W124 etujarrujen vaihto operaatio.... Millä männät sisään?

Katso myös W201.
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

W124 etujarrujen vaihto operaatio.... Millä männät sisään?

Viesti Kirjoittaja Aki »

Omaani päivitän eteen uutukaiset pysäyttimet. Kysymyksiä:
- Jarrupalat helppo irroittaa, mitään huomion arvoista?
- Satulan männät painamalla sisään? Mistähän sopiva prässi?
Satula onkin tullut jo irroitettua muutamaan otteeseen eli se on jo tuttu juttu. Nyt vain kyselen ennen kuin alan laittamaan autoa pukille jos vaikka tarvii kaupasta hakea apuvälineitä. Se prässi tai joku vekotin jolla ne männät saa takaisin sisään ois mukava löytää. Edullisesti ja toimiva laite. Biltemasta oli aikoinaan mulla moinen kampe ja rikkihän se mäni. Lapsille leluksi kai tarkoitettu ja minä kun yritin tosissani sen avulla jarruremonttia tehdä.

Kiitokset neuvoista jo näin etukätehen... :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

- Satulan männät painamalla sisään? Mistähän sopiva prässi?
Et tarvitse prässiä. Sopivan isoilla pihdeillä jaksaa hyvin puristaa, eikä tarvi olla putkipihdit.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Puusepän puristin on sopiva,sillä nuo on aina sisään menneet :idea: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

dealer kirjoitti: Et tarvitse prässiä. Sopivan isoilla pihdeillä jaksaa hyvin puristaa, eikä tarvi olla putkipihdit.
Ja jos taas pihtejä on vain pieniä, puusepän ruuvipuristimella menee ihan helposti sisään. Eikä maksa paljoa.

EDIT: Kaakon nopein mies puristeli ensin.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja jos tekee putkitongeilla tiukkaa, se tarkoittaa sitä, että kannattaa polkea männät ulos ja uusia tiivisteet. (korjaussarja) Välissä toki sylinterien hionta vesipaprulla.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

HVM kirjoitti:Ja jos tekee putkitongeilla tiukkaa, se tarkoittaa sitä, että kannattaa polkea männät ulos ja uusia tiivisteet. (korjaussarja) Välissä toki sylinterien hionta vesipaprulla.
Juuri tälleen joutui tekemään emännän sierraan,muutama viikko takaperin,silloin tiukkaa teki puristimilla putkitongien sijaan :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Eli osiksi vaan ja sitten ihmetellään onnistuttiinko :lol: . Saa nähdä paraneeko jarrutusteho :? .
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Muistaakseni korjaussarjaa ei erikseen tuohon myydä, mutta tiivisteet (männille) saa Vehosta. Jos joudut halkaisemaan satulan, niin O-renkaat täytyy etsiä jostain muualta.
W124 500E
W903 316cdi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aki kirjoitti:Eli osiksi vaan ja sitten ihmetellään onnistuttiinko :lol: . Saa nähdä paraneeko jarrutusteho :? .
No ei siinä paljoa sössiä voi. Ostat vaan jarrukumirasvaa, että saat uudet tiivisteet ehjinä ja hyvin paikoilleen.

Jarruthan menevät korjaamalla yleensä v*tuiksi, polkimesta tulee oudon pehmeä entiseen verrattuna. :lol:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

En malta tässä yhteydessä olla kehumatta hallussani olevaa Facom-merkkistä juuri tähän tarkoitukseen tehtyä levityspihtiä. 8) :rock: :mrgreen: :happy: :1: :hihihi:

Kuten arvata saattaa, homma käy noilla kuin :jerkit: tai jopa :beerhug: .

Tosin ennen noita tuli käytettyä putkipihtejä, joilla homma kävi miltei samoin, tosin hiukan hitaammin. :oops: :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Ohut kapula väliin ja vinkalla puristaa molemmat sisään, vesivaseliini on hyvää ainetta :idea:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

V*ttupihit on liki sopivat männän puristeluun taikka sopevan kokonen lista männän ja jarrulevyn väliin ja vääntää :wink:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

[Valtavilla] pihdeillä ne meni helposti sisään kun vähän väänsi. Sittemin ostin Biltemasta ihan tuohon hommaan tarkoitetun työkalun, joskin pihdit olivat kuitenkin mielestäni paremmat.

Eli ei se vaikeaa ole.
Kein siknatuur
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Varmaan jo tiesitkin, mutta kannattaa aukaista sitä jarrunestesäiliön tulppaa, pääsee männät pakittamaan helpommin ku ei oo vastusta. Ja varo ettei tavaraa valu ulos; aine lienee syövyttävää :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

dry kirjoitti: Ja varo ettei tavaraa valu ulos; aine lienee syövyttävää
Niinhän tuo on... kädetkin ovat aina kummallisen näköisiä vähän aikaa jos/kun sitä loiskuu käsille. Eli ei nautittavaksi :lol:.
Kein siknatuur
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Edistystä ja takapakkeja :arrow:
- Kuten arvelinkin niin männät eivät mene tarpeeksi sisään että uudet palat mahtuisivat satuloihin ja levy vielä siihen väliin.
- Vesisade yllätti ja kasteli sitten kaiken...
- Kerran koko momma jo tehty eli palat ja levyt vaihdettu. KOeajolenkin jälkeen jarrut kuumenivat älyttömästi. Nyt uusimaan operaatio kun laahaa niin maan perkeleesti... :evil: . Ois pitäny jättää viisaammille, "huokaus" :idiot:
- Uusissa paloissa(ferodo) ei ole sille kuluneisuusanturille reikää, miten saan sen laitettua niin ettei valo koelaudassa palaisi kokoajan?
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2753
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

itte tein vastaavan toimenpiteen puusepänpuristimella ja lätkäkiekolla.
hienosti onnistui.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

No kuinkas tuo ilmaus? Tuliko ilmattua miten hyvin? Ilmeisesti satula on ollut kädessä joten piirikin on ollut auki? Muistathan, että kakkosnelosissa on aika usein 2-osainen säiliö siinä nokalla (jarrunestesäiliö).
Kein siknatuur
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eiii ole ilmauksella tai sen puutteella tähän asiaan mitään vaikutusta, vaan joko ovat männät juntturissa tahi sitten palat ja/tai levyt liian paksut paikoilleen. :shock:

Ihmettelenpä vaan miten on saatu ylipäätään kasaan jos noin kovin laahaavat. :? Ei muuta kuin satulat pöydälle ja hellään hiekkapaperihoitoon... :idea:

Vaikea tähän hätään muutakaan on viisastella... :nocando:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aki kirjoitti: - Uusissa paloissa(ferodo) ei ole sille kuluneisuusanturille reikää, miten saan sen laitettua niin ettei valo koelaudassa palaisi kokoajan?
No jos piuhat on irti ja ei ota runkoon, niin valo ei kyllä pysty palamaan. :shock: Sehän syttyy siinä vaiheessa kun tunnistinpiuha ottaa kiinni levyyn, eli maadottaa. :idea:

Menikös ne männät pohjaan, eli sylinteripinnan tasaan/alle?

Elä nyt keitä laakereista rasvoja pihalle, jos kerran kuumuu kovasti. :roll:
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

No nyt on kasassa taas. Ne tunnistimen anturit olivat aikansa eläneet ja siirtyivät tuon puoleseen. Nyt ne pyörii hivenen laahaten mutta suht herkästi kuitenkin. Laakerit on uudet myös ;) . Tosin ne laitettiin ennen keittämistä :? . Kai ne pitäis kestää, lämpiäähän nuo jarrut kovissa jarrutuksissakin.

Levyt on kyllä uskomattoman helppo vaihtaa uusiin :shock: . Yhdellä kuusiokololla siellä navassa kiinni. Eikä tuo palojen vaihtokaan ongelma ole jos vaan palat sopivat satuloihin... ja männät menee tarpeeksi sisälle.
Viimeksi muokannut Aki, 28.5.2007 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Aki kirjoitti:
Levyt on kyllä uskomattoman helppo vaihtaa uusiin :shock: . Yhdellä kuusiokololla siellä navassa kiinni.
Muistitko puhdistaa navan ennen kuin laitoit uuden levyn paikoilleen? Joskus kuullut ja nähnyt että pieni tärinä saanut alkunsa juurikin sieltä? :wink: Ja epäilty renkaiden tasapainoitusta.
big jopo
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Pyyhin, en puhdistanut. Eikös ne pidä olla puhtaat muutenkin?

Auto toimii ja pysähtyykin kai :roll: .

Miksi kaikki toitottavat ilmaamisesta? Jos satula on irti mutta letkut kiinni niin se pitää ilmata vai? Eikös se ole kertaalleen ilmattu?

Sen verran opin taas operaatiosta että ilman kunnollisia työkaluja on amatöörin turha liata käsiään. Ilmeisestikin jossain vaiheessa on investoitava kunnon vehkeisiin tai sitten vain käytettävä muualla kuten tähänkin asti. Mersun omia työkaluja on 4 sarjaa, mutta jonnen joutavia lähes kaikki. Kestäviä ne on, mutta "erikoistyökalut" puuttuu.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Kai otit rupiset(maalit/työstöjälet palojen päädyissä) kohdat pois jarrupaloista, jotka siis koskee satulan 'liukupintoihin'. Kaiketi samalla puhdistit satulan 'liukupinnat' ja samalla heitit kuparitahnaa perään?(ei toi kuparitahna nyt täysin välttämätön ole.)

Ei tartte tehä 2kk päästä uusiksi kun palat lopettaa liikkumisen.

EDIT: Ohje vain yleisesti, en tiiä miten nuin isoihin jarruihin pätee. Rakenne toistaseks epäselvä(ainakin minulle).
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

- Kai tein kaikki väärin :D .
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Aki kirjoitti:Pyyhin, en puhdistanut. Eikös ne pidä olla puhtaat muutenkin?

Auto toimii ja pysähtyykin kai :roll: .

Miksi kaikki toitottavat ilmaamisesta? Jos satula on irti mutta letkut kiinni niin se pitää ilmata vai? Eikös se ole kertaalleen ilmattu?
Juu, ei tarvi ilmata.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Männät menee sormella painamalla sisään, kun avaa ilmausruuvin.
Jos ei mene, niin tarvitaan hiomapaperilla tehty kunnostus.

Samalla voi tarkistaa, onko jarruneste kirkasta ja vaihtaa tarvittaessa
nesteet. Nesteet pitäisi vaihtaa aika usein. Itsellä oli 5 vuotta edellisestä
vaihdosta ja neste oli melko mustaa,
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Meillä tuo jarruneste on uusittu 2-3v. välein :idea:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

MB suosittaa vaihtoa vuosittain 1991:a vanhemmille ja
2 vuoden välein uudemmille, mutta nykyisillä nesteillä
pärjää pitempäänkin. 2-3 vuotta on minusta sopiva väli.

ABS haraa vastaan, kun mäntiä painetaan sisään. Jos ei
ole ABS:a, niin mäntien pitäisi liikkua kevyesti.
Garash
Viestit: 74
Liittynyt: 27.11.2011 19:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Garash »

Jatketaan samaan topikkiin..leimalla tuli hylsyä vuotavasti etujarrusylinteristä. Kävin ostaa tiivistesarjan, sisemmän sylinteriin menevän tiivisteen sai kyllä heittämällä paikoilleen, ulompikin tiiviste (pölysuoja?) menee kyllä paikoilleen, mutta sitten ei enää mäntää saa siitä välistä painettua paikalleen. Kokeiltu myös että laittaa sen tiivisteen ensin männän ympärille ja siitä yrittäny venkslata sitä tiivistettä siihen koloonsa, mutta eihän se silläkään asetu. Pihdeilläkin kun yrittää työntää väkisin mäntää tiivisteen läpi, niin muljahtaa aina toiselta puolelta irti ja homma alkaa taas alusta :lol: Onko tähän jotain hyvää vinkkiä antaa miten sais tuon männän työnnettyä takas paikoilleen? Isot knipexit ollu nyt käytössä, mitään puristimia ei hallilta löytyny
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”