S124 takapyörän laakeri

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

S124 takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja AM »

Kaikkihan alkoi viime talvena kun huomasin farkun takapyöränlaakerissa välystä.Kaikki pelottelivat sen olevan tosi hankala vaihtaa joten kiikutin auton korjaamolle.No,nyt kun n.10tkm on sen jälkeen ajettu niin huomasin että laakerissa on taas välystä,ja paljon.Toisessakin laakerissa oli aavistus välystä joten hommasin molemmat uudet laakerit ja ajattelin vaihtaa ne tänään.

No...sen talvella vaihdetun kimpuun kävin ensiksi ja hämmästyksekseni huomasin mutterin olevan aivan löysällä.Jo vähän kiristämällä välys hävisi kokonaan.Kiristin sitten kunnolla ja mutteri pyöri alkuperäisestä kohdastaan puoli kierrosta :shock: Totesin momentin olevan kohdallaan kun Stahlwille hylsy halkesi n.5 kohti :roll: Toisen puolen välys ei hävinnyt ainakaan pienellä kiristyksellä inkä kasaan hitsatulla hylsyllä sai tehtyä.Vaihto jäi kuitenkin tekemättä,rikkinäisellä hylsyllä ei välttämättä olisi mutteria aukaistu,ei ainakaan uutta olisi saanut tarpeeksi tiukkaan.

Mistä ihmeestä tuo vaihdetun kiristyminen johtuu?

1.laakeri jäänyt asentaessa huonosti,paskaa välissä tai jotain :roll:

2.laakeri on rikki,mutta kiristyi kuitenkin tiukaksi.

Itse en keksi muita syitä,noistakin tuo kakkonen on aika epätodennäköinen?ei kai tuommonen laakeri voi kiristyä välyksettömäksi jos olisi rikki?Saa nyt nähdä kestääkö...täytyy seurailla mitä tapahtuu.On se hienoa viedä korjaamolle auto kun tuloksena on tällaista :roll: Toisen puolen laakeri saa nyt sitten odottaa vaihtoa ensi viikkoon,jos jostain tuollaisen hylsyn löytäisi,tai sitten kiikutan auton korjaamolle.EN kylläkään enää tuolle samalle :lol:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Tutun s124 300d kävi muuten samoin, vaikka laakeri meni oikein paikoilleen ja momentti oli vähintään riittävä.
Jonkin ajan kuluttua katsastuksessa huomattiin välys, koska mutteri löysällä. :shock:
btw. niksipirkka: jos ei löydy sopivaa 12-kulm. hylsyä niin pirralla ajaa pois joka toisen kantin niin saa kuus-kulmaisen kiinni. 8)
Jos ei kulje niin kromaa se.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hmm...kai tässäkin sitten tuollainen mystinen löystyminen kyseessä.Mitähän tuo laakeri on tykännyt kun ollut löysällä jo luultavasti jonkun aikaa :roll:

Tuon laakerin vaihdon taidan nyt kuitenkin delekoida jollekin muulle kun ei ihan niin kiireinen ole,jospa ensi viikolla joku ehtisi vaihtamaan..
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: S124 takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja veppe »

AM kirjoitti: No...sen talvella vaihdetun kimpuun kävin ensiksi ja hämmästyksekseni huomasin mutterin olevan aivan löysällä.Jo vähän kiristämällä välys hävisi kokonaan.Kiristin sitten kunnolla ja mutteri pyöri alkuperäisestä kohdastaan puoli kierrosta :shock: Totesin momentin olevan kohdallaan kun Stahlwille hylsy halkesi n.5 kohti :roll: Toisen puolen välys ei hävinnyt ainakaan pienellä kiristyksellä inkä kasaan hitsatulla hylsyllä sai tehtyä.Vaihto jäi kuitenkin tekemättä,rikkinäisellä hylsyllä ei välttämättä olisi mutteria aukaistu,ei ainakaan uutta olisi saanut tarpeeksi tiukkaan.
Saatanpa olla väärässäkin, kun muistelen, että takapyörän laakerista ei varsinaisesti voi välyksiä pois kiristellä. Eli asentaessa se kiristetään oikeaan momenttiin ja siinä sen pitäisi toimia kiristelemättä. Tuollainen hehtovälys onkin varmaan sitten eri juttu, jos on asennuksessa mennyt jokin pieleen :shock:

Itsellä ei ole kyllä edes etupyörien laakerien kireyksiä tarkisteltu koskaan. :oops:
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

willen hylsyjä ei kannata hitsata vaan hakee uusi on nääs ikuinen takuu en silti tiedä mitä ne mahtaa sanoa kun vie hitsatun hylsyn wille kauppaan 8)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

eero1989 kirjoitti:willen hylsyjä ei kannata hitsata vaan hakee uusi on nääs ikuinen takuu en silti tiedä mitä ne mahtaa sanoa kun vie hitsatun hylsyn wille kauppaan 8)
Enpä jaksa taistella romujen kanssa 8) Hajoaa taas kuitenkin kun sitä tartteisi...Ostin sitten Fedoren? hylsyn ja kestää..Ja vaihto tehtiin ottamalla kokonapa irti ja prässissä laakeri irti/uusi tilalle.Helppoa ja kivaa 8)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Noniin, nyt se on sitten toisenkin puolen (appari) laakeri väljä. Vaihdoin pari päivää sitten kesärenkaat alle ja jäi silloin ravistelematta renkaita kunnolla. En siis muistanut ravistaa niitä ilmassa lainkaan. Onneksi taakse oli eksynyt yksi liian pitkä pultti, joka naksutteli käsijarrujen jouseen, joten menin sitten tänään uudestaan veljen hallille tsekkaamaan tilanteen. Siinä pulttia ihmetellessä tulin ravistelleeksi rengasta ja kas, reilusti klappia :shock:

Pyörä maassa ei tunnu yhtään mitään väljiä, vaikka kuinka ravistelee - outoa, koska toisella puolella kyllä tuntui - siis silloin pari vuotta sitten, kun sieltä meni laakeri vaihtoon. Mutta laakeriksi se kyllä väksin varmistui, kun selvästi näki, kuinka vetari-jarrulevy systeemi lonksui navassa ja sitten jarru päällä ei ole välystä lainkaan. Välys on aika reilu, renkaan ulkopinnasta mitattuna rengas heiluu sivusuunnassa sellaisen reilun sentin verran. Mutta kaipa tuolla uskaltaa vielä ajella, kunnes saa pajalle vaihtoajan sovittua :roll: Ei se ainakaan juuri lainkaan ääntele, hyvin tarkkaan kun kuuntelee, niin pieni rahinan tapainen ääni sieltä kuuluu..

Ja samaan syssyyn kokeilin muutkin renkaat. Apukuskin puoleinen etupyörän laakerikin on selvästi väljempi kuin toinen puoli, täytyy toivoa, että se menisi vielä säätämällä :) Kuten aiemmin kirjoitin, niitä ei ole koskaan minun omistusaikana säädetty.. :oops:
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

hyvin kesti ainaki 115:sen laakeri. ainaki kolme kuukautta oli todella iso välys kunnes sitte hajos niin että takapää lenkkasi eikä napa ollu kai muulla kun vetarin pultilla kiinni huh.. mahtaako satalankussa olla samallainen systeemi kuin tuossa vanhuksessa että se laakeri kiristetään sellasella kreppi renkaalla joka menee kiristettäessä läjään ja kiristetään se välys oikeaksi eikä momentti? meleko pitkä jatkovarsi piti muuten olla kun sitä laakeria kiristettiin..
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mahtaako satalankussa olla samallainen systeemi
Eioo, ei sinnepäinkään. Saa vetää kiinni sen kun jaksaa. :D
wiimax.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei ole samanlainen systeemi 124:sessa. Mutteri vain kiristetään kunnon jatkon kanssa kiinni. 124:sessa menee äkkiä napa pilalle jos laakeri pääsee huonoksi, pyörähtää akselilla ja napa vaihtoon :roll:
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

eli se on siis suht helppo vaihtaa.. tuossa pystärissä kun piti olla erikoinen avain siihen kiristykseen ja se sellanen välyksen mittaus kello.. kovin hankala homma rivarin pihalla tehtäväksi siksipä edelliseen ostin amerikan tuonti tukivarren niin tuli ehjättyä hiekkapelti samalla :)
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

eli se on siis suht helppo vaihtaa..
Eioo, napa saattaa olla todella tiukassa.
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

ahaa eli olis helepompi viiä tiilerille vaihettavaks :o mahtaako olla ammattimiehelle jolla on tarvittavat välineet monen tunnin projekti? pitäs meinaan vaihattaa...
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Nykäse koko napa irti ja vie semmoseen pajaan missä on prässi.
Ei mee ees kauan. :idea:
Pro HVM
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

Nykäse koko napa irti ja vie semmoseen pajaan missä on prässi.
Ei mee ees kauan.
noniin ja taas säästyi monta kymppiä!
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mahtaako olla ammattimiehelle jolla on tarvittavat välineet monen tunnin projekti?
Suunnilleen tunti.

Josko irrotat koko systeemin tukivarsista ja viet pajalle kuten Rässi sanoi pääset rahallisesti vielä vähemmällä. :D
wiimax.fi
cuuno
Viestit: 29
Liittynyt: 18.5.2006 0:59
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...noi takapyörän laakerit on farkussa oikeeta kulutus tavaraa jos paljon ajaa :evil: ...ja yleensä ei edes pidä ääntä alkaa vaan heilua kun hullun mu..ku :lol:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

[quote="cuuno"]:D ...noi takapyörän laakerit on farkussa oikeeta kulutus tavaraa jos paljon ajaa :evil: ...ja yleensä ei edes pidä ääntä alkaa vaan heilua kun hullun mu..ku :lol:[/quot

Pitää aikalailla paikkansa. :x
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
dealer kirjoitti:Eioo, ei sinnepäinkään. Saa vetää kiinni sen kun jaksaa. :D
Onko farkussakin sama isomiespitkänvarrenpäässä-momentti? Eli vaikka siellä on ne kaksoiskartiorullat, niin sisäkoolit ottavat sopivasti vastakkain ja ylikiristystä ei tarvitse pelätä. Joku taisi tuolla toisella foorumilla sanoa, että farkku vedettäisi pienempään momenttiin. En muista ko. hlöä, enkä tiedä, kuinka luotettavia hänen tietonsa olivat, joten voihan se pötyäkin olla.

Purin sen omasta kotterosta irrotetun laakerin ja aika vähänlaisesti siellä oli semmoista jankkimaista rasvaa. Liekö sillä osuutta laakerin kestoon. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Nyt on takapyörän laakeri mulla vaihdettu 8) Kyllähän se jo tarkkaan kuuntelemalla jyristikin. Oli kuulemma ollut taas todella tiukassa, kun pajalla kaksi ukkoa paukutti laakeria ulos :) Olis jäänyt iteltä vaihtamatta :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”