Kiertokangen laakerit
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kiertokangen laakerit
Tyypillinen "vaurio" paljon ajetussa diesel koneessa.
Öljyreiän kohdalta lähtee laakeripinnoitetta irti ja öljynpaine pääsee karkaamaan.
Öljyreiän kohdalta lähtee laakeripinnoitetta irti ja öljynpaine pääsee karkaamaan.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Piru tietää muttei kerro.
Mittarissa kilsoja oli 700 tkm:n päälle ja kysessä oli 200D.
Yksi 250 D korkkasi jossain reilun 850 tkm:n kohdilla...jne....
Laakerien vaihtohan on melko pieni toimenpide ja onnistuu alakautta, siis jos tekee sen ajoissa.
Mittarissa kilsoja oli 700 tkm:n päälle ja kysessä oli 200D.
Yksi 250 D korkkasi jossain reilun 850 tkm:n kohdilla...jne....
Laakerien vaihtohan on melko pieni toimenpide ja onnistuu alakautta, siis jos tekee sen ajoissa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tuossa em. tapauksessa siitä kun moottoria hiukan ryntäytti "naputteli" hiukan eli mäntä otti kattoon. Kampiakseli meni vielä hiomalla / ylikoon laakereilla.Malm kirjoitti:Miten tietää parhaiten että laakeri on mennyt ?
-Risto
Jos ajoissa meinaa asian todeta, niin öljypohja pois / liuskat käteen / uusiksi.
Tässä tapauksessa asia todettiin jo ajoissa.
Tehdäänkö liuskoista foorumilaisille hiukan isompi kimppatilaus ?
Ja syy em. toteamiseen on sitten taasen tässä eli vettä männän päällä.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- dieselpower
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28.3.2006 16:24
- Paikkakunta: Kivialho city
ihan normaali autotarvike liikkeestä hain itte. en mee vannomaan että olenko motonetistä laakeria ostellut mutta moottorihiomolta ainakin saa parhaat neuvot ja niksit kaupanpäälle nimim: muutamat laakeroinnit joutunu tekeendieselpower kirjoitti:Mistä olette hommanneet noita kk-laakereita. Olis tarkotus vaihtaa, kun tehdään muutenkin moottorille isompi huolto. Veholla pirun kalliit ja motonet arveluttaa, vai onko jollain kokemuksia motonetin laakereista?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ei ne laakerit hirveitä maksa.......ja tuossa kohtaa kannattaa panostaa laatuun eikä tuijottaa pelkästään hintaa...olikos jotain 50 egee sarja.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
200 D:n satsi bout sen 50 egee ja 300 D Turbo noin 230 egee
Meleko monta tuollaista laakerivikaista tullut vastaan, mutta ei nyt kumminkaan ihan vaivaksi asti...
Meleko monta tuollaista laakerivikaista tullut vastaan, mutta ei nyt kumminkaan ihan vaivaksi asti...
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
OM 61x koneissa tuntuu laakerit olevan tukevampaa tekoa koska niissä ei ole öljyreikiä ja laakerin leveys ja koko ovat huomattavasti suurempia kuin OM60x koneissa.Männäntapit on ilmeisesti voideltu vain roiskevoitelulla koska mitään suuttimia ei ole ja öljyreijät puuttuvat.Omaan autooni laitoin koneremontin yhteydessä glyco merkkiset laakerit,samaa merkkiä kuin tehtaalta lähtien.Laakerit olivat hieman kalliimpia kuin esim.KL osista mutta sillä ei ole mitään väliä jos konetta ei tarvi koskaan avata laakereiden huonolaatuisuuden takia.En muuten ole koskaan kuullut että joku OM61x koneista olisi hajonnut laakerivaurion takia niin että laakerin väsyminen olisi ollut syynä vaurion syntyyn.Aika näyttää miten 10000km ajettu OM 617 kestää hyvillä nyky öljyillä,säännöllisesti huollettuna ja kohtuullisesti ajettuna ilman turbo kokeiluja.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tuohon tyylin kun remontin tekee kaikien osien kohdalta, niin eipä tarvinne kestoa miettiä. Kun työ on vielä pieteetillä tehty, huoltaa säännöllisesti, niin kestää aatusti saman kuin tehdas konekkin....ellei siten pidempään.jari_w123 kirjoitti:Omaan autooni laitoin koneremontin yhteydessä glyco merkkiset laakerit,samaa merkkiä kuin tehtaalta lähtien.Laakerit olivat hieman kalliimpia kuin esim.KL osista mutta sillä ei ole mitään väliä jos konetta ei tarvi koskaan avata laakereiden huonolaatuisuuden takia..
Alkuperäisvalmistajien osien käytö on osoittautunut melko hyväksi ratkaisuksi. Edesmennyt isäukkoni käytti samaa reseptiä ja joitakin satoja MB:n koneita on remontoitu ilman poikimisia.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Miks vaihtaa noin usein kun niillä ajelee tuplasti tuon määrän todellisia kilometrejäJP74 kirjoitti:Vuosien saatossa on mullekin osunut useita veivinlaakerivikaisia koneita käsiin. Käytännössä kaikissa 500tkm ja enemmän ajetuissa koneissa alkaa oleen pientä murenemaa tuon reiän ympärillä, ainakin, mitä olen purkanut noiden turboharrasteiden takia. Vika syntyy pikku hiljaa.
Niimpä. Tää mersujen mittarin ruuvaus on niin yleistä, että ei noista todellisista kilometreistä ota pirukaan selvää. Jossain 700-800tkm kohdalla näkyy usein pettävän tältä kohtaa. Joku on päässy yli miljoonan...Petri K kirjoitti:Miks vaihtaa noin usein kun niillä ajelee tuplasti tuon määrän todellisia kilometrejäJP74 kirjoitti:Vuosien saatossa on mullekin osunut useita veivinlaakerivikaisia koneita käsiin. Käytännössä kaikissa 500tkm ja enemmän ajetuissa koneissa alkaa oleen pientä murenemaa tuon reiän ympärillä, ainakin, mitä olen purkanut noiden turboharrasteiden takia. Vika syntyy pikku hiljaa.
Kai tähänkin vaikuttaa moni asia parinkymmenen vuoden aikana, kylmäkäynnistykset, öljyn kunto, ajotapa yms...
Pikku homma kuitenkin vaihtaa nuo veivinlaakerit, jos niistä näkee unia.
Siinä samaa mieltä ettei hommana iso. Itellä vaan ollu tuo sama auto nyt 15 vuotta eikä vielä tarvinnut avata koneen alakertaa, eikä koskea venttiilikoneistoon (lue ei vaihdettu mitään)
Ajotapa kyllä vaikuttaa kanssa. Ite on ole paljon vedätellyt, tosin nyt 200 tuhatta viimeistä kilometriä ajeltu PPd:n tekemällä pumpulla jonka ansiosta vetää paremmin kyllä alhaallakin.
Pirun paljon nämä koneet kyllä kestää
Ajotapa kyllä vaikuttaa kanssa. Ite on ole paljon vedätellyt, tosin nyt 200 tuhatta viimeistä kilometriä ajeltu PPd:n tekemällä pumpulla jonka ansiosta vetää paremmin kyllä alhaallakin.
Pirun paljon nämä koneet kyllä kestää