Paisuntasäiliö ja jäähdytysjärjestelmä.
Paisuntasäiliö ja jäähdytysjärjestelmä.
Minkä takia MB siirtyessään W124-malliin toi paisuntasäiliön jäähdytysjärjestelmään? Onko suljettu syyläri halvempi valmistaa kuin perinteinen korkillinen? Miksi toyotassa on korkki syylärissä sekä paisuntasäiliö? Miksi volskimiehet suuttuu kun kysyy onko paisuntapallo mustana? Paljon kysymyksiä eikä yhtään vastauksia vielä?
On han tenavassakin paisunta säiläö erillään ja voooortissa kanssa
saabissakin
renussa sama juttu sen pallon kanssa kuin volskissa
saabissakin
renussa sama juttu sen pallon kanssa kuin volskissa
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
noissa nyky järjestelmissä on painetta just kiehumispisteen noston takia, voidaan estää moottori vauriot helposti jos neste kiehuu vasta 120-130 asteen kulmilla. tämä pätee vain silloin että järjestelmässä on tarpeeksi nestettä ja järjestelmä on tiivis. esim. bmwssä on järjestelmän paine raja 2,1bar.. eli kiehumis piste on jossain 130-140 kulmilla. yleisin paine taitaa olla vanhemmissa 0,8 ja uudemmissa on 1,2-1,8
ja paisuntasäiliön kierrossa olemisessa on sellanen juttu että siinä on nestettä varastossa jos sitä vajenee, antaa pienten ilma kuplien poistua järjestelmästä ilman isoa operaatiota, nesteen pinta voidaan tarkistaa ilman että järjestelmään pääsee happea. tässä pätee sama kuin vesikiertosessa talon lämmityksessä, jos on hapekasta nestettä se rupee hapettamaan paikkoja. ja ilmaa pitää olla säiliössä kun sitä voi puristaa kasaan , antaa paremmin periksi kuin neste jota taitaa olla mahdotonta puristaa kasaan. näin ei ole letkut, liitokset niin tiukilla.
kummankin toimivuus helpottaa jäähytystä ilman suurta lämpö- ja mekaanista rasitusta. ei putket pauku kuin vanhassa talossa.
ja paisuntasäiliön kierrossa olemisessa on sellanen juttu että siinä on nestettä varastossa jos sitä vajenee, antaa pienten ilma kuplien poistua järjestelmästä ilman isoa operaatiota, nesteen pinta voidaan tarkistaa ilman että järjestelmään pääsee happea. tässä pätee sama kuin vesikiertosessa talon lämmityksessä, jos on hapekasta nestettä se rupee hapettamaan paikkoja. ja ilmaa pitää olla säiliössä kun sitä voi puristaa kasaan , antaa paremmin periksi kuin neste jota taitaa olla mahdotonta puristaa kasaan. näin ei ole letkut, liitokset niin tiukilla.
kummankin toimivuus helpottaa jäähytystä ilman suurta lämpö- ja mekaanista rasitusta. ei putket pauku kuin vanhassa talossa.
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
Vanhemmissa, kuutoskoneellisissa ässissä, kuten 280, on paisuntasäiliö jäähdyttäjässä. V8:ssa on sitten erillinen paisuntasäiliö. Luulempa erillistä paisuntasäiliötä käytettävän siksi, että jäähdyttäjässä voi silloin olla suurempi kenno ja jäähdytysteho on siten suurempi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Mika.T kirjoitti:Ässässäkin on paisuntasäiliö kierrossa mukana. Sitten ylivuotoletkun päässä on toinen säiliö pelkääjänpuolen lokasuojan sisällä.
Tosiaan vanhemmissa pikkukoneisissa ässissä ei ole säiliötä vaikka paikka sille konehuoneessa onkin. Ainoastaa 8-koneisiista pytty löytyy.
Tuo Ylivuoto säiliö tuli vasta faceliftin yhteydessä. Mitäköhän järkeä siinäkin on??? Onko se sitten niin kauheeta jos jäähdytin nestettä menee pari tippaa maaahan??
Eihän se tietysti sovi mersun tyyliin että ylimääräisiä nesteläikkiä tulee auton alle. Vai mitä tuolla on haettu???