absin anturi

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

absin anturi

Viesti Kirjoittaja kekkila »

etypyörän anturin vaihtoon antakaa joku idiootille terkoitetut ohjeet, kiitos....?!
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Nostat auton tunkilla ilmaan ja varmistat sen pukilla! Ei pelkästään tunkin varaan.
Irroitat renkaat 5kpl pultteja ja siirrät sivuun. Anturi sijaitsee jarrulevyn takana auton etupuolella. On kiinnitetty kahdella kuusikoloruuvilla. Yleensä aika tiukassa. ½räikkäväännin+jatkovarsi+ kuusiokolohylsy muistaakseni 6mm.
Irroitat 2kpl ruuveja ja johdonliittimen.Nousee vetämällä ulospäin. Uuden laitat paikoilleen ja Kiristät ruuvit, yhdistät pistokkeen , sekä laitat renkaan paikoilleen ja lasket tunkilla auton alas. :wink: Muista kiristää myös renkaanpultit auton ollessa maassa.
big jopo
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Hyvät oli ohjeet. Tarkennamma vielä sen verran, että putsaa hyvin se anturin paikka.
Aika herkästi alkaa kiukuttelemaan, jos ei mee ihan kohilleen.
Pro HVM
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

kiitos. kohtuullisen lujassa oli.... :?
kalvve
Viestit: 14
Liittynyt: 22.1.2007 21:32

ABS anturin vastakappaleen putsaus?

Viesti Kirjoittaja kalvve »

Hei, on tuollainen ABS ongelma. Tuolla vanhemmissa viestiketjuissa oli hyviä neuvoja ja jokseenki kaikki käyty läpi. Anturit mitattu liittimestä ja kullekin näyttää nätistä 700-1000 ohmin välille. Ei muutu vaikka johtoja heiluttelee ja vääntelee, eli johdot tod. näk. kunnossa. Silti edelleen lyhyen ajon jälkeen syttyy ABS-valo tauluun eli kytkee ko. järjestelmän pois päältä. Mites ne anturin vastakappaleet on helpoin putsata, josko ne olisi vaan likaantuneet?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

124:stä putsasin niin, että otin anturin irti ja suihkutin puhditus sprayta ja paineilmaa hammaskehälle ja samalla pyöritin jarrulevystä pyörännapaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
kalvve
Viestit: 14
Liittynyt: 22.1.2007 21:32

Viesti Kirjoittaja kalvve »

Jaaha, tiedoksi muillekin: Tämä meni sitten täysin omaan piikkiin, sillä aiheutin ABS-ongelmani ihan itse. Kun olin mittaillut ja käynyt läpi yhtä sun toista, kävihän Mese jopa Vehollakin.

Soitin kaverilleni (on autojen rakentamisen ammattilainen) ja käytiin puhelimessa läpi mitä on tehty ja mitä ilmenee. No lopulta hän hoksasi kysyä renkaitteni kokoa ja siinä se.

Siis ongelman ydin oli renkaissa. Ajattelin että nyt laitan nuo hyllyyn jääneet kitkat alle, kun ovat vielä suht hyvässä iskussa (7mm pintaa). No eteen tuli 195-60-15 ja taakse 205-65-15. Tarkoittaa että edessäon kokonaishalkaisija pienempi ja takana isompi, sekä edelleen että etuakselilla pyörä pyörii kierroksen nopeammin kuin takana. Mesen ABS-yksikkö näköjään mittaa kokoajan pyörimisnopeutta ja ei ymmärrä tätä. Aloin seuraamaan ja totta, n. 105-110 vauhdissa toleranssi ylittyy ja kuittaa ABS:n pois päältä.

No olipa halpa vika ja tulihan vähän perehdyttyä ABS:n juttuihin.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Poistuiko vika samankokoisilla renkailla ?

Minulla nimittäin ei poistu. Hammaskehäni on niin huonossa kunnossa putsauksesta huolimatta, että anturi menetää signaalin kun pyörimisnopeus nousee riittävästi. Hammaskehän puhdistaminen ja sen jälkeinen maalaaminen pahensi tilannetta. Ilmeisesti voisi tulla paremmaksi jos saisi anturin lähemmäksi kehää, mutta ilman viilaa se ei onnistu.
kalvve
Viestit: 14
Liittynyt: 22.1.2007 21:32

Poistuu

Viesti Kirjoittaja kalvve »

Kyllä, ongelma poistu kun vaihdoin toiset renkaat alle, eli täysin saman kokoiset etuakselilla ja taka-akselilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”