Kiertokangen laakerit

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tyypillinen "vaurio" paljon ajetussa diesel koneessa.

Öljyreiän kohdalta lähtee laakeripinnoitetta irti ja öljynpaine pääsee karkaamaan.

Kuva
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mitäs tuossa kohti on kilsoja takana?
Pro HVM
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Piru tietää muttei kerro.

Mittarissa kilsoja oli 700 tkm:n päälle ja kysessä oli 200D.

Yksi 250 D korkkasi jossain reilun 850 tkm:n kohdilla...jne....

Laakerien vaihtohan on melko pieni toimenpide ja onnistuu alakautta, siis jos tekee sen ajoissa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Miten tietää parhaiten että laakeri on mennyt ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Malm kirjoitti:Miten tietää parhaiten että laakeri on mennyt ?

-Risto
Tuossa em. tapauksessa siitä kun moottoria hiukan ryntäytti "naputteli" hiukan eli mäntä otti kattoon. Kampiakseli meni vielä hiomalla / ylikoon laakereilla.

Jos ajoissa meinaa asian todeta, niin öljypohja pois / liuskat käteen / uusiksi.

Tässä tapauksessa asia todettiin jo ajoissa.

Kuva

Tehdäänkö liuskoista foorumilaisille hiukan isompi kimppatilaus ?

Ja syy em. toteamiseen on sitten taasen tässä eli vettä männän päällä.

Kuva
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Myös pakkasneste/vesi öljyn seassa aiheuttaa laakerimetallin murenemista öljyreiän vierestä.

Hyvät kuvat Karilta !
Avatar
dieselpower
Viestit: 59
Liittynyt: 28.3.2006 16:24
Paikkakunta: Kivialho city

Viesti Kirjoittaja dieselpower »

Mistä olette hommanneet noita kk-laakereita. Olis tarkotus vaihtaa, kun tehdään muutenkin moottorille isompi huolto. :D Veholla pirun kalliit ja motonet arveluttaa, vai onko jollain kokemuksia motonetin laakereista?
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

dieselpower kirjoitti:Mistä olette hommanneet noita kk-laakereita. Olis tarkotus vaihtaa, kun tehdään muutenkin moottorille isompi huolto. :D Veholla pirun kalliit ja motonet arveluttaa, vai onko jollain kokemuksia motonetin laakereista?
ihan normaali autotarvike liikkeestä hain itte. en mee vannomaan että olenko motonetistä laakeria ostellut :roll: mutta moottorihiomolta ainakin saa parhaat neuvot ja niksit kaupanpäälle :wink: nimim: muutamat laakeroinnit joutunu tekeen :oops:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ei ne laakerit hirveitä maksa.......ja tuossa kohtaa kannattaa panostaa laatuun eikä tuijottaa pelkästään hintaa...olikos jotain 50 egee sarja.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7182
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turbokoneen laakereita ei taida ihan viieläkympillä saaha. :D

Tuttu näky tuo vääntynyt kiertokanki. :D ex-farkusta kans vääntyi kun sattu eteen oletettua syvempi vesilammikko. :eec:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuo on tosiaan sellainen matalapuristeinen kiertokanki :lol:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

200 D:n satsi bout sen 50 egee ja 300 D Turbo noin 230 egee :shock:

Meleko monta tuollaista laakerivikaista tullut vastaan, mutta ei nyt kumminkaan ihan vaivaksi asti...
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

OM 61x koneissa tuntuu laakerit olevan tukevampaa tekoa koska niissä ei ole öljyreikiä ja laakerin leveys ja koko ovat huomattavasti suurempia kuin OM60x koneissa.Männäntapit on ilmeisesti voideltu vain roiskevoitelulla koska mitään suuttimia ei ole ja öljyreijät puuttuvat.Omaan autooni laitoin koneremontin yhteydessä glyco merkkiset laakerit,samaa merkkiä kuin tehtaalta lähtien.Laakerit olivat hieman kalliimpia kuin esim.KL osista mutta sillä ei ole mitään väliä jos konetta ei tarvi koskaan avata laakereiden huonolaatuisuuden takia.En muuten ole koskaan kuullut että joku OM61x koneista olisi hajonnut laakerivaurion takia niin että laakerin väsyminen olisi ollut syynä vaurion syntyyn.Aika näyttää miten 10000km ajettu OM 617 kestää hyvillä nyky öljyillä,säännöllisesti huollettuna ja kohtuullisesti ajettuna ilman turbo kokeiluja.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Ei minun mielestäni paha rasti jos laakeroi auton 800000 välein... Jos uutena ostaa eikä älyttömästi mielly auoon voi selvitä yhdellä laakeroinnilla ja vaihtaa sit jo uuteen....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vuosien saatossa on mullekin osunut useita veivinlaakerivikaisia koneita käsiin. Käytännössä kaikissa 500tkm ja enemmän ajetuissa koneissa alkaa oleen pientä murenemaa tuon reiän ympärillä, ainakin, mitä olen purkanut noiden turboharrasteiden takia. Vika syntyy pikku hiljaa.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joo ei todellakaan ole paha rasti vaihtaa kk laakerit esim 500000km välein.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

jari_w123 kirjoitti:Omaan autooni laitoin koneremontin yhteydessä glyco merkkiset laakerit,samaa merkkiä kuin tehtaalta lähtien.Laakerit olivat hieman kalliimpia kuin esim.KL osista mutta sillä ei ole mitään väliä jos konetta ei tarvi koskaan avata laakereiden huonolaatuisuuden takia..
Tuohon tyylin kun remontin tekee kaikien osien kohdalta, niin eipä tarvinne kestoa miettiä. Kun työ on vielä pieteetillä tehty, huoltaa säännöllisesti, niin kestää aatusti saman kuin tehdas konekkin....ellei siten pidempään.

Alkuperäisvalmistajien osien käytö on osoittautunut melko hyväksi ratkaisuksi. Edesmennyt isäukkoni käytti samaa reseptiä ja joitakin satoja MB:n koneita on remontoitu ilman poikimisia.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

JP74 kirjoitti:Vuosien saatossa on mullekin osunut useita veivinlaakerivikaisia koneita käsiin. Käytännössä kaikissa 500tkm ja enemmän ajetuissa koneissa alkaa oleen pientä murenemaa tuon reiän ympärillä, ainakin, mitä olen purkanut noiden turboharrasteiden takia. Vika syntyy pikku hiljaa.
Miks vaihtaa noin usein kun niillä ajelee tuplasti tuon määrän todellisia kilometrejä :wink:
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

vanhoja autoja ruuvattuja mittareita :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Yhdet ja samat niitä laakereita vaihtelee... Aika monesti on sattunut sellainen auto kohdalle johon juuri pitää sitten tehdä remontti joka ei tule vastaan kuin kerran auton eliniän aikana. :D :D :D Tähän täytyy tulla muutos :shock:
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Petri K kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Vuosien saatossa on mullekin osunut useita veivinlaakerivikaisia koneita käsiin. Käytännössä kaikissa 500tkm ja enemmän ajetuissa koneissa alkaa oleen pientä murenemaa tuon reiän ympärillä, ainakin, mitä olen purkanut noiden turboharrasteiden takia. Vika syntyy pikku hiljaa.
Miks vaihtaa noin usein kun niillä ajelee tuplasti tuon määrän todellisia kilometrejä :wink:
Niimpä. Tää mersujen mittarin ruuvaus on niin yleistä, että ei noista todellisista kilometreistä ota pirukaan selvää. Jossain 700-800tkm kohdalla näkyy usein pettävän tältä kohtaa. Joku on päässy yli miljoonan... :lol:

Kai tähänkin vaikuttaa moni asia parinkymmenen vuoden aikana, kylmäkäynnistykset, öljyn kunto, ajotapa yms...

Pikku homma kuitenkin vaihtaa nuo veivinlaakerit, jos niistä näkee unia.
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Siinä samaa mieltä ettei hommana iso. Itellä vaan ollu tuo sama auto nyt 15 vuotta eikä vielä tarvinnut avata koneen alakertaa, eikä koskea venttiilikoneistoon (lue ei vaihdettu mitään)

Ajotapa kyllä vaikuttaa kanssa. Ite on ole paljon vedätellyt, tosin nyt 200 tuhatta viimeistä kilometriä ajeltu PPd:n tekemällä pumpulla jonka ansiosta vetää paremmin kyllä alhaallakin.
Pirun paljon nämä koneet kyllä kestää 8)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itselläni meni 200D:stä 400tkm kohdalla kk-laakeri,aikaakin siitä on kohta 10 vuotta.Kilometrit pitivät ainakin luultavasti paikkaansa joten kyllä niitä menee jo ennen miljuunaakin :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”