2.5 turbotus
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
2.5 turbotus
haluaisin tietää paljonko 2.5d turbo konneesta saa heppoja irti? kestääkö ala kerran laakeri/kanget korkeita paineita? itselläni on 190d 2.0 litran konneella ja meinasin laittaa 2.5d turbo konneen. mitä tarvitsee tehdä jarruile jne?
300hp irtoo kohtuudella kohtuu ja kohtuu mikä kenellekkin
2-2.5 bar kestää ahtaa ja kahden kilon vaiheella tulee kansipahvi kolistelemaan tulipelliin ja sen jälkeen veivit saattaa pettää. jarruja pitää päivittää sen verta että jäähdytetyt levyt/satulat pitää laittaa eteen. lisää tuolla---> viewtopic.php?t=3154&start=0&postdays=0 ... highlight= ja lisempää löytyy auton rakentelu & äänentoisto osiosta
2-2.5 bar kestää ahtaa ja kahden kilon vaiheella tulee kansipahvi kolistelemaan tulipelliin ja sen jälkeen veivit saattaa pettää. jarruja pitää päivittää sen verta että jäähdytetyt levyt/satulat pitää laittaa eteen. lisää tuolla---> viewtopic.php?t=3154&start=0&postdays=0 ... highlight= ja lisempää löytyy auton rakentelu & äänentoisto osiosta
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Onhan nuita valmistajia, joutunee vaan tilaamaan mittatyönä, melko edullista...THOOOOOONNI kirjoitti:mistä saa tilattua takomännät?
Mie laittasin mielummin kovemmat veivit, niitä on menny poikki.
Kysy nyt vaikka malliksi ROSS:ilta.
Pro HVM
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Rässi66 kirjoitti:Onhan nuita valmistajia, joutunee vaan tilaamaan mittatyönä, melko edullista...THOOOOOONNI kirjoitti:mistä saa tilattua takomännät?
Mie laittasin mielummin kovemmat veivit, niitä on menny poikki.
Kysy nyt vaikka malliksi ROSS:ilta.
meinasin kans laittaa paremmat veivit. kestääkö vakio männät kuinka paljon ahtoja?
Onhan sulle selvää että tuommoset custom-osien yksittäistilaukset on isosti kalliita?
Ei kai niitä mäntiä oo juurikaan mennyt, maksaako vaivaa (=kustannusta)?
Tärkeää on sopiva männänvälys pyttyyn, ettei leivo kiinni isoilla poltoilla.
Männän lakiin voisi harkita jotain passelia pinnoitusta, ettei lämpöä siirry mäntään liikaa.
Jos välttämätä haluat ajaa max. 2,5bar ahdoilla, niin hommaa monivenakoneen veivit. Ne kestää paremmin.
Edullinen apu voisi olla kiillottaa ja lasikuulapuhaltaa org.turbokoneen veivit.
Ei niin herkästi ehkä säröytyis.
Toisaalta kaks baariakin antaa kulkua ihan kummasti, siitä ylöspäin alkaa maksaan rahaa ja vaivaa.
Sen 2bar kestää org. turbopadan hilutkin, kunhan ei kiljuta 1.000.000rpm.
Eli pidä 6000rpm kattona. Viisaammat täydentäköön.
Ei kai niitä mäntiä oo juurikaan mennyt, maksaako vaivaa (=kustannusta)?
Tärkeää on sopiva männänvälys pyttyyn, ettei leivo kiinni isoilla poltoilla.
Männän lakiin voisi harkita jotain passelia pinnoitusta, ettei lämpöä siirry mäntään liikaa.
Jos välttämätä haluat ajaa max. 2,5bar ahdoilla, niin hommaa monivenakoneen veivit. Ne kestää paremmin.
Edullinen apu voisi olla kiillottaa ja lasikuulapuhaltaa org.turbokoneen veivit.
Ei niin herkästi ehkä säröytyis.
Toisaalta kaks baariakin antaa kulkua ihan kummasti, siitä ylöspäin alkaa maksaan rahaa ja vaivaa.
Sen 2bar kestää org. turbopadan hilutkin, kunhan ei kiljuta 1.000.000rpm.
Eli pidä 6000rpm kattona. Viisaammat täydentäköön.
Pro HVM
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... 3404#13404 tuolta saa teräskankia. Nuo 300 turpon kanget käy 2,5 koneeseen myös.
Mäntien teettäminen erikoistilauksena on kallista. Eikös noissa ole vielä männän laessa se tähtikuvio joka suuntaa polttoaineseosta sen tullessa esikammiosta. Sen jyrsiminen itse voipi olla vaikeampi paikka.
Mäntien teettäminen erikoistilauksena on kallista. Eikös noissa ole vielä männän laessa se tähtikuvio joka suuntaa polttoaineseosta sen tullessa esikammiosta. Sen jyrsiminen itse voipi olla vaikeampi paikka.
I drive an Opel. What's your excuse?
sattui löytymään käytetty pumppu, mutta pumpun tapitus maksaa n700-900e mulla on vakio männät ja veivit ja hyvimpä tuo tuntuus menevän ellet aijo suomen nopeinta kapeakantista (10valve) tehdä niin mielestäni "vakio" hilppeillä pärjää tosi pitkälle. karkaisu ja kiillotus veiveille niin johan piisaa vetoja hetkeksi aikaa (joillekki )THOOOOOONNI kirjoitti:paljonnko TerhoP makso ku käytit pumpun avarruksessa?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
eli vakio männät ja veivit kestää hyvin sen 1 bar ahdot maltillisella kaasu jalalla. kans pahvi pitää varmaa vaihtaa kestävämpään. entäs voimansiirto? kestääkö kytkin? mink'lainen olisi kestävä? 2.5 d oma kytkin. kuis laatikko. meinasin etsiä siihe 5 vaihteisen laatikon.käykö bensa auton laatikot? pakko kysellä ja lukkee näitä foorumeita että oppii jotn kun olen vasta aloittelija näissä asioissa
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Ei kannata alkaa tekemään vapari 2.5sta kovaa turbokonetta. Veivien vaihto ei ole yksinkertaista, koska vapareista puuttuu öljysuihkutus lohkosta. 200-300d:n veivit on samoja, ainoastaan turbossa on erilaiset. Isotappinen pumppu tekee selvän vaparinmännistä suht. äkkiä. Jos tyytyy vakiopumppuun, niin silloin vaparikonekin kestää paljon paremmin turbotusta. Yli kilo on herkästi liikaa vaparikoneelle ahtopaineena.THOOOOOONNI kirjoitti:nii vakio kone kestää iha hyvi ne puolentoista baarin ahdot? ja samoin semmonen 2.5 D jossa ei ole ollut turboa?? vai kannattaaako vaihtaa veivit 300D:stä?
mutta eikös ne getragit oo kalliita käytettynäkii? mut kyllähä ne kestää varmaa paremmin ku jotkii vakio lootat?
Vakioturbonmännät kestää erittäin hyvin, parempia ei ole käytännössä olemasakaan. Samoin turbon vakioveivit kestää käytännössä riittävästi, kun ei ahnehdi liikaa, eli yli kahden barin paineita. Turbon ja vaparin männät eivät käy yhteen, koska männäntappi on paksumpi turboversiossa.
Vakiolaatikotkin kestää vielä lähelle 300 heppaa, kytkimen kanssa tulee helposti pito-ongelmia. Sprintterin iso (240mm?) kytkin sovitettuna vauhtipyörään kestää jo melko paljon. Vaatii kuitenkin sorvausta, ei käy "heittämällä". Helpompi vaihtoehto on laittaa 300d:n tai bensakutosen vauhtipyörä, jossa on tilaa 228mm kytkimelle. Pakettiauton jäykällä asetelmalla tuokin pitää kohtalaisen hyvin.
Kannattaa lukea yksi päivä ajatuksen kanssa kaikki turboihin liittyvät jutut täältä ja mersuforumilta läpi. Kaikki mahdolliset kysymykset ja vastaukset on kertaalleen käyty läpi. Pääsee vähemmällä, kun ei tarvitse kaikkea itse opetella ja tehdä samoja virheitä kuin muut.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Stoneheadilla on just passeleita palikoita ST-koneen jatkoksi
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=1956
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=1956
I drive an Opel. What's your excuse?
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04.1.2007 16:43
- Paikkakunta: Pohjois-Savo