laturin säätimen vaihto

Vastaa Viestiin
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

laturin säätimen vaihto

Viesti Kirjoittaja kekkila »

Miten onnistuu säätimen vaihtol aturia irroittamatta? Eipä tuonne paljoa näe yläkautta, käsituntumalla vaikea ajatella miten tuo säädin irtoaisi... ei siinä aiakaan ruuveja ole...

124 200 dsl
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Oletko katsonut alakautta. Uudemmissa malleissa laturiin pääsee mallikkaasti kiinni, kun irroittaa pohjapahvin.
-T

Kuva
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Olen minä ainakin vaihellu yläkauttakin niitä, vai onkos se kovinkin ahtaasti. Kiinnihän se varmaankin on reunoistaan ristipääruuveilla.
Ja mikset samointein ota laturia irti niin mene vähän vähemmällä ähkimisellä :roll:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Keula ylös ja pohjapahvi/pelti irti. Laturista kaksi ruuvia auki ja säädin-hiilipaketti tippuu käteen.
Pro HVM
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vähemmällä taitaa kuitenkin päästä kun irrottaa sen koko laturin. Voi nimittäin ne pienet ristipäät siellä laturin persiissä nuljaantua heeeelposti... :oops:

Eli hihna löysälle, johdot irti laturin takaa, pultit irti ja laturi kouraan.

Meniköhän tuossa operaatiossa varttiakaan käsienpesuineen? :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JuMu S kirjoitti:Eli hihna löysälle, johdot irti laturin takaa, pultit irti ja laturi kouraan.

Meniköhän tuossa operaatiossa varttiakaan käsienpesuineen? :D
Niijjoo. Diisselissä tuo käypi noin näppärästi. Bensanelosessa pitää melkein irrottaa tuulettimen huupa ja siivet (se tosin aiheuttaa max minuutin lisäajan, jos ei ole turannut ruuvilukitteellä siipiä vesipumpun akselille jumiin :oops: :D).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

JuMu S kirjoitti:Vähemmällä taitaa kuitenkin päästä kun irrottaa sen koko laturin. Voi nimittäin ne pienet ristipäät siellä laturin persiissä nuljaantua heeeelposti... :oops:

Eli hihna löysälle, johdot irti laturin takaa, pultit irti ja laturi kouraan.

Meniköhän tuossa operaatiossa varttiakaan käsienpesuineen? :D
Noin tunti tuossa menee jos ulkona tekee ja ei ole aikasemmin tehnyt.
Kannattaa ottaa laturi irti.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Niin no... :oops: :oops:

Tuntihan tuossa kokonaisuudessaan meni. Seuraavassa työselostus:

Ensin 5min tumppiristipään etsimistä pakista, sitten 10min saman ruuvarin etsimistä pohjapanssarin ja öljypohjan välistä. Vielä 5min "ruuvien availua", ja päätös irrottaa laturi melkein pilalle nuljaantuneiden ruuvien takia.

Laturin irroitus ja kantaminen työpöydän ääreen n7min. Nuljaantuneiden ruuvien avaus kepulikonstein otti aikaa noin 10 min, ja uusien vastaavien etsiminen triljoonalaatikosta 13minuuttia. Laturin paikalleensaattamiseen työpöydän kulmalta alkaen otti sitten suurinpiirtein sen 10minuuttia, koska ennen asennusta tuli vielä huolehdittua normaalisti laturin taakse kätkeytyvien likapesäkkeiden, sekä itse laturin saattamiseen edustuskuntoon. 8)

Eli jos on kiire, irroita vaan se laturi ensin. :oops: :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

JuMu S kirjoitti:Niin no... :oops: :oops:

Tuntihan tuossa kokonaisuudessaan meni. Seuraavassa työselostus:

Ensin 5min tumppiristipään etsimistä pakista, sitten 10min saman ruuvarin etsimistä pohjapanssarin ja öljypohjan välistä. Vielä 5min "ruuvien availua", ja päätös irrottaa laturi melkein pilalle nuljaantuneiden ruuvien takia.

Laturin irroitus ja kantaminen työpöydän ääreen n7min. Nuljaantuneiden ruuvien avaus kepulikonstein otti aikaa noin 10 min, ja uusien vastaavien etsiminen triljoonalaatikosta 13minuuttia. Laturin paikalleensaattamiseen työpöydän kulmalta alkaen otti sitten suurinpiirtein sen 10minuuttia, koska ennen asennusta tuli vielä huolehdittua normaalisti laturin taakse kätkeytyvien likapesäkkeiden, sekä itse laturin saattamiseen edustuskuntoon. 8)

Eli jos on kiire, irroita vaan se laturi ensin. :oops: :lol:
Hmmm...kuulostaa tutulle. 230:cee eeehen vaihtelin monta kertaa irrottamatta laturia mutta oli siinä aika sovittelu ja käsivarsi nirhaumilla.
Helepompi se on irrottaa laturi kun ettiä niitä ruuveja sieltä pohjamuovin päältä magneetilla.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

201 ja 202 malleissahan sen vaihtaa viidessä minuutissa, eikä tarvi ottaa laturia poijes joten suosittelen "vaihtoa" :lol: :wink:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7182
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock: Eikai säätimen takia kannata koko laturia irrottaa. :shock:

Napakka isku pikkuvasaralla ruuvien kantaa ennen kuin edes yrittää avata niitä.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^No, ainakin w123:sessa on sen verta hankalassa paikassa, että irroittamalla saa nopeiten homman hoidettua (kolme ruuvia). Varsinkaan kun ei ole hallinosturia tms. käytössä. On laturi muutenkin helpompi tutkia ja tarvittaessa putsata.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Mika.T kirjoitti::shock: Eikai säätimen takia kannata koko laturia irrottaa. :shock:

Napakka isku pikkuvasaralla ruuvien kantaa ennen kuin edes yrittää avata niitä.
just tuota mieltä minäkin olen pitää vaan olla oikeanlaiset työkalut....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Ja taipuisat, pitkät kädet...
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Omaani kävin vaihtamassa juuri uuden saksalaisen hugo-merkkisen jännitteensäädin paketin, maksoi parikymppiä.

5 minuutin kuluttua autolle saapumisesta ihan normaali meisseli ja jännitteensäädin kädessä olin jo koeajolla. W123:ssa todella helppo homma, siellä on sitä tilaa, ja ruuvitkin vaikutti aivan alkuperäisiltä myljäämättömiltä.

Hiilet olivat entisestä todellakin kaputt.

60Ah:n ja 14V:n Boschilainen laturi näkyi olevan paikallaan. Uusi jännitteensäädin oli 14.6V.
124.023
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

laturi meni vaihtoon. maksoi 108 e paikoilleen laitettuna, aikaa kului vaajaat vartti....

ens kerralla (?) vaihdan itte! :D
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Suosittelen, helppo homma.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
siltamies
Viestit: 41
Liittynyt: 28.6.2006 22:14
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siltamies »

joskus ei meinaa uusi hiili asettua kollektoriin kuluneisiin uriin ja saattaa uudet hiilet kulua hetkessä loppuun. Itsellä oli 124 laturissa ankkurivika ja laturin vaihtotyöhön meni noin 20 minuuttia. Vaihtolaturi 80 €
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

petska kirjoitti:
Mika.T kirjoitti::shock: Eikai säätimen takia kannata koko laturia irrottaa. :shock:

Napakka isku pikkuvasaralla ruuvien kantaa ennen kuin edes yrittää avata niitä.
No ei kyllä tulisi mieleenkään kakkosnelosessa irroitella laturia jos säätimen vaihtaa :shock: Ensimmäisellä kerralla voi olla vähän hakemistakin ruuveja etsiessä ja säädintä paikalleen laittessa, mutta toisella kerralla menee jo minuutissa parissa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”