Ensimmäisen huomasimme huollossa, omistaja ei tiennyt viasta mitään.
Hyvin tyypillistä.
Autolla vähän yli 100tkm takana.
Akseli irti kolmesta läpästä.
Samalla vaihtui termostaatti, lämmöt eivät entisellä yli 60 asteen nousseet.
Ei siitä sen enempää ... imusarja kuvassa päällimmäisenä.

Toinen tapaus on niinikään 2000-luvun auto, kilometrejä noin 300 tuhatta.
Omistaja oli huomannut ylimääräisen äänen koneesta; vinkunaa ?
Kierrätyksenläpän kotelon irrottamisen jälkeen näyttää tältä:

Otan imusarjan irti - aikaa menee vajaa tunti rauhallisesti työskennellen.
Kas, yksi läppä on kadonnut kokonaan.
Missähän se mahtaisi olla ?

Läpän akseli puuttuu kokonaan, turbon paine viheltää karatessaan ulkoilmoille kuvan reiästä:

Läppä löytyy, onneksi se on poikittain eikä venttiilin välissä:

Siivoilen karstaa ja pikeä sieltätäältä.
Vaihdan myös termostaatin, lämmöt kuulemma ajossa alle 70 asteessa.
Uudessa imusarjassa käyttöakselin kiinnity läppien akseleihin on varmistettu metallikiinnikkeellä, hyvä:

Seuraavaksi irrotamme jumissa olevaa hehkutulppaa, imusarjahommia tehdessä en vielä tiedä että hehkutulpan kanssa menee koko loppupäivä, kahdelta mieheltä kun teemme samalla vähän muutakin...