Alustan päivitystä
Alustan päivitystä
Tulipa tällä viikolla vaihettua mersuun nuppeja oikeen urakalla.Uutta osaa tulivat oikea alanuppi,molemmat ylätukivarret,välitanko,molemmat raidetangot,apusimpukka,ohjaus iskari.Vasemman alanupin olen vaihtanut noin 3 vuotta sitten samoin kuin kaikki iskarit.Kaikki pyöränlaakerit olen myös vaihdellut uusiin samoin kuin jarrutkin ja taakse tuli myös uudet jarrukilvetkin.Reaktiovarsien palloniveliä en ole vaihtanut koska en tiedä miten sen kunto katsotaan ja kolinoita ei ainakaan enään kuulu.Alustan pitäisi nyt olla kunnossa ja ensviikolla teen myös pyöränsuuntauksenkin ja vaihdan paremmat kumit alle.Syy tähän nuppien vaihtamiseen oli tietysti väljistyneet osat ja monta vuotta kuulunut kolina keulasta joka nyt loistaa poissa olollaan .Suurin osa remonteista on loppujenlopuksi ollut harraste pohjaista ruuvaamista ja autoon tutustumista.Tämän kaiken jälkeen voin vannoa etten ikinä enään vaihda w123:seen alanuppeja ja takapyörän laakereita ,muut osat oli kyllä melko helppoja vaihtaa kun ei pultitkaan ollet ruostuneet kiinni.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tuo olisi muuten ihan mielenkiintoinen tietää, että millainen vaikutus noiden uusimisella olisi tai kuluuko ne yleensä edes kuinka nopeasti. Voisi arvella, että eivät kulu ihan pienessä ajassa.jari_w123 kirjoitti:Reaktiovarsien palloniveliä en ole vaihtanut koska en tiedä miten sen kunto katsotaan ja kolinoita ei ainakaan enään kuulu.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Autolla on ajettu nyt noin 513000km ja alanupit ja oikea ylätukivarsi olivat alkuperäisiä,tosin vasen alapallo väsyi jo 450000km:n paikkeilla .Muutoksia ajotuntumassa tuntuu nyt jo vaikka kulmat ovat nyt viturallaan,auto ei hae niin paljon pienissä nopeuksissa kuin ennen eikä tien kallistuminen vaikuta yhtä paljon kuin ennen.Kuvia en valitettavasti pystynyt ottamaan koska mulla ei ole kameraa kun ei ole ollut varaa ostaa semmosta .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Nyt olis suuntaus tehty ja ei tullut hyvä .Suuntauksen jälkeen lähdin koeajolle ja huomasin heti että tämähän puoltaa hieman oikealle niinkuin ennenkin.Katsoin sitten suuntaus lappua vielä uudestaan ja huomasin että ei helvetti,säädin casterit just väärinpäin eli enemmän casteria oikealle kuin vasemmalle vaikka tarkoitus oli säätää just toisinpäin .Yllättävää kyllä että auto on silti parempi ajaa kuin useimmat muut autot vaikka pyöränkulmat ovatkin nyt vähän sinneppäin.Auto puoltaa kuitenkin sen verran vähän että sillä pystyy ajamaan ihan yhdellä sormella ratista pitäen mutta se ei mulle vielä riitä vaan huomenna taas uusi suuntaus töitten jälkeen ja paremmat kumit alle samalla.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tänään pistin kulmat taas kohilleen ja nyt onnistui.Autosta tuli aivan helvetin hyvä ajettava ei esiinny enään puoltamista tai hakemista ja urat ei tunnu juuri nimeksikään.Arvoiksi laitoin seuraavaa:
Etupään lukemat:
vasen oikea
caster 8`43 8`34
camber -0`02 -0`05
auraus 0`13 0`13
takapään lukemia en enään muista kun printteristä loppui paperi just kun takapään lukemat oli tulossa mutta eipä niitä voi säätääkkään.Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen sillä moni 20 vuotta uudempi auto jää varmasti maantie ajettavuudessa toiseksi .
Etupään lukemat:
vasen oikea
caster 8`43 8`34
camber -0`02 -0`05
auraus 0`13 0`13
takapään lukemia en enään muista kun printteristä loppui paperi just kun takapään lukemat oli tulossa mutta eipä niitä voi säätääkkään.Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen sillä moni 20 vuotta uudempi auto jää varmasti maantie ajettavuudessa toiseksi .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
No elä huoli. Mulla oli kamera kunnes viime kesänä autoremppaa dokumentoidessa jätin sen konepellille, ja sitten iltahämärissä läksin testilenkille. Ei se enää v*tuta, paljon.jari_w123 kirjoitti:Kuvia en valitettavasti pystynyt ottamaan koska mulla ei ole kameraa kun ei ole ollut varaa ostaa semmosta .
Hieno juttu että työ kannatti, muistelen tätä sitten kun ite jonain päivänä johonkin satakakskolmoseen käyn tekemään. Kiva ajella kun joka kilometri saa nauttia tehdystä rempasta.
Tää on ihan kohta valmis.