Dieselin jäätyminen

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kakkosnelosen ohjekirjassa on muistaakseni taulukot bensan käytöstä tiisseli nseassa.Seoksen suhdetta pystyi pakkasten mukaan muuttamaan niin että reippaassa(olikohan yli 20?) pakkasessa suhde sai olla 50/50.Ikinä en ole laittanut,sehän on paljon kalliimpaakin 8)
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Bensalla tai petroolilla voi dieseliä jatkaa talvella. Ennen vanhaan petrooli oli ihan yleinen lisäaine talvella.

Kumpaakaan ei kannata kuitenkaan missään nimessä käyttää, jos ei ole pakko. Molemmat nimttäin laskevat dieselin setaanilukua, eli käyntiääni kovenee ja käynnistyminen huononee. Normidieselin setaaniluku on n. 50 bensiinillä luku taisi olla luokkaa -10. Kyseessän on siis dieselin kannalta surkea polttoaine.

Hyvä on tiestysi tietää, että pakkasella dieselin hyytyessä 10-20 litraa bensaa voi pelastaa tilanteen. Bensan lisääminen on mielestäni paljon parempi vaihtoehto kuin lisäaineet, joiden käyttö on aika monen koneen ohjekirjassa EHDOTTOMASTI KIELLETTY.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Itekkin käytän kovimmilla pakkasilla tankillisessa noin 5-6litraa bensaa.

Aika laiha seos se on mutta antaa vähän mielenrauhaa. :huh:

85litraa diisseliä ja 5litraa bensaa. 0.5 litraa öljyä. :D
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Mitä eikö kukaan käytä Diesel100:sta? :?:

En oo käyttänyt minäkään, just meinasin mutta eihän tässä kohta uskalla kun kaik menee tukkoon. :shock: Sama firmahan sitä masinolia tekee, ja se on ainakin kunnon tavaraa. :jook:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kokeilin minä sitä kerran aivan uuteen hiaceen vuonna 2001, ei siis D4D. Tankissa oli vielä tehtaan litkut ja pakksasta vähän päälle 30 astetta. Autolla piti lähteä heittämään 1300km reissu, mutta kun se kulki vain 40km/h.
Kurvailtiin autolla tunnin verran ympäri kaupunkia, ja odoteltiin suodattimen lämpenemistä. Sitten lisättiin epätoivon vallassa (Tiesin kyllä jo silloin ettei sillä mitään tee, mutta kaveri halusi kokeilla) diesel 100 ja tankattiin tankki täyteen. Sitten ajeltiin toinen tunti, eikä sillä edelleenkään päässyt kuin 40km/h. Voin siis sanoa, ettei aineesta ollut muuta haittaa kuin rahan meno, mutta ei siitä ollut yhtään mitään hyötyä. Se on ihan yhtä hyödyllistä kuin vaikkapa motor-up.

Tuskin siitä on haittaa, JOS polttoainejärjestelmässä ei ole vettä. Jos siellä on vettä, niin sitten en uskaltaisi laittaa, vesi menee pumpusta ja suuttimsta läpi. Hiaceen sitä uskalsi laittaa, koska se oli ihan uusi.

Mitähän hyötyä tuosta Diesel 100 -aineesta muuten on? Hyytymiseen se ei ainakaan vaikuta, mutta monet ovat kovin innokkaita sitä käyttämään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Perttu K kirjoitti:Sitten ajeltiin toinen tunti, eikä sillä edelleenkään päässyt kuin 40km/h.
No mikä siinä hiasessa sitten oli? :D
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

A. Hara kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Sitten ajeltiin toinen tunti, eikä sillä edelleenkään päässyt kuin 40km/h.
No mikä siinä hiasessa sitten oli? :D
Kesälaatua tankissa. Kuutisen tuntia lämpimässä tallissa ja toimi jälleen normaalisti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Padova Star kirjoitti:
No se poistaa vettä siitä litkusta mitä te tankkaatte siihen kulkimeen :idea:
Ei se sitä mihinkään poista. Se vain aineen vaikutuksesta liukenee polttoaineeseen ja menee pumpun ja suuttimien läpi koneeseen.
jarmo65
Viestit: 109
Liittynyt: 05.11.2005 18:27
Paikkakunta: itäuusimaa

Viesti Kirjoittaja jarmo65 »

Ei se diesel 100 vettä poista vaan sekoituu veteen sisältää etanolia eli :deku2: parafiiini on se kesä laadun ongelma , eli talvi laadusta tislataan parafiinipois että kestää paremmin pakkasta .
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Työpaikalla touhutaan paljon tämän kesälaatu/talvilaatu asian kanssa joka talvi. Nesteen -15/-25 kesälaadulla voi ajaa viirusilmävolvoa lukuunottamatta kovillakin pakkasilla (-25-30), jos auto liikkuu jatkuvasti. Sen sijaan kylmäkoneiden moottorit, samoin webastot tuppaavat hyytymään tuolla aineella jo paljon aikaisemmin, ilmeisesti ahtaammat pillit ja heikommat pa-pumput suhteessa siirtomatkaan.

Kesälaadun sekaan, jos laittaa talvilaatua vaikkapa puolet, niin lopputulos on yleensä, että polttoaine ei kestä sitäkään pakkasta, kuin puhdas kesälaatu. En tiedä mistä johtuu, mutta näin se käytännössä on.

Lisäaineita ei tarvitse käyttää dieselin seassa. Diesel 100 kyllä sulattaa hyvin jäätä, kokeilkaapa vaikka. Ilmeisesti teoriassa se voisi auttaa jäätymisongelmiin, mutta tarvittava määrä pitää olla suurempi, kuin purkin kyljessä lukee. Tämä voi johtaa muihin ongelmiin polttoainepuolella.

Koemielessä olen ajellut eri mersuilla kesälaadulla ja todennut saman, kuin aiemmin kirjoitettiin. Kun antaa käydä hiukan lämpöiseksi, niin ei hyydy. Kylmänä hyytyy, jos hyytyy. -15/-25 laatu kestää 190 dieselissä -25 asteessa ilman nykimisiä, enemmän on liikaa, jos kylmästä startataan. Pitää vielä testata tuon Cdi tekniikan kylmänsietoa, kunhan tulisi tarpeeksi kylmä. -22 ei aiheuta mitään oireita kesälaadulla.



Mielenkiintoinen aihe, mielipiteitä ja myyttejä puoleen, jos toiseen. Mutta hyvin dieselillä pärjää talvellakin.
Avatar
JTY
Mobilemultimediameedio
Viestit: 290
Liittynyt: 24.4.2006 1:15
Paikkakunta: Selangor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

100 dieseliä käytän aina kun tulee nolla kelit, käyttäny siitä asti kun ollu dieseli eli 90-luvulta. Suodattimet vaihdetaan joka kevät ja syksy.
Ei ole ollut jäätymis tai nykimis ongelmia.
Ja nyt puhutaan full iron koneista :lol:
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Uusien Marsujen oppaassa kielletään bensan sekottaminen, petroolia saa lisätä. Mutta ei tartte kyllä täällä Suomessa, välilaadulla menee jo pitkälle ja oikealla talvilaadulla pärjää varmasti, se vesihän siellä sen ongelman tekee. Suodattimien vaihto syksyllä/alkutalvesta poistaa ongelman, eikä mieluusti ajella kovin vajailla tankeilla kun lämpötila heiluu nollan molemmin puolin....

Siltikin kannatan Sinoilia tmv spriitä käytettävän jos kone meinaa jäätyä, (ts.vesi jäätyy pa-järjestelmään) senverran kauan on traktorit pidetty talvella pyörimässä Mersujen ja pakujen kanssa, että jos se ei toimisi, sitä ei käytettäisi.

"I rest my Case"
-IH Man :wink:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mitenkä lämpimäksi sen esilämmittimen muuten pitäisi hienosuodin saada?

Kokeilin -10 asteessa joltisenkin maantielenkin jälkeen suodatinta ja ei se nyt kylmä ollut, mutta kättä viileämpi selvästi kuitenkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Onkos siinä perää, että esim 208D Sprintterissä (ja muissakin OM60x koneisissa?) tuo polttoainesuodin on melkoisen lämpöisessä paikassa muutenkin, eli senkin puoleen sietää melkoisen kylmiä kelejä? :roll:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vensku_ kirjoitti:Onkos siinä perää, että esim 208D Sprintterissä (ja muissakin OM60x koneisissa?) tuo polttoainesuodin on melkoisen lämpöisessä paikassa muutenkin, eli senkin puoleen sietää melkoisen kylmiä kelejä? :roll:
Niin, onhan se ainakin 201/124 kopassa alumiinivarrella koneessa kiinni ja vielä ihan ylävesiletkun vieressä. Että kyllä noin voisi ajatella.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minusta se taas on oikeastaan kylmimmassä mahdollisessa paikassa siinä heti konee etupäässä.
Ajoviima tulee suoraan päin suodatinta.

Kovalla pakkasella kun komentosillan lämmitystä tarvitaan paljon niin koneen lämpö menee sisätilojen lämmitykseen eikä jäähdyttimessä juurikaan kierrä mitään, joten ajoviima tulee "raakana" päin konehuonetta.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mika.T kirjoitti:Minusta se taas on oikeastaan kylmimmassä mahdollisessa paikassa siinä heti konee etupäässä.
Ajoviima tulee suoraan päin suodatinta.

Kovalla pakkasella kun komentosillan lämmitystä tarvitaan paljon niin koneen lämpö menee sisätilojen lämmitykseen eikä jäähdyttimessä juurikaan kierrä mitään, joten ajoviima tulee "raakana" päin konehuonetta.


No, onhan siellä plussakeli kuitenkin. Lantikassa oli aikanaan suodin kaukana koneesta ja ilman edes lämpimän vesiletkun suojaa. Siihen piti jotain telttapatjaa vetää joskus ympärille. Lämpöä ei tosin riittänyt koppiin, ei konehuoneesen...

Eipä sillä, mietin tuossa että josko kokeeksi virittelisi 124:n maskin taakse pahvin, kun lupaavat jouluksi anoppilaan ihan rivakoita pakkasia. Saa nähdä, tohdinko.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

AM tuolla ylempänä liki kuusi vuotta sitten kirjoitti:Kakkosnelosen ohjekirjassa on muistaakseni taulukot bensan käytöstä tiisseli nseassa.Seoksen suhdetta pystyi pakkasten mukaan muuttamaan niin että reippaassa(olikohan yli 20?) pakkasessa suhde sai olla 50/50.Ikinä en ole laittanut,sehän on paljon kalliimpaakin 8)
Niin se vaan aika muuttuu, ja polttoaineiden hinnat kans. Nyt olis jo ihan sama jo laittaakkin :wink:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

esim 124sen konehuone ei 100% varmasti ole -30c pakkasilla plussan puolella.
Ajossa varmasti lähellä sitä -30astetta.
Ajoviima vie läheisten nesteletkujen lämmitysvaikutuksenkin varmasti pois suodattimelta.
Jos konehuone olisi lämpimänpuolella niin ei kai nämä jäätyisi ikinä koskaan mihinkään.

Tilannetta hieman parantaa jos keulan tilkitsee ihan umpeen. Siltikään siitä ei kovin tiivistä saa. Toki keulan tilkitsemisellä kone nostaa lämmöt paremmin ja jäähdyttimessä alkaa todennäköisesti hieman kiertämään lämmin neste.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

S211 toimii ainakin ihan ok vaikka mennään alle kakskyt pakkasella ja tankkaukset missä tahansa :roll:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mika.T kirjoitti:esim 124sen konehuone ei 100% varmasti ole -30c pakkasilla plussan puolella.
Ajossa varmasti lähellä sitä -30astetta.
Ajoviima vie läheisten nesteletkujen lämmitysvaikutuksenkin varmasti pois suodattimelta.
Jos konehuone olisi lämpimänpuolella niin ei kai nämä jäätyisi ikinä koskaan mihinkään.

Tilannetta hieman parantaa jos keulan tilkitsee ihan umpeen. Siltikään siitä ei kovin tiivistä saa. Toki keulan tilkitsemisellä kone nostaa lämmöt paremmin ja jäähdyttimessä alkaa todennäköisesti hieman kiertämään lämmin neste.
En epäile perusteita, mutta tämä alkoi kovasti kiinnostaa ihan asiana. Pitäiskö viritellä kovemmilla pakkasilla mittari tai pari eri puolille konehuonetta ihan vaan, että näkisi. Mulla on ollut kyllä mielikuva, että se on sen verran tilkitty ja vielä syylärikin tiuhana edessä, että ei siellä nyt mahdottoman kylmä ole.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
mustang 66
Viestit: 311
Liittynyt: 05.11.2011 12:09
Paikkakunta: kerava(nivalasta)

Viesti Kirjoittaja mustang 66 »

mulla oli 190 d 200 aikoinaan ja aika pitkälle talvea ajoin kesä laadulla eikä se ikinä jäätyny mulla.
suodatintakaa ei tullu ihan joka vuosi vaihdettua eikä ollu ikinä pahvia keulassa.

yks talvi nivalassa hinasin 190 mesellä 2kpl 740 diisseli volvoja sulamaan ku olivat menneet jäätymään.pakkasta oli reilut 30 astetta ja volvot ja golfit jääty sillon tienposkeen ja mulla ei ollu etes sitä pahvia keulassa

persnarussa(puolanka)käytiin uutena vuotena mökillä ja oli rapiat 30 pakkasta eikä jäätyny mutta kyllä se hytin lämpötila vähä jo laski.

124 300 tdt:
mentiin nivalaan ja just oltiin kääntymässä elämäjärventielle niin auto sammu ku rupesin himmaamaan risteykseen,mutta lähti kyllä käyntiin heti.
en nyt muista tarkkoja lukemia mutta jouluksi oltiin sinne menossa ja päälle 30 se oli.eikä ollu tässäkään autossa ikinä pahvia keulassa
toisenki kerran teki saman homman.

joskus amis aikoina taunuksen keulan laiton tukkoon ja imas sen pahvin syyläriin kiinni niin vesipumppuhan siinä halakes ja nesteet tuli pihalle ku seula.sen jälkeen en oo käyttäny pahvia keulassa paitsi nyt tuossa w203 ku tuli orggis muovi mukana.
mercedes benz 203 200 cdi farmari -05
ford mustang ht 351 cleaveland -66
ford taunus coupe -76 (ikuisuusprojekti)
suzuki intruder 1400 -92

ex:124 300 tdt
ex:124 200 d
ex:201 200 d
Avatar
Karvanaama
Viestit: 851
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

S124 200 tdt hyytyi sunnuntaina työpaikan pihalle, n.-24 ast.
Jännä juttu sinänsä, saman verran pakkasta oli ollut jo monta päivää ja autolla ajeltu säännöllisesti ilman ongelmia.
Ainoa eroava aikaisempiin olosuhteisiin oli se, että kävin tankkaamassa töihin mennessä (sillä "iso D" kortilla), sekä jouduin repäisemään edellispäivänä repsottavan pohjamuovin koneen alta pois.
Työmatka sujui ilman ongelmia (n.42km), mutta kun piti kotiin lähteä reilun tunnin päästä pulma alkoi. Auto oli vieläpä lämmityksessä koko ajan.
Käyntiin lähtee kyllä normaalisti ja ottaa kierroksia, mutta sammuu 5 sek. kuluttua, hehkutuksen jälkeen taas lähtee ja kiertääkin, mutta sammuu.
Tietenkin epäilin polttoaineen jäätymistä, mutta oireet ei ihan täsmää..?
Karkea suodattimessa näkyy naftaa olevan. Suodattimia ei luultavasti ole vaihdettu, auto tuli mulle vasta joulukuun alussa.
Ilmapuolta aloin epäillä, kun tutkailin heti sammumisen jälkeen konetilaa, ilmanputsarista kuului pihinää..?? (vaparikartio).
Voisiko putsari olla jäätynyt lähes umpeen, tai kuuleri putkineen.
Voisihan sen tutkia irrottamalla imusarjalle menevä putki, jos jää käyntiin, on vika silloin ilmapuolella.
No asia jäi silloin tutkimatta, kun tuli kiire hakea 123:nen alle. Oli vikapäivystys päällä ja valmiudessa on oltava.
Tänään voisi lähteä tutkimaan..
Tämmöistä tälläkertaa pähkäili joulukarvanaama.

Edit: jatkoa tuolla 124-osiossa..
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
esa
Viestit: 15
Liittynyt: 16.5.2007 9:49
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja esa »

Omakohtainen kokemus parin viikon takaa.
Kesälaatua tankki täyteen. Tietysti seuraavana päivänä
-23 pakkasta. Annoin käydä paikallaan melkein normi lämpöiseksi ja sitten tien päälle. Alkoi nykiä ja hyytyä noin 4 km:n ajon jälkeen.
Tien sivuun ja tyhjäkäyntiä > virkistyi. 60 km/h kesti ajaa niin ei nykinyt. Heti kun nosti vauhtia tästä meno hyytyi.

No, tyhjensin pumpulla puolitankkia pois ja tilalle talvilaatua > ei ongelmia vaikka pakkasta -31. Eli mulla ainakin talvilaadun lisääminen paransi pakkaskestävyyttä. ABC:n dieseliä.

-esa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”