Nastat vaiko kitkat?
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Esim. bemarin 500-sarjassa sellainen on jo(e60/61)Mariini kirjoitti:
Auto tosin oppii vielä tällä vuosikymmenellä tietyn, pienen kääntökulman vastaohjauksen, kuten tiedämme, oikea-aikainen vastaohjaushan ei tarvitse suurta liikettä, kun tämä tulee niin alkuvaiheessa, ettei osa kuljettajista edes tajua alkavaa luistoa, tilanne on selvitetty ilman tarvetta rajumpiin toimiin
Jos ei kulje niin kromaa se.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Olipa taas peilijäätä tänään (23.02.2007) töistä tullessa
Helsingissä Vihdintie ja Kehä I länteen aina kolmostielle saakka kuin luistinrata n. klo 15:30 aikoihin.
Parit valotkin sattui matkalle.
Miulla kun tuo kuulo on semmonen herkkä, niin piti laittaa valoissa laatikko asentoon W ja poistua paikalta, ennen kuin se nastojen korviariipivä raapiminen olisi alkanut kuulumaan vihreiden vaihduttua
Helsingissä Vihdintie ja Kehä I länteen aina kolmostielle saakka kuin luistinrata n. klo 15:30 aikoihin.
Parit valotkin sattui matkalle.
Miulla kun tuo kuulo on semmonen herkkä, niin piti laittaa valoissa laatikko asentoon W ja poistua paikalta, ennen kuin se nastojen korviariipivä raapiminen olisi alkanut kuulumaan vihreiden vaihduttua
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Aletaankos täällä väittelemään?Ari66 kirjoitti:Olipa taas peilijäätä tänään (23.02.2007) töistä tullessa
Helsingissä Vihdintie ja Kehä I länteen aina kolmostielle saakka kuin luistinrata n. klo 15:30 aikoihin.
Parit valotkin sattui matkalle.
Miulla kun tuo kuulo on semmonen herkkä, niin piti laittaa valoissa laatikko asentoon W ja poistua paikalta, ennen kuin se nastojen korviariipivä raapiminen olisi alkanut kuulumaan vihreiden vaihduttua
(nus nus )
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Aina ajankohtainen aihe. Varsinkin näin juhannuksen kynnyksellä.
Faktat puhuvat -->http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tuore+ ... 5236786168
Faktat puhuvat -->http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tuore+ ... 5236786168
Nastat Ostin maanantaina 30.7 Lapin Kumi Oy:stä Rovaniemeltä Nokian Hakkapeliitta 5 talvirenkaat nastoilla. Myyjällä piti pokka hyvin, kun esitin asiani myyntitiskillä; tais olla tulevan talvikauden ensimmäinen talvirengas kauppa! Oli muuten melkein hellepäivä Rollossa: +24c° virallisessa mittarissa lentokentällä, mutta asfaltoidulla teollisuusalueella oli varmaan kuumempaa
Ettei pääse talvi yllättää
Ettei pääse talvi yllättää
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Keski-Euroopan paskakitkat tänään pois alta.
Tilalle sarja 215/70R/15C hintaan 395 € kaikineen alta alle.
Samalla kysäsin Möhköön loppusyksyksi 235/60/16 ........... 912 € shock:
Miten ihmeessä tuollanen ero ?
Hankookeja ei ollut
Tilalle sarja 215/70R/15C hintaan 395 € kaikineen alta alle.
Samalla kysäsin Möhköön loppusyksyksi 235/60/16 ........... 912 € shock:
Miten ihmeessä tuollanen ero ?
Hankookeja ei ollut
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Varmistitko renkaan kyljestä että tarina piti paikkansa?kondivo kirjoitti:Renkaat oli paistolämpöset, kuulemma viime viikolla tulleet tehtaalta. Sillä ostin, kun selviää vähemmillä pelimerkeillä, kuin talven kynnyksellä.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
No kummatko ne nyt JuMun pitäis lankun alle ostaa kieppumaan?
Parit nastapyörät on alla ajeltu loppuun ja nyt ajattelin vaihteeksi hommata nastattomat, kerta noi kaksi viimeistä talvea on olleet enempi lumi- kuin jääkelejä.
Mutta eiköhän toi hankinta realisoidu vasta ensilumien ja -sohjojen jälkeen joskus 2013 puolella...
Parit nastapyörät on alla ajeltu loppuun ja nyt ajattelin vaihteeksi hommata nastattomat, kerta noi kaksi viimeistä talvea on olleet enempi lumi- kuin jääkelejä.
Mutta eiköhän toi hankinta realisoidu vasta ensilumien ja -sohjojen jälkeen joskus 2013 puolella...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Siinäpä se on sanottu... Kaikkihan ajaisi nastoilla jos niiden ei kävisi sääliksi tien kulumista ja sitä myöten omaa lompakkoa. Ja ehkä vähälumisina talvina sitä helvetillistä pölyä jonka nastat varsinkin kaupungissa aiheuttaa. Joku sen tien päällystämisen maksaa.pumba kirjoitti:Nasta renkaat pitäs laittaa verolle,syövät tiet ihan paskaksi
Mutta kuka siitä ottaisi vastuun jos rahat ei nastoihin riitä ja menisi kitkoilla lepikkoon ja henki lähtisi?
Nastoilla täällä olosuhteiden pakosta talvella mennään kun ei ole parempaakaan keksitty.
Täydellisessä maailmassa olisi kolmet renkaat: kesärenkaat, kitkat ja nastat ja alla aina keliin sopivat. Tai ehkä vielä täydellisemmässä kesä- ja kitkarenkaat joista kojelaudan napista saisi kitkoihin nastat päälle tarvittaessa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tasonastat olis se vastaus. Ei syö tietä ennen kuin rengas luistaa ja nasta alkaa tarrata. Nastahan on kuin normaali nasta, mutta ilman ulkonevaa kärkeä. Nastan "runko" on kovametallia ja mallista riippuen vain kanta on alumiininen. Niin kauan kun kumi pitää on ulkonema liki 0. Heti kun alkaa luistaa, kasvaa ulkonema jopa yli 1,5 millimetriin ja nastassa puree huomattavasti suurempi reuna. Siitäpä sen ongelmatkin juontaa, pitovoima on liian suuri, nastat ei pysy reippaassa ajossa. Pitäisi kehittää vartavasten tasonastalle suunniteltu rengas ja nastan ankkurointi kumiin. Rengasvalmistajat ei tähän ole lähteneet syystä tai toisesta. Patentinhakijakin alkaa olla vanha mies jos vielä elää. Ehkä ei enää ole paukkuja markkinoida ideaa. Harmi kun ei netistäkään oikein löydy aiheesta tarinaa tai kuvia.
Ite aikoinaan testirenkaita nastoittelin ja pääsin kokeilemaankin, vakuutti ainakin minut se julumettu pito ja kitkakumin kaltainen hiljaisuus. Laitoinpa kenkiinikin mokomat, ei liukastellut enää ja parketilla saatto kävellä tekemättä jäläkee.
Ite aikoinaan testirenkaita nastoittelin ja pääsin kokeilemaankin, vakuutti ainakin minut se julumettu pito ja kitkakumin kaltainen hiljaisuus. Laitoinpa kenkiinikin mokomat, ei liukastellut enää ja parketilla saatto kävellä tekemättä jäläkee.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Siis tasonastan pää on hieman ulospäin levenevä kartiokas, kokonaan kovametallinen ja kumin kanssa samalla tasolla ilman piikkimäistä kärkeä. Ulkonemaa siis noin nolla mm. Heti kun kumi liukuu jään pinnassa, alkaa nastat kallistumaan ja niiden reuna purra kiinni, ulkonema kasvaa ja samalla pitovoima. Juuri päinvastoin kuin normaalissa kärjellisessä nastassa, joka kallistuessaan painuu ja menettää pitoaan.
+Ei rapinaa, ei tien turhaa kulumista samassa määrin, pienempi rullausvastus, uskomaton pito.
-Nastat ei pysy jos niitä rankaisee raskaalla jalalla. Rengas tulisi suunnitella uudestaan juuri ko. nastatyypille, ts. nastat pitäisi liimata, vulkanoida tai ankkuroida jotenkin eri tavalla kuin normaalit. Kehitysyhteistyötä rengasvalmistajien kanssa ei olla kuitenkaan pystytty luomaan. Syytä en tiedä.
+Ei rapinaa, ei tien turhaa kulumista samassa määrin, pienempi rullausvastus, uskomaton pito.
-Nastat ei pysy jos niitä rankaisee raskaalla jalalla. Rengas tulisi suunnitella uudestaan juuri ko. nastatyypille, ts. nastat pitäisi liimata, vulkanoida tai ankkuroida jotenkin eri tavalla kuin normaalit. Kehitysyhteistyötä rengasvalmistajien kanssa ei olla kuitenkaan pystytty luomaan. Syytä en tiedä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mulla oli...siis oli, yhdessä ronttosessa sellaset tasonastan tapaset nypykät, ne ei sitte pitäny yhtikäs mitään eikä missään, sama ku ois kokoajan ajanu peilijäällä, oli keli tienpinnassa kostea, kunnolla märkä tai kuiva...aina liuku ja ihan odottamattomiin suuntiin.
Sellasia uusnastoitettuja renkaita en ikinä enää laita alle, mulle riitti jäisellä tiellä missä oli ohuelti vettä jäänpäällä kunnon pyörähdys 65km/h:n vauhdista, siinä pyörittiin ku väkkärä kulkineella tien laidasta toiseen ja onneks päädyttiin menosuunnan tien reunaan perä edellä, toki kelikin oli sellainen ettei siinä kovinkaan moni meinannu ajoradalla pysyä, yks rekka oli sen takia topannu pysäkille mistä alkoi sivusuunnassa liukumaan kohti tien keskiosaa, sellasella kelillä ei kitkarenkaistakaan ole yhtikäs mitään hyötyä...ja sellasia kelejä on keväisin ja alkusyksystä tääläkin ollu jokavuos.
Mitä tuohon arin väittämään valoista lähtöön ni sehän on kuskista kiinni ja siittä onko automaatti vai manuaali, automaatilla ku ei tarvii sen vasemman jalan ja kytkimen kanssa ennakoida lähtöä, mutta ihan samalla tavalla se automaatti sutii ja raapii lähtiessä..oli alla sitte nastat tai ei.
Hesan seudulla ku suolataan ajoratoja heti syyskuun alusta jotta siellä ajavat eivät ajaessaan lipsu toisten takapuskureihin tai jopa kanttareihin, sama se kyllä täällä Vaasan suunnalla on, liekkö sitte kyse siittä että nykyautoissa (merkillä ei väliä) on kaikenmaailman turhia ajonvakautus ja esto värkkejä?
Koittakaas ajaa välillä ihan sellasella kulkineella missä ei niitä turhuuksia ole, sitte huomaatte eron uuden ja vähänkään vanhemman kulkineen välillä talviajossa, itteäni ei haittaa vaikka oliskin nastattomat alla, mutta ku vaimokin ajelee samalla kulkineella ja hänellä ei ole niin paljon kokemuksia eri tilanteista ku minulla on ja toinen syy on jälkikasvu joka on melkolailla aina kyydissä, sen takia nastat...nii ja sitte vielä sekin että täällä vaasassa ku suolataan vain päätiet ja nekin vaan suorilta osuuksilta..jos sitäkään, ja hiekkaa ei käytetä oikeen missään ku se keväisin pölisee ja sen pois siivoaminen maksaa paljon...ja kukkahattujen tekokukat kesämökillä lakastuu.
Jokatoinen talvi laitatan uudet nastarenkaat, joka talvi jos edellisen talven ajetut tuntuu ja näyttää huionoilta, ja nastoja en oo nyppiny enää moniin vuosiin pois, ne talvirenkaat ku eivät ole pidoltaan kovin kummosia kevät sateilla ja märällä azvaltilla.
Sellasia uusnastoitettuja renkaita en ikinä enää laita alle, mulle riitti jäisellä tiellä missä oli ohuelti vettä jäänpäällä kunnon pyörähdys 65km/h:n vauhdista, siinä pyörittiin ku väkkärä kulkineella tien laidasta toiseen ja onneks päädyttiin menosuunnan tien reunaan perä edellä, toki kelikin oli sellainen ettei siinä kovinkaan moni meinannu ajoradalla pysyä, yks rekka oli sen takia topannu pysäkille mistä alkoi sivusuunnassa liukumaan kohti tien keskiosaa, sellasella kelillä ei kitkarenkaistakaan ole yhtikäs mitään hyötyä...ja sellasia kelejä on keväisin ja alkusyksystä tääläkin ollu jokavuos.
Mitä tuohon arin väittämään valoista lähtöön ni sehän on kuskista kiinni ja siittä onko automaatti vai manuaali, automaatilla ku ei tarvii sen vasemman jalan ja kytkimen kanssa ennakoida lähtöä, mutta ihan samalla tavalla se automaatti sutii ja raapii lähtiessä..oli alla sitte nastat tai ei.
Hesan seudulla ku suolataan ajoratoja heti syyskuun alusta jotta siellä ajavat eivät ajaessaan lipsu toisten takapuskureihin tai jopa kanttareihin, sama se kyllä täällä Vaasan suunnalla on, liekkö sitte kyse siittä että nykyautoissa (merkillä ei väliä) on kaikenmaailman turhia ajonvakautus ja esto värkkejä?
Koittakaas ajaa välillä ihan sellasella kulkineella missä ei niitä turhuuksia ole, sitte huomaatte eron uuden ja vähänkään vanhemman kulkineen välillä talviajossa, itteäni ei haittaa vaikka oliskin nastattomat alla, mutta ku vaimokin ajelee samalla kulkineella ja hänellä ei ole niin paljon kokemuksia eri tilanteista ku minulla on ja toinen syy on jälkikasvu joka on melkolailla aina kyydissä, sen takia nastat...nii ja sitte vielä sekin että täällä vaasassa ku suolataan vain päätiet ja nekin vaan suorilta osuuksilta..jos sitäkään, ja hiekkaa ei käytetä oikeen missään ku se keväisin pölisee ja sen pois siivoaminen maksaa paljon...ja kukkahattujen tekokukat kesämökillä lakastuu.
Jokatoinen talvi laitatan uudet nastarenkaat, joka talvi jos edellisen talven ajetut tuntuu ja näyttää huionoilta, ja nastoja en oo nyppiny enää moniin vuosiin pois, ne talvirenkaat ku eivät ole pidoltaan kovin kummosia kevät sateilla ja märällä azvaltilla.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Just se.AM kirjoitti:Vipunasta
Pupetilla tuskin on ollut tasonastoja vaan tavalliset joista kärki poikki. Nuita nastoja on testattu ainakin VTT:llä, muutamassa taksissa ja keksijän omassa autossa, kaikki renkaat otettiin testiajon jälkeen talteen. Yhtään myyntirenkaita ei ole ollut mun tietoon.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Uskaltaisin väittää että ESP:t yms. härvelit tuo turvallisuutta vaikka olisi kokeneempikin kuski oli alla sitten nastat tai kitkat. Tokihan suurin osa Suomalaisista on vähän parempia kuskeja kuin Kankkusen Juha mutta uskon silti noiden tuomaan lisäturvaan. Vaatii tietysti sen ettei niitä "ulosmitata" luottamalla että kyllä ESP homman hoitaa. Varsinkin takavetoinen auto+kokematon kuski yhdistelmälle nuo on hyvät...pupetti kirjoitti:liekkö sitte kyse siittä että nykyautoissa (merkillä ei väliä) on kaikenmaailman turhia ajonvakautus ja esto värkkejä?
Viimeksi muokannut AM, 08.10.2012 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin tarkoitinkin lähinnä tasonastan tapaisia nastoja, sellasia jotka menee sinne ihme holkin sisään jos on pehmeä pinta ja kovalla niiden sitte tuli olla esillä ja tarttua pintaan kiinni, kuluivat holkin pinnan tasolle alta aikayksikön.
Ja kyllähän niistä turvalaitteista on hyötyöä, mutta kuten AM jo sanoi että jos niihin luotetaan ku sokea kukko silmättömään kanaan ni sitte niistä ei ole pahemmin hyötyä kokemattomalle kuskille joka menee "yli rajan" eikä ymmärrä niiden käyttörajoja.
Lähinnä olikin kyse siitä että kumpi on parempi nasta vai kitka..sehän selviää ku otetaan 2 uudempaa ja 2 vanhempaa autoa, ja niihin kokenut ja vasta aloitteleva kuski ja koitetaan, myös niin että kummallakin ajaa sellainen joka on ajanut ja ajelee kitkoilla sekä toinen joka tykkää nastoista.
Tähänkin taitaa päteä vanha sanonta: yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, mutta kuka se tykkää kummastakin ja vielä isästä
Ja kyllähän niistä turvalaitteista on hyötyöä, mutta kuten AM jo sanoi että jos niihin luotetaan ku sokea kukko silmättömään kanaan ni sitte niistä ei ole pahemmin hyötyä kokemattomalle kuskille joka menee "yli rajan" eikä ymmärrä niiden käyttörajoja.
Lähinnä olikin kyse siitä että kumpi on parempi nasta vai kitka..sehän selviää ku otetaan 2 uudempaa ja 2 vanhempaa autoa, ja niihin kokenut ja vasta aloitteleva kuski ja koitetaan, myös niin että kummallakin ajaa sellainen joka on ajanut ja ajelee kitkoilla sekä toinen joka tykkää nastoista.
Tähänkin taitaa päteä vanha sanonta: yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, mutta kuka se tykkää kummastakin ja vielä isästä
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.