Mercedes-Benz 190E 2.5-16-kysymyksiä
Mercedes-Benz 190E 2.5-16-kysymyksiä
W201 on sinänsä tuttu auto, mutta vain dieselinä. Siispä kysymys kuuluukin:
Millainen auto Mercedes-Benz 190E 2.5-16 on? Erityisesti koneen ja voimansiirron plussat ja miinukset kiinnostavat.
Onko totta, että 2.5-16-koneessa ei ole automaattista venttiilien säätöä? Kuinka usein venttiilit täytyy tarkistaa ja säätää? Ovatko käyttöhuollon osat samoja huomattavasti yleisemmän tavallisen 2.3-litraisen kanssa?
Onko voimansiirto sama kuin 2.3-litraisessa 201:ssä? (Tai jossain muussa "perusmallissa.)
Millainen auto Mercedes-Benz 190E 2.5-16 on? Erityisesti koneen ja voimansiirron plussat ja miinukset kiinnostavat.
Onko totta, että 2.5-16-koneessa ei ole automaattista venttiilien säätöä? Kuinka usein venttiilit täytyy tarkistaa ja säätää? Ovatko käyttöhuollon osat samoja huomattavasti yleisemmän tavallisen 2.3-litraisen kanssa?
Onko voimansiirto sama kuin 2.3-litraisessa 201:ssä? (Tai jossain muussa "perusmallissa.)
-T
Venttiilivälysten tarkistus ja säätö tapahtuu käsittääkseni samanlaisilla "paloilla" kuin joissain muissakin Cosworth-kansissa ja esim. Volvon vinokoneissa. Simppeli homma ainakin Volvossa.
Vaihtoväliä ei täten liene, mikäli välykset pysyvät ohjearvoissa. Tarkistellahan niitä voi niin usein kuin sielu sietää (liian harvoin ).
Hieno auto kyseessä, vois olla yks haave sinänsä....
Vaihtoväliä ei täten liene, mikäli välykset pysyvät ohjearvoissa. Tarkistellahan niitä voi niin usein kuin sielu sietää (liian harvoin ).
Hieno auto kyseessä, vois olla yks haave sinänsä....
Onko tuo kone yhtä kestävä kuin muutkin Mersuissa olevat bensakoneet. (Eli nyt en ole vertaamassa mihinkään ikiliikkuja-200D:hen ) Vai onko kyseessä tyypin "viritetty bensakone"-moottori, jolloin 200 000 km alkaa olla jo aika paljon. Mikään kauhean kireähän tuo ei tehojensa puolesta ole, mutta miten on toteutuksen laita?
-T
Jaahans, näyttää kaikissa 16-venttiilisissä malleissa olevan Getragin laatikko. Knoppologiatietona, että laatikko on sama kuin E30 BMW M3:ssa.
Venttiilimallin pikku-Mersuissa on näköjään joku torsen-peräkin... Ei siis ASD vaan joku mekaaninen tasain. Onko tästä ja tämän kestävyydestä lisää tietoutta?
Venttiilimallin pikku-Mersuissa on näköjään joku torsen-peräkin... Ei siis ASD vaan joku mekaaninen tasain. Onko tästä ja tämän kestävyydestä lisää tietoutta?
-T
Kyllä se vaan on valitettavan laiska(alakierroksilla) moottori jos on tottunut nykyajan 6-turbodieseleihin. Tottakai se kiihtyy, mutta eihän siinä ole vääntöä nykydieselmittapuun mukaan mitään-tai se perus 2 litrasen turbod:n vääntö ehkä löytyy mutta järkyttävillä kierroksilla! Sitä on varmasti revittävä kierroksilla tosissaan jos haluaa, että edes passat-tdi:t pysyy takana. Maailma kehittyy. Eerola on lukenut vain uuden tähdelliset-lehden ja innostunut aiheesta? Eikö se juttukin ole jo 17 vuoden takaa?
PS. eihän tässä nyt olisi pitänyt vanhoja bensoja ja uusia dieseleitä keskenään vertailla, mutta bensakoneiden "hengetön alue" ahdistaa. Lisäksi M3 BMW on vastaava auto ja huomattavasti legendaarisempi.
Jos tuo laatikko kestää edes jonkunajan ST-dieselin (600 nm)perässä niin se kestää helposti alkuperäisen coswort-mese-moottorin jatkeena.
Alusta autossa on varmasti huippu ja on toimiva ratkaisu vielä tänä päivänäkin.
Kokonaisuutena minusta auto on klassikkoainesta, tosin jos olet kiinnostunut kulkevasta huippuautosta niin tutustuppa vielä malliin W124 500 E niin siinä on LEGENDA.
PS. eihän tässä nyt olisi pitänyt vanhoja bensoja ja uusia dieseleitä keskenään vertailla, mutta bensakoneiden "hengetön alue" ahdistaa. Lisäksi M3 BMW on vastaava auto ja huomattavasti legendaarisempi.
Jos tuo laatikko kestää edes jonkunajan ST-dieselin (600 nm)perässä niin se kestää helposti alkuperäisen coswort-mese-moottorin jatkeena.
Alusta autossa on varmasti huippu ja on toimiva ratkaisu vielä tänä päivänäkin.
Kokonaisuutena minusta auto on klassikkoainesta, tosin jos olet kiinnostunut kulkevasta huippuautosta niin tutustuppa vielä malliin W124 500 E niin siinä on LEGENDA.
Viimeksi muokannut kardaani, 16.1.2007 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minun makuun taas tuollainen ylävireys tuntuu mukavalle,ainakin harrasteautoon sellainen kävisi ihan hyvin.Tuollaisilla "järjettömillä" kierroksilla moottorin laulu on ihanaa Lisäksi kunnon ylävireys tekee autosta tehokkaamman oloisen kuin mitä oikeasti on.Kyllähän tuollaiset vanhat autot liikkuu kuitenkin kohtuu hyvin vaikka vähän tehojakin,esim. uudella 400CDI väykyllä ei ole jakoja kiihdytyksessä...
Uudella V8-väykyllä ei ole jakoa kiihdytyksessä? Ei se kyllä kovin kauaksi voi jäädä 2,5-16:sesta. Kyllä sillä varmasti jotain jakoa on. No hienoja laitteita kumpikin omalla sarallaan. Eerola voi käydä koeajamassa molemmat ja tehdä vertailun. W201:ssa on ainakin pirun komea korisarja-musta huippukuntoinen yksilö kerää varmasti katseet kadun varsilta.
- konjamiini
- Viestit: 110
- Liittynyt: 11.12.2005 10:36
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Piti oikein uudelleenn tarkistaa kun jäi itseäkin vaivaamaan...Autotalli.com ilmoittikin väärin 400cdi suoritusarvot,ilmoitti samat kuin 320cdi:lle Todellisuudessa 400cdi on noin puolisekuntia nopsempi 0-100 ajassa kuin 2.5 16V.Ja sitten kun mennään vähemmän teinikkäisiin mittaus väleihin niin ero varmasti kasvaa,onhan nelisatkussa kuitenkin tehoa aika reippaastikardaani kirjoitti:Uudella V8-väykyllä ei ole jakoa kiihdytyksessä?
Onhan siihen voitu vaihtaa lukoton perä jos alkuperäinen on hajonnut. Myöskin ihan 300 tkm tavallista ajoa voi kuluttaa kitkalevyt jolloin lukon pito on likimain 0. Sittenhän sen näkee mitä se on syönyt kun aukasee.K-lax kirjoitti:Vähä ohi topikin mutta kun nyt 16v peristä puhutaan niin onko noita värkkejä saanu lukottomalla perällä? Tuos omas 2.3-16 ei ainakaa ASDtä oo eikä kyllä oikein muutakaa, perä on kyllä aika väljä että oisko lukkokin 'kulunut pois' aikojen saatossa? Avatahan tuo tietysti pitäis ku joutais...
I drive an Opel. What's your excuse?
E420CDI, 0-100km/h 6.1skardaani kirjoitti:Uudella V8-väykyllä ei ole jakoa kiihdytyksessä? Ei se kyllä kovin kauaksi voi jäädä 2,5-16:sesta. Kyllä sillä varmasti jotain jakoa on. No hienoja laitteita kumpikin omalla sarallaan. Eerola voi käydä koeajamassa molemmat ja tehdä vertailun. W201:ssa on ainakin pirun komea korisarja-musta huippukuntoinen yksilö kerää varmasti katseet kadun varsilta.
190 2.5-16 manuelt gir: 7,5 sekunder; med kat.: 7,7 sekunder
automatgir: 7,8 sekunder; med kat.: 8,1 sekunder
Onhan noissa melkoisen suuri ero
124.023
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Jos Lontoo taipuu niin siitäpä lukaseen
http://www.geocities.com/nideggerh/16v-to-evo.html
http://www.geocities.com/nideggerh/16v-to-evo.html
Jostain löysin 14.8s @ 1/4 ajan tuolle E400CDI:lle, ja 15.1s @ 1/4 2.5-16:sta. Joten eipä ole järkyttävästi eroa ottaen iän ja tekniikan kehityksen huomioon. Ja ikäänsä nähden ainakin perstuntumalta tuon 16 tappisen veton alakierroksilla on aika brutaali verrattuna vaikkapa M103:een saati sitten normaaliin M102:een. Ja kulkee vielä yläjengoillaki.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Onhan noissa painoeroa aikalailla, mutta onhan tuossa 400cdissä tuplasti mukeja +1,5L isompi. Kera solmun, ainiin ja tekniikka aavistukset tuoreempaa.
Tuohon 16 tappisen aikaan en osaa sanoa, onko edes todellinen. Taas joltaan ranskalaiselta sivulta löysin tuon 400CDI:n ajan. Eli kumpienkin aikoijen vesitiiviys on aika kyseenalainen. Mainitsin vain että tuollaaset löyty.
EDIT: Löysin mielenkiintoisen listauksen. Joten jollaan on vilkas mielikuvitus.. Näyttäs tuon listan mukaan jotta 15,2s @400m 16 tappiselle.
Tuohon 16 tappisen aikaan en osaa sanoa, onko edes todellinen. Taas joltaan ranskalaiselta sivulta löysin tuon 400CDI:n ajan. Eli kumpienkin aikoijen vesitiiviys on aika kyseenalainen. Mainitsin vain että tuollaaset löyty.
EDIT: Löysin mielenkiintoisen listauksen. Joten jollaan on vilkas mielikuvitus.. Näyttäs tuon listan mukaan jotta 15,2s @400m 16 tappiselle.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Kummaa että isommassa moottorissa on vain samanverran vääntöä ja ylemmällä kierros alueella. Onko 2.5 puristuksissa niin iso ero vai missä vika?Rässi66 kirjoitti:Tekniset tiedot ja Valmistusajat:
190 E 2.3-16 09/1984-06/1988
190 E 2.5-16 07/1988-06/1993?
W201 190 E 2.3-16
235 Nm 4500 rpm
W201 190 E 2.5-16
235 Nm 5000-5500 rpm
Oisko noissa 2,5 koneissa kaikissa katalysaattori. Eli siinäpä se vika, pienemmät puristukset ja vähän eri säädöt sytkässä sekä soppapuolella.SamuliS kirjoitti:Kummaa että isommassa moottorissa on vain samanverran vääntöä ja ylemmällä kierros alueella. Onko 2.5 puristuksissa niin iso ero vai missä vika?
I drive an Opel. What's your excuse?