Akku tyhjenee
Akku tyhjenee
Mersu (220 CDI) seisoi viikon, ei inahtanutkaan sen jälkeen.
Ei lähtenyt edes kaapeleilla käymään (otin kompurasta apuvirtaa).
Vaihdoin uuden akun, ajelin noin 1000km.
Taas auto seisoi viikon ja ei ihanhtanutkaan.
Eli akku purkaantuu jostakin.
Mistähän lähtis etsimään, ei viittis heti Veholle valohoitoon viedä.
Onko muilla ollut saman tyyppisiä onkelmia
ei jaksais yleismittarilla tuonne pakkaseen mennä seisomaan ja sulakkeita nyhtämään, on siellä niin pimeetäkin.
Edittiä muutin otsikkoa
Ei lähtenyt edes kaapeleilla käymään (otin kompurasta apuvirtaa).
Vaihdoin uuden akun, ajelin noin 1000km.
Taas auto seisoi viikon ja ei ihanhtanutkaan.
Eli akku purkaantuu jostakin.
Mistähän lähtis etsimään, ei viittis heti Veholle valohoitoon viedä.
Onko muilla ollut saman tyyppisiä onkelmia
ei jaksais yleismittarilla tuonne pakkaseen mennä seisomaan ja sulakkeita nyhtämään, on siellä niin pimeetäkin.
Edittiä muutin otsikkoa
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Onko vika löytynyt?
Mulla meinaan olisi juuri työmaalla samanlainen tapaus. Elikkäs virrankulutus on kokoajan n.35-40amppeeria. Otin jo hehkureleen, laturin, takalasin lämmittimen ja penkinlämmittimet irti. Edelleen kulutus on samaa luokkaa! Mikään rele tai boxi ei lämpene, mistään ei nouse savua, kaikki toimii muutenkin normaalisti. Vikamuistissa ei tallennettua eikä olemassa olevaa vikaa (paitsi KLA:ssa : Jalkatilan läpät, oikea ja vasen. Moottori jumittaa tai on raskasliikkeinen) Mutta tuo kyseinen vikahan niissä on kaikissa...
Eli jos vika on sun tapauksessa löytynyt, niin haluatko kertoa meille muillekkin?
Myös muut saa tietysti heitellä arvailujaan mihin virtaa menee nuon perkeleesti.
Niin ja se auto on W203, 200CDI olikohan joku vm-03 tai jotain.
Mulla meinaan olisi juuri työmaalla samanlainen tapaus. Elikkäs virrankulutus on kokoajan n.35-40amppeeria. Otin jo hehkureleen, laturin, takalasin lämmittimen ja penkinlämmittimet irti. Edelleen kulutus on samaa luokkaa! Mikään rele tai boxi ei lämpene, mistään ei nouse savua, kaikki toimii muutenkin normaalisti. Vikamuistissa ei tallennettua eikä olemassa olevaa vikaa (paitsi KLA:ssa : Jalkatilan läpät, oikea ja vasen. Moottori jumittaa tai on raskasliikkeinen) Mutta tuo kyseinen vikahan niissä on kaikissa...
Eli jos vika on sun tapauksessa löytynyt, niin haluatko kertoa meille muillekkin?
Myös muut saa tietysti heitellä arvailujaan mihin virtaa menee nuon perkeleesti.
Niin ja se auto on W203, 200CDI olikohan joku vm-03 tai jotain.
Onkohan mulla sama vika?
Mutta asiaan eli ei lähtenyt Mersu käyntiin (MB 220 Cdi Sportcoupe -01) illalla duunipaikan parkkikselta. Siis virtaa ei tullut lainkaan ei edes avannut keskuslukituksen ovia yms. No hinurilla himaan akku lataukseen ja avot kävi taas. No pari päivää myöhemmin oli akku taas tyhjä. No eikun minä uutta akkua ostamaan ja akku kiinni tyytyväisenä auton rattiin nyt toimii.. ei taaskaan virtaa eli akku uusittu mutta ongelma jäi. Nyt sitten vika lienee laturissa, mutta miten saan sen varmistettua tai onko muita vaihtoehtoja? joku oikarihan se tietty voi olla kun akku menee tyhjäksi. Mutta kertokaahan joku mitä pitäisi tehdä?
Tervetuloa foorumille nyt ihan ekana!
Mittaappa lataako se ja kuinka paljon? Joku 14,4V pitäisi löytyä koneen käydessä.
Jos lataa OK, niin joku tsydeemi makaa päällä ja syö virrat.
Virrankulutusmittaus kaikki vehkeet pimeänä kertoisi tämän kyllä.
Siinä on vaan semmonen homma, et saattaa pikkunen yleismittari kärähtää tosi nopsaa.
Mittaappa lataako se ja kuinka paljon? Joku 14,4V pitäisi löytyä koneen käydessä.
Jos lataa OK, niin joku tsydeemi makaa päällä ja syö virrat.
Virrankulutusmittaus kaikki vehkeet pimeänä kertoisi tämän kyllä.
Siinä on vaan semmonen homma, et saattaa pikkunen yleismittari kärähtää tosi nopsaa.
Pro HVM
Tervetuloa foorumille, lepardi !
Autosta pitäisi mitata latausjännite.
Auton käydessä akun napojen välissä pitää olla 13-14 volttia.
Toinen vaihtoehto on se, että joku virrankuluttaja jää päälle sammutettuasi auton - onko mitään asennuksia tehty vastikään ?
Edit: Mistäs Rässi nyt tuota nopeutta on saanut ?
Autosta pitäisi mitata latausjännite.
Auton käydessä akun napojen välissä pitää olla 13-14 volttia.
Toinen vaihtoehto on se, että joku virrankuluttaja jää päälle sammutettuasi auton - onko mitään asennuksia tehty vastikään ?
Edit: Mistäs Rässi nyt tuota nopeutta on saanut ?
Laturi toimii täysin se on mitattu nyt, eli mikäs seuraava operaatio? Ja tietääkö joku sulakekaavion suomenkielistä sijaintia taikka sitten osaa suomentaa moisen? Kiittäen jo etukäteen loistavista avuistanne!dealer kirjoitti:Tervetuloa foorumille, lepardi !
Autosta pitäisi mitata latausjännite.
Auton käydessä akun napojen välissä pitää olla 13-14 volttia.
Toinen vaihtoehto on se, että joku virrankuluttaja jää päälle sammutettuasi auton - onko mitään asennuksia tehty vastikään ?
Aha, just ... uusi akku kuten kerroitkin ja toimiva laturi, siitä huolimatta virta loppuu kun auto seisoo päivän pari.
Jokin purkaa akkua, pihtiampeerimittarilla olisi helppoa tarkistaa minkäverran virtaa katoaa ja siitä ehkä päätellä jotain.
Samaten mittarin ollessa kiinni voi irrotella sulakkeita yksi kerrallaan; jos jonkin sulakkeen kohdalla kulutus lakkaa vikaa voi etsiä sähkövarusteista jotka ovat sen "takana".
Jokin purkaa akkua, pihtiampeerimittarilla olisi helppoa tarkistaa minkäverran virtaa katoaa ja siitä ehkä päätellä jotain.
Samaten mittarin ollessa kiinni voi irrotella sulakkeita yksi kerrallaan; jos jonkin sulakkeen kohdalla kulutus lakkaa vikaa voi etsiä sähkövarusteista jotka ovat sen "takana".
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Noita pihtiampeerimittareita ei ole yleensä joka pojalla, mutta yleensä normi yleismittarissa on 10 A riittävä virran mittaus (johdot oikeisiin reikiin mittarissa ja valitsin oikeaan asentoon) Siis rautalangasta--> akun - kenkä irti, mittarin johdot akun navan ja akkukengän väliin, johtojen värillä ei niin väliä jos ovat väärin näyttää väin - merkkisenä virran. Sitten vain sulakkeita napsimaan irti --> kun kulutus putoaa lähes nolllille on "virtasyöppö" löydetty
Kaveri on suureksi avuksi tässä hommassa! Huomioi myös sisävalojen aiheuttama kulutus ovet auki ja jos kulutus yli 10 A mittari ei kestä vaan siitä pääsee "toiminta savu" pihalle Akunkengän irroitus vaiheessa kokeile paljonko kipinöi jos on voimakasta kipinää voi olla yli 10 A --> pihtimittaria tarvitaan
Kaveri on suureksi avuksi tässä hommassa! Huomioi myös sisävalojen aiheuttama kulutus ovet auki ja jos kulutus yli 10 A mittari ei kestä vaan siitä pääsee "toiminta savu" pihalle Akunkengän irroitus vaiheessa kokeile paljonko kipinöi jos on voimakasta kipinää voi olla yli 10 A --> pihtimittaria tarvitaan
Juu ilmeisesti pihtimittari on huomenna tallissa tutkimassa ongelmia, kiitos kaikille avun antajille, ja jos mahdollista niin lisää tyhmiä kysymyksiä saa ilmeisesti esittää jatkossakin. Todella loistavaa tällainen palvelu teiltä kaikilta, kyllä internet on niin kätevä keksintö. Raportoin tutkimuksia kunhan välineet testaamiseen ovat tallilla. Joku isompi syöppö se taitaa olla kun akun miinus kenkä on irti ja laitat sen takasiin ladattuun akkuun lyö se kovasti kipinää. Ja akku menee siis tyhjäksi nopeasti todellakin noin kahdessa tunnissa ei akussa ole enään pihaustakaan!Cool Hand Saku kirjoitti:Noita pihtiampeerimittareita ei ole yleensä joka pojalla, mutta yleensä normi yleismittarissa on 10 A riittävä virran mittaus (johdot oikeisiin reikiin mittarissa ja valitsin oikeaan asentoon) Siis rautalangasta--> akun - kenkä irti, mittarin johdot akun navan ja akkukengän väliin, johtojen värillä ei niin väliä jos ovat väärin näyttää väin - merkkisenä virran. Sitten vain sulakkeita napsimaan irti --> kun kulutus putoaa lähes nolllille on "virtasyöppö" löydetty
Kaveri on suureksi avuksi tässä hommassa! Huomioi myös sisävalojen aiheuttama kulutus ovet auki ja jos kulutus yli 10 A mittari ei kestä vaan siitä pääsee "toiminta savu" pihalle Akunkengän irroitus vaiheessa kokeile paljonko kipinöi jos on voimakasta kipinää voi olla yli 10 A --> pihtimittaria tarvitaan
Kuulostaa melkoselta syöpöltä sitten... Laturin diodit oikosessa?lepardi kirjoitti: Ja akku menee siis tyhjäksi nopeasti todellakin noin kahdessa tunnissa ei akussa ole enään pihaustakaan!
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
No sitten kallistutaan sen sähköisen lisälämmittimen suuntaan ... jos se on "jumissa" niin virrankulutus on tuota luokkaa.noin kahdessa tunnissa ei akussa ole enään pihaustakaan
Ilmeisesti -01 mallissa on jo sellainen.
Toinen vaihtoehto olisi hehkurele, mutta tiedähäntä voiko se mennä rikki niin että hehkut jäisivät päälle - ja kauanko hehkut sitä kuumennusta kestäisivät.
Siitä en tiedä, voiko ne silti olla "oikosessa" vaikka laturi toimisikin normaalisti, laturi on siis mitattu.eki kirjoitti:Kuulostaa melkoselta syöpöltä sitten... Laturin diodit oikosessa?lepardi kirjoitti: Ja akku menee siis tyhjäksi nopeasti todellakin noin kahdessa tunnissa ei akussa ole enään pihaustakaan!
(aivan pihalla tästä tekniikasta joten älkää hirveästi naurako )
Nyt on mittailtu
Ja vika luultavasti paikallistettu, eli pihtimittarilla huomattiin että yksi akulta lähtevä kohtalaisen paksu johto joka suuntautuu moottorintakaosasta moottorin alle on se johto joko "hukkaa" nyt sitä akkua. Onkohan tämä johto juuri se joka johtaa tähän moottorin sähköiseen lisälämmittimeen? Ohjauspyörän nuoli- näppäimillä sain "boosterin" pois päältä mutta se ei vaikuttanut virran kulutukseen. Sunnuntaina saan auton talliin missä on mahdollisuus nostaa auto ilmaan ja tutkia ja varmistaa onko kyseessä juurikin tämä lämmitin. Mutta jos joku tietää niin kertokaa voiko kyseessä olla joku muu lisälaite? Piuhassa hukkuva virta oli luokkaa 25 amppeeria?? (käsitteet voi olla taas väärin)hanse kirjoitti:Sen sähköisen lisälämmittimenhän saa normaalisti pois päältä/päälle ohjauspyörän nuoli- ym näppäimillä. kokeilepa sammuttaa, jospa auttaisi.
En vielä päässytkään tutkimaan ongelmaa, mutta oletetaan että ongelma on siinä lisälämmittimessä niin mitä teen sille että se ei enään hukkaisi sitä virtaa. Sivuleikkureilla piuhat poikki vai ostanko jotain uutta osaa, vai relekkö siellä on rikki?dealer kirjoitti:En tiedä miten päävirtajohto kulkee lämmittimelle.
Sillä ei ole merkitystä vaikka kokeilee laittaa napeista lämmittimen pois päältä, jos se on "jumissa" niin se on sitä jokatapauksessa.
Tuossa mun kinnerissa oli joku takavalonen ohjauspurkki rikki.
Sanoivat nimeksi taka sam?? on kulemma jonkin sortin tyyppivika.
No se oli ilmeisesti ollut jonkin aikaa rikki, koska se oli hajottanut etuovessa olevan ohjauspurkin jonka takia pelkääjän pelissä ja kaiketi takalasissa oli lämmöt kokoajan päällä. Alppilan autohuolta ei löytänyt ko vikaa vaan auto piti viedä Veholla jossa oli kuulemma vain 1 mies joka osaasi etsiä ko vikaa. Laskua koko operaatiolle kertyi 1700 euroa ja auto oli pajalla kolme viikkoa.
Sanoivat nimeksi taka sam?? on kulemma jonkin sortin tyyppivika.
No se oli ilmeisesti ollut jonkin aikaa rikki, koska se oli hajottanut etuovessa olevan ohjauspurkin jonka takia pelkääjän pelissä ja kaiketi takalasissa oli lämmöt kokoajan päällä. Alppilan autohuolta ei löytänyt ko vikaa vaan auto piti viedä Veholla jossa oli kuulemma vain 1 mies joka osaasi etsiä ko vikaa. Laskua koko operaatiolle kertyi 1700 euroa ja auto oli pajalla kolme viikkoa.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Löyty
Löyty virtasyöppö ja se oli paljon puhuttu moottorin lisälämmitin, mutta nyt kysyisin onko minua goijattu kovin pahasti kun kyseinen remontti osat vaihto maksoi 760€
dealer kirjoitti:Jos vika on siinä niin itse lämmitin on rikki ja sen joutuu vaihtamaan uuteen.
Olikohan sille sulake jossain, saisi tilapäisesti korjattua ?
Tai jos irrotat akulta sen johdon jota pitkin virta katoaa ...
W203 Purkaa akkua n.0.9 amp kokoajan. Sulakkeita irrottamalla havaittu, että purkaa koetaulun sulakkeen kautta. Koetaulusta irrotettu radiosta lähtien kaikki ja lopen 0.8 amp kuluttaja löytyi nimittäin mittaristo.
Onko muille tullut vastaavaa eteen? Onko vika todellakin mittaristossa, vai pitääkö jokin laite mittaristoa hereillä väylän kautta?
EDIT: Vika ei ollut mittaristossa. Kokeiltu toisella ja sama oire. Eli oletettavasti jokin järjestelmä pitää mittaristoa "hereillä" ja ei vaivu lepotilaan pitkänkään tauon jälkeen. Kytkentäkaaviota tutkailtua can väylä on yhteyksessä monitoimiohjausmooduuliin ja ohjauspylväsmoduuliin. Ohjauspylväsmoduulia en toistaiseksi ole löytänyt ja monitoimiohjausmoodi ilmeisesti sulakerasian yhteydessä?
Ois hyvä jos jollain ois vihjeitä mitä kannattaisi seuraavaksi tutkia mittailla?
Onko muille tullut vastaavaa eteen? Onko vika todellakin mittaristossa, vai pitääkö jokin laite mittaristoa hereillä väylän kautta?
EDIT: Vika ei ollut mittaristossa. Kokeiltu toisella ja sama oire. Eli oletettavasti jokin järjestelmä pitää mittaristoa "hereillä" ja ei vaivu lepotilaan pitkänkään tauon jälkeen. Kytkentäkaaviota tutkailtua can väylä on yhteyksessä monitoimiohjausmooduuliin ja ohjauspylväsmoduuliin. Ohjauspylväsmoduulia en toistaiseksi ole löytänyt ja monitoimiohjausmoodi ilmeisesti sulakerasian yhteydessä?
Ois hyvä jos jollain ois vihjeitä mitä kannattaisi seuraavaksi tutkia mittailla?