Aargh!
Eilen havaitsin kotiinpäin ajellessani lievää naftankäryä herasvaununi matkustamossa.

Dieseleillä nyt reilut 150tkm kurvailleelle JuMulle ilmiö oli täysin uusi. Polttoaineenhaju on ainakin bensiinikäyttöisissä kulkupeleissä ollut mielestäni riittävän vakava syy välittömälle seisahdukselle ja polttoainejärjestelmän olotilan välittömälle ja perinpohjaiselle tarkistukselle.
Bussipysäkillä konepelti pystyyn ja tutkailemaan asiaa. Haa! Nelospytyn suutin aivan polttoaineesta märkä. Kuka sen nyt on rikkonut?

Vuoto oli kuitenkin sen verran pienehkö, etten katsonut sen olevan esteenä matkan jatkamiselle. Kotiin päästyä tutkailin suutinta ympäristöineen tarkemmin. Vuotoa oli ilmeisesti ollut jo jonkun aikaa, koska koko suuttimen ympäristö reilun 10 cm säteellä oli mustunut vuotaneen naftan ja pölyn muodostaman tökötin läsnäolosta. Tyhjäkäyntiä kun kone siinä roklotteli, niin tulipa pettämättömällä peukalonkynsimenetelmällä koeteltua kaikki suutinputket. Kaikissa rööreissä tuntui samanlainen säännöllinen napsaus, joten tuskinpa paineet mistään harakoille karkaavat. Auton käynnissä ja kulussa en myöskään ole mitään erikoista havainnut. Eli tuskinpa varsinaista vikaa putkessa tahi suuttimessa on?
Mutta eräs teoria täytti synkän mieleni samoin tein: Voiko nykynafta syövyttää kumiletkut alle vuodessa vuotaviksi? Saksassa asuva kaveri joskus puhui, että paikallisella biolöpöllä ajeleville säännöllinen kumiletkujen vaihto on tosiasia. Mutta nuo ylivuotoletkutkin tuli vaihdettua viime kesällä kansipahviremontin yhteydessä. Letku on Contitech-merkkistä, joten "Mo*onet-laatuakaan" tuskin voi asiasta syyttää...

Noita punosletkuja kun tunnustelin, niin samanlaisilta tuntuivat kaikki känsäiseen käteen. Tuskin on siis vanhuuttaan vielä kovettunut.
Onko Skandinaavian johtavan yleisteknillisen foorumin väellä mitään ideoita, mistä päin lähden vuotoa etsimään? Aluksi kannattaa varmaan käydä letkukaupassa ja uusia nuo ylivuotoröörit. Mikä olisi seuraavaksi halvin vika?
Edit: muokkausta muokkaamisen ilosta...