Siirretään tämä kulkineen esittely HVM forumilta tänne
=======================================
Ok, '' ajelee sekä työ- että vapaa-ajanmatkat W638/2 eli V-klassen autolla. Auton vuosimalli on -97 vaikka autokauppiaan vuosimalliksi sanotaankiin -98. Tämähän on Viton koriin mersun tehtaalla, käsittääkseni Espanjassa rakennettu tila-auto, samanlainen josta Lipposen Pekalla tuli kohina kun se oli niin tyyris olevinaan. Perusversiossaan tuollaisen sai uutena ~60...65 k€ hintaan. Auto on alkuperäinen suomi auto, siitä on aina ja tullaan jatkossakin maksamaan täydet henkilöautoluokituksen mukaiset auto- ja käyttövoimaverot. Kyseessä ei ole siis mikään vitun veronkiertopaku.
Moottorina nakuttaa takuuluotettava mersun OM601 2,3 litran tilavuudella ja ahtimella ryyditettynä. Luonnollisesti varusteita on esimerkiksi: automaatti, ilmastointi, sähköpeilit ja lasit, webasto, valoilla varustetut meikkipeilit molemmin puolin, sähköpistokkeet ja taittopöytä sikaosastolla, sateenvarjo, takapenkkeihin integroidut henkarit, vetokoukku, kattokaiteet. Lisäksi 3 kierrosta aluvanteita. V-mallin ja viton erottaa henkilöautomaisista peileistä ja pyöreänmuotoisesta ns. 'V-keulasta'. Lisäksi V-mallaissa on ollut vakiovarusteena taka-akselilla ilmajousitus, josta ikävä kyllä kuvan auto on joutunut luopumaan teknisten ongelmien vuoksi. Autoa on myös jouduttu madaltamaan 45 mm. [Edit:Perkele, vakionopeudensäädin unohtui ]
Aloitetaan esittely tärkeimmistä varusteista kuvakollaasiona. Pidemmällä matkalla on mukana yleensä keitin ja eloonjäämispakkaus. Lyhyemmillä, eli työmatkoilla aamuisin olen tyytynyt mukilliseen kahveeta, joka tosiaankin pysyy läikkymättä kojelaudalla.
Auto on hankittu elvistelykäytön lisäksi lähinnä harrastepeliksi eli käytännössä A-luokan retkeilyä luonnossa ja vaihtoehtoisesti koirakatraan kanssa B-luokassa.
Kuvassa ollaan A-matkalla.
Ulkomaillakin on käyty, tämä kuva on otettu matkalla Viroon, eli päätimme huoltaa autoa Lommilan Veholla
[edit: Lopussa kuitenkin seisoo, kiitos seisoo]
Tämä kuva on otettu noin kuukausi myöhemmin kun päätin teettää sen, olikos se nyt B-huollon.
Huomatkaa, että auto on tuliterässä kunnossa, sehän on aina huollettu merkkikorjaamolla, eikä ole mikään vitun kotitarveharrastajan paukkulankavirityspommi.
Autoa on pidetty kuin kukkaa kämmenellä, josta osoituksena tämä talvella ihan normipäivänä otettu kuva. Ajelen tuolla työmatkaa 42 km per suuntansa ns. vanhaa ykköstietä.
Sisustuksesta ei niin paljoa kuvia löydy, mutta tässä laitellaan suojamattoa alkuperäisen 'plyysi' maton suojaksi. Penkkejä löytyy siis nuo 4 kpl kahden etupenkin lisäksi. Lattiassa on penkkien asennusreikiä jokseenkin riittävä määrä, eli penkkejä saa pikalukoilla irti ja pyöriteltyä mitä hassumpiin asentoihin. Mykkäkouluasento on se kun toinen on naama menosuuntaan ja toinen paluusuuntaan, selät vastakkain.
eli lukoista kiinni ja penkki irtoaa. Penkkien mukana lähteee kolmipistevyöt ja tuo möykky painaa ihan perkeleesti.
Joskus alkaa päästä viiraamaan, eli ns. :ttämään eli vahaa ei ole säästelty. Tosin tuossa ei ole mitään järkeä, kaksi päivää kuvan jälkeen auto oli entisensä eikä aiheuttanut enää kateutta naapureissa.
![Kuva](http://www.nic.fi/~danes/w638_2/esittely/w638_006.jpg)