124 250D co päästöt ja verotus
124 250D co päästöt ja verotus
Hei, kuka olisi tietoinen 250 D -88 mallin co päästöista? Nyt kun tuo verotus näyttää muuttuvan.
Ei sitä tiedä kukaan. Ei edes verottaja vielä. Nythän heillä on valmisteilla joku komitea joka arpoo vanhoille autoille sopivat verot. Luultavasti päästöarvot lasketaan kulutusarvojen mukaan. Kun poltetaan tietty määrä polttoainetta palaa samalla tietty määrä hiiltä ja syntyy tietty määrä hiilidioksidia eli co2:sta.
Tosin vanhemmille malleille on ilmoitettu ainoastaan 90 / 120 /kaupunki kulutukset jotka eivät ole verrannollisia nykyisiin EU-lukemiin. Näin ollen co2 päästöjäkään ei voi laskea samalla kaavalla. Vielä vanhemmille autoille ei ole minkäänlaisia "virallisia" kulutuslukemia olemassakaan. Mitenkähän näiden kanssa sitten toimitaan? Taitaa olla suoraan luvassa maksimisakkoa ja linnaa?
Helppoa eikö vain?
Uusille automalleillehan päästöt ja kulutukset mitataan EU-normien mukaan ja niitä voi suoraan käyttää veroperusteena.
Vero muuttunee aikaisintaan 2009, joten eipä sinun vielä kannata hätäillä. Samalla tietysti dieselvero poistuu (poistunee ) koska dieseleitten CO2 päästöt ovat pienemmät kuin bensiinimallien.
Tosin vanhemmille malleille on ilmoitettu ainoastaan 90 / 120 /kaupunki kulutukset jotka eivät ole verrannollisia nykyisiin EU-lukemiin. Näin ollen co2 päästöjäkään ei voi laskea samalla kaavalla. Vielä vanhemmille autoille ei ole minkäänlaisia "virallisia" kulutuslukemia olemassakaan. Mitenkähän näiden kanssa sitten toimitaan? Taitaa olla suoraan luvassa maksimisakkoa ja linnaa?
Helppoa eikö vain?
Uusille automalleillehan päästöt ja kulutukset mitataan EU-normien mukaan ja niitä voi suoraan käyttää veroperusteena.
Vero muuttunee aikaisintaan 2009, joten eipä sinun vielä kannata hätäillä. Samalla tietysti dieselvero poistuu (poistunee ) koska dieseleitten CO2 päästöt ovat pienemmät kuin bensiinimallien.
I drive an Opel. What's your excuse?
Nythän asiasta oli telkkarissa seitsemän uutisissa. Joku AKE:n pamppu kertoli, että luultavasti vanhoille autoille lätkäistään suoraan painosta. Tuumasi vain, että eihän se vastaa päästöjä kuin sinnepäin, mutta ei kuulema haittaa.
Kulutuksesta laskemalla päästäisiin todellisiin arvoihin ja peli olisi reilua, mutta sehän ei ole autoilijan verottamisessa tarkoitus.
Dieseliautoilijan ei ilmiesesti tarvitse pelätä. Verotusta aiotaan muokata dieselmyönteiseksi ja w124 kulutus ja siten hiilidioksidipäästöt ovat pienet.
Tuo painon mukaan verottaminen on arveluttava juttu. Itse olen suunnitellut SEC-mersun ostoa. Painon mukaan määräytyvä vero olisi ehkä hyvä juttu. Jos 560SEC:iä verotetaan sen 1700kg painon mukaan, 5.6L moottorin kulutuksen sijasta, päästään varmasti pienempään veroon.
Kulutuksesta laskemalla päästäisiin todellisiin arvoihin ja peli olisi reilua, mutta sehän ei ole autoilijan verottamisessa tarkoitus.
Dieseliautoilijan ei ilmiesesti tarvitse pelätä. Verotusta aiotaan muokata dieselmyönteiseksi ja w124 kulutus ja siten hiilidioksidipäästöt ovat pienet.
Tuo painon mukaan verottaminen on arveluttava juttu. Itse olen suunnitellut SEC-mersun ostoa. Painon mukaan määräytyvä vero olisi ehkä hyvä juttu. Jos 560SEC:iä verotetaan sen 1700kg painon mukaan, 5.6L moottorin kulutuksen sijasta, päästään varmasti pienempään veroon.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Tuolla tavalla laskemalla käykin niin, että kannattaakin omistaa vain hiukan painavampi 300 D tai DT kuin 200 D, vaikka 200 D kuluttaa selkeästi vähemmän Eli voi tässä vielä käydä ihan hyvinkin, tai ettei ainakaan pahimmalla mahdollisella tavallaPerttu K kirjoitti:Nythän asiasta oli telkkarissa seitsemän uutisissa. Joku AKE:n pamppu kertoli, että luultavasti vanhoille autoille lätkäistään suoraan painosta. Tuumasi vain, että eihän se vastaa päästöjä kuin sinnepäin, mutta ei kuulema haittaa.
Oman ässän otteessa seisoo painon kohdalla 1575Kg. Eli painoon perustuva verotus passaisi minulle paremmin kuin hyvin, vero ei paljoa 200D:stä suurempi näin ollen olisi, ja bensaa palaa kuitenkin ämpärikaupalla päivään.veppe kirjoitti:Tuolla tavalla laskemalla käykin niin, että kannattaakin omistaa vain hiukan painavampi 300 D tai DT kuin 200 D, vaikka 200 D kuluttaa selkeästi vähemmän Eli voi tässä vielä käydä ihan hyvinkin, tai ettei ainakaan pahimmalla mahdollisella tavallaPerttu K kirjoitti:Nythän asiasta oli telkkarissa seitsemän uutisissa. Joku AKE:n pamppu kertoli, että luultavasti vanhoille autoille lätkäistään suoraan painosta. Tuumasi vain, että eihän se vastaa päästöjä kuin sinnepäin, mutta ei kuulema haittaa.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Vaikiaa on varmasti veronlaatijoilla tuo verotus kun valtion verot eivät saisi kauhiasti ainakaan tippua siitä mitä tällä hetkellä saadaan autoverotuksesta.
Tulee vaan mieleen, että pakkohan siinä on jollain lailla huomioida myös autokannan ikä, ei vain painorajat. Suurimman osan veroista varmaan maksavat vanhojen autojen omistajat -niitä kun Suomen kansassa riittää. Tosin tämä iän huomioiminen tapahtuu kyllä auttamattomasti myös siinä päästöjen huomioinnin yhteydessä.... jostain kumman syystä
Tulee vaan mieleen, että pakkohan siinä on jollain lailla huomioida myös autokannan ikä, ei vain painorajat. Suurimman osan veroista varmaan maksavat vanhojen autojen omistajat -niitä kun Suomen kansassa riittää. Tosin tämä iän huomioiminen tapahtuu kyllä auttamattomasti myös siinä päästöjen huomioinnin yhteydessä.... jostain kumman syystä
Kein siknatuur