Auton hiilidioksiidipäästöt
Auton hiilidioksiidipäästöt
Kuinka voi laskea / mistä tietää oman autonsa hiilidioksiidipäästöt / km? Katsastuksen yhteydessä tehtävässä päästömittauksessa on jotakin häkä- tms. lukemia.
Tuottaako 1 litra bensiiniä palaessaan vastaavan määrän hiilidioksidia? Unohdin mainita että auto on bensiinikäyttöinen...
Ohjekirjasta en löytänyt ko. lukemia, ja auto on vintage-vuosikertaa 1992, eli ei ole merkintää rekisteriotteessakaan...
Kulutus on tosin melko maltillinen, n. 7 litraa menovettä / 100km tietä.
Ohjekirjasta en löytänyt ko. lukemia, ja auto on vintage-vuosikertaa 1992, eli ei ole merkintää rekisteriotteessakaan...
Kulutus on tosin melko maltillinen, n. 7 litraa menovettä / 100km tietä.
Niinpä, bensasta irrotetaan energia hapen avulla.dry kirjoitti: Siis litrasta bensaa tulee melkein 2,5 kg Co²:a
Litra bensiiniä vaatii palaakseen 14kg ilmaa.
Litra ilmaa painaa noin gramman, joten kuutio ilmaa painaa 1kg.
Litra bensaa tarvii siis 14 m³ ilmaa palaakseen.
Ilma yhtyy hiilivedyn (bensan) kanssa ja reaktiosta syntyy palojätteitä johon on sitoutunut ilmasta molekyylejä, josta kertyy sitä painoa.
Niin ja tulee sieltä pakoputkesta muutakin kuin hiilidioksidia.
Kyllä se on pitkälle noin. Tuossa hiilidioksidimolekyylissähän on kaksi atomia happea. Paino menee suhteessa 1 hiiltä ja 2,76 happea. Eli happea tuossa määrässä on sitoutunut noin 1,7 kiloa ja hiiltä vastaavasti noin 635 grammaa.dry kirjoitti:Siis litrasta bensaa tulee melkein 2,5 kg Co²:a
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Suunnilleen noin. Siitä ei ole oikein tietoa, minkä kulutuksen mukaan ne arvot on laskettu, maantie, kaupunki, vai jokin yhdistelmä.
Miksihän vanhoille autoille ei lasketa hiilidioksinipäästöjä virallisten kulutusten mukaan, vaan vero aiotaan lätkäistä painon perusteella. Olisikohan sillä vaikutusta asiaan, että vanha kalusto ei kevyemmän painonsa takia tuota hiilidioksidipäästöjä sen enempää kuin uudetkaan. Itse asiassa päästöt voivat olla jopa pienemmät.
Miksihän vanhoille autoille ei lasketa hiilidioksinipäästöjä virallisten kulutusten mukaan, vaan vero aiotaan lätkäistä painon perusteella. Olisikohan sillä vaikutusta asiaan, että vanha kalusto ei kevyemmän painonsa takia tuota hiilidioksidipäästöjä sen enempää kuin uudetkaan. Itse asiassa päästöt voivat olla jopa pienemmät.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Olisko siellä aken tietokannassa se kokonaispaino selkeimmin saatavilla ja sen lisäksi se on aika yksiselitteinen argumentti.Perttu K kirjoitti:Miksihän vanhoille autoille ei lasketa hiilidioksinipäästöjä virallisten kulutusten mukaan, vaan vero aiotaan lätkäistä painon perusteella.
Ja niistä kulutuslukemista ja niiden "virallisuudestakin" voi olla montaa mieltä, riitojahan siitä vaan syntyis.
Jaa että yksiselitteinen, no painon se kertoo,ei muuta.Timo J kirjoitti: Olisko siellä aken tietokannassa se kokonaispaino selkeimmin saatavilla ja sen lisäksi se on aika yksiselitteinen argumentti.
Mitenkähän uusiin ne noita päästöjä alkaa kaivelemaan,vai onko kylmästi niin että jos ei otteesta nyt löydy niin ei sitten aleta mistään kaivelemaan
Muistaakseni vuodesta 2000 on Co²-päästöt rekisterikirjassa. Epäilisin että jos ei löydy niin sitten painon mukaan. Mutta kukapa noista tietää.AM kirjoitti: Jaa että yksiselitteinen, no painon se kertoo,ei muuta.
Mitenkähän uusiin ne noita päästöjä alkaa kaivelemaan,vai onko kylmästi niin että jos ei otteesta nyt löydy niin ei sitten aleta mistään kaivelemaan
Yksiselitteidyydellä tarkoitin sitä, että kulutuslukemia ilmoitetaan monella tavalla: on EU-keskikulutusta, 60-90-120km/h (mersuissa-->96) ja monta muuta tapaa. Jos niitä aletaan lukemaan niin, että kaikille tulee oikea lukema syrjimättömästi, niin siitä käydään oikeutta vielä vuonna 2870.
Eihän tuo painokaan mitään kerro todellisista päästöistä, mutta antaa suuntaa.
Samaa täällä noidutaan, ajelen Hiluxilla (ja muistelen haikeana E:tä) kunnes vero muuttuu, saa nähdä pitääkö strategia..AM kirjoitti:Se on kyllä kiva kun noita verotusperusteita pantataan
Niinhän ne kyllä pari vuotta sitten sano, että parempi että kaikki muutokset autoverotukseen tulee salaa yöllä kuin pikkuhiljaa ja etukäteen tiedottamalla. Autokauppahan siitä kärsii jos ihmiset tietäisivät tulevat verotusperusteet useamman vuoden sijoituksellensa.
Pahimmassa tapauksessa maksat ensin jostain herkusta nykymallilla korkeat verot, muutoksen tullessa maksat siitä korkeimman mahdollisen käyttöveron + sen arvo tippuu puoleen, kun kukaan ei halua korkeita käyttömaksuja.
Eli ei mitään uutta länsi-rintamalla
Joo, hiilidioksidiin tulee se hiili polttoaineesta ja dioksidi eli kaksi happiatomia palamiseen kuluvasta ilmasta.
Normaalipaineinen ilma (olikohan lämpötila ~20C) muuten painaa noin 1,3kg/kuutiometri.
Kulutuslukemien perusteella on tosiaan vähän vaikeampi määritellä CO2-veroa, koska aikojen saatossa normit ovat vaihdelleet. Lisäksi oikein vanhoihin autoihin ei ole saatavissa luotettavia kulutuslukemia.
Normaalipaineinen ilma (olikohan lämpötila ~20C) muuten painaa noin 1,3kg/kuutiometri.
Kulutuslukemien perusteella on tosiaan vähän vaikeampi määritellä CO2-veroa, koska aikojen saatossa normit ovat vaihdelleet. Lisäksi oikein vanhoihin autoihin ei ole saatavissa luotettavia kulutuslukemia.
I drive an Opel. What's your excuse?