(EI ENÄÄ korkeet) tyhjäkäynnin kierrokset..
(EI ENÄÄ korkeet) tyhjäkäynnin kierrokset..
Eli talvi pakkasilla kävi kone lämmettyään noin 1000rpm paikkeilla (joka sekin liikaa),
mutta nyt lämpimillä kevät keleillä ja lämpimällä koneella alkaa olla jo 1500rpm tyhjäkäynti..!!
Mitäs sitten kesä helteillä.. varmaan 3000 paikeilla..
Veto päällä paikallaan on kyllä sitten sielä 600 korvilla, jos
sillä nyt mitään merkitystä on tähän liittyen..
Eli... mitäs ohjeita tähän tilanteeseen nyt sitten olikaan ensihätään..?
mutta nyt lämpimillä kevät keleillä ja lämpimällä koneella alkaa olla jo 1500rpm tyhjäkäynti..!!
Mitäs sitten kesä helteillä.. varmaan 3000 paikeilla..
Veto päällä paikallaan on kyllä sitten sielä 600 korvilla, jos
sillä nyt mitään merkitystä on tähän liittyen..
Eli... mitäs ohjeita tähän tilanteeseen nyt sitten olikaan ensihätään..?
Viimeksi muokannut 500sel, 16.6.2007 18:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Nopee vastaus.. Täytyy yrittää tota palikkaa ettiä.. mitenköhän se irtoo ja onko vaaraa rikkoa jotain samalla..??
Noitten elinpaikoista mulla ei sitten ookkaan minkäänlaista vainua..HVM kirjoitti: -Lisäilmaluisti, tyhjäkäyntimoottori, tyhjäkäynnin vakain... valkkaa tuosta, miksi tahdot sitä kutsua.
Hyvä yvä yvä..
Eli tuo oli kyseessä:
Ja sitten edelleen.. kuinka tuo irtoaa..?
Pultti auki..
Johdon liitin lähtee ilmeisesti vetämällä..
Entäpä kumi letkut..(mitä niissä muuten kulkee..?)
Huomaan ainakin erona että omasta puuttuu letkunkiristin (etsi eroja kuvista -leikki..) tuosta toisesta joka näyttäisi helpommin irroitettavalta.. putsarin kotelo tekee vaikeaksi tuohon takaletkuun käsiksi pääsemisen..
Eli tuo oli kyseessä:
Ja sitten edelleen.. kuinka tuo irtoaa..?
Pultti auki..
Johdon liitin lähtee ilmeisesti vetämällä..
Entäpä kumi letkut..(mitä niissä muuten kulkee..?)
Huomaan ainakin erona että omasta puuttuu letkunkiristin (etsi eroja kuvista -leikki..) tuosta toisesta joka näyttäisi helpommin irroitettavalta.. putsarin kotelo tekee vaikeaksi tuohon takaletkuun käsiksi pääsemisen..
Ihan ensin kannattaa testata, että tuo toimii jotenkuten. Nykäise töpseli irti ja kone käyntiin. Tyhjäkäynnin pitäisi olla jotain 1500.
Irti tuo tosiaan lähtee kiskomalla töpseli irti ja irroittamalla panta. Letkuissa kietää kuiva ilma. Vähän likainen tuo sinun konehuone. Kannattaisi pestä, mukavampi rassata.
Se putsarin kotelo lähtee, kun irroitat ne ventiilikoppien päällä olevat m6-mutterit, yksi kpl kummassakin ja nostat pois. Takaisin laittaessa täytyy huolehtia, että vänkärin puolella oleva huohotinletku tulee takaisin kiinni koppaan.
Irti tuo tosiaan lähtee kiskomalla töpseli irti ja irroittamalla panta. Letkuissa kietää kuiva ilma. Vähän likainen tuo sinun konehuone. Kannattaisi pestä, mukavampi rassata.
Se putsarin kotelo lähtee, kun irroitat ne ventiilikoppien päällä olevat m6-mutterit, yksi kpl kummassakin ja nostat pois. Takaisin laittaessa täytyy huolehtia, että vänkärin puolella oleva huohotinletku tulee takaisin kiinni koppaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Perttu oikokokoon, mutta näin minä tein:
-Palikka irti autosta.
-Venttiilipää löpöön, ei siis koko moottoria!
-Liottelua, paineilmaa, sormin liikuttelua.
-Lisää liottelua.
-Testiä ja herkistelyä virralla. Naps-naps...hurrrrrr....
-Liottelua, paineilmaa jne.
Kun liikkuu ja toimii hyvin, niin eikun takaisin paikoilleen.
Tuo oli siis lainaus HVM:n puhdistus ohjeista..
No..
Venttiilipää on ilmeisesti se mihin letku tulee.. no kuinka syvälle sen sitten saa upottaa..?
Sormin liikuttelua..! häh mikä osa siinä muka liikkuu..?
Ai että paineilmaa tonne sisään ihan surutta..no se ei sitte oo ilmeisesti kovin herkkä hajoomaan..?
Joo perttu, testasin toiminnan ja kyllähän ne kierrokset hyrähti heti tonne yli 1500 kun johto oli irti..
Vai että likanen.. Älä sä kuule käy mua neuvomaan..!!!
öö.. tai siis itseasiassa sen vuoksihan tänne kyllä kirjottelen että neuvottais..
-Palikka irti autosta.
-Venttiilipää löpöön, ei siis koko moottoria!
-Liottelua, paineilmaa, sormin liikuttelua.
-Lisää liottelua.
-Testiä ja herkistelyä virralla. Naps-naps...hurrrrrr....
-Liottelua, paineilmaa jne.
Kun liikkuu ja toimii hyvin, niin eikun takaisin paikoilleen.
Tuo oli siis lainaus HVM:n puhdistus ohjeista..
No..
Venttiilipää on ilmeisesti se mihin letku tulee.. no kuinka syvälle sen sitten saa upottaa..?
Sormin liikuttelua..! häh mikä osa siinä muka liikkuu..?
Ai että paineilmaa tonne sisään ihan surutta..no se ei sitte oo ilmeisesti kovin herkkä hajoomaan..?
Joo perttu, testasin toiminnan ja kyllähän ne kierrokset hyrähti heti tonne yli 1500 kun johto oli irti..
Vai että likanen.. Älä sä kuule käy mua neuvomaan..!!!
öö.. tai siis itseasiassa sen vuoksihan tänne kyllä kirjottelen että neuvottais..
No tuossa palikassahan on selvä raja missä loppuu venttiili ja alkaa moottori. Venttiiliä myöten sinne löpöön, moottoria älä uita. Siellä venttiilipäässä on muovinen läppä joka liikkuu. Paineilmaa ei tarvitse tuupata reikään Atlas Copcon ruuvikompuralla, pikku puhaltelu riittää.
Pese tosiaan konehuone, niin ei hapetu ja likaannu nuo palikat tuohon kuntoon.
Pese tosiaan konehuone, niin ei hapetu ja likaannu nuo palikat tuohon kuntoon.
Ai on vai..HVM kirjoitti:selvä raja
Tuossa päivällä sitä jo irrottelin mutta en mitään liikkuvaa osaa havainnut, no en kyllä uskaltanu sinne sisään paljon sorkkiakkaan..
No huomena mulkoilen uuestaan sitä..
Jaa että noihin napoihin voi syöttää virtaa suoraan 12v laturilla vai..
ja oliko +/- navoilla väliä..
Kylläpä nyt hävettää konehuone kun nuhteita tulee joka virkaveljeltä..
No oottakaapa vaan kunhan pääsen sitä kiillotteleen..
No pällistelehän sinne venttiilipään reikiin, kyllä siellä semmonen "lautanen" on. Lie niin musta ettei näy?500sel kirjoitti:Ai on vai..HVM kirjoitti:selvä raja
Tuossa päivällä sitä jo irrottelin mutta en mitään liikkuvaa osaa havainnut, no en kyllä uskaltanu sinne sisään paljon sorkkiakkaan..
No huomena mulkoilen uuestaan sitä..
Jaa että noihin napoihin voi syöttää virtaa suoraan 12v laturilla vai..
ja oliko +/- navoilla väliä..
Kylläpä nyt hävettää konehuone kun nuhteita tulee joka virkaveljeltä..
No oottakaapa vaan kunhan pääsen sitä kiillotteleen..
Plussalla ja miinuksella on väliä - töpseli kun ei mene kiinni palikan päähän kuin yksin päin, mutta ei kai tuo särkynekään jos sille virtaa "väärin päin" annat...
Ei täällä nuhteita jaella, pelkästään hienovaraisesti vihjaillaan...
Vähän venyy tämäkin "projekti" mutta huomena koittaa suuri päivä jolloin otan murikan uudelleen tarkasteluun..
Tosin edelleen epävarmuutta seuraavista seikoista:
-Miten niin "selvä raja" missä loppuu venttiili ja alkaa moottori..
-Ja oliko tietoa kumpi nasta oli + ja kumpi - (edestä katsottuna palikan ollessa kiinni autossa)
Tietysti jos tajuaisin moottorin toiminnan olisi helpompi ymmärtää noita ohjeta..
Mutta minusta on kuitenkin järkevämpää kysellä tyhmiä kuin soveltaa neuvoja väärin..
Tuossa tuore surullinen esimerkki siitä..:
viewtopic.php?t=12508
Tosin edelleen epävarmuutta seuraavista seikoista:
-Miten niin "selvä raja" missä loppuu venttiili ja alkaa moottori..
-Ja oliko tietoa kumpi nasta oli + ja kumpi - (edestä katsottuna palikan ollessa kiinni autossa)
Tietysti jos tajuaisin moottorin toiminnan olisi helpompi ymmärtää noita ohjeta..
Mutta minusta on kuitenkin järkevämpää kysellä tyhmiä kuin soveltaa neuvoja väärin..
Tuossa tuore surullinen esimerkki siitä..:
viewtopic.php?t=12508
Palikassa on pokkaus sillä kohtaa missä se "selvä raja" on.
Nyt on kyllä sanottava, että tämän kummempia neuvoja en osaa enää etänä antaa. Kaikki tehtävä on tehty. Jos se napaisuus nyt askarruttaa, niin käytä moottorin omaa töpseliä testailuun. (Virrat päälle ja pötikkä kouraan)
Jos se pelaa niin se tärisee, jos ei niin se ei tärise. Lautasen liikkeitä voit tutkiä tiirailemalla sinne reikään josta irrottelit letkun.
Nyt on kyllä sanottava, että tämän kummempia neuvoja en osaa enää etänä antaa. Kaikki tehtävä on tehty. Jos se napaisuus nyt askarruttaa, niin käytä moottorin omaa töpseliä testailuun. (Virrat päälle ja pötikkä kouraan)
Jos se pelaa niin se tärisee, jos ei niin se ei tärise. Lautasen liikkeitä voit tutkiä tiirailemalla sinne reikään josta irrottelit letkun.
No niin tuossa sitä vähän koitin herätellä:
Eli upotin tuon sinne bensaan siihen asti, että tuo sivulle tuleva "putki" upposi juuri pinnan alle, eli jonkun 4-5cm, menikö oikein??
Ja tarkoititko sillä "lautasella tuota kuvassa keskellä näkyvää, ja oliko se tuossa se osa jota piti "liikutella sormin"..? (ei mun sormet kyllä mahtunu sitäkään liikuttaan)
En järin suuria muutoksia havainnut..
Ensin kun laitoin palikkaan virtaa niin se sirisi vaimeasti, mutta minkään en nähnyt liikkuvan, toisella kertaa siitä ei kuulunut enää mitään..
Mutta toimi edelleen samoin kuin ennen eli jos ottaa pois koneen käydessä niin kiekat hypähtää tuolta 1000:sta 1500:aan, mutta eivät vieläkään painu sinne 600:aan.. Ehkä liottelen lisää..
Eli upotin tuon sinne bensaan siihen asti, että tuo sivulle tuleva "putki" upposi juuri pinnan alle, eli jonkun 4-5cm, menikö oikein??
Ja tarkoititko sillä "lautasella tuota kuvassa keskellä näkyvää, ja oliko se tuossa se osa jota piti "liikutella sormin"..? (ei mun sormet kyllä mahtunu sitäkään liikuttaan)
En järin suuria muutoksia havainnut..
Ensin kun laitoin palikkaan virtaa niin se sirisi vaimeasti, mutta minkään en nähnyt liikkuvan, toisella kertaa siitä ei kuulunut enää mitään..
Mutta toimi edelleen samoin kuin ennen eli jos ottaa pois koneen käydessä niin kiekat hypähtää tuolta 1000:sta 1500:aan, mutta eivät vieläkään painu sinne 600:aan.. Ehkä liottelen lisää..
Onkos akkulaturilla napsuttelu suoritettu? Irroitusöljy ja akkulaturilla napsuttelu ovat melkein välttämättömiä. Yleensä tuo palikka menee juuri silla tavalla paskaiseksi, ettei luisti mene täysin kiinni, vaan jää kantamaan. Sitten kiekat on juuri luokkaa tuhat, vaikka säätö yrittääkin sulkea luistia. Itsellä oli juuri sama ongelma aikanaan. Se napsuttelu ja samalla öljy suihkuttelu saa luistin liikkumaan koko matkaltaan eli kiinni asti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Joo, aattelin kanssa samaa että jospa tuo toimii vähän niinku "puolitehoilla", pitäs nuohota lisää..
Laturilla en oo arvannu antaa virtaa ku en tiiä kumpi on +/-
Tosin epäilys on että liitimen piuhoista se piuha jossa on keltainen raita olisi miinus napa..( )
Miten ihmeessä sillä laturilla sitten oikein "napsutellaan"
Niin ja käykö crc 5-56 tai ruosteenirrotus öljy tohon hommaan..?
Laturilla en oo arvannu antaa virtaa ku en tiiä kumpi on +/-
Tosin epäilys on että liitimen piuhoista se piuha jossa on keltainen raita olisi miinus napa..( )
Miten ihmeessä sillä laturilla sitten oikein "napsutellaan"
Niin ja käykö crc 5-56 tai ruosteenirrotus öljy tohon hommaan..?
Viimeksi muokannut 500sel, 06.5.2007 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
laita johdot laturilta niihin liittimiin ,silleen se alkaa napsuttaan, eli laitat virran päälle ->lautanen "loikkaa toiseen ääripäähän, otat virran pois-> lautnen palaa lähtöpisteeseen" näin syntyy "napsutus".
kaikki liotus öljyt käy, itekkin napsuttelin tallissa tuota luistinta..
en saanut rikki vaikka kuinka yritin.
sitten tiedät että on puhdas kun napsuttelet laturilla sitä niin mokkura ei menaa pysyä pöydällä.. eli liike energiaa on kun on tarpeeksi puhdasta.
sen oikeesti kuulee kun lautanen liikkuu (olettaen että osa on kädessä ja akkulaturilla antaa virtaa) naksutus on melkoinen.
omassa 500sec ei kierrokset laskeneet/venttiili oli puhdas.. ja silti kiertää 1200rpm. noh uusia osia on tulossa siitä myöhemmin. (myyjä oli ottanut alipaine säätimen letkun irti virran jakajalta-> kiekat 600rpm ja kun laittoi alipaine letkun takas virranjakajan motikkaan nousee kiekat.. tässä on ongelmaa mielestäni )
kaikki liotus öljyt käy, itekkin napsuttelin tallissa tuota luistinta..
en saanut rikki vaikka kuinka yritin.
sitten tiedät että on puhdas kun napsuttelet laturilla sitä niin mokkura ei menaa pysyä pöydällä.. eli liike energiaa on kun on tarpeeksi puhdasta.
sen oikeesti kuulee kun lautanen liikkuu (olettaen että osa on kädessä ja akkulaturilla antaa virtaa) naksutus on melkoinen.
omassa 500sec ei kierrokset laskeneet/venttiili oli puhdas.. ja silti kiertää 1200rpm. noh uusia osia on tulossa siitä myöhemmin. (myyjä oli ottanut alipaine säätimen letkun irti virran jakajalta-> kiekat 600rpm ja kun laittoi alipaine letkun takas virranjakajan motikkaan nousee kiekat.. tässä on ongelmaa mielestäni )
- jackhammer
- Viestit: 188
- Liittynyt: 29.6.2006 16:58
- Paikkakunta: Rovaniemi
Vaihtamalla paranee, voiteluhuolto on suunnilleen sama kuin se että tuuppailee vaseliinia alapalloille, juu, on ne hiljaa vähänaikaa mutta kun ne on loppu niin ne on loppu ja silloin kannattaa vaihtaa toimiva osa tilalle.
Tietysti jos on tarkoitus pitää autoa itsellään vain kuukausi niin nämä on oikein päteviä korjauksia, kyllä se sen taas toimii.
Tietysti jos on tarkoitus pitää autoa itsellään vain kuukausi niin nämä on oikein päteviä korjauksia, kyllä se sen taas toimii.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Ei pidä paikkaansa!!Boss kirjoitti:Vaihtamalla paranee, voiteluhuolto on suunnilleen sama kuin se että tuuppailee vaseliinia alapalloille, juu, on ne hiljaa vähänaikaa mutta kun ne on loppu niin ne on loppu ja silloin kannattaa vaihtaa toimiva osa tilalle.
Tietysti jos on tarkoitus pitää autoa itsellään vain kuukausi niin nämä on oikein päteviä korjauksia, kyllä se sen taas toimii.
Monen vempeleen saa uudenveroiseksi korjattua. Ja aina kannattaa ainakin yrittää korjata viallinen tai huonosti toimiva osa. Vaikkei saisikaan korjattua niin purkaessa oppii kenties jotain uutta.
Tällähetkellä työnalla on tehostettu simpukka. Noita alapalloja en kyllä minäkään alkaisi korjaamaan, mutta voishan sellaisen halkaista ja katsoa mikä siellä on heikkoa
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Justiinsa tänään kävin apteekista ruiskun ja kinkkuneulan, ässän toinen alapallo kun tahtoo vähän naukua. Ennenhän nämä alapallot korjattiin poraamalla niihin rasvanippa (jos ei ollut jo valmiiksi), sekä ruuttaamalla ne rasvaprässillä pakkelia täyteen. Ja hyvä tuli!Olli Lajunen kirjoitti: Monen vempeleen saa uudenveroiseksi korjattua. Ja aina kannattaa ainakin yrittää korjata viallinen tai huonosti toimiva osa. Vaikkei saisikaan korjattua niin purkaessa oppii kenties jotain uutta.
Tällähetkellä työnalla on tehostettu simpukka. Noita alapalloja en kyllä minäkään alkaisi korjaamaan, mutta voishan sellaisen halkaista ja katsoa mikä siellä on heikkoa
No niin nyt on lioteltu ja napsuteltu..
Ja saattaapa olla että se on vaikuttanutki..
Nimittäin tänään ei kiekat noussu kertaakaan 1000 yläpuolelle kun seisotti, ei ees lämpimällä koneella.. Olivat siinä 800-900 rpm..
Joten kiitokset kaikille tähän mennessä kärsivällisesti neuvoneille.
Pitäisikö sen mennä "ylös asti"...???
Ja saattaapa olla että se on vaikuttanutki..
Nimittäin tänään ei kiekat noussu kertaakaan 1000 yläpuolelle kun seisotti, ei ees lämpimällä koneella.. Olivat siinä 800-900 rpm..
Joten kiitokset kaikille tähän mennessä kärsivällisesti neuvoneille.
Nii mites nuo ääripäät sijaitsevat..? Nimittäin tuossa kuvassa jossa pidän motikkaa kädessä lautanen on tuossa "keskellä", sitten kun antaa virtaa nii se liikkuu tonne alas, mutta tosiaan tuota kuvassa olevaa keskikohtaa ylemmäksi ei mene..(vaikka näyttäisi että varaa olisi)K.puska kirjoitti: laitat virran päälle ->lautanen "loikkaa toiseen ääripäähän, otat virran pois-> lautnen palaa lähtöpisteeseen"
Pitäisikö sen mennä "ylös asti"...???