Koko ajan roikassa...

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Koko ajan roikassa...

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Pidän autoa koko aqjan sekä lohkolämmityksessä että samalla myös sisätilanlämmitin hurisee jatkuvasti, pysyy auto aina lähtövalmiina ja sisätilat kuivina ja näin ollen ei ole ikkunoiden huurtumis ongelmia... a sisätiloissa mukava lähteä kun on lämmintä ja lasit sulana... en ole vielä tänä talvena lumiharjaa ja raappaa käyttänyt enkä käytä....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

olipa mielenkiintoista kun tästä tuli puhetta. Ihmisillä on monennäkösiä eri käsityksia 24/7 "roikottamisesta"... jotkut väittävät että lohkolämppäri muka "kuivattas" ja polttas öljyn jos koko ajan lämmityksessä pitäs..eikö niissä muka ole mitn termostaattia?? onko liikalämmittämisestä haittaa?
kertokaapa viisaammat
BMW E31 V12
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Selkeänä haittana pitäisin sähkönkulutusta.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Vastushan siinä kuluu/"kalkkeutuu", ja sähköä palaa, jos jatkuvasti on roikan päässä, 20 asteen pakkasilla 2 tuntia ei enää ihan riitä, paras on olla se 3 tuntia, enempi hehkuttaminen on hyödytöntä lisälämpiämisen toivossa.

Ei siinä mitään jos ei tarvi sähköjä maksella, tai vaitoehtoisesti on varaa maksella, ja noin viiden vuoden välein varautuu vaihtamaan vastuksen niin silloinhan se kestää olla sen vuorokauden putkeen lämpeemässä 8)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:

Meilläkin töissä on nuo tolpat näin pakkasilla jatkuvasti päällä. Aamusella töihin tullessa tökkään töpseliin, kun ei viitsi kesken päivin lähteä laittamaan roikkaa tolppaan. Nuo tolpat ovat vielä sen verran pieniä, ettei niihin mahdu edes kello(peli)kytkintä. Joillakin pomoilla tosin on kokeilussa semmoinen netistä päälle laitettava tolppa. :lol: :x

Periaatteessa täällä ei saisi käyttää sisätilanlämmitintä mutta laitoin sen piruuttani kellokytkimellä lämpiämään virka-ajan jälkeen, kun suurimmalla osalla porukasta on hanskat tippuneet. On se jo reilut puoli tuntia siellä pöhissyt. Eihän siellä kabiinissä helle vielä ole mutta ei se ilma ihan niin karski ole kuin ulkona.

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 06.2.2007 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

10V. reilua roikottamista! :shock:

Öh, lämmitin on kyllä kestänyt.
- Kun ei ole tallia en pihtaile sähkössä. (Jos olisi, velaksi se olisi kuitenkin. Korkoihin menisi enemmän rahaa.) :wink:
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Defan vastuksilla on yleensä enemmän käyttövuosia kun Calixilla, joten jos valita saa, niin ilman muuta kestävämpi.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Mites jos omistaa webaston? Pitääkö auton silti olla roikassa , jotta akku latautuu?
Meinaan ens yöksi luvassa -30 ja aamulla pitäis mennä töihin? Taitaa tulla rokulipäivä....
big jopo
Myötätuuli
Viestit: 18
Liittynyt: 22.6.2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Myötätuuli »

Itse käytän työnantajani tarjoamaa lämmityspaikkaa myös hyväkseni ( siitähän työnantajani veloittaa vuotuisen 30 eken maksun). Työhin mennessä tökkään lämmityksen päälle ja lähtiessä otan pois. Työvuoron pituus 8-18 tuntia. Autossa putkilämmitin ja sisätilan lämmitin päällä (yht 1300 W/H).
Jos lattia matoilla oletettavaa kosteutta, niin jätän sivulasin hieman raolleen. Työvuoron aikana auto on hyvin notkistunut ja kuivunut. Nestettä lisään n. desin kuukaudessa. Auto vm. -86 Nissan ja ihan kopillaan. Ei ole ruostetta havaittavissa ovissa eikä muuallakaan kynnyspelleissä. Auto ollut käytössäni 10 vuotta.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kyllä tuo on näillä pakkasilla 24/7 roikan nokassa...
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

pirullista kun tässä kämpän pihalla ei saa matstaa narun nokkaan.. :roll: meinaa vähän hankalasti pyörähtää käyntiin (koneessa taitaa tällähetkellä olla 10w30 öljyt)... työpaikalla on onneks pistokepaikka.
BMW E31 V12
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

termostaattia ei ole noissa koneen kylkeenlaitettavissa. letkulämmittimissä on kiehumissuoja kaikissa, joissain jopa termostaatti. mulla on tälläinen säädettävällä termostaatilla oleva tuossa hätäpikakulkineessa ja pyöräkoneessa. pyöräkoneen moottori ei oikein pidä nopeasta jäähtymisestä / kuumenemisesta senpä takia siinä on tuolla säädettävällä hyvä ylläpitää peruslämpö, kone kiinni roikassa ja lämpö 75astetta.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Vanha viisaus sanoo että voi pitää lohkolämmittimessä 24h jos
-lohko&sylinterikansi ovat molemmat valurautaa?

Tiedä sitten.Silti webasto rules!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kellokytkimen kanssa saa olla tarkkana että laittaa sen oikeinpäin pistorasiaan :lol: muuten on virta koko ajan lämppärissä. :shock:

Tai haitanneeko tuo. :roll:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

dealer kirjoitti: muuten on virta koko ajan lämppärissä. :shock:
Mutta se ei pääse sieltä pois.
Ei se vastus lämpeä, jos ei nollajohto vuoda suojamaahan autossa.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Ajon ajaksi irrotan, muuten kovilla pakkasilla melekee koko ajan :lol:
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

audimies kirjoitti:Mites jos omistaa webaston? Pitääkö auton silti olla roikassa , jotta akku latautuu?
Kylmää akkua ei auta ladata...ladata...lada...öh...LADA :idea:

Siis kylmä akku ei ota virtaa.
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ottaa ottaa.. Mutta hieman normaalia hitaammin. :D
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mika.T kirjoitti:Ottaa ottaa.. Mutta hieman normaalia hitaammin. :D
Ja AGM akku vähän vielä paremmin - ainakin mainoslauseiden mukaan :roll:
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Kyllä tuo talon yhtiön "tarjoama" 2 tuntia on saanu riittää, ei ole tarvinnu TDItä hehkutella. Työpaikalla ei valitettavasti ole tolppaa, on joutunu tyytymään lämpimään talliin.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pakkasilla mulla on tapana laittaa auto illalla yöksi piuhaan ja koko yön saa lämmetä. Kellokytkimen laitto on kyllä käynyt mielessä, sillä ei tuosta yli kolmen tunnin lämmittämisestä mitään hyötyä taida olla. En ole vaan saanut aikaiseksi.
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

veppe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ottaa ottaa.. Mutta hieman normaalia hitaammin. :D
Ja AGM akku vähän vielä paremmin - ainakin mainoslauseiden mukaan :roll:
No ottaa ottaa, mutta kun wepasto (jos on) ja muut sähkölaitteet kuluttaa sitä koko ajan ja ajelet lyhyttä matkaa, niin hupsista heijaa akku onkin kohta tyhjä :cry:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Autoa ei kannata käynnistää ale 200km ajoa varten... lyhyemmät matkat joko jalan tai pyörällä tai mopolla
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

ilipo kirjoitti:
veppe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ottaa ottaa.. Mutta hieman normaalia hitaammin. :D
Ja AGM akku vähän vielä paremmin - ainakin mainoslauseiden mukaan :roll:
No ottaa ottaa, mutta kun wepasto (jos on) ja muut sähkölaitteet kuluttaa sitä koko ajan ja ajelet lyhyttä matkaa, niin hupsista heijaa akku onkin kohta tyhjä :cry:
No sehän kai se pointti onkin, että se ottaa edes sen vähän paremmin virtaa kuin tavallinen akku :lol: Noo, testi meneillään itsellä..
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

Laskekaapa huvikseen :jos lohkolämmitin on 500w ja siehen sisätilanlämppäri vaikkapa 1000w mikä tekee yht.1500w...ja sähkö hinta karkeesti 8snt/kwh...veikkaampa että se kello kytkin on ihan hyvä... :lol:
kuvitellaan vaikka että auto on 4kk vuodesta kellon ympäri roikassa ja kerrallan vaikkapa 12h OMAN mittarin kautta elikkäs 1,5kwh*12h*30päivää/kk*4/kk*0,08€=172€ jokainen voi sitten itse laskea että paljon säästää jos pitäs vaan sen minkä tarvii eli noin.2h päivä.
Avatar
Ryöhkä
Viestit: 132
Liittynyt: 05.2.2006 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ryöhkä »

Tarvinnoonko tuota sisälämppäriä välttämättä ennää jos moottorissa peruslämpö n.50 ast tuolla 12h lämmityksellä.
Rupiaa ainakin moottori välittömästi lämmittämään hyttiä startin jälkeen.
Näin ollen lähtee 2/3 summasta pois ja loppusaldo onkin enää 57 e.
Sitäpaitsi tuo sisätilan lämmitin, mitenkä sinä saat sen ottotehoksi 1000W / h jos se on pyörimässä vaikka sen 12h????
Vai onko kyseessä sellanen ijänikuinen alumiini sydämminen lämmitin ?
189 021 022 220 228 242 249 260 275 293 345 352 354 404 405 414 543 550 581 600 611 612 673 681 691 774 792 801 813 819 854 873 876 877 954 988 W10
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ryöhkä kirjoitti:tuo sisätilan lämmitin, mitenkä sinä saat sen ottotehoksi 1000W / h jos se on pyörimässä vaikka sen 12h????
Vai onko kyseessä sellanen ijänikuinen alumiini sydämminen lämmitin ?
No kyllä se esim, 1700w lämmitin ottaa lämpimässä tilassa vähintään 1000w. Vaikka olisi millainen vastus tahansa.

Ja monella se sisätilan lämmitin hurisee kokoajan vaikka koneen lämmöt olisikin valmiina vaikka 50-60asteessa. :D
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

seppokotilainen kirjoitti:Autoa ei kannata käynnistää ale 200km ajoa varten... lyhyemmät matkat joko jalan tai pyörällä tai mopolla
Eipä oikein -37 pakkasella huvita 32km kävellä, eli pakko se on laittaa käyntiin.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

pitäs se vastus ja piuha teutaroida ceen konepellin alle, ostettuna ovat jo muutaman viikon maanneet tallissa penkin päällä :lol: ..tällä hetkellä ceetä ei saa liekkaan..
1.kerran akusta loppu vonku ku oli sisävalo vieny virran = ovi huonosti kiinni, ei riittäny virta -26 asteen pakkasella käynnistämiseen kun hehkurelekkin vittuili vaihteeks :evil: 30min laturissa ja jo vain hörähti tulille :D
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
mbsilver
Viestit: 254
Liittynyt: 18.7.2006 21:14

Viesti Kirjoittaja mbsilver »

seppokotilainen kirjoitti:Autoa ei kannata käynnistää ale 200km ajoa varten... lyhyemmät matkat joko jalan tai pyörällä tai mopolla
:arrow: Meikäläisen ei siis tarvitsisi käynnistää autoa kuin muutama kerta vuodessa :shock: :shock: No, en kyllä fillarillakaan ala sotkemaan, mersut on tehty liikkumista varten, ei pihakoristeeksi :!:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”