CDI imusarjoissa vikaa.
CDI imusarjoissa vikaa.
Kolme päivää tästä viikosta takana, omalle kohdalle on sattunut pari imusarjavikaista CDI:tä.
Ensimmäisen huomasimme huollossa, omistaja ei tiennyt viasta mitään.
Hyvin tyypillistä.
Autolla vähän yli 100tkm takana.
Akseli irti kolmesta läpästä.
Samalla vaihtui termostaatti, lämmöt eivät entisellä yli 60 asteen nousseet.
Ei siitä sen enempää ... imusarja kuvassa päällimmäisenä.
Toinen tapaus on niinikään 2000-luvun auto, kilometrejä noin 300 tuhatta.
Omistaja oli huomannut ylimääräisen äänen koneesta; vinkunaa ?
Kierrätyksenläpän kotelon irrottamisen jälkeen näyttää tältä:
Otan imusarjan irti - aikaa menee vajaa tunti rauhallisesti työskennellen.
Kas, yksi läppä on kadonnut kokonaan.
Missähän se mahtaisi olla ?
Läpän akseli puuttuu kokonaan, turbon paine viheltää karatessaan ulkoilmoille kuvan reiästä:
Läppä löytyy, onneksi se on poikittain eikä venttiilin välissä:
Siivoilen karstaa ja pikeä sieltätäältä.
Vaihdan myös termostaatin, lämmöt kuulemma ajossa alle 70 asteessa.
Uudessa imusarjassa käyttöakselin kiinnity läppien akseleihin on varmistettu metallikiinnikkeellä, hyvä:
Seuraavaksi irrotamme jumissa olevaa hehkutulppaa, imusarjahommia tehdessä en vielä tiedä että hehkutulpan kanssa menee koko loppupäivä, kahdelta mieheltä kun teemme samalla vähän muutakin...
Ensimmäisen huomasimme huollossa, omistaja ei tiennyt viasta mitään.
Hyvin tyypillistä.
Autolla vähän yli 100tkm takana.
Akseli irti kolmesta läpästä.
Samalla vaihtui termostaatti, lämmöt eivät entisellä yli 60 asteen nousseet.
Ei siitä sen enempää ... imusarja kuvassa päällimmäisenä.
Toinen tapaus on niinikään 2000-luvun auto, kilometrejä noin 300 tuhatta.
Omistaja oli huomannut ylimääräisen äänen koneesta; vinkunaa ?
Kierrätyksenläpän kotelon irrottamisen jälkeen näyttää tältä:
Otan imusarjan irti - aikaa menee vajaa tunti rauhallisesti työskennellen.
Kas, yksi läppä on kadonnut kokonaan.
Missähän se mahtaisi olla ?
Läpän akseli puuttuu kokonaan, turbon paine viheltää karatessaan ulkoilmoille kuvan reiästä:
Läppä löytyy, onneksi se on poikittain eikä venttiilin välissä:
Siivoilen karstaa ja pikeä sieltätäältä.
Vaihdan myös termostaatin, lämmöt kuulemma ajossa alle 70 asteessa.
Uudessa imusarjassa käyttöakselin kiinnity läppien akseleihin on varmistettu metallikiinnikkeellä, hyvä:
Seuraavaksi irrotamme jumissa olevaa hehkutulppaa, imusarjahommia tehdessä en vielä tiedä että hehkutulpan kanssa menee koko loppupäivä, kahdelta mieheltä kun teemme samalla vähän muutakin...
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Pitäis sanoa? Toimeenpanijoilla täytyis laittaa sama järjestelmä.JP74 kirjoitti:Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.
Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Muovit pois päältä niin tanko näkyy siellä imusarjan alla. Helpottaa erottamista, kun tarjoilee samalla kierroksia kaasuvaijerin päästä.Vesqju kirjoitti:Näkeekö tuon tangon kiinnityksen, jos aukaisee konepellin ja pällistelee
Itse en pysty erottamaan yksittäisten läppien kiinnityksen kuntoa, liekö tuota pystyy edes päältäpäin näkemään, anyone?
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Ex: S202, S203, W169, W164
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kyllä sitä sinnekkin kuuluu ja on siellä sillä tietty tehtävä.JP74 kirjoitti:Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.
Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin.
No ehkä uutena egr saattaa jotain päästöjä pienentää, mutta käytännössä kierrätys lisää savuttamista vanhemmiten, kun moottori ei saa enää ilmaa ja tätä kautta päästöjä ja kulutusta. Kuten Dealerin kuvista hyvin näkee, niin imusarja menee pikku hiljaa tukkoon. Varsinkin vapareissa ahistaa jo menoa.Jiitek kirjoitti:Kyllä sitä sinnekkin kuuluu ja on siellä sillä tietty tehtävä.JP74 kirjoitti:Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.
Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin.
Piti tänään oikein tutkasta oman ajokin imusarjaa ja olihan ne läpät tosiaan siellä alumiini-imusarjassa. Ilmeisesti nämä alumiini-imusarjat kestää paremmin, kuin muoviset? Kunhan motivaatiopiikki tulee, niin taidan ottaa nuo läpät mäkeen tuolta ja tulpata reiät. Jos vaikka vaikuttaisi alitajuntaisesti vetoihin...
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: 16.2.2006 21:59
- Paikkakunta: Kangasala
200cdi:ssä koko imusarja meni vaihtoon kyseisten läppien takia no, veho korvas, kävi tuuri.. takuuta oli vielä jäljellä(ostohetkestä puolivuotta takuu)..JP74 kirjoitti:No ehkä uutena egr saattaa jotain päästöjä pienentää, mutta käytännössä kierrätys lisää savuttamista vanhemmiten, kun moottori ei saa enää ilmaa ja tätä kautta päästöjä ja kulutusta. Kuten Dealerin kuvista hyvin näkee, niin imusarja menee pikku hiljaa tukkoon. Varsinkin vapareissa ahistaa jo menoa.Jiitek kirjoitti:Kyllä sitä sinnekkin kuuluu ja on siellä sillä tietty tehtävä.JP74 kirjoitti:Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.
Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin.
Piti tänään oikein tutkasta oman ajokin imusarjaa ja olihan ne läpät tosiaan siellä alumiini-imusarjassa. Ilmeisesti nämä alumiini-imusarjat kestää paremmin, kuin muoviset? Kunhan motivaatiopiikki tulee, niin taidan ottaa nuo läpät mäkeen tuolta ja tulpata reiät. Jos vaikka vaikuttaisi alitajuntaisesti vetoihin...
kuulemma ei voinu korjata kun oli valettu imusarja? joten uus imusarja piti laittaa.. eli tuossa 200cdi:ssä.. 2000vm.. taitaa olla alumiininen?.. joten ei nekään kestä
W124 200e '88 projekti auto
W204 220cdi '07
W204 220cdi '07
Saatanpa kysellä sellaista mikä on jo jossain selvitetty mutta kysellääns kuitenkin kun vähän mietityttää.
Tuon EGR:n toiminta ja tarkoitus on kutakuinkin selvillä - kait:
Tavoitteena on vähentää typen oksidipäästöjä dieseleissä. Ja tämä aikaansaadaan johtamalla pakokaasuja imupuolelle jolloin palamislämpötilan laskun seurauksena ei muodostu niitä oksideja, vai kuinkasemeni ?
Mutta mitäs näillä CDI:n imusarjaläpillä tavoitellaan muutakuin imusarjakauppaa ja dealerille hommia ja foorumille vänkää?
Pienempi polttainekulutus, parempi alavääntö, muuta ?.
Mikäs se teoriapuoli palamisprosesissa läppien toiminalle on ?, valaiskaa yksinkertaista.
Tuon EGR:n toiminta ja tarkoitus on kutakuinkin selvillä - kait:
Tavoitteena on vähentää typen oksidipäästöjä dieseleissä. Ja tämä aikaansaadaan johtamalla pakokaasuja imupuolelle jolloin palamislämpötilan laskun seurauksena ei muodostu niitä oksideja, vai kuinkasemeni ?
Mutta mitäs näillä CDI:n imusarjaläpillä tavoitellaan muutakuin imusarjakauppaa ja dealerille hommia ja foorumille vänkää?
Pienempi polttainekulutus, parempi alavääntö, muuta ?.
Mikäs se teoriapuoli palamisprosesissa läppien toiminalle on ?, valaiskaa yksinkertaista.
. . .
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Alakierroksilla/osakaasulla nuo läpät on kiinni, jolloin virtaus on nopeampaa jäljellä olevassa kanavassa. Tämä kasvattaa pyörteilyä ja lisäksi kun virtaus tulee vain toisesta imuventtiilistä niin pyttyyn muodostuu pyörre pystyakselin ympäri, ja nämä yhteensä parantaa polttoaineen sekoittumista ilmaan eli nopeuttaa palamista.
Parantaa vääntöä ja pienentää palamattomia(nokea) päästöjä, siis kulutusta laskee myös.
Tuo egr päätehtävä on pienentää reaktiivisen kaasun(hapen) määrää kakussa, siis tavallaan tehdä moottorista "pienempi" tilavuuksinen silloin kun tehoa ei tarvita. Vähemmän palopainetta, pienemmät lämmöt=pienemmät NOx päästöt, hivenen siinä laskee myös hiukkaset.
Parantaa vääntöä ja pienentää palamattomia(nokea) päästöjä, siis kulutusta laskee myös.
Tuo egr päätehtävä on pienentää reaktiivisen kaasun(hapen) määrää kakussa, siis tavallaan tehdä moottorista "pienempi" tilavuuksinen silloin kun tehoa ei tarvita. Vähemmän palopainetta, pienemmät lämmöt=pienemmät NOx päästöt, hivenen siinä laskee myös hiukkaset.
Jos ei kulje niin kromaa se.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Juuri näin. Eräshän täällä foorumilla on jo rakentanut yhden version egr:n ohituksesta jossa ei tule virheilmoituksia mutta asiaa tutkitaan kokoajan ja lisäinfoa annetaan ja toivotaan kaikilta joilta vain jotakin tietoa asiaan löytyy.zyys kirjoitti:Njoos se EGR saadaan pelistä pois ilman virheilmoituksia niin silloinhan ne läpät toimisivat todennäköisesti oikein paskottumatta ja lopputulos olisi hjuva ?
Jaa, että dieselissä?Jarno.V kirjoitti:Alakierroksilla/osakaasulla nuo läpät on kiinni, jolloin virtaus on nopeampaa jäljellä olevassa kanavassa. Tämä kasvattaa pyörteilyä ja lisäksi kun virtaus tulee vain toisesta imuventtiilistä niin pyttyyn muodostuu pyörre pystyakselin ympäri, ja nämä yhteensä parantaa polttoaineen sekoittumista ilmaan eli nopeuttaa palamista.
Parantaa vääntöä ja pienentää palamattomia(nokea) päästöjä, siis kulutusta laskee myös.
Tuo egr päätehtävä on pienentää reaktiivisen kaasun(hapen) määrää kakussa, siis tavallaan tehdä moottorista "pienempi" tilavuuksinen silloin kun tehoa ei tarvita. Vähemmän palopainetta, pienemmät lämmöt=pienemmät NOx päästöt, hivenen siinä laskee myös hiukkaset.
Löysin tänään tämän saitin, josta tieto ongelmiini olisi löytynyt jo aikaa sitten. Hieno foorumi ja asiantuntevia kirjoittajia!
Eli ongelmani on 2000 mallin 220 cdi, jossa esiintyi satunnaisia käyntiongelmia siis 3000 rpm rajoitus tuli päälle. Useampi kerta tehtiin testerin ajoja, mutta vikaa ei tahtonut löytyä. Nyt se eilen löytyi, eli 1. sylinterin läppä on irronnut. Pitäisi nyt löytää sitten korjauspaikka ja osat. Vehon arvio osista oli 750 eur plus työt 400 eur. Löytyisikö varaosa jostain edullisemmin ja onko jollain suositella korjaamoa täällä Helsingin seudulla tai vaihtoehtoisesti Tampereella päin.
Eli ongelmani on 2000 mallin 220 cdi, jossa esiintyi satunnaisia käyntiongelmia siis 3000 rpm rajoitus tuli päälle. Useampi kerta tehtiin testerin ajoja, mutta vikaa ei tahtonut löytyä. Nyt se eilen löytyi, eli 1. sylinterin läppä on irronnut. Pitäisi nyt löytää sitten korjauspaikka ja osat. Vehon arvio osista oli 750 eur plus työt 400 eur. Löytyisikö varaosa jostain edullisemmin ja onko jollain suositella korjaamoa täällä Helsingin seudulla tai vaihtoehtoisesti Tampereella päin.
Viimeksi muokannut Jock, 08.2.2007 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Etelämpänä on ...olikos se Autohuolto Tomi Weulander...
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Vaihdeltiin tuossa pariin cdi:hin imusarjat peräperää.
Nämä sattuivat olemaan alumiini-imusarjalla, kilometrejä noin 400000 ja noin 150000.
Siitäpä tuli mieleen muistuttaa täällä; silminnähtävä ylimääräinen savutus kovemmilla kierroksilla johtuu usein siitä että läppiä käyttävän alipainekellon vipu on irronnut läppien puoleisesta päästä ja läpät jääneet kiinni.
Näin oli käynyt vähemmän ajetussa näistä, tosin auto tuotiin lavetilla koska sitä ei enää saanut käyntiin erään toisen vian takia.
Vipu on muovia, vastinkappale on muovia.
Em. enemmän ajetusta välitanko oli pudonnut kokonaan pois ja alipainekellon vivun päähän tuleva muovinen kuulanivel katkennut.
Nämä sattuivat olemaan alumiini-imusarjalla, kilometrejä noin 400000 ja noin 150000.
Siitäpä tuli mieleen muistuttaa täällä; silminnähtävä ylimääräinen savutus kovemmilla kierroksilla johtuu usein siitä että läppiä käyttävän alipainekellon vipu on irronnut läppien puoleisesta päästä ja läpät jääneet kiinni.
Näin oli käynyt vähemmän ajetussa näistä, tosin auto tuotiin lavetilla koska sitä ei enää saanut käyntiin erään toisen vian takia.
Vipu on muovia, vastinkappale on muovia.
Em. enemmän ajetusta välitanko oli pudonnut kokonaan pois ja alipainekellon vivun päähän tuleva muovinen kuulanivel katkennut.
Miksi? Ihmettelin tässä koiranluita vaihdellessani miksi ne ovat alkuperäisinä muovia, ja Lemförder myy sitten tilalle älykkäämpiä rautaisia. Kuulostaa melko tyhmälle tehdä moottorin kriittisiä osia muovista. Hintako ratkaisee, vaiko paino?dealer kirjoitti:.
Vipu on muovia, vastinkappale on muovia.