Omistin aiemmin -86 SJ:n, erehdyin laittamaan siitä myynti-ilmoituksen ja auto meni samantien.
Vieroitusoireet olivat sitä luokkaa että heti piti etsiä samanlainen tilalle.
Minulla oli tuuria, KePöstä löytyi -84 jonka hinta tipahti puhelinkeskustelussa 1200 euroon.
Menin Pihtiputaalle autoa katsomaan.
Päällisin puolin auto oli siisti mutta ajaessa taka-akseliston seutuvilta kuului karmea jyrinä kaasua painaessa.
Auto oli kuitenkin muuten hyvän oloinen ja vasta katsastettu.
Sain hinnasta tingittyä jonkin verran ja teimme kaupat.
Hain Shelliltä vessapaperia korviin ja jyristelin auton kotiin Haapavedelle.
Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi että jyrinä kuuluu takapyörän laakerista; parinkympin osat ja tunnin työ.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Olen ajellut Suzukilla kolmisen vuotta ja parannellut sitä tarpeellisista kohdista...
Katolle tein telineen jossa on keskellä apukaukovalot ja laidoilla työvalot.
Vararengas on myös telineellä, alkuperäisellä paikallaan takaovessa se painavana repii takaoven lukkoa ja saranoita maastoajossa sekä haittaa näkyvyyttä.
![Kuva](http://img.photobucket.com/albums/v452/762-39/Suzuki/su011.jpg)
Edellinen omistaja oli ehtinyt vaihtaa autoon uudet ajovaloumpiot ja etuiskarit.
Takaiskarit olivat liian jäykät kaasuiskarit, vaihdoin tilalle uudet nesteiskarit.
Suzukissa ei ole alunperin lainkaan ilmanpoistoaukkoja korin takaosassa, joten lämmityslaitteen toiminta on kuin pulloon puhaltaisi.
Lasit aina huurussa / jäässä.
Onneksi ongelma on helppo korjata, itse tein sen näin; takaoveen reikä ja oven sisään 12v tietokoneen tuuletin.
![Kuva](http://img.photobucket.com/albums/v452/762-39/Suzuki/puhallin.jpg)
Ulkopuolella on suojaritilä.
Vararenkaan teline on poistettu ja tilalla on työvalo:
![Kuva](http://img.photobucket.com/albums/v452/762-39/Suzuki/su005.jpg)
Auton hallintalaitteita, keskellä paneeli jossa katkaisimet katolla oleville työvaloille, jälkiasennetuille sisävaloille, takaoven puhaltimelle ja lisälämmittimelle.
![Kuva](http://img.photobucket.com/albums/v452/762-39/Suzuki/su008.jpg)
Tekniikka on erittäin varmatoimista, kärkijakaja ja toimiva kaasutin ilman ylimääräisiä johtoja / letkuja. Käsiryyppy.
Auto lähtee lämmittämättäkin käyntiin pakkasesta kuin pakkasesta.
![Kuva](http://img.photobucket.com/albums/v452/762-39/Suzuki/su010.jpg)
Omassa autossani on suht matalat renkaat, 205/65/15, joten maavara ei ole suurimmillaan mutta se on riittänyt.
Suurin katsastettavissa oleva rengaskoko olisi 235/75/15.
Auton hitaan puolen välitykset saisivat olla selvästi hitaammat, silloin voisi harkita suurempaa rengastusta ja jousenriipukkeiden pidentämistä - sillä konstillahan maavara kasvaisi helposti.
![Kuva](http://img.photobucket.com/albums/v452/762-39/Suzuki/Suzukistatalvella010.jpg)
--------------------------------------------------
Hirvijahti päättyi tuossa joulukuun puolivälissä.
Suzukini on ollut ajamattomana muutaman viikon, ja ajattelin katsastaa sen ennen joulua.
Otin eilenillalla kattotelineen pois, en viitsi katsastusmiestä härnätä katolla olevalla vararenkaalla ja valopatteristolla...
Vararenkaan heitin kuitenkin auton takaosaan halkopinon päälle, ties jos vaikka tarvii matkalla.
Suzuki hyrähti totutun varmasti aamulla käyntiin, ja ajelin sillä 55 km työpaikalleni.
Hupaisaa miten erinomaiset valot tuollaisessa vanhassa autossa on - kehitys on mennyt kovasti huonompaan suuntaa kun muotoilu ei anna tilaa kunnollisille pyöreille ajovaloumpioille.
Suzukiin edellinen omistaja on vaihtanut uudet umpiot, 5,25" Boschit.
Umpiot eivät maksa juuri mitään verrattuna nykyautojen umpioihin, ja valoa on niin ettei juuri lisävaloja kaipaa näin lumikelillä...
Valoissa on myös sellainen ominaisuus, että kaikki valot menevät saman sulakkeen kautta mittarivaloja myöten.
Kerran se sulake on palanut 70 vauhdissa pimeässä, erinomaisen ikävä tilanne.
Vielä ikävämpi
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Suzuki on semmoinen laite tuolla tien päällä, että asiat on syytä ottaa rauhallisesti; kapea, korkea auto ja lyhyt akseliväli = ei äkkinäisiä ohjausliikkeitä kiittooss
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Työpäivä alkoi klo 7.55.
Tarina jatkuu...