W203 - Etujousituksen korkeuden hienosäätäminen
W203 - Etujousituksen korkeuden hienosäätäminen
Olipa kerran Mercedes-Benzissä sekä edessä että takana jousien päissä kumirinkulat, joita vaihtelemalla pystyi jousituksen korkeutta hienosäätämään reilun sentin verran. Sitten Mercedes-Benz keksi, että Ford Vedettessähän oli eri hienot jousitusviritykset ja eteen ilmeistyivät MacPhersonit.
Esipuheen jälkeen kysymykseen: En ole löytänyt näistä uudemmista Mersuista systeemiä, jolla etujousituksen korkeutta saisi hienosäädetyksi. Onko minulta jäänyt jokin asia havaitsematta, vai onko totta, että coiloverit ovat ainoa ratkaisu jos haluaa optimoida keulan korkeutta?
Esipuheen jälkeen kysymykseen: En ole löytänyt näistä uudemmista Mersuista systeemiä, jolla etujousituksen korkeutta saisi hienosäädetyksi. Onko minulta jäänyt jokin asia havaitsematta, vai onko totta, että coiloverit ovat ainoa ratkaisu jos haluaa optimoida keulan korkeutta?
-T
Eli coiloverit ovat ainoa mahdollisuus, jos haluaa optimoida 203-korin autossa keulan korkeutta...AM kirjoitti:Ei kai tuollaisia mitenkään säädellä...Tosin noihinhan saakin sitten jo korkeussäädettäviä alustoja joita onkin sitten helppo ruuvailla suuntaan ja toiseen.
No voi, harmi. Ne kumit vanhemmissa malleissa olivat niin erinomainen systeemi. Meinasin että olisin nostanut perää kumien avulla hitusen verran ja samalla laskenut keulaa muutaman millin. Mutta jos asia kerran on näin, niin: Istukoon auto niinkuin bellinghamilainen suunnittelija on hyväksi nähnyt.
-T
Joo, tätä vähän pelkäsinkin. Ei siellä mitään säädettävää palaa ollut kun viimeksi pakettia irroittelin. Toiveajattelupohjalta vain kyselin, josko minulta vaikka olisi jotain jäänyt huomaamatta.AM kirjoitti:Mitään ehdotonta totuutta en asiaan sanonut,mutta enpä ole ainakaan ikinä nähnyt vakio pherssoneita joiden korkeutta saisi säädettyä.Kolffiin tosin sai hommattua erilaiset yläpään laakerihässäkät joilla korkeutta sai hieman säädettyä...ei vaan taida mersuun sellaisia löytyä.
-T
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
No juuri asiaan törmänneenä voin kertoa, että W211 mallisessa voipi etupään iskareita hienosäätää. Eli tapahtuu alempaa jousilautasta säätämällä. Alkuperäisissä iskareissa ei ollut korkeussäätöä, mutta tarvikkeena ostetuisssa saschilaisissa semmoiset oli.
Eli alempaa jousilautasta voidaan säätää oiskohan puolen sentin välein, näinollen siis myös auton keula laskee. Säätövaraa on ulkomuistista tempastuna noin 5 senttiä.
muttaettä tämähän ei eerolaa auta ollenkaan
Eli alempaa jousilautasta voidaan säätää oiskohan puolen sentin välein, näinollen siis myös auton keula laskee. Säätövaraa on ulkomuistista tempastuna noin 5 senttiä.
muttaettä tämähän ei eerolaa auta ollenkaan
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Monessa yhteydessä ollut juttua ettei 203 etujousia voi pätkästä. Voihan tuota hiukan "hienosäätää" tässäkin mallissa, tosin jotkut madallusjouset jäykkenee jos niistä ottaa pois. W203 etujousesta voi ottaa tasan 9 cm pituutta pois, tällöin jousen pää sopii edelleen oikealle kohdalle ylälautasen uraan kun jousen laittaa ylösalaisin. Ylösalaisin laitto ei vaikuta huonontavasti mihinkään.
Mersuja
Itelläkin w203 220cdi avantgarde, näyttäis olevan vakio avantgarde alusta ja ongelma on se että perä on lintassa ja keula korkeella. Ajattelin laittaa takajousien päälle nelosen kumit jotka jäi edellisestä w202 mersusta. Käyvät ilmeisesti? Onko tosi että etujousista voi huoletta ottaa se 9 senttiä pois jos tuo pelkkä perän korotus ei riitä? Kuinka paljon tuo 9 senttiä pudottaa keulaa? ja silloin ilmeisesti vaatii jouen kääntämisen ylösalaisin?