Mittarin oranssi viivoitus
Mittarin oranssi viivoitus
Olen pitkään pohtinut mitä mahtaa merkitä se, kun w124:n mittaristossa on nopeusmittarissa on 50-60 välillä sellainen oranssi viivoitus. Liittyykö se jotenkin taloudellisuuteen vai mihin? Mikä tämän viivoituksen merkitys on?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Viidenkympin kohdalla on punainen merkki - taisi olla oikein valaistu - myös Kuplassa. Onko siis kyseessä saksalaisautoille ominainen varoitussignaali? Toisaalta onko Kuplia ollut taksikäytössä muualla kuin Meksikossa
Joku taho on yhdistänyt viivoitetun alueen myös suurimmalla vaihteella ajettavaan miniminopeuteen. Mutta kun merkitty alue on sama niin 600 Sellissä kuin 30 vuotta vanhassa 508:ssa, niin tuskin tuo viivoitus sitä tarkoittaa
Joku taho on yhdistänyt viivoitetun alueen myös suurimmalla vaihteella ajettavaan miniminopeuteen. Mutta kun merkitty alue on sama niin 600 Sellissä kuin 30 vuotta vanhassa 508:ssa, niin tuskin tuo viivoitus sitä tarkoittaa
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Itse olen pohtinut tosiaan tuota suurimmalla vaihteella ajoa myös, mutta tuntuu, että automaatti menee nelosella myös alta viidenkympin nopeudessa. Kierroslukema on kuitenkin alle kaks tonnia kun tuolla alueella ajeleepi.Kaapo kirjoitti:Joku taho on yhdistänyt viivoitetun alueen myös suurimmalla vaihteella ajettavaan miniminopeuteen. Mutta kun merkitty alue on sama niin 600 Sellissä kuin 30 vuotta vanhassa 508:ssa, niin tuskin tuo viivoitus sitä tarkoittaa
Taajamanopeudeksi mäkin sen olen katsonut. Samanlainen raidoitus on myös monessa muussakin VW:ssa kuin vaan kuplassa.
Sehän on myös se nopeusväli, missä legendaarinen W111;n pylväsmittari on punakeltaraidallinen ennen muuttumistaan kokopunaiseksi.
Sehän on myös se nopeusväli, missä legendaarinen W111;n pylväsmittari on punakeltaraidallinen ennen muuttumistaan kokopunaiseksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
jone77 kirjoitti:ei kai ne taksarit niin pöllöjä ole että ne ei tajuais numeroitaWikke kirjoitti:Tämä on viivoituksen virallinen selitys.HVM kirjoitti:Taksikuski näkee siitä ajavansa taajamanopeutta.
pitää saada joku pätevämpi selitys
Tuntuu kyllä meikäläisestäkin jokseenkin epäuskottavalta. Osaavat ihmiset kyllä mittaria lukea ilman oransseja viivoituksiakin.
Tapahtuuko tuossa nopeudessa jotain sellaista mitä ei muissa nopeuksissa tapahdu? Itse en ainakaan ole mitään sellaista havainnut...
Niin no eihän se nyt takseja yksin koske, onhan siitä apua tavan tallaajallekin. Tuosta virallisesta selityksestä mainitsin lähinnä siksi että tästä asiasta on käyty keskustelua monella foorumilla, ja tuntuuhan tuo taajamanopeusasia loogiseltakin. Eikös W202:ssa ole raidoitus myös 30km/h kohdilla?
® Mesen Porkkana-klubi
Jos on siinä kolmenkympin liepeillä niin sitten tämä menee vielä ihmeellisemmäksi. Voisko se olla jokin pihakadun nopeus tms? Tosin pihakadun nopeusrajoitus on Suomessa sen 20 km/h.Wikke kirjoitti:Niin no eihän se nyt takseja yksin koske, onhan siitä apua tavan tallaajallekin. Tuosta virallisesta selityksestä mainitsin lähinnä siksi että tästä asiasta on käyty keskustelua monella foorumilla, ja tuntuuhan tuo taajamanopeusasia loogiseltakin. Eikös W202:ssa ole raidoitus myös 30km/h kohdilla?
Onko se viivoitus W202:ssa 20-30 alueella vai 30-40?
meneekö tällainen selitys läpi:
valmistajan suositellut maksimi nopeudet kullakin vaihteella 1 viiva 1.vaihde maksimi nopeus ,
2 viivaa 2.vaihde , 3 viivaa 3. vaihde jne.
kokeilkaapa ajaa sillai et 1 viiva ykkösellä 2 viivaa kakkosella on muuten aikalailla kierrosta lähes tapissa ainaki mun 250 td:ssä manuaali askilla
valmistajan suositellut maksimi nopeudet kullakin vaihteella 1 viiva 1.vaihde maksimi nopeus ,
2 viivaa 2.vaihde , 3 viivaa 3. vaihde jne.
kokeilkaapa ajaa sillai et 1 viiva ykkösellä 2 viivaa kakkosella on muuten aikalailla kierrosta lähes tapissa ainaki mun 250 td:ssä manuaali askilla
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Nyt ei minun miellestä puhuttu siitä, vaan se paksu oranssi viivoitus välillä 50 - 60km/h.jone77 kirjoitti:meneekö tällainen selitys läpi:
valmistajan suositellut maksimi nopeudet kullakin vaihteella 1 viiva 1.vaihde maksimi nopeus ,
2 viivaa 2.vaihde , 3 viivaa 3. vaihde jne.
Tämä mistä sinä kerroit pitää myös, paikkaansa.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Juurikin näin, ainakin oma aski KD:llä vaihtaa juuri noilla keltaisilla viivoillaUranium kirjoitti:Niin.. Kyllä siitä paksusta viivoituksesta on ollut puhetta. Mutta mahtavatkohan nuo pienet viivoitukset pitää paikkaansa automaattilaatikon kanssa?
Jaa miullahan onkin merkitty se vaihtokohta niin, että ykkönen vaihtaa kakkoselle yhden keltasen viivan kohdalla, kakkonen vaihtaa kolmoselle kahden keltaisen viivan kohdalla jne...
Viimeksi muokannut dry, 02.4.2007 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Joskus kun olin ajokorttia vasta ajamassa ja kuitenkin vähän ymmärsin autoista, niin olin äitini kyydissä joka iloisesti päästi kakkosella pitkän aikaa tuolla 60 km/h ja vähän ylikin. Kone huuteli jo iloisesti hoosiannaa kun koitin varovasti ehdotella, että voisko laittaa isommalle. Mamma vaan tuumasi, että tuollahan on tuo viiva, että tässä voi vielä ajaa kakkosella ja jatkoi päästelemistä koneen parkuessa... Melkein voi sanoa, että rinnasta otti kipiää.
Kein siknatuur
Tarkoitatko tällä sitä kun toisinaan tuo nopeusmittari väpättää? Jos se väpättää enempi kuin tuon kymmenen kilsaa tunnissa niin se vaijeri on katkeamassa?Harju kirjoitti:190ree vm-85 nopeusmittarin heilahtelun pitää pysyä välissä 50-60 välissä muuten vaijeri menossa poikki ja se meni
Minulla kyllä väpättää tuo nopeusmittari toisinaan. Lieneekö normaalia?
200 D vm 85 oli auto jolla ajoin 80-luvun lopulla 80-lätkäiässä jos isä antoi. Kerran olin pojille kuskina ja stereot soitti popedaa aika kovaa. Siinä sitten ihmettelin kun paikalliseen isoon mäkeen ei meno hyytynyt kuten normaalisti, vaikka lastia oli auto täynnä ja mittarissa 100. Asia selvisi kun totesin ajavani kolmosella jo kymmeniä kilometrejä. Täytyy sanoa että vääntöä ym. oli ihan toisella lailla kuin pienemmillä kierroksilla!
Pieni miinus tuli autolle siitä, että näyttävät peräluisut olivat mahdottomia noilla tehoilla.
P.S. Ainakin taksimiehille Veho kauppasi 85 123-korimallin 300D:n samaan hintaan kuin uuden 200D:n. Oli isäukolla kovasti harkinnassa, mutta päätyi uuteen korimalliin.
Pieni miinus tuli autolle siitä, että näyttävät peräluisut olivat mahdottomia noilla tehoilla.
P.S. Ainakin taksimiehille Veho kauppasi 85 123-korimallin 300D:n samaan hintaan kuin uuden 200D:n. Oli isäukolla kovasti harkinnassa, mutta päätyi uuteen korimalliin.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16.4.2007 15:04
- Paikkakunta: Pori
Kuultua.
Olen joskus kuullut että kyseinen viivoitus mittarissa kuvaa aluetta jossa mittari on tarkimmillaan eli mittari on rakennettu niin että tuossa välissä mittarin mittari virhe on pieninmillään.Tämä kai liittyi johonkin mittariston kalibrointi hommaan, en tarkkaan muista. En tiedä onko tämäkään se ihan "oikea" selitys mutta ihan järkevälle se nopeasti ajeteltuna kuulostaisi.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Re: Kuultua.
Joskus muistasin kerrotun, että kalibrointia varten mittarin alaosassa oleva numerosarja kertoo tarvittavat tiedot. Eli tuo tässä kuvassa melkein näkymätön numero- ja kirjanrivi km/h -merkinnän ja VDO-merkin välissä.Maza300tdt kirjoitti:Olen joskus kuullut että kyseinen viivoitus mittarissa kuvaa aluetta jossa mittari on tarkimmillaan eli mittari on rakennettu niin että tuossa välissä mittarin mittari virhe on pieninmillään.Tämä kai liittyi johonkin mittariston kalibrointi hommaan, en tarkkaan muista. En tiedä onko tämäkään se ihan "oikea" selitys mutta ihan järkevälle se nopeasti ajeteltuna kuulostaisi.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Re: Kuultua.
Itse taas muistan jostain kuulleeni sellaisen selityksen, että tuo alue tarkoittaa muistutusta, että älä käytä nelosvaihdetta alle 60 nopeudessa.
Eiköhän tuo numerosarja puolestaan ole vain mittarin varaosanumero.
Kantani on siis järkähtämätön ehkä...
T; Wade
Eiköhän tuo numerosarja puolestaan ole vain mittarin varaosanumero.
Kantani on siis järkähtämätön ehkä...
T; Wade
Kaapo kirjoitti:Joskus muistasin kerrotun, että kalibrointia varten mittarin alaosassa oleva numerosarja kertoo tarvittavat tiedot. Eli tuo tässä kuvassa melkein näkymätön numero- ja kirjanrivi km/h -merkinnän ja VDO-merkin välissä.Maza300tdt kirjoitti:Olen joskus kuullut että kyseinen viivoitus mittarissa kuvaa aluetta jossa mittari on tarkimmillaan eli mittari on rakennettu niin että tuossa välissä mittarin mittari virhe on pieninmillään.Tämä kai liittyi johonkin mittariston kalibrointi hommaan, en tarkkaan muista. En tiedä onko tämäkään se ihan "oikea" selitys mutta ihan järkevälle se nopeasti ajeteltuna kuulostaisi.