Mercedes-Benz 190E 2.5-16-kysymyksiä

Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Mercedes-Benz 190E 2.5-16-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eerola »

W201 on sinänsä tuttu auto, mutta vain dieselinä. Siispä kysymys kuuluukin:

Millainen auto Mercedes-Benz 190E 2.5-16 on? Erityisesti koneen ja voimansiirron plussat ja miinukset kiinnostavat.

Onko totta, että 2.5-16-koneessa ei ole automaattista venttiilien säätöä? Kuinka usein venttiilit täytyy tarkistaa ja säätää? Ovatko käyttöhuollon osat samoja huomattavasti yleisemmän tavallisen 2.3-litraisen kanssa?

Onko voimansiirto sama kuin 2.3-litraisessa 201:ssä? (Tai jossain muussa "perusmallissa.)
-T

Kuva
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Venttiilivälysten tarkistus ja säätö tapahtuu käsittääkseni samanlaisilla "paloilla" kuin joissain muissakin Cosworth-kansissa ja esim. Volvon vinokoneissa. Simppeli homma ainakin Volvossa.

Vaihtoväliä ei täten liene, mikäli välykset pysyvät ohjearvoissa. Tarkistellahan niitä voi niin usein kuin sielu sietää (liian harvoin :lol: ).

Hieno auto kyseessä, vois olla yks haave sinänsä.... :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Eikös nuissa ole laatikkona superimiesten himoitsema luja Getrak?
Pro HVM
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Onko tuo kone yhtä kestävä kuin muutkin Mersuissa olevat bensakoneet. (Eli nyt en ole vertaamassa mihinkään ikiliikkuja-200D:hen :wink: ) Vai onko kyseessä tyypin "viritetty bensakone"-moottori, jolloin 200 000 km alkaa olla jo aika paljon. Mikään kauhean kireähän tuo ei tehojensa puolesta ole, mutta miten on toteutuksen laita?
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Rässi66 kirjoitti:Eikös nuissa ole laatikkona superimiesten himoitsema luja Getrak?
Niin, onko Getrag vai ei? Jos on, niin silloin ainakin laatikko on ookoo. Miten lenee perän laita?
-T

Kuva
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Laatikko on Getrak mutta ei se kestä voiman edessä :cry: Supereissa se on oksentanut rattaat tielle :lol: Mutta sen pensan väännöt se kyllä kestää moitteetta :shock:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jaahans, näyttää kaikissa 16-venttiilisissä malleissa olevan Getragin laatikko. Knoppologiatietona, että laatikko on sama kuin E30 BMW M3:ssa.

Venttiilimallin pikku-Mersuissa on näköjään joku torsen-peräkin... Ei siis ASD vaan joku mekaaninen tasain. Onko tästä ja tämän kestävyydestä lisää tietoutta?
-T

Kuva
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ihan tavallinen kitkalukkoperä niissä on, mikäli ei ole raksittu ASD:tä lisävarusteeksi. Ei siis torsenia.
I drive an Opel. What's your excuse?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Siellä on himoittu oikea kitka lukko :idea: Mutta voima malliin väärä välitys :cry:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Eerola hei :!: :evil:

EIJEIEJEIEI :shock: :shock:

Eikös sen kupee pitänyt olla? 8)
® Mesen linttaklubi
Avatar
K-lax
Viestit: 236
Liittynyt: 13.1.2007 12:09
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja K-lax »

Vähä ohi topikin mutta kun nyt 16v peristä puhutaan niin onko noita värkkejä saanu lukottomalla perällä? Tuos omas 2.3-16 ei ainakaa ASDtä oo eikä kyllä oikein muutakaa, perä on kyllä aika väljä että oisko lukkokin 'kulunut pois' aikojen saatossa? Avatahan tuo tietysti pitäis ku joutais...
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllä se vaan on valitettavan laiska(alakierroksilla) moottori jos on tottunut nykyajan 6-turbodieseleihin. Tottakai se kiihtyy, mutta eihän siinä ole vääntöä nykydieselmittapuun mukaan mitään-tai se perus 2 litrasen turbod:n vääntö ehkä löytyy mutta järkyttävillä kierroksilla! Sitä on varmasti revittävä kierroksilla tosissaan jos haluaa, että edes passat-tdi:t pysyy takana. Maailma kehittyy. Eerola on lukenut vain uuden tähdelliset-lehden ja innostunut aiheesta? :wink: Eikö se juttukin ole jo 17 vuoden takaa?
PS. eihän tässä nyt olisi pitänyt vanhoja bensoja ja uusia dieseleitä keskenään vertailla, mutta bensakoneiden "hengetön alue" ahdistaa. Lisäksi M3 BMW on vastaava auto ja huomattavasti legendaarisempi.

Jos tuo laatikko kestää edes jonkunajan ST-dieselin (600 nm)perässä niin se kestää helposti alkuperäisen coswort-mese-moottorin jatkeena.

Alusta autossa on varmasti huippu ja on toimiva ratkaisu vielä tänä päivänäkin.
Kokonaisuutena minusta auto on klassikkoainesta, tosin jos olet kiinnostunut kulkevasta huippuautosta niin tutustuppa vielä malliin W124 500 E niin siinä on LEGENDA.
Viimeksi muokannut kardaani, 16.1.2007 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minun makuun taas tuollainen ylävireys tuntuu mukavalle,ainakin harrasteautoon sellainen kävisi ihan hyvin.Tuollaisilla "järjettömillä" kierroksilla moottorin laulu on ihanaa 8) Lisäksi kunnon ylävireys tekee autosta tehokkaamman oloisen kuin mitä oikeasti on.Kyllähän tuollaiset vanhat autot liikkuu kuitenkin kohtuu hyvin vaikka vähän tehojakin,esim. uudella 400CDI väykyllä ei ole jakoja kiihdytyksessä...
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Uudella V8-väykyllä ei ole jakoa kiihdytyksessä? :shock: Ei se kyllä kovin kauaksi voi jäädä 2,5-16:sesta. Kyllä sillä varmasti jotain jakoa on. :wink: No hienoja laitteita kumpikin omalla sarallaan. Eerola voi käydä koeajamassa molemmat ja tehdä vertailun. W201:ssa on ainakin pirun komea korisarja-musta huippukuntoinen yksilö kerää varmasti katseet kadun varsilta.
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Mikko K kirjoitti:Laatikko on Getrak mutta ei se kestä voiman edessä :cry: Supereissa se on oksentanut rattaat tielle :lol: Mutta sen pensan väännöt se kyllä kestää moitteetta :shock:
Häääh :?: Montako getrakkia sieläpäin oikein on hajotettu :shock: :?:
Itellä ei oo tiejosa vielä yhtään hajonnutta, vaikka nuita aika monesa jo on.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

kardaani kirjoitti:Uudella V8-väykyllä ei ole jakoa kiihdytyksessä?
Piti oikein uudelleenn tarkistaa kun jäi itseäkin vaivaamaan...Autotalli.com ilmoittikin väärin 400cdi suoritusarvot,ilmoitti samat kuin 320cdi:lle :roll: Todellisuudessa 400cdi on noin puolisekuntia nopsempi 0-100 ajassa kuin 2.5 16V.Ja sitten kun mennään vähemmän teinikkäisiin mittaus väleihin niin ero varmasti kasvaa,onhan nelisatkussa kuitenkin tehoa aika reippaasti :roll:
Avatar
käppänä
Viestit: 89
Liittynyt: 19.11.2006 21:27
Paikkakunta: NIVALA

Viesti Kirjoittaja käppänä »

kardaani kirjoitti:. W201:ssa on ainakin pirun komea korisarja-musta huippukuntoinen yksilö kerää varmasti katseet kadun varsilta.
ei sen välttämättä musta tarvi olla :evil: on tuo hopeanharmaakin ihan hyvän värinen :lol: ja ihan jännä peli näin talvisin :wink:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

K-lax kirjoitti:Vähä ohi topikin mutta kun nyt 16v peristä puhutaan niin onko noita värkkejä saanu lukottomalla perällä? Tuos omas 2.3-16 ei ainakaa ASDtä oo eikä kyllä oikein muutakaa, perä on kyllä aika väljä että oisko lukkokin 'kulunut pois' aikojen saatossa? Avatahan tuo tietysti pitäis ku joutais...
Onhan siihen voitu vaihtaa lukoton perä jos alkuperäinen on hajonnut. Myöskin ihan 300 tkm tavallista ajoa voi kuluttaa kitkalevyt jolloin lukon pito on likimain 0. Sittenhän sen näkee mitä se on syönyt kun aukasee.
I drive an Opel. What's your excuse?
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

kardaani kirjoitti:Uudella V8-väykyllä ei ole jakoa kiihdytyksessä? :shock: Ei se kyllä kovin kauaksi voi jäädä 2,5-16:sesta. Kyllä sillä varmasti jotain jakoa on. :wink: No hienoja laitteita kumpikin omalla sarallaan. Eerola voi käydä koeajamassa molemmat ja tehdä vertailun. W201:ssa on ainakin pirun komea korisarja-musta huippukuntoinen yksilö kerää varmasti katseet kadun varsilta.
E420CDI, 0-100km/h 6.1s

190 2.5-16 manuelt gir: 7,5 sekunder; med kat.: 7,7 sekunder
automatgir: 7,8 sekunder; med kat.: 8,1 sekunder

Onhan noissa melkoisen suuri ero :shock:
124.023
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

onkos tuossa 2.3-16 ja 2.5-16 mitä eroja? onko 2.5 katti?
Avatar
NFS
Bensa-superturbottaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06.5.2006 21:41
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja NFS »

Jos Lontoo taipuu niin siitäpä lukaseen :D
http://www.geocities.com/nideggerh/16v-to-evo.html
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tekniset tiedot ja Valmistusajat:
190 E 2.3-16 09/1984-06/1988
190 E 2.5-16 07/1988-06/1993
Pro HVM
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hemingway kirjoitti: E420CDI, 0-100km/h 6.1s



Onhan noissa melkoisen suuri ero :shock:
Mainitsin kylläkin 400CDI:n jolla 0-100 taittuu aikaan 6.9 :roll: siitä puoli sekuntia on aika lähelle 2.5:sen aikoja.Mutta tosiaan,tuollaisella mittausvälillähän ei nyt hirveitä kerrota auton voimavaroista.
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

AM kirjoitti:tuollaisella mittausvälillähän ei nyt hirveitä kerrota auton voimavaroista.
Ei niin.

Mutta mitä kovempaa mennään, sen suurempaa eroa sekä 400 että 420cdi tekevät tuohon pienokaiseen :lol:
124.023
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sitäpä juuri tarkoitin.Suuri paino noissa isoissa autoissa ei enää ole merkitsevä isoissa vauhdeiissa,vaan voima ja ilmanvastus :roll:
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Jostain löysin 14.8s @ 1/4 ajan tuolle E400CDI:lle, ja 15.1s @ 1/4 2.5-16:sta. Joten eipä ole järkyttävästi eroa ottaen iän ja tekniikan kehityksen huomioon. Ja ikäänsä nähden ainakin perstuntumalta tuon 16 tappisen veton alakierroksilla on aika brutaali verrattuna vaikkapa M103:een saati sitten normaaliin M102:een. Ja kulkee vielä yläjengoillaki.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Edellisessä viestissä on ihan saman painoiset autot kyseessä :lol: . Kova on toi aika 16v:lle jos on totta :idea: :shock:
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Onhan noissa painoeroa aikalailla, mutta onhan tuossa 400cdissä tuplasti mukeja +1,5L isompi. Kera solmun, ainiin ja tekniikka aavistukset tuoreempaa.

Tuohon 16 tappisen aikaan en osaa sanoa, onko edes todellinen. Taas joltaan ranskalaiselta sivulta löysin tuon 400CDI:n ajan. Eli kumpienkin aikoijen vesitiiviys on aika kyseenalainen. Mainitsin vain että tuollaaset löyty.

EDIT: Löysin mielenkiintoisen listauksen. Joten jollaan on vilkas mielikuvitus.. Näyttäs tuon listan mukaan jotta 15,2s @400m 16 tappiselle.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Rässi66 kirjoitti:Tekniset tiedot ja Valmistusajat:
190 E 2.3-16 09/1984-06/1988
190 E 2.5-16 07/1988-06/1993?
W201 190 E 2.3-16
235 Nm 4500 rpm

W201 190 E 2.5-16
235 Nm 5000-5500 rpm
Kummaa että isommassa moottorissa on vain samanverran vääntöä ja ylemmällä kierros alueella. Onko 2.5 puristuksissa niin iso ero vai missä vika?
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

SamuliS kirjoitti:Kummaa että isommassa moottorissa on vain samanverran vääntöä ja ylemmällä kierros alueella. Onko 2.5 puristuksissa niin iso ero vai missä vika?
Oisko noissa 2,5 koneissa kaikissa katalysaattori. Eli siinäpä se vika, pienemmät puristukset ja vähän eri säädöt sytkässä sekä soppapuolella.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”