MB 307 aut. -82 takajarrut katosi
MB 307 aut. -82 takajarrut katosi
Hei, katsastin auton n. viikko sitten ja meni läpi. Nyt on ajeltu ehkä 100 km katsastuksen jälkeen. Eilen huomasin, että kun peruuttaa taaksepäin ja jarruttelee samalla(auto siis automaatti) niin etupyörät tulee renkaat lukossa raahaamalla samalla taaksepäin. Eli takajarrut ovat kadonneet kun ei meinaa pysähtyä. Missä vika ja tämä on tullut kerralla. Jarruneste ei ole vaennut yhtään. Onko tässä kaksipiiriset jarrut ja vain etupää nyt käytössä? Neuvoja, sillä huomenna suunnataan lappiin.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Ootsie kokkeillu ihan oikeasti kunnolla survoa sitä poljinta sinne lattiaan, katsoskun itselläkin oli joskus ongelmia talvikeleillä automaatin kanssa ennenkuin tosiaan oppi painamaan sitä jarrua, ei ne nimittäin tommosessa hitaan vauhdin pikku painalluksissa tiedä jarruttamisesta mitään nuo takajarrut.
-risto
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Jees. Setämiehellä on taksina automaatti ja pari kertaa on olleet kolhut lähellä. Olosuhteet: kylmä autotalli, jossa on jääpolanteet renkaista sulaneesta lumesta. Kun takavetoista automaagiautoa yrittää ajaa varovasti tuomoiseen talliin, niin eturenkaat jarruttavat ja takarenkaat puskevat. Tulos: eturenkaat ovat lukossa ja takarenkaat koettavat puskea autoa, renkaista loppuu pito ja perä lähtee liukumaan alas noilta polanteilta sivuittain kohti seinää yms. teräviä esineitä.Malm kirjoitti:ei ne nimittäin tommosessa hitaan vauhdin pikku painalluksissa tiedä jarruttamisesta mitään nuo takajarrut.
Etuvetoautomaagilla tai normimanuaalilla tuommoista tilannetta tuskin tulisi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Saatatte olla ihan oikeassa. Tämä ilmiön huomasin hiekkatiellä peruuttaessa. Asfaltilla ei taida olla ongelmia, kun pitoa on riittävästi. Eli ei muuta kun lappia kohti huomenna. Ajattelin matkan jälkeen avata takajarrut ja vähän herkistellä. Auto on ollut meillä 12 vuotta ja jarruihin ei ole katsottu kertaakaan kun aina katsastuksessa on mennyt läpi. No ei tuohon kilometrejä vuodessa montaa ole tullut. Tänään vielä rasvaan olkatapit. Aamulla korjasin automaattilaatikolta lähtevän ensimmäisen kaasuvivuston pätkän (on aika hienosti rakennettu osa muuten-pystyy korjaamaan, kun on sopivia kuulia "laakeria" varten), joka irtosi aamulla kahdeksi osaksi. Kyllä on helppo tehdä töitä pakettiauton alla, jossa kunnon maavara.
ihan vain vihje...
siellä voi ja kannattaa säätää ne kengät oikein,,, rumpujarru kun on pyörimissuunnasta välittävä, esim: eteenpäin mentäessä on etupyörien puoleiset jarrukengät ensiökengät ja takaoven puoleiset ovat toisiokengät, muuta kun peruutat suunta on päinvastainen, eli takaovenpuoleiset ovat ensiönä jne... ja ensiökenkä on se joka ottaa sen isomman jarruvoiman jarrutuksessa, eli lyhyesti, sulla on taaemmat kengät liian kaukana rummusta. ja sen saat lähemmäksi sieltä alhaalla olevalla palikalla josta ruuvaat sitä ulospäin... kokeileppas sitten peruuttaa uudestaan
siellä voi ja kannattaa säätää ne kengät oikein,,, rumpujarru kun on pyörimissuunnasta välittävä, esim: eteenpäin mentäessä on etupyörien puoleiset jarrukengät ensiökengät ja takaoven puoleiset ovat toisiokengät, muuta kun peruutat suunta on päinvastainen, eli takaovenpuoleiset ovat ensiönä jne... ja ensiökenkä on se joka ottaa sen isomman jarruvoiman jarrutuksessa, eli lyhyesti, sulla on taaemmat kengät liian kaukana rummusta. ja sen saat lähemmäksi sieltä alhaalla olevalla palikalla josta ruuvaat sitä ulospäin... kokeileppas sitten peruuttaa uudestaan
takajarruista hylky epätasaisuuden vuoksi
No niin. 11 vuotta vanha topic nousee ylös. En muistanut koskaan edes kirjoittaneeni tällaista. Auton takajarruja ei tullut ekan viestin pohjalta koskaan avattua, kun katsastukset sujuivat hyvin. Nyt autolla takana useamman vuoden seisonta ja katsastus tuotti hylyn takajarruista. Ero oli liki 60 % vasemman ollessa heikompi. Myös seisontajarruissa oli iso ero samoin päin, mutta pysyi kuitenkin sallituissa. Eli vasen jarru perässä käyttö- ja seisontajarrun osalta.
En ole koskaan avannut 307D pakun takajarruja. Miten pitäisi toimia, jotta saisi jarrut katsastuskuntoon? Miten rummut saa pois? Onko näissä samoja pultin reijästä löystytettäviä kiristysrullia, josta pitää ensin höllentää kireyttä, jotta saa rummun ulos?
Vika on siis ilmeisesti jonkun osan jumittuminen mekanismissa. Onko jotain vinkkejä/ehdotuksia vikakohteesta?
En ole koskaan avannut 307D pakun takajarruja. Miten pitäisi toimia, jotta saisi jarrut katsastuskuntoon? Miten rummut saa pois? Onko näissä samoja pultin reijästä löystytettäviä kiristysrullia, josta pitää ensin höllentää kireyttä, jotta saa rummun ulos?
Vika on siis ilmeisesti jonkun osan jumittuminen mekanismissa. Onko jotain vinkkejä/ehdotuksia vikakohteesta?
Tuos on listausta mitä joutuu mahdollisesti uusimaan.
Ottaa paljon hyvä valokuvia purkaessa, jos ei ole ennen rumpujarruja avannu.
http://www.masinistit.com/keskustelupal ... hp?t=52044
Ottaa paljon hyvä valokuvia purkaessa, jos ei ole ennen rumpujarruja avannu.
http://www.masinistit.com/keskustelupal ... hp?t=52044
Luin jo tuon linkin aiemmin. Se oli vähän sekava jarruvika, koska siinähän oli vääriä osia, joku linkku, itse hitsattuja osia rumpujen sisällä. Syy taisi olla lopulta vain niissä asennusosissa vaikka kaikki muu oli jo aiemmin vaihdettu tuloksitta.
Tässä autossa pitäisi olla sentään oikeat osat sisällä.
Tässä autossa pitäisi olla sentään oikeat osat sisällä.
Hitto kun on aikaa kun tuollaisen 309:sin takajarru rempan tein mutta yritetäänpäs muistella mitenkäs se menikään
Eli pyörän pultin reiän kautta pitäisi löytyä se pyöritettävä rulla mistä jarruja säädetään eli se ekana ns. nollille ja sitten käsijarruvaijerit myöskin löysälle jonka jälkeen jarrurummusta irti pultti joka pitää rummun paikallaan. On muistaakseni ristipää kannalla,huom. muistaakseni Mutta sen muistan kyllä että pääset opettelemaan jarruhihnojen niittauksen näiden vehkeiden kanssa koska täydellisiä jarruhihna paketteja ei näihin saa,tai ei ainakaan silloin saanut kun mä tälläisen rempan tein KL:n kautta saa hihnasarjan tilattua niitteineen päivineen ja jos oikein muistan niin vajaan satkun maksoi
Ja sitten kun alat kasaamaan takaisin päin niin osat päinvastaisessa järjestyksessä paikoilleen ja muista avata se rulla systeemi ja puhdistaa ja voidella se hyvin niin ei tule turhia ärräpäitä sitten kun hihnoja alat säätämään lähemmäksi rumpua
Eli pyörän pultin reiän kautta pitäisi löytyä se pyöritettävä rulla mistä jarruja säädetään eli se ekana ns. nollille ja sitten käsijarruvaijerit myöskin löysälle jonka jälkeen jarrurummusta irti pultti joka pitää rummun paikallaan. On muistaakseni ristipää kannalla,huom. muistaakseni Mutta sen muistan kyllä että pääset opettelemaan jarruhihnojen niittauksen näiden vehkeiden kanssa koska täydellisiä jarruhihna paketteja ei näihin saa,tai ei ainakaan silloin saanut kun mä tälläisen rempan tein KL:n kautta saa hihnasarjan tilattua niitteineen päivineen ja jos oikein muistan niin vajaan satkun maksoi
Ja sitten kun alat kasaamaan takaisin päin niin osat päinvastaisessa järjestyksessä paikoilleen ja muista avata se rulla systeemi ja puhdistaa ja voidella se hyvin niin ei tule turhia ärräpäitä sitten kun hihnoja alat säätämään lähemmäksi rumpua
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-97 Chrysler
-97 Chrysler