OUDOT ÄÄNET VÄYKYSSÄ !!!
OUDOT ÄÄNET VÄYKYSSÄ !!!
Tervehdys vaan kaikille !!! Tulipa tuossa viime vuoden loppu puolella hankittua tuollainen E200cdi -12/98. Kaikesta negatiivisesta "julkisuudesta",ko. mallia kohtaan, huolimatta olen ollut melko tyytyväinen hankintaani.
Nytpäs kuitenkin on sitten ruvennut kuulumaan jotain outoa ääntä, mikä saapi aina aikaan kylmiä väreitä tälläisessä vainoharhaisessa ihmisessä.
Ajatuksissani olikin, että josko täältä löytyisi joku "guru" joka välittömästi osaisi kertoa mistä ko. ääni johtuu tai ainankin antamaan jonkinlaisia vinkkejä mistä äänen syntysijoille voisi löytää.
Eli olen paikallistanut äänen auton etu osaan oikealle puolelle, Kuuluu pelkästään ajettaessa ja vauhdin noustessa yli 30. Ääni muistuttaa jonkinlaista hankausääntä, ehkä vielä lähempänä olisi "hitsaus ääni" siis jonkinlainen sirinä. Ääni kuuluu lähes koko ajan mutta pätkii myöskin välillä. (muutaman sekunnin pausseja) Rengas/vanne ei ainakaan näyttäisi hankaavan mihinkään, jarrujenkaan pintapuolinen tarkastelu ei valaissut asiaa yhtään,pyörä ei klappaa, mikään ei myöskään tunnu ylikuumenevan, eikä ylimääräisiä hajujakaan ole. :lamppu: onko ideoita
Nytpäs kuitenkin on sitten ruvennut kuulumaan jotain outoa ääntä, mikä saapi aina aikaan kylmiä väreitä tälläisessä vainoharhaisessa ihmisessä.
Ajatuksissani olikin, että josko täältä löytyisi joku "guru" joka välittömästi osaisi kertoa mistä ko. ääni johtuu tai ainankin antamaan jonkinlaisia vinkkejä mistä äänen syntysijoille voisi löytää.
Eli olen paikallistanut äänen auton etu osaan oikealle puolelle, Kuuluu pelkästään ajettaessa ja vauhdin noustessa yli 30. Ääni muistuttaa jonkinlaista hankausääntä, ehkä vielä lähempänä olisi "hitsaus ääni" siis jonkinlainen sirinä. Ääni kuuluu lähes koko ajan mutta pätkii myöskin välillä. (muutaman sekunnin pausseja) Rengas/vanne ei ainakaan näyttäisi hankaavan mihinkään, jarrujenkaan pintapuolinen tarkastelu ei valaissut asiaa yhtään,pyörä ei klappaa, mikään ei myöskään tunnu ylikuumenevan, eikä ylimääräisiä hajujakaan ole. :lamppu: onko ideoita
Terve vaan itsellesikin.
En ole mikään guru, mutta ensimmäinen arvaus olisi pyörän laakeri. Kehoittaisin sinua tarkistamaan mitä pikimmin esim. sen etu oikean (ulomman) laakerin kunnon. Samalla kannattaa voidella ja tarkistaa laakeri toiseltakin puolelta. Voit olla tyytyväinen jos se laakeri tuolla tavalla vähän varoittelee. Se voisi nimittäin mennä aivan äkistikin ja varoittamatta ihan säpäleiksi (ellei ole muistanut seurata laakerin voitelua, joka ei nimittäin taida kuulua edes normaaliin huolto-ohjelmaan).
En ole mikään guru, mutta ensimmäinen arvaus olisi pyörän laakeri. Kehoittaisin sinua tarkistamaan mitä pikimmin esim. sen etu oikean (ulomman) laakerin kunnon. Samalla kannattaa voidella ja tarkistaa laakeri toiseltakin puolelta. Voit olla tyytyväinen jos se laakeri tuolla tavalla vähän varoittelee. Se voisi nimittäin mennä aivan äkistikin ja varoittamatta ihan säpäleiksi (ellei ole muistanut seurata laakerin voitelua, joka ei nimittäin taida kuulua edes normaaliin huolto-ohjelmaan).
Nonniin! Löytyihän täältäkin vähän vahvistusta. Ei nimittäin ole ihan tuulesta temmattu tuo mitä edellä kirjoitin.Tsekkaas mienaan tämä, jossa "gurumpaa" kertomaa (karua tosin sekin):
viewtopic.php?t=4304
(Toivottavasti toimii linkkinä)
viewtopic.php?t=4304
(Toivottavasti toimii linkkinä)
Rasvakuppi irrotettu ja terveeltä näytti sieläkin, vihreät mömmöt oli jo joku kaapinu ja lisänny terveen näköiset rasvat.
Laakerin irrotus projekstille nyt ei vaan meinaa löytyä aikaa. Kuin vasta ensi viikolla ja sitä ennen olis vielä 1000 kilsan ajot edessä
Tosin varmaan on jo tuo ääni ilmoittanut olemassa olostaan ainakin 500 kilsan verran, välillä enemmän ja välillä vähemmän, ja välillä pois kokonaan.
No ehkäpä seuraava vaihe on tuupovaaran shellillä osia odotellessa
Laakerin irrotus projekstille nyt ei vaan meinaa löytyä aikaa. Kuin vasta ensi viikolla ja sitä ennen olis vielä 1000 kilsan ajot edessä
Tosin varmaan on jo tuo ääni ilmoittanut olemassa olostaan ainakin 500 kilsan verran, välillä enemmän ja välillä vähemmän, ja välillä pois kokonaan.
No ehkäpä seuraava vaihe on tuupovaaran shellillä osia odotellessa
Kyllä kai jotain osviittaa saa myös kuulostelemalla. Vääntelee ensin jarrupalat irti levyistä tai ottaa ne irti, etteivät ne hankaa levyyn ja sitten pyörittelee napaa. Jos ylimääräistä välystä tunnu eikä pyöritellessä kuulu mitään laahausta tai jurinaa, niin luulisi laakerien olevan suht iskussa.
Lämpeneekö napa ajossa (jos onnistuu ajelemaan ilman isompia jarrutteluja, niin navan pitäisi olla suht viileä)?
t.
Risto
Lämpeneekö napa ajossa (jos onnistuu ajelemaan ilman isompia jarrutteluja, niin navan pitäisi olla suht viileä)?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Samaa täälläkin 98 väykys. Pieni sirittävä ääni joka kuuluu vain pakkasen ollessa -20 kylmemmällä puolella ja 40-50 nopeudes alkaa katkova siritys ja hieman kovenee nopeuden noustessa. Apukuskin puolelle paikansin mutta kun sitten oli apukuskia messissä niin hän paikansi sen enemmänkin kuskin puolelle. Vanhassa passatissa ja audissa samanmoinen ääni liittyi aina pakkasella nopeusmittarin toimintaan. Mikä lie tässä 300 TDT:ssa nopeusmittarimekanismi? ja äänen aiheuttaja. Pyörän laakeri täytyy ottaa seurantaan
Ei se kyl sieltä oikein kuulu. Hiljan avasin ja vaihdoin lampun siihen kattovaloon mut täytyy vielä sitäkin tutkia. Alhaalta vaihdekepin nupin suunnasta jostain. Siis aamulla kun 30 pakkasta niin häiritsee. Päivällä kun 15 pakkasta niin ei kuulu mitään... olen ajatellut että pakkasen panemaa ääntä joka kuuluu asiaan näillä keleillä, mutta kyllä se silti huolettaakin
Joo, ei ollut pyörän navat kuumentuneet, ja paremmin paikallistettuna, tuo ääni tosiaan kuuluukin auton keski vaihelta koviten.
No jos se ei ole mikään suojapelti mikä sielä hankaa kardaaniin tai jotain, niin eiköhän se sitten tuo laakeri ole.
Jotenkin turvallisemmin mielin tässä uskaltaa tienpäälle, kun ei ainakaan tarvi pelätä että etupyörä tipahtaa matkalle, mutta kaipa tuollekkin ensitilassa jotain pitäisi tehdä, vai onko tosiaan vaan niin, että pakkasilla ääntelee vaikkei vielä vaihtoa vaadikkaan.
No jos se ei ole mikään suojapelti mikä sielä hankaa kardaaniin tai jotain, niin eiköhän se sitten tuo laakeri ole.
Jotenkin turvallisemmin mielin tässä uskaltaa tienpäälle, kun ei ainakaan tarvi pelätä että etupyörä tipahtaa matkalle, mutta kaipa tuollekkin ensitilassa jotain pitäisi tehdä, vai onko tosiaan vaan niin, että pakkasilla ääntelee vaikkei vielä vaihtoa vaadikkaan.
Luulisi silloin sirinä kuuluvan peilin suunnasta. Aamusella oikein korvat höröllä asiaa yritin paikallistaa ja kyllä se peilin suunta oli hiljaa. Mutta hyvä tietää tulevan varalle siitäkin suunnastaAri66 kirjoitti:Siellä peilin juuressa on semmonen pieni flekti, joka kierrättää ilmaa lämpötila-anturille.
Jollain on joskus sekin sirinää aiheuttanut.
Kardaanin suunta on vahvimmin epäilty äänen aiheuttaja, luulisin. Pyörän napa ei kuumentunut 80 km matkalla. Nyt aamusella kun oli reilu 30 astetta pakkasta niin ääntä oli enemmän. Eilen 12 asteen päivälämmössä ei lainkaan. Liekö se kardaanin tukilaakeri kumien sisäs, joten jos kumi menee kovaks kylmäs niin välittää myös ääntä herkästi... Volvossa taisi olla niin... Yritän siis laittaa pakkasen piikkiin ääniongelmaa ja siirtää auton alle menon lämpimämpään aikaan. Toivottavasti ei tule ylläreitä
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ari66 kirjoitti:Siellä peilin juuressa on semmonen pieni flekti, joka kierrättää ilmaa lämpötila-anturille.
Jollain on joskus sekin sirinää aiheuttanut.
Juu mainitsin tuon, kun kerroit vain että ei saa tolkkua kummalta puolelta kuuluu. Et sitä, että ylhäältä vai alhaalta.iglu kirjoitti: Luulisi silloin sirinä kuuluvan peilin suunnasta. Aamusella oikein korvat höröllä asiaa yritin paikallistaa ja kyllä se peilin suunta oli hiljaa. Mutta hyvä tietää tulevan varalle siitäkin suunnasta
Siitä päättelin että keskeltä, mutta keskellähän se kardaanikin on....
Samaa juttua ihmettelin tuossa omassanikin, kun ajeli tuolla Pudasjärven suunnalla, kovilla pakkasilla, siritys kuului hantin puolelta, eikä ollut lämppärin moottori, koska moottorin kierrokset vaikutti äänen taajuuteen.iglu kirjoitti:Samaa täälläkin 98 väykys. Pieni sirittävä ääni joka kuuluu vain pakkasen ollessa -20 kylmemmällä, tässä 300 TDT:ssa
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
No just tänään samalainen homma -98 290d:ssä. Kuulostaisi, että ääni lähtee keskisuulakkeiden tienoolta ja vaikuttaa "tuulen suhinalta, ujellukselta, pienen laakerin ujellukselta..."?? Mutta, mikä ihmeellistä reagoi kaasun painallukseen, ja vauhtia pitää olla vähän reilut 60km/h jotta alkaa kuulumaan.
Ei kait sen pienen flektin ääni ole vaudista tai kaasun painalluksesta riippuvainen? Myös lehdet yms. on periaatteessa poissuljettu vaihtoehto, mistä ne sinne kanavaan olis päässyt ja miten ne kaasunpainallukseen reagoisivat? Ajeltiin varmaan kymmenkunta kilsaa ja etsittiin ja ihmeteltiin?
Ei kait sen pienen flektin ääni ole vaudista tai kaasun painalluksesta riippuvainen? Myös lehdet yms. on periaatteessa poissuljettu vaihtoehto, mistä ne sinne kanavaan olis päässyt ja miten ne kaasunpainallukseen reagoisivat? Ajeltiin varmaan kymmenkunta kilsaa ja etsittiin ja ihmeteltiin?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 07.1.2007 16:31
Eikös tuo ole Orkis varuste, navigaattorilla ja puhelimella sama antenni katolla.Ari66 kirjoitti: Mutta toteaisin, että orkkisvarusteisessa ei ole mitään antenneja ulkopuolella. Ainoa korista ulkoneva on keulatähti.
354 antenna on roof centre rear for standard D-net telephone .
189 021 022 220 228 242 249 260 275 293 345 352 354 404 405 414 543 550 581 600 611 612 673 681 691 774 792 801 813 819 854 873 876 877 954 988 W10
Minulla samansuuntaisia kolahduksia etupäässä. Todettiin että toinen etutolppa oli vuotanut kuiviin. Vaihdon jälkeen loppui kolahtelu etupäässä. Vikaa etsiessä kuitenkin käytiin kyllä läpi kaikkia noita edellämainittuja, liikkivia osia kun on todella paljon ripustukseen liittyen.Kai tän voi tähän jatkoks laittaa.
Etupäässä kolahtelee välillä jokin...
Kolahduksia tuntuu kuuluvan kummaltakin puolelta edestä, varsinkin kun kääntyy ja osuu töyssy kohdalle.
Puslia menossa...?