Mites noi mun kirjotukset meni tuonne Riston karsinaan Mersun varaosanumeron jatkeeks. Mutta sieltähän sitä vuodatusta voi lukia.Logistiikkapäällikkö kirjoitti:Roisto kirjoitti:Terve taas,
Nyt hommasin ne alatukivarren korjaussarjat. Pikku kysymys kuitenkin tuli mieleen, kun katselin paketin sisältöä. Satsi sisältää siis kaksi paria puslia, joista toinen pari on kovempaa ja toinen pehmeämpää kumiseosta.
Kovemmassa (124 333 42 14) on kolme nappulaa ja pehmeämmässä (124 333 43 14) kaksi ja yksi nappula erikseen. Ääh. Ehkä on parempi, että katsotte kuvasta.
Kysymys kuuluu: tuleeko pehmeämpi pari taaempaan reikään vai kui?
Sarja oli Lemförderin valmistetta mutta siinä oli myös Mersun vara(osa)numero 124 330 06 75. Joo joo , ja just , just. Syksyllä vaihdoin nuo gummit ja nyt vasta tänään näin etevän artikkelin näistä puslista. Oli kerranki onnea. Tais mennä oikein, laskin nuo nännit ja puristin uudet samoin kuin entiset ja noita varaosanumeroita noudattelin. Ne jotka eivät vielä ole vaihtaneet niin takaisinasennuksessa kannattaa käyttää Rubber lubrikaattia eli sitä jarruosa rasvaa, sen ei kuulemma pitäis pehmettää tahi turvottaa kumia. Vai mitä mieltä on asiantuntijat.
t.
Risto
Auto vai leija? – Takapään narinan lähde selvisi.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Re: Kyllä miestä syö !!
VALMET 5oo -69
Re: Kyllä miestä syö !!
Terve,
Unohdinpa eilen pistää vastauksen. Tadaa:
Epäilys oli, että jos se kallistuksenvakaajan välitanko olisi ollut syyllinen, kun kerran narinanivel oli uusi ja iskaritkin vain kolmisen vuotta vanhat. Otin siis renkaan pois ja rupesin reuhtomaan vakaajaa ja ääntähän kuului. Ei kuitenkaan koiranluusta vaan jostain syvemmältä auton alta. Ei kun lisää reuhtomista ja kuulostelua. Vika löytyi tasonsäädönventtiilin väli- eli säätötangosta. Sen kun otti irti, niin narina loppui. Yläpään pallonivel oli sen verran tahmea, että joustoliikkeissä se soitella narskutteli koko kallistuksenvakaajaa.
Otin pulikan irti ja rasvailin sitä vähäsen. Nyt se on vähän hiljaisempi mutta uusi on jo tilattu. Pitää samalla ostaa 10mm:n räikkälenkki. On muuten aika viheliäinen irrotella.
Oliko sullakin se takimmainen sitä yksiosaista mallia? Tuo oli kaikkein viheliäisin irrotella – piti ensin ottaa se sisus pois ja sitten sahalla ja puukolla yms aseilla irrottaa se holkki.
t.
Risto
Unohdinpa eilen pistää vastauksen. Tadaa:
Epäilys oli, että jos se kallistuksenvakaajan välitanko olisi ollut syyllinen, kun kerran narinanivel oli uusi ja iskaritkin vain kolmisen vuotta vanhat. Otin siis renkaan pois ja rupesin reuhtomaan vakaajaa ja ääntähän kuului. Ei kuitenkaan koiranluusta vaan jostain syvemmältä auton alta. Ei kun lisää reuhtomista ja kuulostelua. Vika löytyi tasonsäädönventtiilin väli- eli säätötangosta. Sen kun otti irti, niin narina loppui. Yläpään pallonivel oli sen verran tahmea, että joustoliikkeissä se soitella narskutteli koko kallistuksenvakaajaa.
Otin pulikan irti ja rasvailin sitä vähäsen. Nyt se on vähän hiljaisempi mutta uusi on jo tilattu. Pitää samalla ostaa 10mm:n räikkälenkki. On muuten aika viheliäinen irrotella.
Tästä on väännetty peistä ja jotain tuommoista itsestään haihtuvaa esim. rengasrasvaa/saippuaa siihen kannattanee käyttää. Itse käytin nestesaippuaa.Logistiikkapäällikkö kirjoitti:Joo joo , ja just , just. Syksyllä vaihdoin nuo gummit ja nyt vasta tänään näin etevän artikkelin näistä puslista. Oli kerranki onnea. Tais mennä oikein, laskin nuo nännit ja puristin uudet samoin kuin entiset ja noita varaosanumeroita noudattelin. Ne jotka eivät vielä ole vaihtaneet niin takaisinasennuksessa kannattaa käyttää Rubber lubrikaattia eli sitä jarruosa rasvaa, sen ei kuulemma pitäis pehmettää tahi turvottaa kumia. Vai mitä mieltä on asiantuntijat.
Oliko sullakin se takimmainen sitä yksiosaista mallia? Tuo oli kaikkein viheliäisin irrotella – piti ensin ottaa se sisus pois ja sitten sahalla ja puukolla yms aseilla irrottaa se holkki.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Muljahtelu
Hei
Itselläni on W124 250D -88 350 tkm. eli perus sedan. Alusta on laittetu kaikinpuolin uusiksi; jäykemmillä jousilla, kaasuiskareilla lähes kaikilla kumeilla ja tukivarsilla ja mitä onkaan.
Olen erittäin tyytyväinen ajettavuuteen, paitsi yksi asia muuttaa ajettavuuden juuri nuljahteluksi (ärsyttävä). Tarkemmin; kesäkumeilla on varsin OK, talvella hyvillä kitkarenkailla myös oikein hyvä. Nyt kun kitkoista alkoi pito loppua (4mm jäljellä), vaihdoin alle uudet nastakumit (Good Year Ultra Grip), on peli sellainen nulju että oksat pois. Sanoisin että renkailla normaalia suurempi merkitys tässä vehkeessä.
No, jaksan ehkä tämän talven loppuun ja ensi talveksi uudet kitkat ja ajettavuus taas takaisin.
Itselläni on W124 250D -88 350 tkm. eli perus sedan. Alusta on laittetu kaikinpuolin uusiksi; jäykemmillä jousilla, kaasuiskareilla lähes kaikilla kumeilla ja tukivarsilla ja mitä onkaan.
Olen erittäin tyytyväinen ajettavuuteen, paitsi yksi asia muuttaa ajettavuuden juuri nuljahteluksi (ärsyttävä). Tarkemmin; kesäkumeilla on varsin OK, talvella hyvillä kitkarenkailla myös oikein hyvä. Nyt kun kitkoista alkoi pito loppua (4mm jäljellä), vaihdoin alle uudet nastakumit (Good Year Ultra Grip), on peli sellainen nulju että oksat pois. Sanoisin että renkailla normaalia suurempi merkitys tässä vehkeessä.
No, jaksan ehkä tämän talven loppuun ja ensi talveksi uudet kitkat ja ajettavuus taas takaisin.
Terve,
Itsellä ei ole kokemusta noista GoodYeareista mutta muualtakin olen kuullut tuon Janin ehdottaman paineidennostovinkin.
Nyt on se säätötanko vaihdettu ja enää ei soi koko auto, kun takapää joustaa. Jotain ihan pientä sieltä vielä saattaa kuulua mutta enää ei hävetä ajella töyssyisellä tiellä.
t.
Risto
Itsellä ei ole kokemusta noista GoodYeareista mutta muualtakin olen kuullut tuon Janin ehdottaman paineidennostovinkin.
Nyt on se säätötanko vaihdettu ja enää ei soi koko auto, kun takapää joustaa. Jotain ihan pientä sieltä vielä saattaa kuulua mutta enää ei hävetä ajella töyssyisellä tiellä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18.2.2007 21:43
- Paikkakunta: Aura
kolinaa takapäästä
elikkä 300 tdt kolistaa töyssyissä! luin noit juttuja tossa ja mietin että voiko johtua jäykistä jousista? vaikka autossa on perän tason säätö kolina on lisääntynyt viime aikoina!!! Onko täällä Turun seudulla ketään ihmistä joka vois katsoa edullisesti Kiitos jo etukäteen
Re: kolinaa takapäästä
Jaa'a. Jos perässä kolisee ja meno on muutenkin kovan tuntuista, niin saattavat olla tuon tasonsäädön painevaraajat elikkä kaasupallot tulleet tiensä päähän.MB 300 TDT kirjoitti:elikkä 300 tdt kolistaa töyssyissä! luin noit juttuja tossa ja mietin että voiko johtua jäykistä jousista? vaikka autossa on perän tason säätö kolina on lisääntynyt viime aikoina!!! Onko täällä Turun seudulla ketään ihmistä joka vois katsoa edullisesti Kiitos jo etukäteen
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18.2.2007 21:43
- Paikkakunta: Aura
Oma S124 kolisi kanssa töyssyissä ja syynä oli toisella puolella juuri tuon paineakun vika joka oli sitten hajottanut iskarinkin nivelen.
S124 korissa nuo paineakut löytyy kun irrottaa sen tavaratilan lattian verhoilun joka on heti takaistuimen takana.
Omaan tehtiin viimetalvena takakelkan remontti, eli kelkka alas ja kaikki puslat ja varret uusiksi. Nyt menee kyllä suoraan ja ei heittele edes puuskaisessa sivutuulessa, itseasiassa sivutuulta ei edes huomaa ennen kuin tulee ulos autosta.
Simpukkaa en ole omissa mersuissa kiristänyt koskaan, minua ei tuo pieni ohjauksen välys haittaa jos alusta on muuten kunnossa.
S124 korissa nuo paineakut löytyy kun irrottaa sen tavaratilan lattian verhoilun joka on heti takaistuimen takana.
Omaan tehtiin viimetalvena takakelkan remontti, eli kelkka alas ja kaikki puslat ja varret uusiksi. Nyt menee kyllä suoraan ja ei heittele edes puuskaisessa sivutuulessa, itseasiassa sivutuulta ei edes huomaa ennen kuin tulee ulos autosta.
Simpukkaa en ole omissa mersuissa kiristänyt koskaan, minua ei tuo pieni ohjauksen välys haittaa jos alusta on muuten kunnossa.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18.2.2007 21:43
- Paikkakunta: Aura
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18.2.2007 21:43
- Paikkakunta: Aura
Jos perä on huomattavan ylhäällä, voi vika olla väärin säädetty tasonsäädön venttiilin säätötanko.
Löytyy kallistuksenvakaajasta kiinni.
Tasonsäätöperässä nuo jouset ovatten kuulemma pehmeämmät kuin normi mallissa.
Se, että perä vaikuttaa kovalta ja jopa pompottavalta, on oire sököistä palloista.
Kuntoa ei voi arvioida/mitata katsomalla, sisäinen vuoto hajottaa pallot.
Löytyy kallistuksenvakaajasta kiinni.
Tasonsäätöperässä nuo jouset ovatten kuulemma pehmeämmät kuin normi mallissa.
Se, että perä vaikuttaa kovalta ja jopa pompottavalta, on oire sököistä palloista.
Kuntoa ei voi arvioida/mitata katsomalla, sisäinen vuoto hajottaa pallot.
Pro HVM
Mulla oli tuo säätötanko myös todella kulunut nivelistään joista tuli iso välys säätöön.
Tuosta kun laskee paineet pois systeemistä on perä aivan liian alhaalla joten mulla ainakin nuo vanhat jouset on kuoleentuneet ja nyt perä on iskarien varassa koko ajan.
Melkein sun sijassa tekisin niin että jos ei korjaamolla löydä vikaa sieltä nurkasta josta kolahdus tulee niin vaihtaisin sen puolen pallon ainakin.
Omaan vaihdettiin molemmat, koska ikää ehjällä pallolla oli varmaan saman verran kuin risallakin.
Tuosta kun laskee paineet pois systeemistä on perä aivan liian alhaalla joten mulla ainakin nuo vanhat jouset on kuoleentuneet ja nyt perä on iskarien varassa koko ajan.
Melkein sun sijassa tekisin niin että jos ei korjaamolla löydä vikaa sieltä nurkasta josta kolahdus tulee niin vaihtaisin sen puolen pallon ainakin.
Omaan vaihdettiin molemmat, koska ikää ehjällä pallolla oli varmaan saman verran kuin risallakin.
Jees. Kyllä ne aikalailla saman ajan kestävät. Omaankin ole edellinen omistaja jonkin verran ennen kauppaa vaihtanut toisen pallukan. Taisipa samana kesänä pitää itsellä vaihtaa toinenkin (tietenkin se v*ttumaisempi eli vänkärin puoli jäi itselle).Petri K kirjoitti:Omaan vaihdettiin molemmat, koska ikää ehjällä pallolla oli varmaan saman verran kuin risallakin.
Hommaan tarvitaan:
-ristipäämeisseli verhouksen purkuun. Kaksi ruuvia päältäpäin, kaksi sieltä etummaisen luukun saranoiden läheltä ja kaksi ruuvia sen paneelin "siivistä", lokasuojien läheltä.
-11 mm kiintoavain pallukalle tulevan pikkuputken avaamiseen. Myös se paineenlaskuproppu (ilmausproppu) aukeaa tällä.
-10 mm pikkuhylsy, pikkuräikkä ja tosi pitkä jatko pallukan kiinnitysmutterien irrottamiseen (alhaalta päin).
-10 mm melko pitkä kuusiokolohylsy pallukan banjopultin avaamiseen. Siinä on myös joku isompi XZN-kanta mutta sen kokoa en mitannut.
-Joku astia, johon kerätä pallukoista tuleva ööli, Noin puoli litraa per rikkinäinen pallo. Jonkin verran öljyä tulee myös iskareista, kun paineen päästää pois.
-Hommaa samalla uutta öljyä pari litraa ja ota sieltä öljypöntöstä vanhaa öljyä pois niin paljon kuin uskallat. Vanhat liemet ovat varmaan jo nähneet melkoisesti maailmaa.
Siistein konsti päästää paineet pois on pistää letkunpätkä sinne "ilmausproppuun" ja raottaa proppua. Jos se on jumissa, niinkuin allekirjoittaneella, niin saman asian ajaa esim. banjopultin raottaminen – on vain sottaisempaa. Älä jää puristuksiin, kun päästät painetta pois. Pirssi laskee useamman sentin.
Hankalin homma tuossa on se pallon pikkuputken kanssa nyhrääminen. Vänkärin puolella pääsee tekemään avaimella semmoista parin sentin liikerataa. Lisäksi sen saa varsin helposti menemään väärille kierteille.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18.2.2007 21:43
- Paikkakunta: Aura
Joo.Petri K kirjoitti:Availe ekaa liitosta sitten varovasti ettei tule öljyt silmille, tuolla on painetta jonkun verran jos perä on ylhäällä.
Lisäksi se hydrauliikkaliemi tuntuu tarttuvat tosi tehokkaasti käsiin ja vaatteisiin. Muista siis laittaa liitoksia avatessasi haalarin hiha alle.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18.2.2007 21:43
- Paikkakunta: Aura
Vaiha vain molemmat pallot kerralla, kestää sitte usiamman satatuhatta taas.
Ja se vänkärin puolen pallonputken(tarkotan sitä pienempää ) saa huomattavasti helpommin paikoilleen kun aukaisee siitä tasonsäätö venttiilistäkin sen putken.
Ja jos menet aukaisemaan banjopultin heti ekana, kannattee ottaa etäisyyttä mistä vääntää.. Sieltä nimittäin saattaa lennellä sitä ööliä
Mutta ompa ehkäisty ruosteen kertymistä
Erin näkösiä niveliä ja muita avaimia kannattee varata remonttiin, helpottaa kummasti kun ei tarvi kaikkia paitsi sitä yhtä mutteria vääntää vetarin/jostain välistä
Ja se vänkärin puolen pallonputken(tarkotan sitä pienempää ) saa huomattavasti helpommin paikoilleen kun aukaisee siitä tasonsäätö venttiilistäkin sen putken.
Ja jos menet aukaisemaan banjopultin heti ekana, kannattee ottaa etäisyyttä mistä vääntää.. Sieltä nimittäin saattaa lennellä sitä ööliä
Mutta ompa ehkäisty ruosteen kertymistä
Erin näkösiä niveliä ja muita avaimia kannattee varata remonttiin, helpottaa kummasti kun ei tarvi kaikkia paitsi sitä yhtä mutteria vääntää vetarin/jostain välistä
Re: kolinaa takapäästä
Osaisko joku guru erotella kaasupallojen ja hydraulisten takaiskarien kolinaa/muuta ilmentymää...Roisto kirjoitti: Jaa'a. Jos perässä kolisee ja meno on muutenkin kovan tuntuista, niin saattavat olla tuon tasonsäädön painevaraajat elikkä kaasupallot tulleet tiensä päähän.
Mullahan tulee ihan pienistäkin töyssyistä takaa sellainen *kops* tai *klonks* ääni. Terävä ääni, takapää ei jää mitenkään heijaamaan. Kun olen näitä foorumeita selaillut, eräs veikkailee kaasupalloja ja toinen takaiskarien alapäätä (siinä on vissiin joku pallonivel).
Jos kuikuilen noita kaasupalloja auton sisäpuolelta ottamalla tarvittavat osat sisustasta pois, pystyykö noiden kunnosta päättelemään ulkoisesti mitään?
Re: kolinaa takapäästä
No niinkuin mie tuossa 45cm ylempänä totesin, että:Andy kirjoitti:Jos kuikuilen noita kaasupalloja auton sisäpuolelta ottamalla tarvittavat osat sisustasta pois, pystyykö noiden kunnosta päättelemään ulkoisesti mitään?
Rässi66 kirjoitti:Kuntoa ei voi arvioida/mitata katsomalla, sisäinen vuoto hajottaa pallot.
Pro HVM
Re: kolinaa takapäästä
Khhhhmmm...mitä silmät ei nää, sitä silmät ei nää . Olisi ollut vaan niiin mukavaa, jos tuon vaihtoehdon olisi saanut vahvistettua/eliminoitua silmämääräisesti...Rässi66 kirjoitti:No niinkuin mie tuossa 45cm ylempänä totesin, että:Andy kirjoitti:Jos kuikuilen noita kaasupalloja auton sisäpuolelta ottamalla tarvittavat osat sisustasta pois, pystyykö noiden kunnosta päättelemään ulkoisesti mitään?Rässi66 kirjoitti:Kuntoa ei voi arvioida/mitata katsomalla, sisäinen vuoto hajottaa pallot.
Niin eikö luulisi että kalvo on aika tömäkkä uutena kun sen pitää kestää painetta kuitenkin jokunen sata baaria. Tai sit Rässi tökkii vähän eri paineella.Roisto kirjoitti:Uuden uutukaisesta pallosta tämmöinen kynäniska ei saa sitä kalvoa edes liikahtamaan.Rässi66 kirjoitti:Ehjä pallo on kimmoisa, kuollut ei.
Tää on ihan kohta valmis.
Niijjoo. Palloja ei ole pakko ottaa ihan täysin irti tuota testiä varten ainakaan farkussa. Riittää, että päästää systeemistä paineet pihalle ja irrottaa sen pallon päässä olevan banjopultin. Sitten mahtuu koetustyökalu pallon sisälle. Siinä kalvossa on reiän kohdalla semmoinen metallinen levy, joten kalvon ei pitäisi mennä rikki kokeillessa.Rässi66 kirjoitti:Laiha lohtu: kun pallot ottaa irti, niin jollain tylsällä reiästä painamalla voi koittaa onko niissä eloa.
Sedanissa pallot on erilailla, enkä muista miten.
Jotain tämmöistä minäkin arvelin.A. Hara kirjoitti:Tai sit Rässi tökkii vähän eri paineella.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18.2.2007 21:43
- Paikkakunta: Aura