihdoin mobilin litkut valvolinen vastaaviin, saas nährä kuin tuo maxlife sopii vasta ½-miljoonaa ajetulle :lol:

Pete
Kannattaa varautua siihen, että merkinvaihdon jälkeen öljyä hetki kuluu. Niin ainakin mulla kävi, kun tein tuon ihan saman vaihdon : Ralliformulat vaihtui Maxlaiffiin ja ekalla vaihtovälillä Valvolinea vähän kului. Muuten se kyllä toimi ihan samalla tavalla kuin Mobilikin.

No, eipä ollut ajettu kuin puolet tuosta.. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Aku, sun matikki oli lähes neitseellinen mitä kilsoihin tulee. Ja eiköhän toi motti jo vuoda sen verran ettei suurta öljynkulutus eroa ole :lol:

Pete
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ugly finn kirjoitti:Aku, sun matikki oli lähes neitseellinen mitä kilsoihin tulee. Ja eiköhän toi motti jo vuoda sen verran ettei suurta öljynkulutus eroa ole :lol:

Pete
Niinnointuota.

Merkillinen kyllä tuo brittiautokin: mitään siitä ei vuoda ulospäin mutta sisälle senkin edestä. :shock: :oops:

Pitääkin muuten tänään tai huomenna tsekata broidin avokin 300SE. Sillä on ajettu joku 480 000 km, mutta mielestäni se ei kyllä vuoda koneestakaan sitten mistään.
Kauhea katiska se muuten alkaa olla, ilmeisesti se kananpoikien kuljetus sillä tässä taannoin oli auton normaaliin käyttöön verraten siistiä toimintaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

dry kirjoitti:Jahas, Matikki on ruvennut kierroslukumittarilla ilmoittamaan koska vilkku on päällä :shock:

Mittari hypähtelee vilkun kanssa samaa tahtia (noin 500 rpm) kun vilkku palaa-sammuu-palaa-sammuu...

Mitäkä arvon raati ehdottaa ensteksi katottavaksi?
Käpistelin monitoimireleen sulakkeet ensihätään, mutta apuja siitä ei ollut :nocando: :help:
Ilman muuta maadoitusvika. Olisiko ruostetta tai löysä liitos
maadoituksissa? Ongelmana on löytää oikea maadoituspiste.
Mahdolliset muut ongelmat (ABS) voivat korjaantua samalla.
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Tuli taas vähän harrasteltua tuon käyttöauton kanssa, ABS- ja 4MATIChäiriövalot muuttuivat discovaloiksi.
Vikakoodeja tuli ensin jarruvalokatsaisija ja sen vaihdon jälkeen taka-abs anturin ja sen jälkeen
4matic ohjaus boxi ja sen jälkeen..... siis tuli lähes kaikki mahdolliset eikä kuittaaminen auttanut.
Neliveto oli lähes kokoajan päällä ja abs valo syttyi milloin missäkin tilanteessa.

Pienellä pään raapimisella päättelin että jokin abs antureista on joko rikki tai paskainen tai sitten
boxi on kuolemassa.

Ensin mittailen taka-anturin, näytti jotain 750ohmia ja tuntui reakoivan kardaanin pyörimiseen eikä
pätkinyt piuhaa heiluttamalla. Sitten sama testi etuantureille arvot noin 1500..1600ohmia, vasen pätki
kun vemputti piuhaa -> vaihtoon.

Osaa odotellessa, matikissa eri anturit edessä kuin vajaavetoisessa, oli aikaa selvitellä noita vastusarvoja.
Boxi tunnistaa etusignaali kunhan arvot on 850...2300ohmin haarukassa ja takasignaalin kun arvo on
600...1600ohmia ja jännitetaso vähintään 10,5V. Myös hammastuksien määrissä on eroja, niin navoissa kuin
kardaanissa olevassa 'rattaassa' matikin ja vajaavetoisen välillä. Ja taka-antureita on kahta tyyppiä,
riippuu vuosimallista. Vanhempi on muovikuorinen ja ohuempi, uudempi taas metallikuorinen ja paksumpi.
Ainakin meidän -89 mallisessa on tuo uudempi.

Eilen tuli uusi anturi, vastusarvo oli noin 1550ohmia anturin pää ilmassa. Putsailin samalla navan hammastuksen
ja testiajossa kaikki tuntui taas toimivan. Toivottavasti ei ala ihan heti taas discoilemaan.

Boxi menee vielä tarkastukseen kun on ottanut tavaksi vilauttaa kerran häiriövaloa aina käynnistettäessä,
ilmoittaa siis ettei ole vikoja. Voi toki joutua muustakin kuin boxista mutta tuosta jatketaan.

Pete
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

ugly finn kirjoitti:...Boxi menee vielä tarkastukseen kun on ottanut tavaksi vilauttaa kerran häiriövaloa aina käynnistettäessä,
ilmoittaa siis ettei ole vikoja. Voi toki joutua muustakin kuin boxista mutta tuosta jatketaan.

Pete
Hmm...
Mullakin rupesi tuota tekemään samaan aikaan kun kieppimittari alkoi heilumaan vilkun tahdissa (tosin vain kylmällä moottorilla).

Mietiskelin tuossa sellasta,että liittyisikö tuo hydrauliikkapumppuun? Kun auton käynnistää ja hydrauliikkapumppu (ääntää kylmänä meikällä, ilmeisesti) alkaa pumppaamaan painetta järjestelmään ja jos se ei dignostiikka-ajankohtana ole ihan saavutettu niin vilauttaisi valoa... :nocando:
Kuhan arvailen vain, mutta tosiaan vain kylmällä koneella tekee sitä meikäläisellä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ugly finn kirjoitti:

Boxi menee vielä tarkastukseen kun on ottanut tavaksi vilauttaa kerran häiriövaloa aina käynnistettäessä,
ilmoittaa siis ettei ole vikoja. Voi toki joutua muustakin kuin boxista mutta tuosta jatketaan.

Pete
Muistaako muut, että noita bokseja olisi mennyt oikein koskaan hajalle? Itse olen siinä käsityksessä, että ne ovat aika varmaa tavaraa, kuten taka-anturitkin. (Etuantureista ei kannata puhua otsikon "kestävä" alla niinkään...)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Eikös kilanderilla mennyt boksi? :?
Tai muistaakseni se ainakin uusittiin...

Mutta se onkin ainoa boksi josta muistan lukeneeni.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Siellä boxissa on kuitenkin kohta 20 vuotta vanhaa elektroniikkaa, ainakin konkat (elkot) voi olla jo kohtalaisen kuivia. Sekä juotoksia voi olla irtoamassa. Sen tiedän noita boxeja on muutama korjattu vuosien varrella mutta määristä ei ole hakuakaan.

Tuohon yhteen häiriö vilaukseen voi vissiin olla syynä myös paineen hidastunut nousu. Tämä on hieman mutua mutta voisi kuvitella järjestelmän vahtivan myös paineen nousunopeutta jollain tasolla.

Pete
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”