Hitsaus-topic
Hitsaus-topic
Foorumi on väärällään toinen toistaan surkeampia räkäsauman vetäjiä, mutta meillä ei ole siitäkään huolimatta ensimmäistäkään topikkia jossa valehdellaan hitsauksesta, vai onko? Jos on niin miksi, jos ei niin miksi?
No, avataan topic, tai tehdään seitsämäs samaa aihetta käsittelevä.
Ensimmäinen kimurantti kysymys:
Miksi Migillä ei saa tarttumaan rautaa alumiiniin? Kummastakin metallista lähtee kolina kun niitä hakkaa lattiaan periaatteessa samasta tavarasta kyse
Johtuuko tämä erilaisesta sulamislämpötilasta, vai ovatko nämä metallit keskenään kuin läski ja vesi ilman emulgaattoria ne eivät toisiinsa sotkeennu
No? Vastausta ja kiireellä, aikaa minuutti!
No, avataan topic, tai tehdään seitsämäs samaa aihetta käsittelevä.
Ensimmäinen kimurantti kysymys:
Miksi Migillä ei saa tarttumaan rautaa alumiiniin? Kummastakin metallista lähtee kolina kun niitä hakkaa lattiaan periaatteessa samasta tavarasta kyse
Johtuuko tämä erilaisesta sulamislämpötilasta, vai ovatko nämä metallit keskenään kuin läski ja vesi ilman emulgaattoria ne eivät toisiinsa sotkeennu
No? Vastausta ja kiireellä, aikaa minuutti!
Re: Hitsaus-topic
Niin, tuohan se syy taitaa olla. Eipä taida rautaa ja allumiinia naitettua kuin sikapaskalla. Onkohan mikkiin alumiinilankaa? ei kai.HVM kirjoitti:
Johtuuko tämä erilaisesta sulamislämpötilasta, vai ovatko nämä metallit keskenään kuin läski ja vesi
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
Re: Hitsaus-topic
Onhan sitä, tosin kun alumiiniä hitsataan mikillä, pitää hitsattavista kohdista hioa oksiidipinta poisahonen v kirjoitti: Onkohan mikkiin alumiinilankaa? ei kai.
En nyt muista monessako tunnissa se hiottu kohta oksidoituu uudestaan, elikkä hitsattava hetimiten hionnan jälkeen.
Re: Hitsaus-topic
Kyllä mikkiin alumiinilankaa löytyy, ja menetelmä on ihan yhtä yleinen ja toimiva kuin teräksen hitsauksessa.ahonen v kirjoitti: Niin, tuohan se syy taitaa olla. Eipä taida rautaa ja allumiinia naitettua kuin sikapaskalla. Onkohan mikkiin alumiinilankaa? ei kai.
Sikapaskalla tuskin tarttuu kovin hyvin, mutta dynamiitillä venäläiset on tavanneet ne liittää toisiinsa.
Teräslevyn päälle vaan alumiinilevy ja "runsaasti" rähjähteitä päälle.
Paine iskee levyjen molekyylit toistensa ympärille niin tiukasti, että vastaa hyvätasoista hitsausta.
Näin on mm. tehty laivoja, joissa on alumiinirakenteiset hytit ym. "päällirakenteet".
Suosittelen toki kokeilemaan tätäkin Lempäälän testi-laporatoriossa, jos ei mig-hitsaus onnistu
Re: Hitsaus-topic
Juu, ihan ehottomasti kokeillaan tämäkin. Lempäälän Tynämiitti-Tauno alottaa nyt homman poistumalla takaoven kautta työpaikaltaan, nyysimällä Bauhaussista pulttisakset ja kommandopipon, sekä kääntämällä TVH:n tynämiitti-katiskan. Tästä se lähtee!Timo J kirjoitti:Teräslevyn päälle vaan alumiinilevy ja "runsaasti" rähjähteitä päälle.ahonen v kirjoitti: Niin, tuohan se syy taitaa olla. Eipä taida rautaa ja allumiinia naitettua kuin sikapaskalla. Onkohan mikkiin alumiinilankaa? ei kai.
Paine iskee levyjen molekyylit toistensa ympärille niin tiukasti, että vastaa hyvätasoista hitsausta.
Suosittelen toki kokeilemaan tätäkin Lempäälän testi-laporatoriossa, jos ei mig-hitsaus onnistu
Olen hitsannut alumiinia rautaan
Eräs projekti oli lapsuudessa liittää valmtin pakoputksee alumiinijatko. Homma onnistui halpamigilla ja ydintäytelangalla. Vaati usemman yrityksen, alumiini kun meinasi aina roiskahtaa pois. Lopulta pitävä sauma syntyi ja testasin aikaansaannostani taittamalla putkea. Alumiini jatkorapsahti ja tippui lattialle.
Alumiinin hitsaaminen tavallisella räkämigillä on täysin mahdollista. Saumasta ei tule kovin sileä, eikä luja. M.O.T
Eräs projekti oli lapsuudessa liittää valmtin pakoputksee alumiinijatko. Homma onnistui halpamigilla ja ydintäytelangalla. Vaati usemman yrityksen, alumiini kun meinasi aina roiskahtaa pois. Lopulta pitävä sauma syntyi ja testasin aikaansaannostani taittamalla putkea. Alumiini jatkorapsahti ja tippui lattialle.
Alumiinin hitsaaminen tavallisella räkämigillä on täysin mahdollista. Saumasta ei tule kovin sileä, eikä luja. M.O.T
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Jaaha Rässi näkyikin jo ajavan tuosta ohi, omituisesti mulju silmät mitä näin siittä kommandopipon raosta.
Pannaanpa toinen kysymys hetiperään ettei aihe kylmene.
Miten sitä muovia sitten hitsataan? Millasilla vehkeillä? Joku hehkutulppa varren päässä jolla sulatellaan? Käytetäänkö siinä jotain apuaineita vaiko vaan sulatetaan? Voiko mitä tahansa muoveja hitsata? Onko se ollenkaan miesten työtä? Minen tiiä kun mun autoissa on vaan rautaa ja romia.
Pannaanpa toinen kysymys hetiperään ettei aihe kylmene.
Miten sitä muovia sitten hitsataan? Millasilla vehkeillä? Joku hehkutulppa varren päässä jolla sulatellaan? Käytetäänkö siinä jotain apuaineita vaiko vaan sulatetaan? Voiko mitä tahansa muoveja hitsata? Onko se ollenkaan miesten työtä? Minen tiiä kun mun autoissa on vaan rautaa ja romia.
Tää on ihan kohta valmis.
Minä oon käsittäny että se olis semmonen kolvin tapanen jolla muovia "hitsataa" eli sulatetaan. Jos jotain puskurin halkeamia hitsailee, niin eiköhän niihin lisäainetta lykätä mää mitään tiiä, kuha arvailenA. Hara kirjoitti: Miten sitä muovia sitten hitsataan? Millasilla vehkeillä? Joku hehkutulppa varren päässä jolla sulatellaan? Käytetäänkö siinä jotain apuaineita vaiko vaan sulatetaan?:lol:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Niin hitsaaminenhan on sitä, jossa perusainekin sulaa lisäaineen lisäksi. Juottaminen taas sitä jossa ainoastaan lisäaine käy sulana.
Lähes kaikki kiinteät aineet ovat juotettavissa keskenään. Hitsaaminen taas on astetta hifimpää hommaa. Älä kuitenkaan kokeile kotona.
Edit:
Ja vielä siihen alkuperäiseen kyssäriin. Alumiinin hitsuunhan tekee extreme-hommaksi mm se, että väri ei muutu lämmitettäessä kuten raudan johdannaisilla. Lämpenee, lämpenee ja seuraavaksi lorahtaa lattialle.
Alumiini sulaa siinä palttiarallaa 500 celciuksen kinttaalla, mutta alumiinioksidi vasta jossain tuhannen asteen kieppeillä. Senkin takia se kantsii hioa ensin pois. Ennenkuin alkaa hitsaushommiin, täytyy tietää juuri sen alumiiniseoksen "hivenainepitoisuudet". Magnesium, pii ja muut oheisvitamiinit vaikuttavat hitsattavuuteen vähän niinkuin näkkärinpalaset morsiusvuoteessa.
Lähes kaikki kiinteät aineet ovat juotettavissa keskenään. Hitsaaminen taas on astetta hifimpää hommaa. Älä kuitenkaan kokeile kotona.
Edit:
Ja vielä siihen alkuperäiseen kyssäriin. Alumiinin hitsuunhan tekee extreme-hommaksi mm se, että väri ei muutu lämmitettäessä kuten raudan johdannaisilla. Lämpenee, lämpenee ja seuraavaksi lorahtaa lattialle.
Alumiini sulaa siinä palttiarallaa 500 celciuksen kinttaalla, mutta alumiinioksidi vasta jossain tuhannen asteen kieppeillä. Senkin takia se kantsii hioa ensin pois. Ennenkuin alkaa hitsaushommiin, täytyy tietää juuri sen alumiiniseoksen "hivenainepitoisuudet". Magnesium, pii ja muut oheisvitamiinit vaikuttavat hitsattavuuteen vähän niinkuin näkkärinpalaset morsiusvuoteessa.
Viimeksi muokannut JuMu S, 21.2.2007 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kyllä se vissiin täällä pitäisi olla, ainakin syylärin vaihdosta horistaan ympäri foorumia. Tässä lie nyt ongelmana "vaikeahko" haettavuus - topikin nimi saattaa olla vaikka "E*inahka-Elmon zyyläri-dobix".Rässi66 kirjoitti:Minne helekkariin se syylärin-hitsaus topikki jäi?
Onko se siellä mesemiesten kirpparilla vielä?
Siinä meinaan hitsattiin muovia oikee verenmakusuussa.
Niiolikin:HVM kirjoitti: "E*inahka-Elmon zyyläri-dobix".
viewtopic.php?t=433&highlight=r%E4ssille+haaste
Heikki
Tuosta ei ollenkaan selvinnyt tehtiinkö sille syylärille milloinkaan painekoetta? Siellähän tuo oli toki tallinnurkassa hyvin tallella kun viimeksi kävin.heikki5 kirjoitti:Niiolikin:HVM kirjoitti: "E*inahka-Elmon zyyläri-dobix".
viewtopic.php?t=433&highlight=r%E4ssille+haaste
Tää on ihan kohta valmis.
Juu, tehtiin painekoe tuossa jokuaika sitten. Vuoti niin per*eleesti!
Sisärakennekkin oli kärsinyt vakavia vammoja ja koko yläpää pullistui huomattavasti ennekuin hitsisauma ratkesi.
Osasyy testin feilaamiseen voip olla dildukoille säädetty kompressorin painekkin,
ei kai siellä auton syylärissä 12bar ole kovinkaan yleistä?
Sikatötkä-tiiviste näytti kyllä puolestaan hyvinkin kestävältä.
Sisärakennekkin oli kärsinyt vakavia vammoja ja koko yläpää pullistui huomattavasti ennekuin hitsisauma ratkesi.
Osasyy testin feilaamiseen voip olla dildukoille säädetty kompressorin painekkin,
ei kai siellä auton syylärissä 12bar ole kovinkaan yleistä?
Sikatötkä-tiiviste näytti kyllä puolestaan hyvinkin kestävältä.
Pro HVM
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
Joo, kyllä sitä alumiinia on mustaan rautaan hitsailtu.
Terv. tzzzt olisko ollu nro 538 vm. 2001
Terv. tzzzt olisko ollu nro 538 vm. 2001
Älkää polttako itteenne loppuun!