Esittele meille jokin dieselmoottorilla varustettu volvo, joka oikeasti liikahtaaJarno.V kirjoitti: Volvoissa on se erilaista kuin mersussa että se myös kulkee, ei vain savuta niinkuin monet mersut
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No minkäs takia mersuja(kin) pitää käyttää pumpunlaitossa tai softaamassa? Sen takia vissiin kun ei nekään "liikahda" tarpeeksi. Mikä onkin "tarpeeksi" onkin sitten toinen juttu... Ja kun pumppuun on kajottu tavalla tai toisella alkaa myöskin savutus poljettaessa olipa se sitten saksalainen tai ruotsalainen. Ja kyllä ainakin minun TDT savuuttaa kun polkee, saattaapi jäädä joku Volvo jopa huomaamatta taustapeilistä...Hemingway kirjoitti:Esittele meille jokin dieselmoottorilla varustettu volvo, joka oikeasti liikahtaaVertaa esim. saksalaisiin laatuautoihin, bemariin ja audiin.
Niin, en halunnut kinastelutopiccia.L.Samarialainen kirjoitti:No minkäs takia mersuja(kin) pitää käyttää pumpunlaitossa tai softaamassa? Sen takia vissiin kun ei nekään "liikahda" tarpeeksi. Mikä onkin "tarpeeksi" onkin sitten toinen juttu... Ja kun pumppuun on kajottu tavalla tai toisella alkaa myöskin savutus poljettaessa olipa se sitten saksalainen tai ruotsalainen. Ja kyllä ainakin minun TDT savuuttaa kun polkee, saattaapi jäädä joku Volvo jopa huomaamatta taustapeilistä...Hemingway kirjoitti:Esittele meille jokin dieselmoottorilla varustettu volvo, joka oikeasti liikahtaaVertaa esim. saksalaisiin laatuautoihin, bemariin ja audiin.
No joo, toki jossain 530d :ssa on löylyä enempi kuin volvossa tahi mersussa, mutta ne on niin kalliita että kuskit väkisinkin rikkaita-> suomessa pelkää xxxxx€ sakkoja ja ajavat siksi siivostiHemingway kirjoitti:Pyysin Jarnoa vertaamaan paljon ohittelevien volvon dieseleiden tehoja esim. audiin ja bemariin, en mersuun. Keskustelu ei pysy muuten neutraalinaEsim. uusien autojen osalta nähdään Tuulilasin sivuilta, että Volvojen ohitus- ja savutusalttius ei johdu ainakaan ylivertaisista tehoista verrattuna muihin kulkuneuvoihin.
Hhmmm... Toissa (viimeistä edeltävänä) päivänä liittyessäni 230 E:llä dynaamisesti Tuusulanväylälle ja ohituskaistalle, siirtyi äkillisesti suoraan eteeni tolppah*mo uudehkolla 2,4D-vulvalla. Nopeusero tilanteessa oli vaarallisen suuri, mutta onneksi 7 tkm ajetut tehokkaat urheilujarruni pelastivat vulvan turvavyöhykkeiden sisäänpainautumisilta. Kaveri alkoi savun määrästä päätellen polkemaan laitettaan kuin joku päätön hinaaja. Siis oikein PIIIITKÄaikainen voimakas savupilvivana. Itse katsoin kierroslukumittarista IV-vaihteen vääntöalueen olevan maksimissaan ja totesin ettei edessä keikkuva savuttava huussi pääse ilmeisen kovasta yrityksestä huolimatta karkuun. Sen sijaan suljin kojelaudan raitisilmasuuttimet ja nostin nokkaani ylöspäin avoimen kattoluukun suuntaan savuvapaan hengitysilman toivossa.Perttu K kirjoitti:Volvon oma dieseli tupruttaa sinistä tyhjäkäynnillä, vedossa on savuton.
Audisa ei oo kuitenkaan ollu ku 100hv jäljellä, nokka-akselit loppuunkuluneetFetisisti kirjoitti:Eräs käytännön kokeilu on suoritettu, -00 530dA Touring ja -??(jtn 2k:n alkupuolta) Aubi A4 V6 2,5TDI. Teho/paino -suhteissa ei järin suuria heittoja.
- Audi ~150hv/1500kg/pelkkä kuski kyydissä +kontti jotakuinnii tyhjä.
- puimurissa 184hv/1800kg/2h kyyissä + kontissa jonnin verran tavarata.
Anteeksi vaan, otetaan nyt se mersukin puheeksi.Fetisisti kirjoitti:EDIT: Ja sitten jotain aiheen vierestäkin, eikös nuo vollen D5 koneiset ole aika ripeitä liikuksimaan?
Missäs kaikissa tiisseli Volvoissa on muuten käytetty näitä Volkkarin koneita?HVM kirjoitti:Volvossa on epäpuhtaampi palaminen, koska siinä on -77 LT Volskin kone?![]()
Volvolta, jota ns. laatuautona pidetty ei odottaisi tämän kaltaista kärytystä. Monet laskevat volvon samaan sarjaan jo pösöjen, rellujen yms. sitikoiden kanssa, eikä aiheetta.Pappi kirjoitti:
Kukaan ei ole tuonut esille sitä, että kyllä TDI passatit yms lykkää savua myös kun niitä käsketään. Volvohan on kaiken pahan alku
Nämä on niitä makuasioita, joista ei voine kiistellä. Toinen tykkää toisesta, toinen toisesta. Onneksi meillä on valinnan vapaus autojen suhteen.Iippo Vinetto kirjoitti: Monet laskevat volvon samaan sarjaan jo pösöjen, rellujen yms. sitikoiden kanssa, eikä aiheetta.
Se on T4-koppasen VW Transporterin kone. Kaikki sitä edeltävät ovat myös VW-peruja ja sen jälkeiset 5-sylinteriset Volvon omia. 4-sylinteriset dieselit on evakuoitu Focuksesta ja edellisissä S/V40-potkulaudoissa oli Rellun kalistimet.Pappi kirjoitti:TDI kone, joka majailee tuolla oman autoni pellin alla on muistaakseni Audi peruja.
Uudemmista en sitten tiedä. Valitettavasti.
Tämä nyt ei liity "mikä savuttaa eniten" keskusteluun mutta mukavana muistona kerron... Viime kesänä Alajärvelle mennesä kun Jiipee (250d) meni edellä ja minä (200d) perässä ja minun perässä tuli "ässämies" (jonka nimeä ei nyt tässä paljasteta, jooko Vesa). Kun saattoi havaita pienenkin ylämäen niin "ässämies" jätti AINAKIN 300m väliä minuun.. Aavistelin sen liittyvän bensan kulutukseen, tiesinhän "ässämiehen" ajavan isolla kasilla sytkäboksi hoosiannaa huutaenHVM kirjoitti:Eihän minulla tässä nyt mitään Volvoja vastaan ole, kuten ei ole yleensäkään, ihmettelen vaan havaittavan savun määrää.Absoluuttinen liikennesilmäni kun sanoo, että ne todellakin savuavat vakioautoista reilusti eniten.
Tämä taitaa olla niitä "minkä värinen oli napoleonin valkoinen hevonen" -hommia - syytä ei tiedä kukaan.
Hauskoja muistoja, ja niin tosia.L.Samarialainen kirjoitti:Tämä nyt ei liity "mikä savuttaa eniten" keskusteluun mutta mukavana muistona kerron... Viime kesänä Alajärvelle mennesä kun Jiipee (250d) meni edellä ja minä (200d) perässä ja minun perässä tuli "ässämies" (jonka nimeä ei nyt tässä paljasteta, jooko Vesa). Kun saattoi havaita pienenkin ylämäen niin "ässämies" jätti AINAKIN 300m väliä minuun.. Aavistelin sen liittyvän bensan kulutukseen, tiesinhän "ässämiehen" ajavan isolla kasilla sytkäboksi hoosiannaa huutaenHVM kirjoitti:Eihän minulla tässä nyt mitään Volvoja vastaan ole, kuten ei ole yleensäkään, ihmettelen vaan havaittavan savun määrää.Absoluuttinen liikennesilmäni kun sanoo, että ne todellakin savuavat vakioautoista reilusti eniten.
Tämä taitaa olla niitä "minkä värinen oli napoleonin valkoinen hevonen" -hommia - syytä ei tiedä kukaan.Kun päästiin perille miittipaikalle kysäisin "Miksi jättäydyit aina ylämäkeen, onko bensa kenties kallista, vai? Johon sain murahtavan vastauksen " Teidän mersut käryää niin per*eleesti!"
![]()