Dieselin jäätyminen
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
Dieselin jäätyminen
Onko kellään vielä näillä pakkasilla MB jäätynyt siis polttoainejärjestelmä...?Olen lähdössä aamulla vaasaan ja en ole vaihtanut polttoöljysuodatinta 1,5 vuoteen... Tänään kävin kylä Helsingissa eikä ollut mitään ongelmia...
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Ei se suodatin jäädy. w124:ssa polttoaine käy ennen suodatinta termostaatin ohjaamana lämpenemässä lämmityslaitteen letkulähdössä imusarjan luona. Termostaatti huolehtii, että suodattimelle tuleva aina on aina suunnilleen 40 asteista. Lämmityksen toimivuuden voi helposti testata, suodatin on normaalisti ajon jälkeen käden lämpöinen. Muissa merkeissä ei vastaavaa lämmitystä ole ja suodatin onkin hyytävän kylmä. Tosin nykyiset polttoaineet ovat hyvia, eikä hyytymistä pitäisi ilmetä ilmankaan lämmitystä.
Itse olen tankkailut lauhemmilla keleillä jopa kesälaatua, eikä ikinä ole ongelmia ollut.
Itse olen tankkailut lauhemmilla keleillä jopa kesälaatua, eikä ikinä ole ongelmia ollut.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Eihän auto käyttöön tarkoitetut polttoaineet tuommoisia vippaskonsteja tarvi.Hemingway kirjoitti:Onko bensassa sama juttu?Perttu K kirjoitti:Ei se suodatin jäädy. w124:ssa polttoaine käy ennen suodatinta termostaatin ohjaamana lämpenemässä lämmityslaitteen letkulähdössä imusarjan luona. Termostaatti huolehtii, että suodattimelle tuleva aina on aina suunnilleen 40 asteista.
Kyllä se dieselkin saattaa sinne putkiin jähmettyä, ihan ilman vettäkin.®ÐÐ kirjoitti:Jäätyminen on ihan suhteesa siihen paljonko on syntynyt kondensaatiovettä tankkiin..Talvikiisseli ei nyt semmoisenaan jäädy ihan pikkupakkasilla vaan se vesi siel seassa..Sinistä tenttua vaan tankkiin
Siinä on sitte turha pyristellä ku paskat on housussa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Pussillinen pensamersun irtokipinöitä on kuitenki aina syytä olla mukanaHeikki H. kirjoitti:Eihän auto käyttöön tarkoitetut polttoaineet tuommoisia vippaskonsteja tarvi.Hemingway kirjoitti:Onko bensassa sama juttu?Perttu K kirjoitti:Ei se suodatin jäädy. w124:ssa polttoaine käy ennen suodatinta termostaatin ohjaamana lämpenemässä lämmityslaitteen letkulähdössä imusarjan luona. Termostaatti huolehtii, että suodattimelle tuleva aina on aina suunnilleen 40 asteista.
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Tenttua ei laiteta dieselin tankkiin...saattaa pumppu leikata.®ÐÐ kirjoitti:Jäätyminen on ihan suhteesa siihen paljonko on syntynyt kondensaatiovettä tankkiin..Talvikiisseli ei nyt semmoisenaan jäädy ihan pikkupakkasilla vaan se vesi siel seassa..Sinistä tenttua vaan tankkiin
Diisselin hyytyminen johtuu parafiini kiteytymisestä.Riippuen kesälaadusta kestää max -18astetta.Jos kosteutta jonnekkin kertyy niin suodattimiin ja nehän voi pelkästään tyhjentää.Ei niitä iiiiiihan pakko vaihtaa oo...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Nuo ilmoitetut keston on kyllä sinnepäin, monen puljun kiisseli virtaa vielä alle ilmoitetunkin keston. Kesälaatukin pitäs kestää -15 mutta mulla on parafiini kerran kesälaadulla hyytynyt jo -5:ssä. Talvilaatu -25 kestoinen ei taas pumppautunut enää kaksnaksussa -21 asteessa. Suodattimet oli vaihettu kyllä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
meni väärään palstaan.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se pelasta mersua jäätymästä toi lämmitys systeemi jos napataan käyntiin eikä yhtään käytetä pihalla lähetään suoraa ajaan niin kuin eräs kaverini niin johan jäsäti 190d2.5td parkkipaikalle....niin ja siitten vähän ajan päästä uusiksi kun oli jäänyt se 3eur esisuodatin vaihtamatta...itellä ei toistaiseksi ole ollut ongelmaa kun olen malttanut käytellä autoa....kuka nyt kylmälle konheelle kenkää viittis antaa
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Ikinä kertaakaan ei ole diesel jäätynyt.Eikä se jäädykään jos oikeanlaista ainetta tankissa eikä vettä seassa.Eilen kuitenkin jäätyi tuo bensa vekotin, itse bensahan ei jäätynyt,mutta kun on niin neitimäisiä nuo ruiskun laitteet ettei kestä pientä huurtumista 30 asteen pakkasessa odotellessa että auto sulaa,olisi voinut tuollainen kommentti herättää voimakkaitakin tunteitaHeikki H. kirjoitti:
Eihän auto käyttöön tarkoitetut polttoaineet tuommoisia vippaskonsteja tarvi.
Taitaa dieselissä olla varmempi puhua vaikkapa hyytymistsestä. Vesi jäätyy jo nollassa ja jos sitä on tarpeeksi loppuu matka siihen.
Itse en lisäaineisiin luota, vaan lasken veden pois vedenerottimesta. Näin sitä ei ainakaan joudu pumppuun.
Hyvin dieselit kestävät pakkasta, syksyllä myytävä kesälaatu on aiheuttanut pientä nykimistä kylmänä vasta 20 asteen pakkasilla ja sekin on moottorin lämmettyä loppunut.
Ikinä en ole dieselin ongelmien takia kävelemään joutunut. Kahdesti on 10v aikana ollut voimanpuutetta ja nykimistä kylmänä, siinä kaikki. Ajeltu on kuitenkin kylmimmillään 42 asteen pakkasessa ja käyntiinkin on mersu laitettu 34 asteesta ilman roikkaa. (Lämmittämättä käynnistäminen johtui lämmitysmahdollisuuden puutteesta, muuten olisin lämmittänyt)
Suodatinta ei muuten ole kovin usein vaihdeltu. Toyotassa, jossa on mahdollisuus laskea vedet pois suodattimesta, on nykyisellä suodattimella ajettu tasan 10v ja 250tkm. Syystalvella tuli hieman ongelmia, koska kesälaatu alkoi hyytyä ja vedot hävitä, mutta sekin ongelma ratkesi lämpimässä tallissa ja seuraavana päivänä pakkanenkin oli jo lauhtunut. Mersulla ei vastaava testiä kannata tehdä, koska suodattimesta ei voi laskea sinne mahdollisesti kertynyttä vettä pois ja se voi joutua pumppuun. Mersun suodatin pitää siis vaihtaa määrä välein.
Dieselin pakkaskestossa on muuten sellainen ilmiö, että jos kesä- ja talvilaatua sotketaan keskenään, ei seos kestäkään niin hyvin pakkasta kuin voisi olettaa. Moni kesälaatua pakkaskeleihin asti käyttänyt on saanut menopelinsä hyytymään lisäämällä siihen talvilaatua. Jos on kova pakkanen, kesälaatu pitäisi mielestäni ajella aika vähiin ennen talvilaadun lisäämistä, muuten voi tankissa oleva seos jämähtää.
Kannattaa tietysti vähän takkailla mitä tankkiin kaataa. Kanistereista ym. voi tulla töhnää tankkiin. Sellaisenkin ilmiön olen kyllä huomannut, että juuri näitä lisäaineita käyttävät kärsivät usein ongelmista dieselin kanssa. Onko ongelmat seurausta lisäaineen käytöstä tai toisin päin, sitä on hankala selvittää. Oma teoria on, että lisäaineet saavat kaiken sakan ym. töhnän liikkeelle. Se joutuu sitten suodattimiin ja matka loppuu siihen.
Itse en lisäaineisiin luota, vaan lasken veden pois vedenerottimesta. Näin sitä ei ainakaan joudu pumppuun.
Hyvin dieselit kestävät pakkasta, syksyllä myytävä kesälaatu on aiheuttanut pientä nykimistä kylmänä vasta 20 asteen pakkasilla ja sekin on moottorin lämmettyä loppunut.
Ikinä en ole dieselin ongelmien takia kävelemään joutunut. Kahdesti on 10v aikana ollut voimanpuutetta ja nykimistä kylmänä, siinä kaikki. Ajeltu on kuitenkin kylmimmillään 42 asteen pakkasessa ja käyntiinkin on mersu laitettu 34 asteesta ilman roikkaa. (Lämmittämättä käynnistäminen johtui lämmitysmahdollisuuden puutteesta, muuten olisin lämmittänyt)
Suodatinta ei muuten ole kovin usein vaihdeltu. Toyotassa, jossa on mahdollisuus laskea vedet pois suodattimesta, on nykyisellä suodattimella ajettu tasan 10v ja 250tkm. Syystalvella tuli hieman ongelmia, koska kesälaatu alkoi hyytyä ja vedot hävitä, mutta sekin ongelma ratkesi lämpimässä tallissa ja seuraavana päivänä pakkanenkin oli jo lauhtunut. Mersulla ei vastaava testiä kannata tehdä, koska suodattimesta ei voi laskea sinne mahdollisesti kertynyttä vettä pois ja se voi joutua pumppuun. Mersun suodatin pitää siis vaihtaa määrä välein.
Dieselin pakkaskestossa on muuten sellainen ilmiö, että jos kesä- ja talvilaatua sotketaan keskenään, ei seos kestäkään niin hyvin pakkasta kuin voisi olettaa. Moni kesälaatua pakkaskeleihin asti käyttänyt on saanut menopelinsä hyytymään lisäämällä siihen talvilaatua. Jos on kova pakkanen, kesälaatu pitäisi mielestäni ajella aika vähiin ennen talvilaadun lisäämistä, muuten voi tankissa oleva seos jämähtää.
Kannattaa tietysti vähän takkailla mitä tankkiin kaataa. Kanistereista ym. voi tulla töhnää tankkiin. Sellaisenkin ilmiön olen kyllä huomannut, että juuri näitä lisäaineita käyttävät kärsivät usein ongelmista dieselin kanssa. Onko ongelmat seurausta lisäaineen käytöstä tai toisin päin, sitä on hankala selvittää. Oma teoria on, että lisäaineet saavat kaiken sakan ym. töhnän liikkeelle. Se joutuu sitten suodattimiin ja matka loppuu siihen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Samansuuntaisia kokemuksia. Virman vehkeisiin tosin vaihdetaan joka syksy vaikka Toyotia ovatkin.Suodatinta ei muuten ole kovin usein vaihdeltu. Toyotassa, jossa on mahdollisuus laskea vedet pois suodattimesta, on nykyisellä suodattimella ajettu tasan 10v ja 250tkm.
Tuo on muuten jännä juttu kun saman asian on käytäntö opettanut täälläkin päin. Öljy-yhtiöt kyllä ilmoittavat kylmänkeston menevän seosuhteen mukaisesti.Dieselin pakkaskestossa on muuten sellainen ilmiö, että jos kesä- ja talvilaatua sotketaan keskenään, ei seos kestäkään niin hyvin pakkasta kuin voisi olettaa.
Vai että neitimäisiä? Kyllä ne ruiskuvehkeet huurtumista kestää. Männävuosina kotosalla oli kotosalla tilanne kun 99 saabi oli ainut käyntiin lähtevä auto kovalla pakkaasella, kun diiselit ei lähteny edes roikasta tuliille. Eikä toi k-jetti sen rantumpi ole - tai siis ollut kun ei ole enää kiinni omas autos.AM kirjoitti:Ikinä kertaakaan ei ole diesel jäätynyt.Eikä se jäädykään jos oikeanlaista ainetta tankissa eikä vettä seassa.Eilen kuitenkin jäätyi tuo bensa vekotin, itse bensahan ei jäätynyt,mutta kun on niin neitimäisiä nuo ruiskun laitteet ettei kestä pientä huurtumista 30 asteen pakkasessa odotellessa että auto sulaa,olisi voinut tuollainen kommentti herättää voimakkaitakin tunteitaHeikki H. kirjoitti:
Eihän auto käyttöön tarkoitetut polttoaineet tuommoisia vippaskonsteja tarvi.
Saman ilmiön minäkin olen huomannut! kerran jäänestoa aina jäänestoaPerttu K kirjoitti: Kannattaa tietysti vähän takkailla mitä tankkiin kaataa. Kanistereista ym. voi tulla töhnää tankkiin. Sellaisenkin ilmiön olen kyllä huomannut, että juuri näitä lisäaineita käyttävät kärsivät usein ongelmista dieselin kanssa. Onko ongelmat seurausta lisäaineen käytöstä tai toisin päin, sitä on hankala selvittää. Oma teoria on, että lisäaineet saavat kaiken sakan ym. töhnän liikkeelle. Se joutuu sitten suodattimiin ja matka loppuu siihen.
Vähän niin kuin Isän vanha valmetti
1985 lisävirta riitti käynnistymiseen
1990 lisävirta ja "ilmamäärän säätö" riitti käynnistymiseen
1995 lisävirta ja kosaani riitti käynnistymiseen
2000 lisävirta ja suhaus pilottia riitti käynnistymiseen
2005 lisävirta ja 2 pulloa pilottia riittänee ehkä käynnistymiseen
Eli kerran kun opetat lisäaineille tarvit aina lisäaineita
Arvasin että kyllä tuohon hieman provoilevaan kommenttiin tartutaan No olenpa vain katkera kun tuo farkku halusi jäätyä kesken matkan.Samaa teki aikoinaan meillä ollut volvo.Dieselillä ei ole minulla koskaan ollut ongelmia,33 asteen pakkasesta pahimmillaan startannut ilman lämmitystä.Kyllähän bensakin käyntiin lähtee pakkasesta, paremmin yleensä kuin diesel.Diesel vaan tuntuu aina olevan sellainen että kun sen kerran saa käyntiin niin mikään ei estä matkatekoaHeikki H. kirjoitti:
Vai että neitimäisiä?
Suodattimet olen yleensä vaihtanut kerran vuoteen,tosin kilometrejäkin tulee vuosittain(tai tuli) aika reippaasti.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hyvin on dieselit toimineet täälläkin ilman lisäaineita.
Kerran kyllä hirvitti ajella yösydännä Kittilästä Pokan kautta Inariin,
kun ulkolämpömittari naputteli alle -42 ºC <-> -45 º C -lukemia.
Autossa onneksi oli jäähdytinnestetoiminen polttoaineen esilämmitin.
Muissa peleissä jonkinlainen esilämmitin on ollutkin, paitsi käsittääkseni VW Golfeissa.
Eipä ne hyytyneet nekään.
Kerran kyllä hirvitti ajella yösydännä Kittilästä Pokan kautta Inariin,
kun ulkolämpömittari naputteli alle -42 ºC <-> -45 º C -lukemia.
Autossa onneksi oli jäähdytinnestetoiminen polttoaineen esilämmitin.
Muissa peleissä jonkinlainen esilämmitin on ollutkin, paitsi käsittääkseni VW Golfeissa.
Eipä ne hyytyneet nekään.
Kesälaadulla pääsee varsin pitkälle.
Omakohtainen havainto. Testattu juttu. Nimittäin, W124:ssä on mulla nytten tankissa tämän talven ekat talvidiisselit.
Sunnuntaina käynnistin mersun ilman lämmitystä (olosuhteiden pakosta, seisoi huoltoaseman parkiksella) 19 asteen pakkasesta. Kesälaatua oli silloin tankissa (puoli tankkia). Oli se siinä seisonut torstaista lähtien. Hyvin jyrähti käyntiin. Annoin pyöriä jonkun aikaa tyhjäkäynnillä, että moottori lämpenee. Ajattelin että myös suodatin lämpenee juuri tuon yllämainitun nestekierron ansiosta. Mielessä oli että ajoviima sen jäähdyttä ja silloin parafiini kiteytyy sinne.
Noh, aikansa käytyään oli lämmöt nousseet jonkin verran ja lähin ajamaan. Ajoin n. 100 km matkan ja välillä mersun mittarissa oli -25 pakkasta. Hyvin se toimi sillä kesälaadulla. Vasta tuon ajon jälkeen tankkasin talvilaatua päälle.
Tankkaan aina tuollaselta kylmältä asemalta, kun mulla on sellanen "iso D- kortti" (tuosta voi päätellä minkä ketjun polttoainetta tankkaan). Se ketju väittää että niiden kesälaadulla on paras pakkasen kesto. Suodatettavuus on -18 ja samepiste jotain -25.
Periaate on se, että käytän kesälaatua niin paljon kun voin. Hintaeroa niillä ei juurikaan ole, mutta käsitttääkseni kesälaatu on "parempaa" laadultaan. Enemmän parafiiniä jne.
Lisäksi olen ymmärtänyt että kesälaatu olisi pumpulle terveellisempää, mitä talvilaatu. Parempi voitelu sillä.
Jäänestoaineita tulee mielestäni välttää. Tiedän tapauksia että pumppu on rikottu liiallisella jääneston käytöllä (se ei voitele tippaakaan). Tämä auto mistä pumppu oli rikkoontunut oli muuten "viirusilmä" Volvo.
Sinne oli työnnetty ihan älyttömästi sitä jäänestoa. Siitä rikkoontui se matalapaine pumppu. Leikkasi yksinkertaiseti kiinni.
Polttoaineen suodatin kannattaa vaihtaa säännöllisesti. Ite vaihan sen joka syksy.
Omakohtainen havainto. Testattu juttu. Nimittäin, W124:ssä on mulla nytten tankissa tämän talven ekat talvidiisselit.
Sunnuntaina käynnistin mersun ilman lämmitystä (olosuhteiden pakosta, seisoi huoltoaseman parkiksella) 19 asteen pakkasesta. Kesälaatua oli silloin tankissa (puoli tankkia). Oli se siinä seisonut torstaista lähtien. Hyvin jyrähti käyntiin. Annoin pyöriä jonkun aikaa tyhjäkäynnillä, että moottori lämpenee. Ajattelin että myös suodatin lämpenee juuri tuon yllämainitun nestekierron ansiosta. Mielessä oli että ajoviima sen jäähdyttä ja silloin parafiini kiteytyy sinne.
Noh, aikansa käytyään oli lämmöt nousseet jonkin verran ja lähin ajamaan. Ajoin n. 100 km matkan ja välillä mersun mittarissa oli -25 pakkasta. Hyvin se toimi sillä kesälaadulla. Vasta tuon ajon jälkeen tankkasin talvilaatua päälle.
Tankkaan aina tuollaselta kylmältä asemalta, kun mulla on sellanen "iso D- kortti" (tuosta voi päätellä minkä ketjun polttoainetta tankkaan). Se ketju väittää että niiden kesälaadulla on paras pakkasen kesto. Suodatettavuus on -18 ja samepiste jotain -25.
Periaate on se, että käytän kesälaatua niin paljon kun voin. Hintaeroa niillä ei juurikaan ole, mutta käsitttääkseni kesälaatu on "parempaa" laadultaan. Enemmän parafiiniä jne.
Lisäksi olen ymmärtänyt että kesälaatu olisi pumpulle terveellisempää, mitä talvilaatu. Parempi voitelu sillä.
Jäänestoaineita tulee mielestäni välttää. Tiedän tapauksia että pumppu on rikottu liiallisella jääneston käytöllä (se ei voitele tippaakaan). Tämä auto mistä pumppu oli rikkoontunut oli muuten "viirusilmä" Volvo.
Sinne oli työnnetty ihan älyttömästi sitä jäänestoa. Siitä rikkoontui se matalapaine pumppu. Leikkasi yksinkertaiseti kiinni.
Polttoaineen suodatin kannattaa vaihtaa säännöllisesti. Ite vaihan sen joka syksy.
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Mulla oli aamulla kuorma-auto hyhmässä, (-20c) joutu startilla aluks pitämään osittain käynnissä että pyöri sata kierrosta minuutissa, ja moottori on iso, oikea tyhjäkäynti on noin 5-600 kierrosta, tuntu että käy vaan 2 pytyllä sen sata kierrosta, kaasu ei vastannut yhtään kun painoi, polttoaine ei "syttynyt"
Oli se huiman kuulosta, onneksi oli jäänestoa tonkka mukana, sen hulautin tankkiin, ja auto kävi raakileena sen kun kävi, jos sitä käymiseksi voi edes sanoa, mutta 10 minuutin kuluttua jääneston lisäyksestä "tulppa" hävis ja mikä oudointa, tankissa oli talvilaatua, suodattimet oli vaihdettu, ja aina ajetaan täysillä tankeilla, kulutus on kova, 1-2 kertaa viikossa tankkaus, ei se teboilin talvilaatu ainakaan ole mitään oikeata talvilaatua
Oli se huiman kuulosta, onneksi oli jäänestoa tonkka mukana, sen hulautin tankkiin, ja auto kävi raakileena sen kun kävi, jos sitä käymiseksi voi edes sanoa, mutta 10 minuutin kuluttua jääneston lisäyksestä "tulppa" hävis ja mikä oudointa, tankissa oli talvilaatua, suodattimet oli vaihdettu, ja aina ajetaan täysillä tankeilla, kulutus on kova, 1-2 kertaa viikossa tankkaus, ei se teboilin talvilaatu ainakaan ole mitään oikeata talvilaatua
Meillä on ajeltu useita talvia pelkällä kesälaadulla.Nykyään kestävät huonommin pakkasia kuin ennen.En tiedä miksi.Samat autot ja samat pakkaset.Meillä kyllä on talvilaadun lisääminen auttanut kylmänkestoon.Perusteena se että puoli tankkia oli kesälaatua.Olin kajaanissa ja pakkasta -27 pakkasta.Kesälaatua tankissa.Teki totaalisen stopin.25litraa talvilaatua tankkiin.Karkea suodatin puhtaaksi->Hyytyi->karkea suodatin puhtaaksi->hyytyi->karkea suodatin puhtaaksi.Ja sitten alko menemään...sedän volvotkin on alkanu menemään taas jäätymisen jälkeen kun on talvilaatua lisänny tankkiin.En tiedä,mutta tosiaan omien kokemuksien mukaan talvilaatu on auttanu kylmän kestoon...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Minä oon lykännyt bensaa jonkun verran aina joukkoon, joskus kun on diiselipirssi ollu talvella. Kestää kuulemma lutrata 25% seoksellakin, mutta vajaa 10% on riittänyt. Jos voitelunpuute arveluttaa, niin vähän voi lurauttaa 2t-öljyä sekaan.
Bonuksena vielä tuollakin seoksella polttoaine haisee bensalta. Mun entisessä pystärissä ei saanut tankinluukkua lukkoon ollenkaan. Joku mopopoika kävi pöllimässä kerran tankin tyhjäksi, olisi ollut kiva nähdä ilme kun peevee vähän savuttaa.
Bonuksena vielä tuollakin seoksella polttoaine haisee bensalta. Mun entisessä pystärissä ei saanut tankinluukkua lukkoon ollenkaan. Joku mopopoika kävi pöllimässä kerran tankin tyhjäksi, olisi ollut kiva nähdä ilme kun peevee vähän savuttaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Muistelen että jonkin mallin käyttohjekirjassa oli ohjeet että kuinka paljon bensiiniä voi laittaa joukkoon.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.