Sulake kärähti Part 2

Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Sulake kärähti Part 2

Viesti Kirjoittaja EzKo »

No niin...jatkoa tolle edelliselle sulake topiksille eli: Tilanne on tämä, auto on käytännössä vilkuton aina :evil: syy selviää kuvista :shock:

Meikäläisen hermo on jo riekaleina heti alkumetreillä :shout: ei tonne saa mahtuu edes kunnolla käsiään saatikka räpläämään johtoja :hang: on niin hiton tiiviitä nippuja vielä.

Tässä vaiheessa olen jo valmis laittamaan auton seisontaan, LOPULLISESTI :shout: tai sit lahjoitetaan Top Gear tyyliseen kestotestiin :lol:

Ei oo nuo sähköhommat meikäläisen mieleen :evil:

Kuva sulakerasian pohjalta
Kuva
Tämä taas jalkotiloista
Kuva
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Jatkoa...sähkökaaviossa näyttäis olevan tällanen palikka (kädessä) johon piuhan pitäis rasialta mennä :roll: kuvassa kyllä näkyy palanutta johtoa.
Kuva
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Tuolla jossain se pirulainen kiemurtelee... :shout: helevettiläinen sentään ku joutuu aukasemaan nuo johtopakat :evil: muuten sitä piuhaa on ihan mahdoton seurata.
Kuva
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29369
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuules, jos hankkisit virtapiirikaaviot joista selvität kaikessa rauhassa :D mistä ja mihin palanut johto menee.

Joskus hankalassa paikassa oleva ongelma kannattaa ohittaa suosiolla; etsit molemmat päät ja katkot tai irrottelet johdon :arrow: uusi johto tilalle ja antaa entisen olla missä on. :idea:

Sama periaate toimii myös esim. rässimalli-nissanin takajarruputkien kanssa. :happy:

Edit: joo, näyttäs olevanki kaaviot käsillä. Kerro lisää. :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tuo nyt ole hommana kummonen korjata. Katsot että mille sulakkeelle tuo johto menee rasian alla ja laitat ko. sulakkeelle uuden johdon jonka sitten vedät sinne minne sen kuuluu mennä.

Näyttäs että se menee juuri tuohon vilkkuviiksen liittimelle. Jätät vanhan johdon sinne missä se onkin. :D
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mika.T kirjoitti:Ei tuo nyt ole hommana kummonen korjata. Katsot että mille sulakkeelle tuo johto menee rasian alla ja laitat ko. sulakkeelle uuden johdon jonka sitten vedät sinne minne sen kuuluu mennä.

Näyttäs että se menee juuri tuohon vilkkuviiksen liittimelle. Jätät vanhan johdon sinne missä se onkin. :D
Joo...yritetään värkätä. Tekipä tepposet tuo korjausoppaan kaavio sivu, just siinä missä kyseinen ongelmakohta on vaihtuu just lehti :shout: eikä näy enää seuraavalla sivulla sitä :evil: pistän sitte kuvan mitä oon keksiny :shock:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikäköhän tuo piuhan on kärtsänny? :shock: Jotteiko kannattas selevittää se ennen uuden piuhan savustamista? :roll: Vaiko monitoimikatkaisija?
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Selvitä kuvassa jossa palikka käsessä johtimen väri. Rinnalle min mielestä tässä vaiheessa ei kantsi vetää uutta. Syyn aiheuttaja ei poistu johdinta lisäämällä.Laite mihin vika kohdentuu on selvitettävä ensiksi. Sulakkeen suurentaminen ja jatkuva vaihtaminen ei ole korjaustoimen pide vaikka niin yleisesti luullaa. Vaan oikotie viallisen komponentin lisä tuhoon. Ota sulake pois ja kytke niitä laitteita yksi kerrallaan päälle ja mittaa vastusmittarilla(helpointa viisarimittarilla)koska Rikitaalimittarissa vain vilisevät nummerot ja jos et ole vastuksista perillä niin numeriiden vaihtuminen on hepreaa. Elikkä jos jokin laite aiheuttaa mittarin näytän menemään nollan , silloin se laite on oikosulussa tai jostain syystä kuormittaa niin paljon että johtimen eriste on sulanut. Mittari on kyll kalibroitava kyseisellä alueella, eli tässä tapauksessa "Sadat" ensin näuttämään nollaa tarkasti. Siellä viisarimittarissa Ohmi alue ja sellainen ZERO ruuvi tai kiekko. (ei se mittarin taulussa oleva), meisselin kanta, villä vain nollataan neula lepotilassa,sihen ei ehkä kannata koskee.Se kyl yleensä on jo nollassa. Niin, kuinka mittari kalibroidaan ohmi alueella. Laitetaan mittausalueeksi ne Ohmit (hevoosenkenkä kuvio) ,raks,raks, raks.Mittajohtimen päät yhteen. Ja kun Mittarin osootin näyttää siellä asteikon päässä mihin se heilahtaa, tarkallee nollaa niin silloin vasta se on kalibroitu kyseiselle alueelle. Nyt voit mitata eri arvoja oikein ko. alueella. Olethan tarkistanut ettei johdin nippu jossa palanut johdin ole painanut mihinkään kohelaudan rakenteeeseen ja eristys siinä rikkoontunut.Eikä toiseen johtimeen vieressä yhteydessä sulamiskohtaa. Ja kytkentä kaaviossahan on selvät johdin värit. Pitkäjännitteisesti on vain tutkittava mikä kyseisen sulakkeen takana olevista laitteista sopii väri merkinään. Ei siin kovin montaa laitetta jotka samalla sulakkeella. Varmasti kojeesta, oliks ne vilkut, mm. sen sulakkeen takana. Niin vilkkuviiksestä löytyy saman värinen johdin. Ja kun ottaa viiksen pistokeliittimen niin silloin vain on heleppo johdin nippua mitata ja kannattaa ne toisetkin ottaa irti, mitä ne nyt sen sulakkeen takana olivatkaan. Ja sitten kun ne on pois niin tarjota se vilkkukytkin yksisteen kiinni ja mitata onko runkoon nähden vastus ääretön vai nolla. Jos vastus on nolla niin silloin se laite on totaalisesti yhteydessä suoraan runkoon tai laite itsessään johtaa muiden , esim hätävilkkujen kautta koko ajan ja ylikuormittuu. (onko koskaan ollut havaittavissa että vilkut häämöttäisivät hiukan ) tuskin , koska niistähän olisi jo maininta.Ja ne johtimet ne eivät vaihda matkalla väriään. Ellei ole merkkejä että (joku saatanan tollo) on käynyt tekemässä omia virejä. Näyttäs kuvissa iha kyll koskemattomilta.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 28.4.2007 18:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
VALMET 5oo -69
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

HVM kirjoitti:Mikäköhän tuo piuhan on kärtsänny?
Terminen ylikuormitus. Sehän se on se vanha sähkötekninen klisee. :kele: Miepä soetan kaverille onks sillä kyt kaavioo. Väykky sil ainaki nyt o. Eise lankkuun vielä oo tarvinna tähä mennes. :lol:
VALMET 5oo -69
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

En saanu kaverii puhelimella kii. Niin , jatkan vielä sitä uuden johtimen rinnalle laittamis teoriaa. Jos laitetaan uusi johdin tilalle. Niin vika ei ole hävinnyt sillä toimenpiteellä minnekkään. Sitten vain annettaisiin virtaa toista kautta jollekkin rikkoontuneelle laittelle. Ehkä uusi johdin kestäisi kenties enemmän ja tuhot saattaisivat olla suuremmat. Toki on myös mahdollisuus että vika tosiaan on jossain sen vanhan,johtimen matkalla, mutta ei johtimet noin vain sula ittekseen, juuri sitä vartenhan sulakkeet ovat. Sulakkeen tarkoitus on suojata johdinta sähköjärjestelmässä. Ei niinkään laitetta itseään koska ne on niin mitoitettu että normaalin käytön kestävät palamatta.
VALMET 5oo -69
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Nii, toi pistoliitin mikä on käjes ja siin onkai neljätoista pikkiä. Kantsii mitata että ei siinä nipus keskenää oo jotku johtimet nyt vian seurauksena yhdessä. Ja viallisesta(sulaneeesta johtimesta) kaikkiin toisiinki nastoihin nähden. Jospa se johdin on muualtakin nipun sisältä sulanut toisiin oikikseen (lähes). Koska välillähän vika hävis. Syy miksi, sisältä. Ylikuormittuvan(ien) johtimen lämpötila on korkeampi nipun sisässä missä se ei jäähdy ja toistekin johtimet voivat nostaa lämpötilaa yhdessä. No niin nyt jokin sanoo että nyt , nyt on "nippelitietoo", mutta niin se vain menee, valitettavasti sanoi eräskin valtiomies. Valitettavasti. Nii, toihan on sulanut tuossa näkyvässä , hyvin jäähtyvässä paikassa. Niii...i Että siitä vaan päättelin ko sähköviat on aikasen vekkuleita. :wink:
VALMET 5oo -69
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei sitä uutta johtoa rinnalle laiteta. :!: Vanha napsastaan poikki niin että uuden saa liitettyä kiinni ja vedetään uusjohto korvaamaan vanha palanut johto. Poikkipinta-alataan samankokoisella johdolla. Mielummin hieman isommalla.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mika.T kirjoitti:Ei sitä uutta johtoa rinnalle laiteta. :!: Vanha napsastaan poikki niin että uuden saa liitettyä kiinni ja vedetään uusjohto korvaamaan vanha palanut johto. Poikkipinta-alataan samankokoisella johdolla. Mielummin hieman isommalla.
Näin juuri teen...tossa ny taas kuva. Kyllä se koko johto sulake nro 6:lta oli palanu koko matkalta aina tonne kämmenellä lepäävään rasiaan saakka :shock: kuvassa toinen oikealla alhaalta, ihan kuplalla näkyy olevan.
Kuva

Muita johtoja ei oo palanu muuta kun se yks, puh...

Syykin tais selvitä, joku oma liitos (apico) siellä välillä oli jota ei ollu eristetty mitenkään :evil:

Saksantuonti kun kerran on niin ilmeisesti räpelletty jotain johtoja liittyen sivuvilkkuihin, kenties. Uskomattomasti tohon on saanu aikaa menee eikä vieläkään valmis :lol: pitää vetää happee välillä ku rupee v*t*t*aa :x
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Oliko johtimet vedetty sivuvilkkuihin omilla viritelmillä sieltä niillä abikoliittimiltä.Tutki nyt vielä tarkkaan etttei mittä muuita sulamis merkkei viereisis johtimis.Voi,voi, kun niihin ois saanu valmiita sarjojakin,eikun vain etuvilkusta liitin auki ja väliin sivuvilkun liitin. Ja lokasuojaan on sivussa aukot johtimille. Oisko että ilmeisesti vilkkujen asentaja ei ihan kaikkee tienny. No, onneks ei koko johtosarja palanut yhdeks klimpiks. Toihan on iha pikkujuttu :lol: .No nyt homma on hallinnas sit. :lol:
VALMET 5oo -69
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29369
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

ilmeisesti räpelletty jotain johtoja liittyen sivuvilkkuihin, kenties
Entä keskuslukon kaukosäädön / hälyttimen jälkiasennus, sivuvilkkujen johdotus on yleensä konetilassa ...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuon vilkkuviiksen kautta kulkee myös ajovalojen virrat. Ko. johto voi olla myös niille.

Ollut joskus liian isot lamput. 100/90w esim.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Hahaa...kaikki toimi niin kauan kun tarttu rattiin ja käänsi, samantien palo taas sulake :shock:

Ei oikein jaksa enää vehtaa mokoman kanssa :evil: saa riittää mun puolesta, oli miten oli.

Jos poliisi pysäyttää niin täytyy vaan sanoo, että mitä se muille kuuluu mihin mä oon kääntymässä :lol:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29369
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä kaikkea sen sulakkeen "takana" on ? :roll:
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:Mitä kaikkea sen sulakkeen "takana" on ? :roll:
Vilkut, äänimerkki, ulkoilman lämpömittari.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29369
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rattia irti ja tutkimaan mistä menee kenties maa ja virta yhteen ?
Tai katkot äänimerkin johdon sieltä jostain ennen rattia ja kokeilet joko sulake kestää ?
wiimax.fi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:Rattia irti ja tutkimaan mistä menee kenties maa ja virta yhteen ?
Tai katkot äänimerkin johdon sieltä jostain ennen rattia ja kokeilet joko sulake kestää ?
Mites sen irrottaa kun siinä ratissa on se ilmatyyny ? lentääkö se naamaan valon nopeudella :eec: :escape:

Voihan sitä äänimerkin piuhaa ruveta ettimään kun saa ladattuu itteensä :patteri: ei ollu mukavia työasentoja tossa hommassa :bondage:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Onko kellään tietoo minkä kokoisella mutterilla ratti on kiinni ? meinaan vaan kun mun töykälut on kaverin tallissa 70km päässä :( eikä mulla oo ku pelkkä rengasrauta himassa :lol: .Ei sit turhaan rupeis siihen hommaan...
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

eipä dodgessakaan vilkkuja, eikä edes kytkentäkaaviota apuna :x

voiko 3 tai 4-napinen rele hitsaantua jotenkin kiinni jotta polttaa sen vuoksi sulakkeita?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29369
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko kellään tietoo minkä kokoisella mutterilla ratti on kiinni ?
10 mm kuusiokolokanta sieltä löytyy.
wiimax.fi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:
Onko kellään tietoo minkä kokoisella mutterilla ratti on kiinni ?
10 mm kuusiokolokanta sieltä löytyy.
Kiitoksia dealer :D sitte pitäis onnistuu...
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Ei tainnu sitte onnistuukkaan... :( onko niin että airbag on kiinni ratissa kahdella pienellä torxilla takaa ? ainaskin mulla on 2 kpl niitä, ei uskalla alkaa repii keskiöö irti jos tosiaan on parilla ruuvilla kiinni.

Ostin taas paketin sulakkeita testimielessä :shock: näin se sitten käyttäytyy...Sulake kiinni, virrat päälle OK, koleilet viiksestä vilkkuja toimii...mutta kun nykäset viiksestä vaikka valoja vilkauttaaksesi niin heti palaa sulake :shock: . Sama homma jos käännät rattia jompaan kumpaan suuntaan niin samantien palaa sulake :shock: mutta jos et tee mitään näistä toimenpiteistä niin kestää... :lol:

Tein saman homman monta kertaa testimielessä ja aina käy samalla tavalla kuten mainitsin.

Kun Ezko on mersulla liikenteessä niin tiessä ei saa olla ainoatakaan mutkaa eikä risteyksiä jotta Ezkokin voi ajaa mersulla sulakkeen palamatta :?
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

EzKo kirjoitti: onko niin että airbag on kiinni ratissa kahdella pienellä torxilla takaa ?
Ainakin C:ssä on.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

HVM kirjoitti:
EzKo kirjoitti: onko niin että airbag on kiinni ratissa kahdella pienellä torxilla takaa ?
Ainakin C:ssä on.
Non nii...sit on mullaki, kaikki Torx avaimet on kaverin tallissa :ää:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29369
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ezkoparka :( .

Helpottaako kun ajattelet että viestisi olisi voinut olla tällainenkin:
Sulake kiinni, virrat päälle OK, koleilet viiksestä vilkkuja toimii...mutta kun nykäset viiksestä vaikka valoja vilkauttaaksesi niin heti poksahtaa airbag
:D
wiimax.fi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:Ezkoparka :( .

Helpottaako kun ajattelet että viestisi olisi voinut olla tällainenkin:
Sulake kiinni, virrat päälle OK, koleilet viiksestä vilkkuja toimii...mutta kun nykäset viiksestä vaikka valoja vilkauttaaksesi niin heti poksahtaa airbag
:D
:lol: :lol: se tästä vielä puuttuiskin, tiedä vaikka tekiskin kesken ajon :eec: :huh:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”