W126 - ässien päästomittauksia

Vastaa Viestiin
HVM

W126 - ässien päästomittauksia

Viesti Kirjoittaja HVM »

Avataan nyt tämmönenkin topikki kun kerran kulutuksillekin on omansa. :idea:

Kävin juuri päästömittauksessa/ katsastustarkistuksessa. Tuomio oli tyly: Ei mitään korjattavaa. :( Sääli autokorjaamoille, jos näihin kaikkiin vanhoihin romuihin saa viisi leimaa peräkkäin tekemättä mitään. :( Ja montako on vielä tulossa? Viisi lisää? 8)

No se selviää huomenna klo:13.45. :idea:

Päästöihin, auto on vähäpäästöinen 420SEL -89.

Ensimmäinen mittaus 670 rpm, lämpötilassa +15 astetta:

-CO = corr 0,0 %vol.

-HC = 1 p.p.m

-CO = 0,00 % Vol

-CO2 = 14,34 % Vol

-O2 = 0,09 % Vol (tuplaputket, mitattu toisesta)

Toinen mittaus 2180 rpm, lämpötilassa +15 astetta:

CO corr = 0,0 % Vol

HC = 23 p.p.m

CO = 0,01 % Vol

CO2 = 14,50 % Vol

O2 = 0,02 % Vol

(Lambdan merkki) unleaded = 1.00

Joku viisas voisi kommentoida lintan arvoja, leima noilla kuulemma irtoaa. :roll:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: W126 - ässien päästomittauksia

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:
Joku viisas voisi kommentoida lintan arvoja, leima noilla kuulemma irtoaa. :roll:
Täytyy katsoa noiden arvojen asettumista tuosta hiljan saadusta omasta mittaustodistuksessa. Asemalla suoritetusta mittauksesta on nuo sallitut rajat kerrottu, joita vasten voi taas peilata omien arvojen erinomaisuutta tai rimaa hipovuutta.
Onkos Tajuarkistossa jäljellä aikaisempia katsastustodistuksia / päästömittauksia, niistähän asia voisi myös selvitä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Re: W126 - ässien päästomittauksia

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti: Onkos Tajuarkistossa jäljellä aikaisempia katsastustodistuksia / päästömittauksia, niistähän asia voisi myös selvitä.
Eipä taida olla, mutta nuo lukuisat nollat ovat jääneet mieleen. Lie kestäneet arvot vuosien mittaan suurinpiirtein samoina? Vai jääkö nuo laput muuten konttorille?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: W126 - ässien päästomittauksia

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Vai jääkö nuo laput muuten konttorille?
Enpäs tiedä, mutta kaipa nuokin tiedot johonkin talteen jäävät ajokilometrien, mahdollisten huomautusten ja muun sälän ohella.
Itse olen kyllä saanut aina jonkun dokumentin mukaan noista häkätuloksista.
Mites on, onko noita perskohtaisia päästöarvoja koskaan mitattu? Tulisiko hylky vaiko peräti lähete klinikalle :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

HVM kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Onneksi olkoon leimasta. Hyvä, eikös ässämuorit nämä ala olemaan laakin pelejä, kun rippi-ikä on ohitettu.
Turhaan siis otit käkättimeen. Kumman version inssi tarjosit (swallow vai facial?) :x
Tarjoilen yleensä spit-version, riippuu vähän miten pitkä parransänki sattuu milloinkin olemaan. :lol:

Ja laakistahan tämä meni läpi nyt jo neljättä kertaa. 8) Seuraavana vuorossa Pirkka-Mersu, näinköhän kramppaa meikäläiseltä poskilihat ennenkuin leima heltiää? :shock:
Nämä repliikit pompsahtivat pahaa-aavistamattomille silmilleni kun hain hakusanoilla äss* ja kats*. Liekö tällä vajaa vuosi sitten käydyllä katsastusaiheisella keskustelulla mitään syy-yhteyttä noihin mitattuihin esimerkillisiin päästöarvoihin? :shock: :oops:

:lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

JuMu S kirjoitti:
HVM kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Onneksi olkoon leimasta. Hyvä, eikös ässämuorit nämä ala olemaan laakin pelejä, kun rippi-ikä on ohitettu.
Turhaan siis otit käkättimeen. Kumman version inssi tarjosit (swallow vai facial?) :x
Tarjoilen yleensä spit-version, riippuu vähän miten pitkä parransänki sattuu milloinkin olemaan. :lol:

Ja laakistahan tämä meni läpi nyt jo neljättä kertaa. 8) Seuraavana vuorossa Pirkka-Mersu, näinköhän kramppaa meikäläiseltä poskilihat ennenkuin leima heltiää? :shock:
Nämä repliikit pompsahtivat pahaa-aavistamattomille silmilleni kun hain hakusanoilla äss* ja kats*. Liekö tällä vajaa vuosi sitten käydyllä katsastusaiheisella keskustelulla mitään syy-yhteyttä noihin mitattuihin esimerkillisiin päästöarvoihin? :shock: :oops:

:lol:
Tiukkaa aikaahan tämä leimalla käynti on: ensin joutuu hoitelemaan yksityisen päästömittaajan tulostamaan kelvollisen lapun, seuraavana on vuorossa katsastusmies. Huomenna on vielä se naistenpäivä - joutuuko sitä vetämään ihan lilat luomeen ennen konttorille menoa? :shock:
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

-84 500SE

CO2 14,0
CO % 1,29
HC ppm 163
O2 1,6

Kuulemma polttaa hyvin katsastussedän mielestä. Sen tekee kyllä :roll:
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

:shock: :shock:

Mitäs tuo HC ppm tarkoittaa? palamattomia hiilivetyjä? Mulla nuo HC ppm lukemat aivan taivaissa, mutta läpi on mennyt katsastuksesta. Mistähän tuo viestii kun HC ppm yli 800 tyhjäkäyntikierroksilla :roll:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

HC Hydro Carbon, eli hiilivety ja olisikohan ppm Parts Per Million eli miljoonasosaa. Tuhannesosa tuntuisi kyllä jotenkin sopivammalta, mutta en saa sitä passaamaan noihin kirjaimiin.

Nuo hiilivedyt ovat palamatonta polttoainetta, eli mitä huonommin kone polttaa ja käy, niin sitä enemmän niitä on. Jollain alle satasen lukemalla alkaa katiton kone käymään mielestäni hyvin, vaikka arvo voisi olla huomattavasti alempikin.

Jos kone ei käy ihan kaikilla tyhjäkäyntiä, niin tuo hc nousee ylös. Tulpat ja koneen yleiskunto vaikuttaa mielestäni tuohon aika paljon. Huonot puristukset ja erityisesti venttiilivika ilmenee huonona käyntinä ja korkeana hc arvona. Tuo 800 kyllä kertoo että siellä on jotain ihan selvästi pielessä ja luulisi sen korjaamalla parantuvan koko auton.
Viimeksi muokannut Perttu K, 10.3.2007 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

raggari kirjoitti::shock: :shock:

Mitäs tuo HC ppm tarkoittaa? palamattomia hiilivetyjä? Mulla nuo HC ppm lukemat aivan taivaissa, mutta läpi on mennyt katsastuksesta. Mistähän tuo viestii kun HC ppm yli 800 tyhjäkäyntikierroksilla :roll:
Vaikuttas käyvän auto "vähän" rikkaalla. Mikäs se kone ja vm. olikaan?
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

raggari kirjoitti::shock: :shock:

Mitäs tuo HC ppm tarkoittaa? palamattomia hiilivetyjä? Mulla nuo HC ppm lukemat aivan taivaissa, mutta läpi on mennyt katsastuksesta. Mistähän tuo viestii kun HC ppm yli 800 tyhjäkäyntikierroksilla :roll:
Jos muut lukemat ok niin vika on luultavimmin sytkäpuolella.
I drive an Opel. What's your excuse?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

"ppm = parts per million by volume", sano Kookle tarkistuslaskennan jälkeen

Edittiä isohiuksisen välimerkki-rakastelijan pyynnöstä :wink:
Kiitos Meli, meinas tulla kirjoitettua soopaa... .. .. taas.
Viimeksi muokannut Rässi66, 10.3.2007 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Rässi66 kirjoitti:"ppc = parts per million by volume", sano Kookle
Mikä ihmeen ppC ? :lol:

PPM = parts per million = miljoonasosa

eli 1000ppm = 1 promille = 0,1%
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

raggari kirjoitti:Mistähän tuo viestii kun HC ppm yli 800 tyhjäkäyntikierroksilla :roll:
Yksinkertaisimmillaan voi olla kyse ilmavuodostakin. Hylkyraja palamattomilla on muistaakseni tonni joten sen puolesta menee kyllä vielä leimasta läpi.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joku torvi voisi kommentoida lintan arvoja, leima noilla kuulemma irtoaa.
Hyvät on, oikein hyvät. 8)

HC-raja on 1000 vuoteen -86 asti, uudemmilla 600 ja vähäpäästöisillä 100.

Yli 500-600 luokkaa oleva HC kertoo että jotain on pielessä.
Ilmavuoto tökkää ensimmäisenä O2-arvoon.
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

dealer kirjoitti:Yli 500-600 luokkaa oleva HC kertoo että jotain on pielessä.
Ilmavuoto tökkää ensimmäisenä O2-arvoon.
Raggarihan ei nuita muita arvoja kuin HC kertonutkaan vai luinko huonosti, oliko muut kunnossa?
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kuluneessa moottorissa myös moottoriöljyä sekoittuu pakokaasuihin nostaen siten palamattomien hiilivetyjen määrää. Öljyhän ei oikeastaan pala auton moottorissa niinkuin ei kelkankaan josta 2-t öljytkin tulevat melkeinpä kaikki HC-päästöinä läpi.

Vaan on kyllä ässässä hyvät arvot.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kiitokset viisaille käsityksieni vahvistamisesta. Itse en noista lukemista juuri ymmärrä, mutta näin maallikonkin silmään ne ovat pienet. Mutisihan tuo katsastusmieskin epäuskoisena jotain kun lappua sihtaili - itse asiassa oikein odotin, että äijä olisi laittanut pillin putkeen ja käynyt varmistamaan asiaa. 8)

Luotetaanko noihin valmiiksi tehtyihin testeihin muuten sokeasti, vai tehdäänkö konttoreilla pistokokeita niiden oikeellisuuden varmistamiseksi? Omat laput on uponneet aina, vaikka aika harvoin teetän testejä muualla kuin katsastuksen yhteydessä. Syy tämän kertaiseen ennakkoon tehtyyn testiin oli sytkäboksin vaihto, varmistin, että toosa ei ole vaikuttanut päästöihin. Maallikko on tollo. :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omat laput on uponneet aina
Sama täällä, tänäänkin oli sama nimi sekä päästölapussa että katsastettavan auton rekisteriotteessa omistajan kohdalla. 8)
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

HVM kirjoitti: Vaikuttas käyvän auto "vähän" rikkaalla. Mikäs se kone ja vm. olikaan?
300SE vm '86 ei kattia

Muut päästölukemat:

CO %: 0,8
CO2: 12,8
HC PPM: 860
O2: 2,1

nuo siis tyhjäkäynnillä
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ei käy liian rikkaalla, siinä tapauksessa CO olisi koholla. 0,8% on pieni
CO-lukema katittomaan autoon.

Imuilmavuoto johonkin sylinteriin aiheuttaa siinä sylinterissä liian laihan seoksen joka ei pala kunnolla -> HC eli palamattomat hiilivedyt kasvaa.

Toinen vaihtoehto on sytkähäikkä jolloin myöskään soppa ei pala.

Vielä mahdollisuutena on venttiilivikaa, mutta ehkäpä tässä tapauksessa tarkistaisin imuilmavuodot.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

Melitos kirjoitti:Ei käy liian rikkaalla, siinä tapauksessa CO olisi koholla. 0,8% on pieni
CO-lukema katittomaan autoon.

Imuilmavuoto johonkin sylinteriin aiheuttaa siinä sylinterissä liian laihan seoksen joka ei pala kunnolla -> HC eli palamattomat hiilivedyt kasvaa.

Toinen vaihtoehto on sytkähäikkä jolloin myöskään soppa ei pala.

Vielä mahdollisuutena on venttiilivikaa, mutta ehkäpä tässä tapauksessa tarkistaisin imuilmavuodot.
Mitenkäs nuo imuilmavuodot voi tarkistella? Onko helppo homma, vai kannattaako viedä jonnekkin korjaamolle jossa kattovat?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

raggari kirjoitti:
Mitenkäs nuo imuilmavuodot voi tarkistella? Onko helppo homma, vai kannattaako viedä jonnekkin korjaamolle jossa kattovat?
Osta vaikka puteli starttipilottia ja suihki sitä imusarjan seutuville. Käynti kovenee kun olet löytänyt vuotokohdan. :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”