S124 takapyörän laakeri
S124 takapyörän laakeri
Kaikkihan alkoi viime talvena kun huomasin farkun takapyöränlaakerissa välystä.Kaikki pelottelivat sen olevan tosi hankala vaihtaa joten kiikutin auton korjaamolle.No,nyt kun n.10tkm on sen jälkeen ajettu niin huomasin että laakerissa on taas välystä,ja paljon.Toisessakin laakerissa oli aavistus välystä joten hommasin molemmat uudet laakerit ja ajattelin vaihtaa ne tänään.
No...sen talvella vaihdetun kimpuun kävin ensiksi ja hämmästyksekseni huomasin mutterin olevan aivan löysällä.Jo vähän kiristämällä välys hävisi kokonaan.Kiristin sitten kunnolla ja mutteri pyöri alkuperäisestä kohdastaan puoli kierrosta Totesin momentin olevan kohdallaan kun Stahlwille hylsy halkesi n.5 kohti Toisen puolen välys ei hävinnyt ainakaan pienellä kiristyksellä inkä kasaan hitsatulla hylsyllä sai tehtyä.Vaihto jäi kuitenkin tekemättä,rikkinäisellä hylsyllä ei välttämättä olisi mutteria aukaistu,ei ainakaan uutta olisi saanut tarpeeksi tiukkaan.
Mistä ihmeestä tuo vaihdetun kiristyminen johtuu?
1.laakeri jäänyt asentaessa huonosti,paskaa välissä tai jotain
2.laakeri on rikki,mutta kiristyi kuitenkin tiukaksi.
Itse en keksi muita syitä,noistakin tuo kakkonen on aika epätodennäköinen?ei kai tuommonen laakeri voi kiristyä välyksettömäksi jos olisi rikki?Saa nyt nähdä kestääkö...täytyy seurailla mitä tapahtuu.On se hienoa viedä korjaamolle auto kun tuloksena on tällaista Toisen puolen laakeri saa nyt sitten odottaa vaihtoa ensi viikkoon,jos jostain tuollaisen hylsyn löytäisi,tai sitten kiikutan auton korjaamolle.EN kylläkään enää tuolle samalle
No...sen talvella vaihdetun kimpuun kävin ensiksi ja hämmästyksekseni huomasin mutterin olevan aivan löysällä.Jo vähän kiristämällä välys hävisi kokonaan.Kiristin sitten kunnolla ja mutteri pyöri alkuperäisestä kohdastaan puoli kierrosta Totesin momentin olevan kohdallaan kun Stahlwille hylsy halkesi n.5 kohti Toisen puolen välys ei hävinnyt ainakaan pienellä kiristyksellä inkä kasaan hitsatulla hylsyllä sai tehtyä.Vaihto jäi kuitenkin tekemättä,rikkinäisellä hylsyllä ei välttämättä olisi mutteria aukaistu,ei ainakaan uutta olisi saanut tarpeeksi tiukkaan.
Mistä ihmeestä tuo vaihdetun kiristyminen johtuu?
1.laakeri jäänyt asentaessa huonosti,paskaa välissä tai jotain
2.laakeri on rikki,mutta kiristyi kuitenkin tiukaksi.
Itse en keksi muita syitä,noistakin tuo kakkonen on aika epätodennäköinen?ei kai tuommonen laakeri voi kiristyä välyksettömäksi jos olisi rikki?Saa nyt nähdä kestääkö...täytyy seurailla mitä tapahtuu.On se hienoa viedä korjaamolle auto kun tuloksena on tällaista Toisen puolen laakeri saa nyt sitten odottaa vaihtoa ensi viikkoon,jos jostain tuollaisen hylsyn löytäisi,tai sitten kiikutan auton korjaamolle.EN kylläkään enää tuolle samalle
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Tutun s124 300d kävi muuten samoin, vaikka laakeri meni oikein paikoilleen ja momentti oli vähintään riittävä.
Jonkin ajan kuluttua katsastuksessa huomattiin välys, koska mutteri löysällä.
btw. niksipirkka: jos ei löydy sopivaa 12-kulm. hylsyä niin pirralla ajaa pois joka toisen kantin niin saa kuus-kulmaisen kiinni.
Jonkin ajan kuluttua katsastuksessa huomattiin välys, koska mutteri löysällä.
btw. niksipirkka: jos ei löydy sopivaa 12-kulm. hylsyä niin pirralla ajaa pois joka toisen kantin niin saa kuus-kulmaisen kiinni.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Re: S124 takapyörän laakeri
Saatanpa olla väärässäkin, kun muistelen, että takapyörän laakerista ei varsinaisesti voi välyksiä pois kiristellä. Eli asentaessa se kiristetään oikeaan momenttiin ja siinä sen pitäisi toimia kiristelemättä. Tuollainen hehtovälys onkin varmaan sitten eri juttu, jos on asennuksessa mennyt jokin pieleenAM kirjoitti: No...sen talvella vaihdetun kimpuun kävin ensiksi ja hämmästyksekseni huomasin mutterin olevan aivan löysällä.Jo vähän kiristämällä välys hävisi kokonaan.Kiristin sitten kunnolla ja mutteri pyöri alkuperäisestä kohdastaan puoli kierrosta Totesin momentin olevan kohdallaan kun Stahlwille hylsy halkesi n.5 kohti Toisen puolen välys ei hävinnyt ainakaan pienellä kiristyksellä inkä kasaan hitsatulla hylsyllä sai tehtyä.Vaihto jäi kuitenkin tekemättä,rikkinäisellä hylsyllä ei välttämättä olisi mutteria aukaistu,ei ainakaan uutta olisi saanut tarpeeksi tiukkaan.
Itsellä ei ole kyllä edes etupyörien laakerien kireyksiä tarkisteltu koskaan.
Enpä jaksa taistella romujen kanssa Hajoaa taas kuitenkin kun sitä tartteisi...Ostin sitten Fedoren? hylsyn ja kestää..Ja vaihto tehtiin ottamalla kokonapa irti ja prässissä laakeri irti/uusi tilalle.Helppoa ja kivaaeero1989 kirjoitti:willen hylsyjä ei kannata hitsata vaan hakee uusi on nääs ikuinen takuu en silti tiedä mitä ne mahtaa sanoa kun vie hitsatun hylsyn wille kauppaan
Noniin, nyt se on sitten toisenkin puolen (appari) laakeri väljä. Vaihdoin pari päivää sitten kesärenkaat alle ja jäi silloin ravistelematta renkaita kunnolla. En siis muistanut ravistaa niitä ilmassa lainkaan. Onneksi taakse oli eksynyt yksi liian pitkä pultti, joka naksutteli käsijarrujen jouseen, joten menin sitten tänään uudestaan veljen hallille tsekkaamaan tilanteen. Siinä pulttia ihmetellessä tulin ravistelleeksi rengasta ja kas, reilusti klappia
Pyörä maassa ei tunnu yhtään mitään väljiä, vaikka kuinka ravistelee - outoa, koska toisella puolella kyllä tuntui - siis silloin pari vuotta sitten, kun sieltä meni laakeri vaihtoon. Mutta laakeriksi se kyllä väksin varmistui, kun selvästi näki, kuinka vetari-jarrulevy systeemi lonksui navassa ja sitten jarru päällä ei ole välystä lainkaan. Välys on aika reilu, renkaan ulkopinnasta mitattuna rengas heiluu sivusuunnassa sellaisen reilun sentin verran. Mutta kaipa tuolla uskaltaa vielä ajella, kunnes saa pajalle vaihtoajan sovittua Ei se ainakaan juuri lainkaan ääntele, hyvin tarkkaan kun kuuntelee, niin pieni rahinan tapainen ääni sieltä kuuluu..
Ja samaan syssyyn kokeilin muutkin renkaat. Apukuskin puoleinen etupyörän laakerikin on selvästi väljempi kuin toinen puoli, täytyy toivoa, että se menisi vielä säätämällä Kuten aiemmin kirjoitin, niitä ei ole koskaan minun omistusaikana säädetty..
Pyörä maassa ei tunnu yhtään mitään väljiä, vaikka kuinka ravistelee - outoa, koska toisella puolella kyllä tuntui - siis silloin pari vuotta sitten, kun sieltä meni laakeri vaihtoon. Mutta laakeriksi se kyllä väksin varmistui, kun selvästi näki, kuinka vetari-jarrulevy systeemi lonksui navassa ja sitten jarru päällä ei ole välystä lainkaan. Välys on aika reilu, renkaan ulkopinnasta mitattuna rengas heiluu sivusuunnassa sellaisen reilun sentin verran. Mutta kaipa tuolla uskaltaa vielä ajella, kunnes saa pajalle vaihtoajan sovittua Ei se ainakaan juuri lainkaan ääntele, hyvin tarkkaan kun kuuntelee, niin pieni rahinan tapainen ääni sieltä kuuluu..
Ja samaan syssyyn kokeilin muutkin renkaat. Apukuskin puoleinen etupyörän laakerikin on selvästi väljempi kuin toinen puoli, täytyy toivoa, että se menisi vielä säätämällä Kuten aiemmin kirjoitin, niitä ei ole koskaan minun omistusaikana säädetty..
hyvin kesti ainaki 115:sen laakeri. ainaki kolme kuukautta oli todella iso välys kunnes sitte hajos niin että takapää lenkkasi eikä napa ollu kai muulla kun vetarin pultilla kiinni huh.. mahtaako satalankussa olla samallainen systeemi kuin tuossa vanhuksessa että se laakeri kiristetään sellasella kreppi renkaalla joka menee kiristettäessä läjään ja kiristetään se välys oikeaksi eikä momentti? meleko pitkä jatkovarsi piti muuten olla kun sitä laakeria kiristettiin..
kaiken minkä huollan myös korjaan!
eli se on siis suht helppo vaihtaa.. tuossa pystärissä kun piti olla erikoinen avain siihen kiristykseen ja se sellanen välyksen mittaus kello.. kovin hankala homma rivarin pihalla tehtäväksi siksipä edelliseen ostin amerikan tuonti tukivarren niin tuli ehjättyä hiekkapelti samalla
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Terve,
Purin sen omasta kotterosta irrotetun laakerin ja aika vähänlaisesti siellä oli semmoista jankkimaista rasvaa. Liekö sillä osuutta laakerin kestoon.
t.
Risto
Onko farkussakin sama isomiespitkänvarrenpäässä-momentti? Eli vaikka siellä on ne kaksoiskartiorullat, niin sisäkoolit ottavat sopivasti vastakkain ja ylikiristystä ei tarvitse pelätä. Joku taisi tuolla toisella foorumilla sanoa, että farkku vedettäisi pienempään momenttiin. En muista ko. hlöä, enkä tiedä, kuinka luotettavia hänen tietonsa olivat, joten voihan se pötyäkin olla.dealer kirjoitti:Eioo, ei sinnepäinkään. Saa vetää kiinni sen kun jaksaa.
Purin sen omasta kotterosta irrotetun laakerin ja aika vähänlaisesti siellä oli semmoista jankkimaista rasvaa. Liekö sillä osuutta laakerin kestoon.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)