Ohjausiskunvaimennin?
Ohjausiskunvaimennin?
Mikä tuon pötkylän varsinainen tehtävä oikein on ja onko mitään keinoa selvittää, milloin ko. osa on loppu? Ja miten sen ajossa huomaa?
Eiköhän se pää-asiassa vakauta ohjausta, ettei ole niin hätänen, eikä hae, yleensä kun se on ihan loppu, niin nesteet tulee pihalle, mutta sitä ennekin se saattaa olla kypsää tavaraa, se on niin edullinen ja helppo vaihtaa että jo varmuudeksi kannattanee tehdä jos ohjauksessa on levottomuutta tai muuta outoa
Suosittelen välittömästi vaihtamaan, jos vähänkään eipäilee, että se ei ole kunnossa. On nimittäin aivan kuin eri auto ajaa vaihdon jälkeen. Tulee kunnolla jämäkkä ohjauksesta ja menee kuin juna sen jälkeen. Itsellä oli niin väljä, että omalla painollaan tuli ulos se iskarin toinen pää, kun piti ylösalaisin sitä. On tosi kätevä vielä vaihtaakin tuo osa.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kyllä,auttaa paljon uraherkkyyteen tms. mikä aiheuttaa keulan hakemista. Tietty mersussa on noin 3000 muutakin paikkaa mikä sen voi aiheuttaa..Tuo on tosiaan helpossa paikassa vaikkapa vain jos haluaa tarkistaa sen.
Jostain syystä itse tykkäsin 124:sen ohjauksesta enemmän ilman tuota iskaria, jotenkin tunnokkaampi Uudella iskarilla jotenkin..tahmea. Mutta uuden laitoin kuitenkin koska muuten varsinkin nykyisellä rengastuksella aika karmea ajettava. Niin ja motonetistä tilasin iskarin(anteeksi kiroaminen) voi olla että iskari ei olekaan ihan just sellainen kuin pitäisi...
Jostain syystä itse tykkäsin 124:sen ohjauksesta enemmän ilman tuota iskaria, jotenkin tunnokkaampi Uudella iskarilla jotenkin..tahmea. Mutta uuden laitoin kuitenkin koska muuten varsinkin nykyisellä rengastuksella aika karmea ajettava. Niin ja motonetistä tilasin iskarin(anteeksi kiroaminen) voi olla että iskari ei olekaan ihan just sellainen kuin pitäisi...
Juuri kyselinkin, kun tuntuu hakevan tuulisella säällä aika tavalla sitä kulkusuuntaa auto, väljän raidetangon pään vaihdoi mutta siihen tuo ei auttanut. Onkos tuon vaihto ihan "mutterit auki-uusi tilalle-mutterit kiinni"-hommeli? En ehtinyt tarkemmin katsoa tänään miten se siellä kiinni oli, mutta eihän tuon vaihto vaikuttanut mihinkään pyöränkulmiin tms...?
tuota en ole tiennytkään. Etuakselisto on mielestäni W123 paremman tuntuinen. Mutta täytyy kyllä sanoa, että en ole välttämättä ajanut kunnossa olevaa W115:sta. W115 täytyy olla sitten todella huippuajettava kunnossa ollessaan, koska W123 on jo erittäin hyvä! Mutta eipä noissa W123 ja W115 niin suuria alustallisia eroja ole-poikkeuksena etuakselisto.
Se mitä tulee ohjausiskunvaimentimeen ja 300 D:n moottorin iskunvaimentimeen niin vähän ristiriitainen juttu. Täytyy sanoa, että ei ne ihan umpisuolia ole mutta ei kyllä eroa huomaa oikeastaan ollenkaan. Kokeilkaa ottaa moottorin iskari pois-ei mitään vaikutusta. Koittakaa ottaa ohjausiskunvaimennin pois- ei mitään vaikutusta. No on täällä joskus niiden merkitystä korostettu, mutta enpä tiedä sitten. En ole ole huomannut henk.koht mitään dramaattista muutosta osien irroittamisen jälkeen. Tärkeämpää on, että ohjaus on välyksetön ja simpukka tiukka ja aurauskulmat auraavat 2-3 mm yhteensä. Siinä se on ajamisen nautinnon salaisuus näissä vanhemmissa peleissä. Takana kun ei ole oikeastaan mitään kuluvaa osaa.
Se mitä tulee ohjausiskunvaimentimeen ja 300 D:n moottorin iskunvaimentimeen niin vähän ristiriitainen juttu. Täytyy sanoa, että ei ne ihan umpisuolia ole mutta ei kyllä eroa huomaa oikeastaan ollenkaan. Kokeilkaa ottaa moottorin iskari pois-ei mitään vaikutusta. Koittakaa ottaa ohjausiskunvaimennin pois- ei mitään vaikutusta. No on täällä joskus niiden merkitystä korostettu, mutta enpä tiedä sitten. En ole ole huomannut henk.koht mitään dramaattista muutosta osien irroittamisen jälkeen. Tärkeämpää on, että ohjaus on välyksetön ja simpukka tiukka ja aurauskulmat auraavat 2-3 mm yhteensä. Siinä se on ajamisen nautinnon salaisuus näissä vanhemmissa peleissä. Takana kun ei ole oikeastaan mitään kuluvaa osaa.
Olen ajanut monella todella hyvällä w123:sella ja silti ex pystärini tuntui paremmalta kuin nuo johtuen juuri tukevamman tuntuisesta keulasta vaikka w123:sen keula ei todellakaan mikään veltto kunnossa ollessaan ole.Osa syynä tuohon on myös pystärin tehostamaton ohjaus joka oli maantieajossa todella hyvä tunnoltaan.Ohjausiskari vakautti oman w123:sen ajettavuutta jonkin verran juuri uraisella tiellä ja sivutuulella.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
No aivan varmasti huomaa eron. Käyppä hakemassa uusi ohjausikari kaupasta ja laita paikoilleen. Käy ajamassa pieni lenkki ja ota sen jälkeen se pois ja koita uudelleen. Ihme on jos et eroa huomaa. Jos joku kulunut osa paikoillaan ja ottaa pois niin eipä mahda paljon ero tuntua. Useammalla W123:lla kun ajelee niin eron huomaa helpoiten. Eli käy yhdellä ajamassa lenkin ja hyppää toiseen ja peräkkäin ajelee. Noin huomaa tosi hyvin korjattavia kohtiakin, mihin on tottunut ja joita ei välttämättä muuten huomaa.kardaani kirjoitti:Koittakaa ottaa ohjausiskunvaimennin pois- ei mitään vaikutusta. No on täällä joskus niiden merkitystä korostettu, mutta enpä tiedä sitten. En ole ole huomannut henk.koht mitään dramaattista muutosta osien irroittamisen jälkeen.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kerran sen piruuttani vaihdoin uuteen-ei vaikutusta. Ehkäpä se vanha oli sitten vielä ihan hyvin toimiva. Itseasiassa ilman ohjausiskaria en ole ajanut. Ehkä tuossa on sittenkin perää-pitää joskus ottaa kokonaan pois ja koittaa. Harmi kun en muista millainen se käytetyn kunto oli. Eihän siinä tapahdu mitään muutosta niinkäänpäin, että vaihtaa ehjän osan ehjään.
Joo, se oli varmaan vielä hyvässä kunnossa sinulla. Sen huomasi tosi hyvin talvella polanteisella tiellä. Ennen haeskeli, mutta vaihdon jälkeen asettui heti. Minulla se isakri oli tosiaan täysin loppu eli oli kuin ei olisi ollut koko isakria, kun mitään vastusta ei siinä ollut.kardaani kirjoitti:Kerran sen piruuttani vaihdoin uuteen-ei vaikutusta. Ehkäpä se vanha oli sitten vielä ihan hyvin toimiva. Itseasiassa ilman ohjausiskaria en ole ajanut. Ehkä tuossa on sittenkin perää-pitää joskus ottaa kokonaan pois ja koittaa. Harmi kun en muista millainen se käytetyn kunto oli. Eihän siinä tapahdu mitään muutosta niinkäänpäin, että vaihtaa ehjän osan ehjään.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Mukulakivikadut, huolettomat reunakiviin ajot, etugummien epätasapaino, jumputtavat jarrut, matalaprofiiliset/ylileveät renkaat, väärät rengaspaineet, kovat pakkaset. Tuossa muutama tekijä jotka takuuvarmasti yhdessä ja erikseenkin lyhentävät iskaripolon elinikäennustetta.Tabuli kirjoitti:Mikähän on tuollaisen ohjausiskarin elinikä suurinpiirtein?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Viimeinkin vaihdettu tuo pötkylä, on kyllä tosiaan yksi nopeimmista autonkorjaustoimenpiteistä, max 5 min. Vanha oli löysä, hieman ravistelemalla valahti mäntä itsestään alas kuin roikotti.
Ainakin tuntuisi, että ei ota läheskään uriin, kuoppiin ja sivutuuleen kuin ennen. Tosin huomaa vasta kunnon sivutuulessa sitten. Ennen ainakin sai pidellä todella tarkkana ratista kiinni jos halusi tiellä pysyä, kun kunnon sivutuuli oli.
Mutta sen huomasi heti, että ohjaus ei keskialueella ole enää niin
levoton, vaikka simpukana kiristämisellä voisi saada loputkin pois.
Ainakin tuntuisi, että ei ota läheskään uriin, kuoppiin ja sivutuuleen kuin ennen. Tosin huomaa vasta kunnon sivutuulessa sitten. Ennen ainakin sai pidellä todella tarkkana ratista kiinni jos halusi tiellä pysyä, kun kunnon sivutuuli oli.
Mutta sen huomasi heti, että ohjaus ei keskialueella ole enää niin
levoton, vaikka simpukana kiristämisellä voisi saada loputkin pois.
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Vaihdoin itselle tuon iskarin viime kesänä, ei ollut kovin hyvässä hapessa; kun painoi sisään niin alkoi kohta tulla itsestään ulos.
Vaihdoin samalla tehostajan nesteet, se suodatin jäi vaihtamatta , mutta joka tapauksessa ohjaus muuttui varsin jäykäksi. Johtuuko sitten tuosta uudesta iskarista vai onko tuo suodatin tukossa, mäne ja tiiä. Pitää tuo suodatin (ja nesteet?) vielä vaihtaa jahka kelit lämpiää.
Ohjaus kyllä jämäköityi, mutta ei vaikutus ollut niin suuri kuin odotin.
Vaihdoin samalla tehostajan nesteet, se suodatin jäi vaihtamatta , mutta joka tapauksessa ohjaus muuttui varsin jäykäksi. Johtuuko sitten tuosta uudesta iskarista vai onko tuo suodatin tukossa, mäne ja tiiä. Pitää tuo suodatin (ja nesteet?) vielä vaihtaa jahka kelit lämpiää.
Ohjaus kyllä jämäköityi, mutta ei vaikutus ollut niin suuri kuin odotin.
Minä kanssa vaihdoin omaan 123 farkkuun tuon ohjausiskarin. Heti paljon parempi ja vakaampi ohjaus.
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Vaihdoin iltamassa Möhköön ohjausiskarin. Ei ollut ollenkaan niin tyhjä kuin Tenavassa. Antoi kuitenkin pientä lyhyttä liikettä helposti. Tais hävitä se ravistus nimismiehen kiharoissa ajaessa soratiellä.
Mutta mutta..............
Onko Mersun ohjaus sen oloinen, että ääriasennoissa lappia on enemmän kuin renkaat suorassa. Raidetankojen nivelethän on silloin epäedullisessa asennossa. Mutta se lappi näytti kylläkin tulevan kuitenkin ohjaussimpukasta. Pitäiskö kiristää jostakin pultista ? Öljyvuotoahan siellä on ollut jo pitemmän aikaa. Normaali ajoasennoissa ei kuitenkaan lappia juuri olenkaan.
Mutta mutta..............
Onko Mersun ohjaus sen oloinen, että ääriasennoissa lappia on enemmän kuin renkaat suorassa. Raidetankojen nivelethän on silloin epäedullisessa asennossa. Mutta se lappi näytti kylläkin tulevan kuitenkin ohjaussimpukasta. Pitäiskö kiristää jostakin pultista ? Öljyvuotoahan siellä on ollut jo pitemmän aikaa. Normaali ajoasennoissa ei kuitenkaan lappia juuri olenkaan.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Terve,
Normaalia toimintaa. Simpukassa on jousikuormitteinen välyksen poistaja, joka toimii vain keskiasennossa. Siksi pyöriä suunnatessa ohjaus (simpukka) pitäisi tällätä keskiasentoon. Näin siis ainakin 124:ssa – varmaan möhkössäkin pitkälti samanlainen systeemi.
Alla välyksen poistin ja sen vastinpinta. Kovin laaja tuo alue ei siis ole.
t.
Risto
Normaalia toimintaa. Simpukassa on jousikuormitteinen välyksen poistaja, joka toimii vain keskiasennossa. Siksi pyöriä suunnatessa ohjaus (simpukka) pitäisi tällätä keskiasentoon. Näin siis ainakin 124:ssa – varmaan möhkössäkin pitkälti samanlainen systeemi.
Alla välyksen poistin ja sen vastinpinta. Kovin laaja tuo alue ei siis ole.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Hyvä
Sittenhän hätä ei ole tämän näköinen.
Revitään syksyllä sitten taas katsastusmiehen kanssa porukassa oikein kunnolla, että löytyykö välyksiä. Vasemmassa raidetangossa olin tuntevinani jo hyvin pienen välyksen alun.
Apusimpukan korjaussarjankin jätin vielä vaihtamatta, kun en saanu sitä itse lonkattamaan.
Mutta, jos jollakin joutilas kunnossa oleva/vuotamaton simpukka, voisin vaihtaa sen, ja laittais tuohon sen vuotavan stefan sitten ihan pöydän ääressä.
Sittenhän hätä ei ole tämän näköinen.
Revitään syksyllä sitten taas katsastusmiehen kanssa porukassa oikein kunnolla, että löytyykö välyksiä. Vasemmassa raidetangossa olin tuntevinani jo hyvin pienen välyksen alun.
Apusimpukan korjaussarjankin jätin vielä vaihtamatta, kun en saanu sitä itse lonkattamaan.
Mutta, jos jollakin joutilas kunnossa oleva/vuotamaton simpukka, voisin vaihtaa sen, ja laittais tuohon sen vuotavan stefan sitten ihan pöydän ääressä.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05