Liikkeestä ostettaessa virhevastuu paikkaa jonkin verran ostajan huolimattomuutta, mutta yksityiseltä ostettaessa on oltava tarkkana.
Tarkoitukseni on lähinnä antaa muutamia käytännön vinkkejä, tämäkään lista ei auta ellei ostaja tiedä millainen Mersun pitää olla kun se on kunnossa.
RUOSTEET / ULKOPUOLINEN TARKASTUS
-Tarkasta maalipinta näkyviltä osiltaan, tyypillisiä ruostepaikkoja ovat takaluukunlukon ympärys ja suojankaarten reunat sekä etulokasuoja etupuskurin ylälaidan viereltä.
-TÄRKEÄÄ! Avaa ovet ja kääntele niissä olevia tiivisteitä; alta voi löytyä pahastikin ruostetta.
-Käännä ”ratti linkkuun”, näet ovatko etujouset ehyet. Kiinnitä erityistä huomiota etujousen yläkuppeihin !
-Epätasaisesti kuluneet renkaat kertovat pielessä olevista pyöränkulmista.
KONETILA
-Avatessasi konepellin tunnet ehkä naftanhajua; 220D:ssä se voi olla merkki ruiskutuspumppuviasta, katso onko pumppu kostea alaosastaan. Jos on, kosteus on polttoainetta ja vuoto tosiasia.
- CDI korkeapainepumpun vuotaminen on oire kalliista viasta, uusi pumppu maksaa 600-800 euroa.
Joskus kunnostus onnistuu tiivistesarjalla.
-Mikäli auto on CDI ja haju on kitkerä ja voimakas, kyse on suutinvuodosta. Sen korjaaminen ei sinänsä ole kallis toimenpide, mutta pitkään vuotanut suutin voi olla todella tiukassa ja aiheuttaa ongelmia.
-Kuuntele moottorin käyntiä; jos CDIn moniurahihna pärisee voimakkaasti, laturin hihnapyörä (n.70€) on rikki.
-Mikäli CDI ei käy tasaisesti, vikaa voi olla irronneissa imusarjaläpissä (korjaus n.700€), jakoputken painevahdissa (n.150€), suuttimissa tai jossain muualla…
-Imusarjaläppien viat aiheuttavat joskus voimakasta savuamista paikallaan kaasutettaessa.
- Mikäli mahdollista, anna auton (tässä siis CDI) olla sammuksissa kymmenisen minuuttia.
Jos tämän jälkeen käynnistettäessä joudut starttaamaan pitkään mahdollinen aiheuttaja on viallinen suutin.
Suutinvikoja CDI:ssä on paljon, käynnistysongelmat johtuvat usein suuttimen/suuttimien ohivuodosta.
Uusi suutin maksaa moottorimallista riippuen 200-500 euroa kappaleelta, onneksi kaikkia ei tarvitse vaihtaa yhdellä kertaa ellei kaikissa ole vikaa.
Kunnostaminen on myös yksi vaihtoehto.
Mikäli käynnistys vaatii pitkän startin joka kerta vika voi olla kampiakselin asentotunnistimessa.
-Voimakasta vikinää aiheuttaa vesipumpun laakerin rikkoutuminen, koska siivet ottavat silloin pumpun runkoon (CDI)
-Kokeile ilmastoinnin flektiä; oikeanpuoleisessa on moottori, sen pitää pyöriä kevyesti käsin. Ellei vasemmanpuoleinen pyöri samalla kun pyörität toista, välihihna on poikki. Se ei maksa kuin muutaman euron ja on erittäin helppo vaihtaa.
- Mikäli toinen xenonvaloista ei pala, myyjän kertoma "polttimo palanut" voi olla totta, silloin selvitään alle 100 euron osalla - mutta vika voi olla myös ohjainlaitteessa joka on 400 euron hintainen osa.
SISÄLLÄ
-Sammuta auto (virta-avain 0-asentoon) ja laita virta päälle; katso että merkkivalot toimivat kuten pitääkin. Esimerkiksi SRS (airbag) pitää syttyä kun laitat virran päälle ja sammua kun käynnistät auton. Ellei valo pala ollenkaan, joku on ottanut polttimon pois mittaristosta koska järjestelmässä on jotain vikaa. Yleisimmät viat ovat vänkärin istuimen lastenistuintunnistin (parisataa euroa) ja ratin spiraalikaapeli, jonka voit kokeilla myös äänimerkkiä painaen; ellei sekään toimi, kaapeli on todennäköisesti poikki.
-Kokeile hallintalaitteiden toiminta, esimerkiksi toimimaton lasinpesuri ei ole välttämättä myyjän kertoma ”Pitäisi lisätä nestettä...” vaan säiliö voi olla tarkoituksella tyhjä ettei ostaja huomaisi vuotavaa lampunpesimen suutinta / suuttimia.
KOEAJO
-Kiihdytä niin että saat takapyörät sutimaan, jolloin mittaristoon pitää syttyä ”kolmiovalo” merkiksi siitä että luistonestojärjestelmä toimii. Tämä ei kylläkään onnistu 220D:llä kesäaikaan.
-Vanhemmassa 220D:ssä on todella harvoin ongelmia moottorin tehon kanssa, sitä on tallella se vähä mitä sitä yleensä on alunperinkään. Sen sijaan CDI:ssä on vikakohtia jotka vaikuttavat auton kulkuun, eli Sinun on syytä koeajaa useampia CDI:tä ellet muuten osaa arvioida onko kulkupuoli kunnossai.
-Jarruttaessasi tunnet mahdolliset kierot jarrulevyt; täristääkö ?
-Aja kuoppaista tietä, jos alusta kolisee jossain on väljää. ”Väyrysessä” kolina ei yleensä merkitse kallista vikaa, kallistuksenvakaajan päätytankojen tai alapallonivelten vaihtaminen ei tee suurta lovea lompakkoosi.
-Auton pitää kulkea suoraan ja ohjailematta, ongelmat ovat merkki välyksistä ja / tai pielessä olevista pyöränkulmista.
-Mersu on hiljainen auto; suhinat ovista voivat olla merkki huonosti tehdystä kolarikorjauksesta.
Mikäli mahdollista, tarkasta auton alta öljy- ja nestevuodot, ruosteet ja erityisesti etuapurungon alapellin kunto, niitä on vaihdettu puhkiruostumisen takia muutaman vuoden ikäisiin autoihin.
Hyvää matkaa !
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)