W126 - ässien päästomittauksia
W126 - ässien päästomittauksia
Avataan nyt tämmönenkin topikki kun kerran kulutuksillekin on omansa.
Kävin juuri päästömittauksessa/ katsastustarkistuksessa. Tuomio oli tyly: Ei mitään korjattavaa. Sääli autokorjaamoille, jos näihin kaikkiin vanhoihin romuihin saa viisi leimaa peräkkäin tekemättä mitään. Ja montako on vielä tulossa? Viisi lisää?
No se selviää huomenna klo:13.45.
Päästöihin, auto on vähäpäästöinen 420SEL -89.
Ensimmäinen mittaus 670 rpm, lämpötilassa +15 astetta:
-CO = corr 0,0 %vol.
-HC = 1 p.p.m
-CO = 0,00 % Vol
-CO2 = 14,34 % Vol
-O2 = 0,09 % Vol (tuplaputket, mitattu toisesta)
Toinen mittaus 2180 rpm, lämpötilassa +15 astetta:
CO corr = 0,0 % Vol
HC = 23 p.p.m
CO = 0,01 % Vol
CO2 = 14,50 % Vol
O2 = 0,02 % Vol
(Lambdan merkki) unleaded = 1.00
Joku viisas voisi kommentoida lintan arvoja, leima noilla kuulemma irtoaa.
Kävin juuri päästömittauksessa/ katsastustarkistuksessa. Tuomio oli tyly: Ei mitään korjattavaa. Sääli autokorjaamoille, jos näihin kaikkiin vanhoihin romuihin saa viisi leimaa peräkkäin tekemättä mitään. Ja montako on vielä tulossa? Viisi lisää?
No se selviää huomenna klo:13.45.
Päästöihin, auto on vähäpäästöinen 420SEL -89.
Ensimmäinen mittaus 670 rpm, lämpötilassa +15 astetta:
-CO = corr 0,0 %vol.
-HC = 1 p.p.m
-CO = 0,00 % Vol
-CO2 = 14,34 % Vol
-O2 = 0,09 % Vol (tuplaputket, mitattu toisesta)
Toinen mittaus 2180 rpm, lämpötilassa +15 astetta:
CO corr = 0,0 % Vol
HC = 23 p.p.m
CO = 0,01 % Vol
CO2 = 14,50 % Vol
O2 = 0,02 % Vol
(Lambdan merkki) unleaded = 1.00
Joku viisas voisi kommentoida lintan arvoja, leima noilla kuulemma irtoaa.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Re: W126 - ässien päästomittauksia
Täytyy katsoa noiden arvojen asettumista tuosta hiljan saadusta omasta mittaustodistuksessa. Asemalla suoritetusta mittauksesta on nuo sallitut rajat kerrottu, joita vasten voi taas peilata omien arvojen erinomaisuutta tai rimaa hipovuutta.HVM kirjoitti:
Joku viisas voisi kommentoida lintan arvoja, leima noilla kuulemma irtoaa.
Onkos Tajuarkistossa jäljellä aikaisempia katsastustodistuksia / päästömittauksia, niistähän asia voisi myös selvitä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Re: W126 - ässien päästomittauksia
Eipä taida olla, mutta nuo lukuisat nollat ovat jääneet mieleen. Lie kestäneet arvot vuosien mittaan suurinpiirtein samoina? Vai jääkö nuo laput muuten konttorille?Kaapo kirjoitti: Onkos Tajuarkistossa jäljellä aikaisempia katsastustodistuksia / päästömittauksia, niistähän asia voisi myös selvitä.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Re: W126 - ässien päästomittauksia
Enpäs tiedä, mutta kaipa nuokin tiedot johonkin talteen jäävät ajokilometrien, mahdollisten huomautusten ja muun sälän ohella.HVM kirjoitti: Vai jääkö nuo laput muuten konttorille?
Itse olen kyllä saanut aina jonkun dokumentin mukaan noista häkätuloksista.
Mites on, onko noita perskohtaisia päästöarvoja koskaan mitattu? Tulisiko hylky vaiko peräti lähete klinikalle
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Nämä repliikit pompsahtivat pahaa-aavistamattomille silmilleni kun hain hakusanoilla äss* ja kats*. Liekö tällä vajaa vuosi sitten käydyllä katsastusaiheisella keskustelulla mitään syy-yhteyttä noihin mitattuihin esimerkillisiin päästöarvoihin?HVM kirjoitti:Tarjoilen yleensä spit-version, riippuu vähän miten pitkä parransänki sattuu milloinkin olemaan.Kaapo kirjoitti:Onneksi olkoon leimasta. Hyvä, eikös ässämuorit nämä ala olemaan laakin pelejä, kun rippi-ikä on ohitettu.
Turhaan siis otit käkättimeen. Kumman version inssi tarjosit (swallow vai facial?)
Ja laakistahan tämä meni läpi nyt jo neljättä kertaa. Seuraavana vuorossa Pirkka-Mersu, näinköhän kramppaa meikäläiseltä poskilihat ennenkuin leima heltiää?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tiukkaa aikaahan tämä leimalla käynti on: ensin joutuu hoitelemaan yksityisen päästömittaajan tulostamaan kelvollisen lapun, seuraavana on vuorossa katsastusmies. Huomenna on vielä se naistenpäivä - joutuuko sitä vetämään ihan lilat luomeen ennen konttorille menoa?JuMu S kirjoitti:Nämä repliikit pompsahtivat pahaa-aavistamattomille silmilleni kun hain hakusanoilla äss* ja kats*. Liekö tällä vajaa vuosi sitten käydyllä katsastusaiheisella keskustelulla mitään syy-yhteyttä noihin mitattuihin esimerkillisiin päästöarvoihin?HVM kirjoitti:Tarjoilen yleensä spit-version, riippuu vähän miten pitkä parransänki sattuu milloinkin olemaan.Kaapo kirjoitti:Onneksi olkoon leimasta. Hyvä, eikös ässämuorit nämä ala olemaan laakin pelejä, kun rippi-ikä on ohitettu.
Turhaan siis otit käkättimeen. Kumman version inssi tarjosit (swallow vai facial?)
Ja laakistahan tämä meni läpi nyt jo neljättä kertaa. Seuraavana vuorossa Pirkka-Mersu, näinköhän kramppaa meikäläiseltä poskilihat ennenkuin leima heltiää?
HC Hydro Carbon, eli hiilivety ja olisikohan ppm Parts Per Million eli miljoonasosaa. Tuhannesosa tuntuisi kyllä jotenkin sopivammalta, mutta en saa sitä passaamaan noihin kirjaimiin.
Nuo hiilivedyt ovat palamatonta polttoainetta, eli mitä huonommin kone polttaa ja käy, niin sitä enemmän niitä on. Jollain alle satasen lukemalla alkaa katiton kone käymään mielestäni hyvin, vaikka arvo voisi olla huomattavasti alempikin.
Jos kone ei käy ihan kaikilla tyhjäkäyntiä, niin tuo hc nousee ylös. Tulpat ja koneen yleiskunto vaikuttaa mielestäni tuohon aika paljon. Huonot puristukset ja erityisesti venttiilivika ilmenee huonona käyntinä ja korkeana hc arvona. Tuo 800 kyllä kertoo että siellä on jotain ihan selvästi pielessä ja luulisi sen korjaamalla parantuvan koko auton.
Nuo hiilivedyt ovat palamatonta polttoainetta, eli mitä huonommin kone polttaa ja käy, niin sitä enemmän niitä on. Jollain alle satasen lukemalla alkaa katiton kone käymään mielestäni hyvin, vaikka arvo voisi olla huomattavasti alempikin.
Jos kone ei käy ihan kaikilla tyhjäkäyntiä, niin tuo hc nousee ylös. Tulpat ja koneen yleiskunto vaikuttaa mielestäni tuohon aika paljon. Huonot puristukset ja erityisesti venttiilivika ilmenee huonona käyntinä ja korkeana hc arvona. Tuo 800 kyllä kertoo että siellä on jotain ihan selvästi pielessä ja luulisi sen korjaamalla parantuvan koko auton.
Viimeksi muokannut Perttu K, 10.3.2007 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Jos muut lukemat ok niin vika on luultavimmin sytkäpuolella.raggari kirjoitti:
Mitäs tuo HC ppm tarkoittaa? palamattomia hiilivetyjä? Mulla nuo HC ppm lukemat aivan taivaissa, mutta läpi on mennyt katsastuksesta. Mistähän tuo viestii kun HC ppm yli 800 tyhjäkäyntikierroksilla
I drive an Opel. What's your excuse?
"ppm = parts per million by volume", sano Kookle tarkistuslaskennan jälkeen
Edittiä isohiuksisen välimerkki-rakastelijan pyynnöstä
Kiitos Meli, meinas tulla kirjoitettua soopaa... .. .. taas.
Edittiä isohiuksisen välimerkki-rakastelijan pyynnöstä
Kiitos Meli, meinas tulla kirjoitettua soopaa... .. .. taas.
Viimeksi muokannut Rässi66, 10.3.2007 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
Kiitokset viisaille käsityksieni vahvistamisesta. Itse en noista lukemista juuri ymmärrä, mutta näin maallikonkin silmään ne ovat pienet. Mutisihan tuo katsastusmieskin epäuskoisena jotain kun lappua sihtaili - itse asiassa oikein odotin, että äijä olisi laittanut pillin putkeen ja käynyt varmistamaan asiaa.
Luotetaanko noihin valmiiksi tehtyihin testeihin muuten sokeasti, vai tehdäänkö konttoreilla pistokokeita niiden oikeellisuuden varmistamiseksi? Omat laput on uponneet aina, vaikka aika harvoin teetän testejä muualla kuin katsastuksen yhteydessä. Syy tämän kertaiseen ennakkoon tehtyyn testiin oli sytkäboksin vaihto, varmistin, että toosa ei ole vaikuttanut päästöihin. Maallikko on tollo.
Luotetaanko noihin valmiiksi tehtyihin testeihin muuten sokeasti, vai tehdäänkö konttoreilla pistokokeita niiden oikeellisuuden varmistamiseksi? Omat laput on uponneet aina, vaikka aika harvoin teetän testejä muualla kuin katsastuksen yhteydessä. Syy tämän kertaiseen ennakkoon tehtyyn testiin oli sytkäboksin vaihto, varmistin, että toosa ei ole vaikuttanut päästöihin. Maallikko on tollo.
Ei käy liian rikkaalla, siinä tapauksessa CO olisi koholla. 0,8% on pieni
CO-lukema katittomaan autoon.
Imuilmavuoto johonkin sylinteriin aiheuttaa siinä sylinterissä liian laihan seoksen joka ei pala kunnolla -> HC eli palamattomat hiilivedyt kasvaa.
Toinen vaihtoehto on sytkähäikkä jolloin myöskään soppa ei pala.
Vielä mahdollisuutena on venttiilivikaa, mutta ehkäpä tässä tapauksessa tarkistaisin imuilmavuodot.
CO-lukema katittomaan autoon.
Imuilmavuoto johonkin sylinteriin aiheuttaa siinä sylinterissä liian laihan seoksen joka ei pala kunnolla -> HC eli palamattomat hiilivedyt kasvaa.
Toinen vaihtoehto on sytkähäikkä jolloin myöskään soppa ei pala.
Vielä mahdollisuutena on venttiilivikaa, mutta ehkäpä tässä tapauksessa tarkistaisin imuilmavuodot.
I drive an Opel. What's your excuse?
Mitenkäs nuo imuilmavuodot voi tarkistella? Onko helppo homma, vai kannattaako viedä jonnekkin korjaamolle jossa kattovat?Melitos kirjoitti:Ei käy liian rikkaalla, siinä tapauksessa CO olisi koholla. 0,8% on pieni
CO-lukema katittomaan autoon.
Imuilmavuoto johonkin sylinteriin aiheuttaa siinä sylinterissä liian laihan seoksen joka ei pala kunnolla -> HC eli palamattomat hiilivedyt kasvaa.
Toinen vaihtoehto on sytkähäikkä jolloin myöskään soppa ei pala.
Vielä mahdollisuutena on venttiilivikaa, mutta ehkäpä tässä tapauksessa tarkistaisin imuilmavuodot.