Takatuuppariviiatti.
-
- Hanskakäsi-Edward
- Viestit: 416
- Liittynyt: 03.11.2006 17:47
listaan muutokset loppuviikolla pitää käydä ensin urkkimassa tietoja tekijältäpiippu kirjoitti:Niin siis pyörittää konetta väärinpäin Pitäähän siinä silloin muuttaa nokka, kääntää männät tosiaan sen puolikierrosta koska männäntappi ei ole keskellä! mutta kuinkas öljypumppu ja vesipumppu? nehän työntää tavaraa vääräänsuuntaan! ja samoin nokkaketju (vai remmikö noissa on) kiristin on väärälläpuolella!Sivonen kirjoitti:Ei kai siinä tarvi vaihtaa kuin nokka-akseli, niin pyörimissuunta vaihtuu. Sopii suoraan.xr5t kirjoitti:kyllä 127 koneen saa paritettua 133 sen tilalle kun vähän väkslää
esim. mäntiä pitää pyöräyttää puoli kierrosta
Vai viedäänkö tässä taas yksinkertaista
Odotan tietoja mielenkiinnolla koska mielestäni asia ei ole ihan yksinkertainenxr5t kirjoitti:listaan muutokset loppuviikolla pitää käydä ensin urkkimassa tietoja tekijältäpiippu kirjoitti:Niin siis pyörittää konetta väärinpäin Pitäähän siinä silloin muuttaa nokka, kääntää männät tosiaan sen puolikierrosta koska männäntappi ei ole keskellä! mutta kuinkas öljypumppu ja vesipumppu? nehän työntää tavaraa vääräänsuuntaan! ja samoin nokkaketju (vai remmikö noissa on) kiristin on väärälläpuolella!Sivonen kirjoitti: Ei kai siinä tarvi vaihtaa kuin nokka-akseli, niin pyörimissuunta vaihtuu. Sopii suoraan.
Vai viedäänkö tässä taas yksinkertaista
Tässä odottelun lomassa ajattelin kertoa hepusta joka on pyörittänyt ainakin kuplan konetta väärinpäin-> legendaarinen V****o L***lahti joka on kunnostautunut jo kultaisella 80 luvulla jokamies luokkaa järisyttäneillä keksinnöillä, mm. kuplan alla pituussuunnassa liikkuva paino joka oli lähdössä takana-> loistava pito vetävillä pyörillä-> vauhtiin päästyä ja saavuttua ensimmäiseen jarrutukseen paino liukui eteen ja lukittui sinne antaen vuorostaan loistavan kääntyvyyden-> noh, AKK:lta välittömästi sääntömuutos!
Seuraava keksintö oli tietääkseni lähtöä helpottanut käsijarrun ja kytkinpolkimen "sympioosi" joka toimi niin että käsijarru täysin vedettynä piti kytkinpoljinta pohjassa ja tästä jarrua löysättyä nousi poljin samalla ylös mahdollistaen optimaalisen lähdön ja lopuksi vapautti vivut toisistaan-> taas sääntömuutos!
Lisää keksintöjä seurasi paineilmavaihteiston muodossa-> tämän rakennetta en tarkasti tiedä, mutta muistelen siinä ollen kepinpäässä nappi joka hoiti kytkintä ja jonkinmoinen sekventaali vaihteisto (siis eteen -taa wrc tyyliin jo 80luvulla, vai tästäkö ne wrc laatikotkin on kehitetty?) joka tosiaan sai voimansa varikolla täyttettävästä säiliöstä-> yllättäen sääntömuutos!
Ja tosiaan hänellä oli kuplan kone joka pyöri takaperin (siis kuplassahan on helppo kääntää perävälitys toiselle puolelle jolloin kulkusuunta vaihtuu) ja koneen "väärinpäin" pyöritys mahdollisti paremmat imu/pakosarjat koska soppa meni pakoaukoista ja savut imukanavista. Koneen muutos ei ollut kuulemma ihan läpihuutojuttu ja tästäsyystä hieman nikottelen tuota Viiatin koneen helppoa kulkusuunnan muutosta -> eihän näissäkin vain käännetty sitä välitystä ympäri niinkuin kuplassakin jolloin kone voi olla kummappäin vain pyörivä!?
ps. päätäni en sitten vadille aseta noista em. keksintöjen todellisuudesta koska en ole henkilökohtaisesti miestä tavannut, mutta "melkein" jokainen jokkismies nuo ainakin tietää.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Samaa tässä odottelen. ei se minustakaan tuo pyörimissuunnan vaihto ole ihan tuosta noin vaan homma. Öljypumppu, vesipumppu. Virranjakajan alipainesäätökin toimii väärinpäin.piippu kirjoitti:Odotan tietoja mielenkiinnolla koska mielestäni asia ei ole ihan yksinkertainenxr5t kirjoitti:listaan muutokset loppuviikolla pitää käydä ensin urkkimassa tietoja tekijältäpiippu kirjoitti: Niin siis pyörittää konetta väärinpäin Pitäähän siinä silloin muuttaa nokka, kääntää männät tosiaan sen puolikierrosta koska männäntappi ei ole keskellä! mutta kuinkas öljypumppu ja vesipumppu? nehän työntää tavaraa vääräänsuuntaan! ja samoin nokkaketju (vai remmikö noissa on) kiristin on väärälläpuolella!
Vai viedäänkö tässä taas yksinkertaista
127:n moottorin vaihto 133:een onnistuu seuraavasti:
- 127:n moottorista käännetään männät kiertokankineen 180 astetta
- tehdään lohkon vesipumpun reikään sopiva välilaippa, jolla saadaan sovitettua 133:n vesipumppu lohkoon -> vaatii pidemmän remmin vesipumpulle riippuen välilaipan paksuudesta
- otetaan kampiakselin stefat, öljypumppu, virranjakaja, nokka-akseli, moottorin ja laatikon välipelti, vauhtipyörä, paineasetelma, kytkinlevy ja (öljypohja) 133:sta
- laturin, pakosarjan ja kaasarin jalkoineen voi ottaa 133:sta niin ei tarvitse ylimääräisiä askarrella. Voi käyttää myös tuning-osia, mutta huom! teho laskee!!
Näillä muutoksilla saa 133:een 45-47hv:n 903 cm3:n moottorin ja suorituskyky saa hymyn huulille
- 127:n moottorista käännetään männät kiertokankineen 180 astetta
- tehdään lohkon vesipumpun reikään sopiva välilaippa, jolla saadaan sovitettua 133:n vesipumppu lohkoon -> vaatii pidemmän remmin vesipumpulle riippuen välilaipan paksuudesta
- otetaan kampiakselin stefat, öljypumppu, virranjakaja, nokka-akseli, moottorin ja laatikon välipelti, vauhtipyörä, paineasetelma, kytkinlevy ja (öljypohja) 133:sta
- laturin, pakosarjan ja kaasarin jalkoineen voi ottaa 133:sta niin ei tarvitse ylimääräisiä askarrella. Voi käyttää myös tuning-osia, mutta huom! teho laskee!!
Näillä muutoksilla saa 133:een 45-47hv:n 903 cm3:n moottorin ja suorituskyky saa hymyn huulille