Paisuntasäiliö ja jäähdytysjärjestelmä.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Paisuntasäiliö ja jäähdytysjärjestelmä.

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Minkä takia MB siirtyessään W124-malliin toi paisuntasäiliön jäähdytysjärjestelmään? Onko suljettu syyläri halvempi valmistaa kuin perinteinen korkillinen? Miksi toyotassa on korkki syylärissä sekä paisuntasäiliö? Miksi volskimiehet suuttuu kun kysyy onko paisuntapallo mustana? Paljon kysymyksiä eikä yhtään vastauksia vielä? 8)
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

On han tenavassakin paisunta säiläö erillään ja voooortissa kanssa
saabissakin
renussa sama juttu sen pallon kanssa kuin volskissa :lol:
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ei kai siinä oo muuta kun se, että paisuva eli laajeneva ja lisääntyvä neste ei valu korkin ylivuotoputken kautta pihamaalle vaan pakenee sinne säiliöön. :idea:

Edit: Ja tietysti valuu takaisin järjestelmään jos sitä tarvitaan.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ja saattaapi se kiehumispistekin pikkuisen nousta, kun pidetään pientä painetta yllä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29279
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Painekorkki on sellaisessakin järjestelmässä jossa ei ole paisuntasäiliötä.

Mersussahan paisuntasäiliössä on se painekorkki ja säiliö on "kierrossa mukana", esim, vanhemmissa japseissa vasta painekorkin avautuminen päästää nestettä paisuntasäiliöön.
wiimax.fi
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ari66 kirjoitti:Ja saattaapi se kiehumispistekin pikkuisen nousta, kun pidetään pientä painetta yllä.
...jolloin selvitään pienemmillä jäähdyttimillä ja ilmanottoaukoilla...
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

W123:sta löytyy myös paisuntasäiliö. Nimittäin W123 turbodieselistä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Olisko isompi vesimäärä ja se sitten vaatii isomman laajenemistilan?
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Mersussahan paisuntasäiliössä on se painekorkki ja säiliö on "kierrossa mukana"....
...kuin myös esim Saab 99:ssä oli.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Siittä säiliöstä on helpompi nähdä nesteen määrä kuumanakin, ei tarvi polttaa ihoa niin paljon mitä vanhoissa systeemeissä.
Toki volkkarin dieseliin ei päde kun se on kuitenkin musta.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

noissa nyky järjestelmissä on painetta just kiehumispisteen noston takia, voidaan estää moottori vauriot helposti jos neste kiehuu vasta 120-130 asteen kulmilla. tämä pätee vain silloin että järjestelmässä on tarpeeksi nestettä ja järjestelmä on tiivis. esim. bmwssä on järjestelmän paine raja 2,1bar.. eli kiehumis piste on jossain 130-140 kulmilla. yleisin paine taitaa olla vanhemmissa 0,8 ja uudemmissa on 1,2-1,8

ja paisuntasäiliön kierrossa olemisessa on sellanen juttu että siinä on nestettä varastossa jos sitä vajenee, antaa pienten ilma kuplien poistua järjestelmästä ilman isoa operaatiota, nesteen pinta voidaan tarkistaa ilman että järjestelmään pääsee happea. tässä pätee sama kuin vesikiertosessa talon lämmityksessä, jos on hapekasta nestettä se rupee hapettamaan paikkoja. ja ilmaa pitää olla säiliössä kun sitä voi puristaa kasaan , antaa paremmin periksi kuin neste jota taitaa olla mahdotonta puristaa kasaan. näin ei ole letkut, liitokset niin tiukilla.

kummankin toimivuus helpottaa jäähytystä ilman suurta lämpö- ja mekaanista rasitusta. ei putket pauku kuin vanhassa talossa.
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:

Sitten on se laatikkomallin Transportteri, jossa on paisuntasäiliö ja vielä lisäksi se lisäyssäiliö rekisterikilven takana. :shock: :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7180
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ässässäkin on paisuntasäiliö kierrossa mukana. Sitten ylivuotoletkun päässä on toinen säiliö pelkääjänpuolen lokasuojan sisällä. :shock:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vanhemmissa, kuutoskoneellisissa ässissä, kuten 280, on paisuntasäiliö jäähdyttäjässä. V8:ssa on sitten erillinen paisuntasäiliö. Luulempa erillistä paisuntasäiliötä käytettävän siksi, että jäähdyttäjässä voi silloin olla suurempi kenno ja jäähdytysteho on siten suurempi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Petehri
Viestit: 159
Liittynyt: 04.2.2007 0:17
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mika.T kirjoitti:Ässässäkin on paisuntasäiliö kierrossa mukana. Sitten ylivuotoletkun päässä on toinen säiliö pelkääjänpuolen lokasuojan sisällä. :shock:

Tosiaan vanhemmissa pikkukoneisissa ässissä ei ole säiliötä vaikka paikka sille konehuoneessa onkin. Ainoastaa 8-koneisiista pytty löytyy.


Tuo Ylivuoto säiliö tuli vasta faceliftin yhteydessä. Mitäköhän järkeä siinäkin on??? Onko se sitten niin kauheeta jos jäähdytin nestettä menee pari tippaa maaahan??

Eihän se tietysti sovi mersun tyyliin että ylimääräisiä nesteläikkiä tulee auton alle. Vai mitä tuolla on haettu???
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

keulat on nykyään matalia eli koneen vesitila voi olla korkeammalla kuin jäähdytin ja siten ilman lisä säiliötä kansi voisi jäädä kuivaksi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

xr5t kirjoitti:keulat on nykyään matalia eli koneen vesitila voi olla korkeammalla kuin jäähdytin ja siten ilman lisä säiliötä kansi voisi jäädä kuivaksi
Tuo on kyllä todella järkeenkäypä selitys.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”