Mittarin oranssi viivoitus

Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Mittarin oranssi viivoitus

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Olen pitkään pohtinut mitä mahtaa merkitä se, kun w124:n mittaristossa on nopeusmittarissa on 50-60 välillä sellainen oranssi viivoitus. Liittyykö se jotenkin taloudellisuuteen vai mihin? Mikä tämän viivoituksen merkitys on?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Taksikuski näkee siitä ajavansa taajamanopeutta.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Viidenkympin kohdalla on punainen merkki - taisi olla oikein valaistu - myös Kuplassa. Onko siis kyseessä saksalaisautoille ominainen varoitussignaali? Toisaalta onko Kuplia ollut taksikäytössä muualla kuin Meksikossa :shock: :lol:

Joku taho on yhdistänyt viivoitetun alueen myös suurimmalla vaihteella ajettavaan miniminopeuteen. Mutta kun merkitty alue on sama niin 600 Sellissä kuin 30 vuotta vanhassa 508:ssa, niin tuskin tuo viivoitus sitä tarkoittaa :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:Viidenkympin kohdalla on punainen merkki - taisi olla oikein valaistu - myös Kuplassa.
Näissä lopunajan tekeleissä on, mutta wanhoissa kunnon kuplissa ei ole. 8)
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Kaapo kirjoitti:Joku taho on yhdistänyt viivoitetun alueen myös suurimmalla vaihteella ajettavaan miniminopeuteen. Mutta kun merkitty alue on sama niin 600 Sellissä kuin 30 vuotta vanhassa 508:ssa, niin tuskin tuo viivoitus sitä tarkoittaa :lol:
Itse olen pohtinut tosiaan tuota suurimmalla vaihteella ajoa myös, mutta tuntuu, että automaatti menee nelosella myös alta viidenkympin nopeudessa. Kierroslukema on kuitenkin alle kaks tonnia kun tuolla alueella ajeleepi.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

HVM kirjoitti:Taksikuski näkee siitä ajavansa taajamanopeutta.
Tämä on viivoituksen virallinen selitys. :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Wikke kirjoitti:
HVM kirjoitti:Taksikuski näkee siitä ajavansa taajamanopeutta.
Tämä on viivoituksen virallinen selitys. :wink:
Mistäs tällainen virallinen selitys on tullut? Lukeeko se kenties jossain ohjekirjassa vai missä? :roll: Mahtaako tällainen viivoitus olla kaikissa mersuissa?
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Uranium kirjoitti:Mahtaako tällainen viivoitus olla kaikissa mersuissa?
Vanhemmissa kyllä. Näissä 2000-luvun vehkeissä siitä on jo luovuttu. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Wikke kirjoitti:
HVM kirjoitti:Taksikuski näkee siitä ajavansa taajamanopeutta.
Tämä on viivoituksen virallinen selitys. :wink:
ei kai ne taksarit niin pöllöjä ole että ne ei tajuais numeroita :roll: :?: :?:

pitää saada joku pätevämpi selitys
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Taajamanopeudeksi mäkin sen olen katsonut. Samanlainen raidoitus on myös monessa muussakin VW:ssa kuin vaan kuplassa.

Sehän on myös se nopeusväli, missä legendaarinen W111;n pylväsmittari on punakeltaraidallinen ennen muuttumistaan kokopunaiseksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

jone77 kirjoitti:
Wikke kirjoitti:
HVM kirjoitti:Taksikuski näkee siitä ajavansa taajamanopeutta.
Tämä on viivoituksen virallinen selitys. :wink:
ei kai ne taksarit niin pöllöjä ole että ne ei tajuais numeroita :roll: :?: :?:

pitää saada joku pätevämpi selitys

Tuntuu kyllä meikäläisestäkin jokseenkin epäuskottavalta. Osaavat ihmiset kyllä mittaria lukea ilman oransseja viivoituksiakin.

Tapahtuuko tuossa nopeudessa jotain sellaista mitä ei muissa nopeuksissa tapahdu? :roll: Itse en ainakaan ole mitään sellaista havainnut...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Turha tälle asialle on mitään mystisempää selitystä kaivella, sitä kun ei ole. :wink:
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

HVM kirjoitti:Turha tälle asialle on mitään mystisempää selitystä kaivella, sitä kun ei ole. :wink:
Olen samaa mieltä. Sehän on aivan tosiasia, että w124 mallia on käytetty paljon takseina. :)
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Niin no eihän se nyt takseja yksin koske, onhan siitä apua tavan tallaajallekin. :) Tuosta virallisesta selityksestä mainitsin lähinnä siksi että tästä asiasta on käyty keskustelua monella foorumilla, ja tuntuuhan tuo taajamanopeusasia loogiseltakin. :oops: Eikös W202:ssa ole raidoitus myös 30km/h kohdilla?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Wikke kirjoitti:Niin no eihän se nyt takseja yksin koske, onhan siitä apua tavan tallaajallekin. :) Tuosta virallisesta selityksestä mainitsin lähinnä siksi että tästä asiasta on käyty keskustelua monella foorumilla, ja tuntuuhan tuo taajamanopeusasia loogiseltakin. :oops: Eikös W202:ssa ole raidoitus myös 30km/h kohdilla?
Jos on siinä kolmenkympin liepeillä niin sitten tämä menee vielä ihmeellisemmäksi. Voisko se olla jokin pihakadun nopeus tms? Tosin pihakadun nopeusrajoitus on Suomessa sen 20 km/h.

Onko se viivoitus W202:ssa 20-30 alueella vai 30-40?
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

meneekö tällainen selitys läpi:

valmistajan suositellut maksimi nopeudet kullakin vaihteella 1 viiva 1.vaihde maksimi nopeus ,
2 viivaa 2.vaihde , 3 viivaa 3. vaihde jne.

kokeilkaapa ajaa sillai et 1 viiva ykkösellä 2 viivaa kakkosella on muuten aikalailla kierrosta lähes tapissa ainaki mun 250 td:ssä manuaali askilla
Kuva
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

jone77 kirjoitti:meneekö tällainen selitys läpi:

valmistajan suositellut maksimi nopeudet kullakin vaihteella 1 viiva 1.vaihde maksimi nopeus ,
2 viivaa 2.vaihde , 3 viivaa 3. vaihde jne.
Nyt ei minun miellestä puhuttu siitä, vaan se paksu oranssi viivoitus välillä 50 - 60km/h.

Tämä mistä sinä kerroit pitää myös, paikkaansa.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Niin.. Kyllä siitä paksusta viivoituksesta on ollut puhetta. Mutta mahtavatkohan nuo pienet viivoitukset pitää paikkaansa automaattilaatikon kanssa?
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Uranium kirjoitti:Niin.. Kyllä siitä paksusta viivoituksesta on ollut puhetta. Mutta mahtavatkohan nuo pienet viivoitukset pitää paikkaansa automaattilaatikon kanssa?
Juurikin näin, ainakin oma aski KD:llä vaihtaa juuri noilla keltaisilla viivoilla :D
Jaa miullahan onkin merkitty se vaihtokohta niin, että ykkönen vaihtaa kakkoselle yhden keltasen viivan kohdalla, kakkonen vaihtaa kolmoselle kahden keltaisen viivan kohdalla jne...
Viimeksi muokannut dry, 02.4.2007 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Uranium kirjoitti:Niin.. Kyllä siitä paksusta viivoituksesta on ollut puhetta. Mutta mahtavatkohan nuo pienet viivoitukset pitää paikkaansa automaattilaatikon kanssa?
Ainakin omassa pitää. Kone "sakkaa" käsin vaihtamalla merkkien kohdalla.
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Uranium kirjoitti:Niin.. Kyllä siitä paksusta viivoituksesta on ollut puhetta. Mutta mahtavatkohan nuo pienet viivoitukset pitää paikkaansa automaattilaatikon kanssa?
ahaa paksu viivoitus :oops: :oops: empä hoksannut koko viivoitusta
ehkä sillä on joku taajama merkitys :wink:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Juu ja kyllä 300D:lläkin pääsee maireasti ohi kun kolmosen viiva on päälle 120:n kohdalla. :D
® Mesen Porkkana-klubi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

hmm.meikäläinen siirsi noita vaihtokohtia samalla kun tein uudet mittarin pohjat 8) Ja jäi tuo viivoituskin pois. Hyvin meni 10km/h yli orkkis vaihtokohdan 8)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Joskus kun olin ajokorttia vasta ajamassa ja kuitenkin vähän ymmärsin autoista, niin olin äitini kyydissä joka iloisesti päästi kakkosella pitkän aikaa tuolla 60 km/h ja vähän ylikin. Kone huuteli jo iloisesti hoosiannaa kun koitin varovasti ehdotella, että voisko laittaa isommalle. Mamma vaan tuumasi, että tuollahan on tuo viiva, että tässä voi vielä ajaa kakkosella ja jatkoi päästelemistä koneen parkuessa... Melkein voi sanoa, että rinnasta otti kipiää.
Kein siknatuur
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

190ree vm-85 nopeusmittarin heilahtelun pitää pysyä välissä 50-60 välissä muuten vaijeri menossa poikki ja se meni :evil:

vaihtokohdat menee noin kympillä yli kun tehokas dieseli pääsee lipeämään tehoalueelle :shock:
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Harju kirjoitti:190ree vm-85 nopeusmittarin heilahtelun pitää pysyä välissä 50-60 välissä muuten vaijeri menossa poikki ja se meni :evil:
Tarkoitatko tällä sitä kun toisinaan tuo nopeusmittari väpättää? Jos se väpättää enempi kuin tuon kymmenen kilsaa tunnissa niin se vaijeri on katkeamassa? :D
Minulla kyllä väpättää tuo nopeusmittari toisinaan. Lieneekö normaalia? :roll:
fiat616
Viestit: 18
Liittynyt: 26.7.2006 20:41
Paikkakunta: Jkl mlk

Viesti Kirjoittaja fiat616 »

200 D vm 85 oli auto jolla ajoin 80-luvun lopulla 80-lätkäiässä jos isä antoi. Kerran olin pojille kuskina ja stereot soitti popedaa aika kovaa. Siinä sitten ihmettelin kun paikalliseen isoon mäkeen ei meno hyytynyt kuten normaalisti, vaikka lastia oli auto täynnä ja mittarissa 100. Asia selvisi kun totesin ajavani kolmosella jo kymmeniä kilometrejä. Täytyy sanoa että vääntöä ym. oli ihan toisella lailla kuin pienemmillä kierroksilla!
Pieni miinus tuli autolle siitä, että näyttävät peräluisut olivat mahdottomia noilla tehoilla. :(
P.S. Ainakin taksimiehille Veho kauppasi 85 123-korimallin 300D:n samaan hintaan kuin uuden 200D:n. Oli isäukolla kovasti harkinnassa, mutta päätyi uuteen korimalliin.
Maza300tdt
Viestit: 72
Liittynyt: 16.4.2007 15:04
Paikkakunta: Pori

Kuultua.

Viesti Kirjoittaja Maza300tdt »

Olen joskus kuullut että kyseinen viivoitus mittarissa kuvaa aluetta jossa mittari on tarkimmillaan eli mittari on rakennettu niin että tuossa välissä mittarin mittari virhe on pieninmillään.Tämä kai liittyi johonkin mittariston kalibrointi hommaan, en tarkkaan muista. En tiedä onko tämäkään se ihan "oikea" selitys mutta ihan järkevälle se nopeasti ajeteltuna kuulostaisi.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Kuultua.

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Maza300tdt kirjoitti:Olen joskus kuullut että kyseinen viivoitus mittarissa kuvaa aluetta jossa mittari on tarkimmillaan eli mittari on rakennettu niin että tuossa välissä mittarin mittari virhe on pieninmillään.Tämä kai liittyi johonkin mittariston kalibrointi hommaan, en tarkkaan muista. En tiedä onko tämäkään se ihan "oikea" selitys mutta ihan järkevälle se nopeasti ajeteltuna kuulostaisi.
Joskus muistasin kerrotun, että kalibrointia varten mittarin alaosassa oleva numerosarja kertoo tarvittavat tiedot. Eli tuo tässä kuvassa melkein näkymätön numero- ja kirjanrivi km/h -merkinnän ja VDO-merkin välissä.

Kuva
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Wade71
Viestit: 83
Liittynyt: 18.7.2006 22:19
Paikkakunta: Journey Island

Re: Kuultua.

Viesti Kirjoittaja Wade71 »

Itse taas muistan jostain kuulleeni sellaisen selityksen, että tuo alue tarkoittaa muistutusta, että älä käytä nelosvaihdetta alle 60 nopeudessa.

Eiköhän tuo numerosarja puolestaan ole vain mittarin varaosanumero.

Kantani on siis järkähtämätön ehkä... :)


T; Wade

Kaapo kirjoitti:
Maza300tdt kirjoitti:Olen joskus kuullut että kyseinen viivoitus mittarissa kuvaa aluetta jossa mittari on tarkimmillaan eli mittari on rakennettu niin että tuossa välissä mittarin mittari virhe on pieninmillään.Tämä kai liittyi johonkin mittariston kalibrointi hommaan, en tarkkaan muista. En tiedä onko tämäkään se ihan "oikea" selitys mutta ihan järkevälle se nopeasti ajeteltuna kuulostaisi.
Joskus muistasin kerrotun, että kalibrointia varten mittarin alaosassa oleva numerosarja kertoo tarvittavat tiedot. Eli tuo tässä kuvassa melkein näkymätön numero- ja kirjanrivi km/h -merkinnän ja VDO-merkin välissä.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”